Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
DanielO

Koh kho kao

Rekommendera Poster

Jag har inte bott där, men varit där! Det är ett område med ett 30-tal likadana privata hus. Inom området finns två pooler, varav en barnpool. Det finns även en restaurang och det är ägarna som har hand om uthyrningen. De hjälper även till med bokning av moppar, utflyker, taxi m m. Själva "bostadsområdet" tycker jag var sådär. Kändes rätt sterilt. Husen låg nära varandra och det fanns inga speciella grönområden inom området. Men stranden är superfin precis utanför. KKK är en relativt öde ö och det är långt mellan hotellen, ca 2 km. Även Paradisvillas ligger för sig självt. In till byn är det en dryg mil och dit tar man sig antingen via taxi, tuk-tuk eller moppe. Det är dessa färdmedel som gäller. Det finns inga bussar på KKK.

Jag älskar KKK och njuter av känslan av frihet som man får när man går kilometer efter kilometer på en tom strand:) Åker varje vinter och laddar batterierna och tänker fortsätta så länge ön är den oexploaterade pärla som den är idag:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, själv brukar jag ta en tur med moppen från Khuk kak- khao lak.  Det är verkligen ett toppen ställe att vila upp sig på.  Blir det lite tråkigt så är det ju bara att åka in till khao lak eller Takoapa  en dag med moppe eller taxi.

Har hört att det är på KKK som  Peter Foppa Forsberg  brukar hålla til? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!  :) Det låter kanon. Hur är det med minimarkets och sådant på ön? 

[/quo

Det finns 3 minimarkets  inne i byn (små) och så finns det en liten butik med det allra nödvändigaste på Koh Kho Khao resort dit det är närmare än in till byn från Paradisvillas!

Inne i Khao Lak finns det fler butiker och restauranger att välja på! Takuapa är en liten stad ett par mil bort! Där kan jag rekommendera söndagsmarknaden som är mellan 16-18! Kolla bara för säkerhets skull att inte marknadsriden ändrats! Det är främst en matmarknad och inte kläder! Men den är helt fantastisk med färger och sååå vackra maträtter! Man köper små smakportioner av allt mellan himmel och jord! Marknaden i Takuapa är mer Thailändarnas marknad än en turistmarknad! Fantastisk stämning! På onsdagarna brukar det vara marknad på vägen in till Khao Lak! Men det är mer en turistanpassad marknad! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!  :) Det låter kanon. Hur är det med minimarkets och sådant på ön? 

[/quo

Det finns 3 minimarkets  inne i byn (små) och så finns det en liten butik med det allra nödvändigaste på Koh Kho Khao resort dit det är närmare än in till byn från Paradisvillas!

Inne i Khao Lak finns det fler butiker och restauranger att välja på! Takuapa är en liten stad ett par mil bort! Där kan jag rekommendera söndagsmarknaden som är mellan 16-18! Kolla bara för säkerhets skull att inte marknadsriden ändrats! Det är främst en matmarknad och inte kläder! Men den är helt fantastisk med färger och sååå vackra maträtter! Man köper små smakportioner av allt mellan himmel och jord! Marknaden i Takuapa är mer Thailändarnas marknad än en turistmarknad! Fantastisk stämning! På onsdagarna brukar det vara marknad på vägen in till Khao Lak! Men det är mer en turistanpassad marknad! 

Har tagit "moppen" till Takuapa men inte varit på marknaden. Är den bara 2 tim??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är på KKK som  Peter Foppa Forsberg  brukar hålla til? 

Stämmer bra det! Vi låg och slappade på Ha Pla Beach när Foppa med flickvän (fru?) kom nerknallande på stranden. Gissa vad han hade på fötterna ...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är på KKK som  Peter Foppa Forsberg  brukar hålla til? 

Stämmer bra det! Vi låg och slappade på Ha Pla Beach när Foