lillplopp

trivdes era barn i Thailand?

29 inlägg i detta ämne

Våra barn älskar resandet och Thailand. Vi hittar på saker tillsammans, umgås och tar dagen som den kommer, nästan alla måsten är borta, i år en hel del läxor att ta med… Barnen är nu 12 och 14 och fick i år prova att dyka med tuber ner till 12 m djup bl a. Dottern och jag älskar att läsa och slukar böcker tillsammans, medan maken och sonen gillar spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och damen har nog smittat av oss ordentligt, för lilleman (på snart 4) älskar Thailand. Senast i morse vaknade han och sa: "Pappa, jag drömde att jag bada i Thailand inatt". Han glädjer sig minst lika mycket som vi gör till resan. Det smilet han fick på ansiktet när vi sa att vi skulle åka till Thailand igen, gick från öra till öra och det går inte en vecka utan att han pratar om Thailand eller ngn annan resa vi varit på.

Bara en liten liten fråga, OM ni t.ex. hade älskat Grekland och varit där regelbundet, tror du att grabben kunde ha sagt samma saker om Grekland då? Eller hade han ändå pratat om Thailand? ;)

Hade han inte vetat vad Thailand va, så klart att han inte hade snackat om det då :) Men vi har ju rest en del med honom och det ær Thailand och Disneyland som är grejen. Vi får se i höst när vi avverkat Florida, om det är samma Thailandstjat då. Tror inte han minns allt för mycket från förra USA resan, mer än kanske Disneyland då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har varit i landet 4 ggr och barnen var 7 och 9 första gången, nu är de 11 och 13. Något de älskar att göra är att åka tuktuk! Det är som ett äventyr i sig, billigt och man ser mycket knasiga saker längs vägen. Vi har bott i allt från bungalow på Phi Phi med en dörr som hade tre mm-springor  (och fullt av djur utanför. JAG däremot blev rädd när jag kom ut ur rummet och en ödla skällde på mig) till lite mer normala hotellrum med pooler, Lollo & Bernie osv. De har alltid älskat det, men är numera lite mer oroliga för vågor som vi inte kan rå om. Det var en tsunamivarning näst sista gången vi var där, det utlösts av en jordbävning vi kände av rätt väl. Vi blev evakuerade upp på hotellets tak 7 våningar upp. Där satt vi i sex timmar. Mycket hände efter detta, bla ett jordskalv till med ytterligare ett besök upp på taket, men dock inte lika länge denna gång. Vi vill fortfarande dit!! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har varit i landet 4 ggr och barnen var 7 och 9 första gången, nu är de 11 och 13. Något de älskar att göra är att åka tuktuk! Det är som ett äventyr i sig, billigt och man ser mycket knasiga saker längs vägen. Vi har bott i allt från bungalow på Phi Phi med en dörr som hade tre mm-springor  (och fullt av djur utanför. JAG däremot blev rädd när jag kom ut ur rummet och en ödla skällde på mig) till lite mer normala hotellrum med pooler, Lollo & Bernie osv. De har alltid älskat det, men är numera lite mer oroliga för vågor som vi inte kan rå om. Det var en tsunamivarning näst sista gången vi var där, det utlösts av en jordbävning vi kände av rätt väl. Vi blev evakuerade upp på hotellets tak 7 våningar upp. Där satt vi i sex timmar. Mycket hände efter detta, bla ett jordskalv till med ytterligare ett besök upp på taket, men dock inte lika länge denna gång. Vi vill fortfarande dit!! ;)

Om ni är oroliga för tsunamis så åk till ställen i siambukten.

Kolla på google earth efter "gulf of thailand", zooma ut lite så syns de där förkastningssprickorna som orsakar jordbävningar tydligt. Ligger som en ring utanför Indonesien och Filipinerna vilket gör att siambukten ligger skyddad från påverkan av jordbävningar.

Finns fina öar i bukten, ko samui, koh chang, koh mak, koh kod etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu