Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillplopp

trivdes era barn i Thailand?

Rekommendera Poster

Jag är nöjd med vår resa i somras, men barnen var gnälligare än vanligt och bråkigare än vanligt, de är vana vid Kanrieöarna och vid charter med Bamse, lekparker och det var lite annorlunda i Thailand.

Känner ni igen er? Vi åker gärna till Thailand igen men frågan är om man ej skall vänta något år tills barnen blivit lite äldre. Jo, jag vet, första skidresa vi gjorde var ingen dans på rosor heller, andra skidresan var betydligt bättre, så jag inbildar mig att det kan bli likadant i Thailand, men ändå, vi har svårt att bestämma oss. Barnen var 5, 8 och 9 åt i somras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår dotter stortrivs i Thailand, har vart där tre ggr och en fjärde nu i vinter och hon älskar det! Har aldrig vart på nåt Bamse hotell så det vet hon ju inte vad det e å så får det nog förbli....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åkte när dottern var 2år. Hon trivdes fint. Badade hela dagarna, fick fullt fokus från oss föräldrar.

åker nu i dec igen, då är dottern 4 år och sonen 1 år.

Bamsehotell har aldrig varit aktuellt här, och några veckor utan lekpark funkar fint.

tror iof att barnen skulle trivas precis lika bra var som helst ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Faktorer som vi i vår familj inbillar oss spela in är:

* tidskillnaden på 6 timmar mot 1 på kanarieöarna(har jag för mig)

* en annan typ av värme, mycket fuktigare och "tyngre" att vistas i

* starkare sol, kanske dom brände sig i början och efter ett par dar tänker man inte på att det kanske är det som spökar

//Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är tyvärr tyvärr numera att boendena har Wifi..Har en dotter på 13 och en som på 10, det är just dottern som måste, hävdar hon, ha kontakt med "omvärlden"...Nämen annars älskar det att resa, upptäcka nya platser. Resorb och rikligt med dryck är ett måste i värmen och fukten. Vill de slappa på sängen med datorn en dag, är det helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina barn har alltid älskat att vara i Thailand. Trots att de bott i bambuhyddor utan AC (utan fläkt ibland med) eller varmvatten och bara fått Thaimat att äta (åtmonstone då de äldsta var små för då fanns det ju i princip inget västerländskt som gick att äta). Vi har aldrig bott på nån stor turistort med solstolar, bamseklubb och aktiviteter. De har åkt tåg och buss och långsamma färjor och aldrig gnällt över att det blivit tråkigt. Jag tror att det är det lugna tempot och känslan av att bo på stranden och kunna vara i vattnet när man vill, äta när man vill, vara med föräldrarna när man vill som gör det. Vi har ju tillbringat månader i sträck där så de ser Thailand som sitt andra hem.

Personligen tycker jag att det har blivit väldigt krångligt för de barnfamiljer som kommer efter... man måste ha solskyddskläder (i stället för det sunda förnuftet att hålla sig i skuggan), det måste hända något hela tiden, barnen måste ha aktiviteter så det handlar om att hetsa runt så att man ska hinna allt, allt ska gå så fort - klart man måste hyra en minibuss eller taxi så att man kommer snabbt dit man ska trots att en tågresa kan vara rena lekstugan för ett barn ("hur kommer man snabbast till" är väl en av de vanligaste frågorna på det här forumet), man måste shoppa med sig en massa hem och hur många småbarn gillar att shoppa, Man måste klä upp sig till middagen, man måste ha en jättepackning med allt som inte finns i Thailand med sig, man måste ta en massa helt onödiga vacciner (nu säger jag inte att alla är onödiga). Sammantaget så blir nog både barn och föräldrar stressade.

Nä tagga ner och njut av livet istället och låt dagen bli som den blir och se till att ungarna får i sig vätska och salt och passa er för mittidagensolen så blir alla mycket gladare och nöjdare ;)

(Kan väl tillägga att de är fyra stycken som alla varit med sedan de var under ett år gamla.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina barn har alltid älskat att vara i Thailand. Trots att de bott i bambuhyddor utan AC (utan fläkt ibland med) eller varmvatten och bara fått Thaimat att äta (åtmonstone då de äldsta var små för då fanns det ju i princip inget västerländskt som gick att äta). Vi har aldrig bott på nån stor turistort med solstolar, bamseklubb och aktiviteter. De har åkt tåg och buss och långsamma färjor och aldrig gnällt över att det blivit tråkigt. Jag tror att det är det lugna tempot och känslan av att bo på stranden och kunna vara i vattnet när man vill, äta när man vill, vara med föräldrarna när man vill som gör det. Vi har ju tillbringat månader i sträck där så de ser Thailand som sitt andra hem.

Personligen tycker jag att det har blivit väldigt krångligt för de barnfamiljer som kommer efter... man måste ha solskyddskläder (i stället för det sunda förnuftet att hålla sig i skuggan), det måste hända något hela tiden, barnen måste ha aktiviteter så det handlar om att hetsa runt så att man ska hinna allt, allt ska gå så fort - klart man måste hyra en minibuss eller taxi så att man kommer snabbt dit man ska trots att en tågresa kan vara rena lekstugan för ett barn ("hur kommer man snabbast till" är väl en av de vanligaste frågorna på det här forumet), man måste shoppa med sig en massa hem och hur många småbarn gillar att shoppa, Man måste klä upp sig till middagen, man måste ha en jättepackning med allt som inte finns i Thailand med sig, man måste ta en massa helt onödiga vacciner (nu säger jag inte att alla är onödiga). Sammantaget så blir nog både barn och föräldrar stressade.

Nä tagga ner och njut av livet istället och låt dagen bli som den blir och se till att ungarna får i sig vätska och salt och passa er för mittidagensolen så blir alla mycket gladare och nöjdare ;)

visst ska man hålla sig i skuggan, men ibland är det lite svårt att undvika solen och då är solskyddskläder toppen. Inte blir vi stressade för att barnen har uv kläder på sig :)

vi använder våra hemma i sverige på sommaren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag håller med att detta är ett I-landsproblem.

Jo jag vet att Bamse finns i Thailand, men inte dit vi vill, vi vill tex snorkla och det tyckte barnen om eller bo på folktomma stränder, men till slut tröttnate dem på sol och bad, även om hade planert in att bo några dagar på ett nytt hotell, där det fanns pool, det var ej uppskattat. De började reta varandra alldeles för mycket och de var för mycket tvärtemot.

Var vi borta för länge, 3 veckor? På Kanrieöarna är vi oftast bara en vecka och då är alla så nöjda och glada, hela tiden. Vi har snorklat där med, så det är inte bara Bamse och vattenland, vi har verkligen försökt prägla barnen mer åt den vilda naturen. När vi varit utomlands 2 veckor (Portugal, Bulgarien) har barnen blivit uttråkade, men där har vi vågat hyra bil, köra omkring och hitta på saker som barnen uppskattat. Vi hyrde inte bil i Thailand, vi ville inte köra i trafiken, men åkte på organiserade utflykter, endast fisketuren var uppskattat.

Wifi skulle säkert hjälpt och det kan vi tänka på en annan gång. Vätskebalansen var aldrig något problem (vad vi vet). Tidsskillnaden inte heller, vi var där i somras, då var det bara 5 timmar och vi anpassade oss fort. Värmen, jag vet inte, de drack hela tiden, åt extra saltat mat, barnen brände sig inte. Transporterna var inga problem.

Maten var också problem, 2 av 3 barn hade svårt att välja från meny, det är mycket lättare att välja från buffe (vilket de är vana vid från resor eller från skolan där man ser hur maten ser ut när man hämtar). De åt pizza, hamburgerare, pasta, paj och de blev aldriga magsjuka som tur det.

Shoppingen, det var bara de sista dagaran vi ägnade oss åt det, som variation.

Men nä, jag vill så gärna dit igen nästa sommar. Inte vet man hur många år till korallerna på Koh Tao finns, en del var förstörda av storm (på sydsidan), inte vet man hur många år till man själv är frisk, en kollega blev operarerat akut för blödningar i magen i helgen, en annan fick stroke för 1/2 år sedan. Men det kanske blir annorlunda om man själv har en annan inställning som förälder - vi förväntade oss att barnen skulle trivas bättre, det kanske är lättare om man är inställt på att det kommer att vara jobbigt och man accepterar det innan man åker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Hille till 100%.

Allt är upp till hur föräldrarna tar det och eller behandlar sina barn + omgivning.

Ta seden dit du kommer så uppstår inga problem + barnen har betydligt lättare att anpassa sig än envisa, tjuriga och uppstressade föräldrar.

Måste barnen hela tiden vara uppkopplade är det ett stort bevis på bristande arrangemang från föräldrarna.

Visst det finns bortskämda eller bortklemade ungar men ge barnen en chans att uppleva lite Robinsonliv, kan bli en positiv överraskning för er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Prova och åk när det är säsong under dec-mars så är det mer barn på de olika ställena och era barn kanske hittar kompisar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med ungarna många gånger i Thailand. Vi har aldrig bott på hotell med Bamseklubb. Dom vet inte ens vad det är. Tror bara vi haft pool några enstaka nätter ens. Ungarna har trivs jättebra hela tiden och längtar till nästa resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina barn har alltid älskat att vara i Thailand. Trots att de bott i bambuhyddor utan AC (utan fläkt ibland med) eller varmvatten och bara fått Thaimat att äta (åtmonstone då de äldsta var små för då fanns det ju i princip inget västerländskt som gick att äta). Vi har aldrig bott på nån stor turistort med solstolar, bamseklubb och aktiviteter. De har åkt tåg och buss och långsamma färjor och aldrig gnällt över att det blivit tråkigt. Jag tror att det är det lugna tempot och känslan av att bo på stranden och kunna vara i vattnet när man vill, äta när man vill, vara med föräldrarna när man vill som gör det. Vi har ju tillbringat månader i sträck där så de ser Thailand som sitt andra hem.

Personligen tycker jag att det har blivit väldigt krångligt för de barnfamiljer som kommer efter... man måste ha solskyddskläder (i stället för det sunda förnuftet att hålla sig i skuggan), det måste hända något hela tiden, barnen måste ha aktiviteter så det handlar om att hetsa runt så att man ska hinna allt, allt ska gå så fort - klart man måste hyra en minibuss eller taxi så att man kommer snabbt dit man ska trots att en tågresa kan vara rena lekstugan för ett barn ("hur kommer man snabbast till" är väl en av de vanligaste frågorna på det här forumet), man måste shoppa med sig en massa hem och hur många småbarn gillar att shoppa, Man måste klä upp sig till middagen, man måste ha en jättepackning med allt som inte finns i Thailand med sig, man måste ta en massa helt onödiga vacciner (nu säger jag inte att alla är onödiga). Sammantaget så blir nog både barn och föräldrar stressade.

Nä tagga ner och njut av livet istället och låt dagen bli som den blir och se till att ungarna får i sig vätska och salt och passa er för mittidagensolen så blir alla mycket gladare och nöjdare ;)

(Kan väl tillägga att de är fyra stycken som alla varit med sedan de var under ett år gamla.)

Me like :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett par veckor åker vi till Thailand för sjätte gången med våra barn. Dom är 10 och 14 år nu, var 4 och 8 år första gången. De har gillat Thailand från första steget på thailändsk mark. Har klarat sig utmärkt utan Bamseklubbar, McDonalds o dyl. Visst, den äldste har de senaste två gångerna velat kolla mailen och surfa lite på någon dator som funnits på hotellen och det måste man väl förstå att han vill göra i den åldern (vill ju en annan också!). Skönt att skämma bort dom lite när det är så billigt i Thailand. Inga konflikter om att allt är dyrt. Jag och hustrun brukar vara någon halvdag med varsin av grabbarna och hitta på något med dem på varsitt håll. Själva resorna med flyg, båt, minibuss, taxi och lastbilsflak har aldrig varit något problem utan kan ibland vara ett litet äventyr i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra barn var 5 och 9 när vi var i Thailand sist(2013). Då var vi där i åtta veckor och äldsta gick i skolan där.

Kan bara säga att dom älskade det  :dan

Har aldrig varit så lite tjafs och bråk som då,värmen till trots, och nu planeras ytterligare en långresa fast längre (förhoppningsvis), och barnen längtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog säga tvärtom...våra barn har varit väldigt harmoniska i Thailand trots att vi har rest runt mycket och inte varit stationerade på samma ställe under hela resan.

Men vi som vuxna mår ju så förbannat bra så det smittar väl av sig.

I somras tog vi däremot en resa till Rhodos och bodde på ett Lolo & Bernie-hotell. Vi vuxna var rastlösa och uttråkade efter 2 dagar och efter 4 dagar ville våra barn åka hem eftersom de var trötta på att hänga på hotellet hela tiden och bada i samma pooler hela dagarna.

Tyvärr låg hotellet öde så man hade inte så mycket annat att göra  :-\

Kort sagt...i vår familj är det föräldrarnas mående som sätter känslorna hos barnen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina ungar avskydde Thailand. Dom var 11 och 13 år då vi åkte till Khao lak på en två veckors charter. Dom brände sig i solen, fick myggbett och låg mest på rummet och såg på DVD. Sen har jag fått åka själv och dom har varit glada att få vara hemma. Dom är vuxna nu och har aldrig velat åka tillbaka. Jag är här varje år minst 3 månader själv. Alla är nöjda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och damen har nog smittat av oss ordentligt, för lilleman (på snart 4) älskar Thailand. Senast i morse vaknade han och sa: "Pappa, jag drömde att jag bada i Thailand inatt". Han glädjer sig minst lika mycket som vi gör till resan. Det smilet han fick på ansiktet när vi sa att vi skulle åka till Thailand igen, gick från öra till öra och det går inte en vecka utan att han pratar om Thailand eller ngn annan resa vi varit på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och damen har nog smittat av oss ordentligt, för lilleman (på snart 4) älskar Thailand. Senast i morse vaknade han och sa: "Pappa, jag drömde att jag bada i Thailand inatt". Han glädjer sig minst lika mycket som vi gör till resan. Det smilet han fick på ansiktet när vi sa att vi skulle åka till Thailand igen, gick från öra till öra och det går inte en vecka utan att han pratar om Thailand eller ngn annan resa vi varit på.

Bara en liten liten fråga, OM ni t.ex. hade älskat Grekland och varit där regelbundet, tror du att grabben kunde ha sagt samma saker om Grekland då? Eller hade han ändå pratat om Thailand? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×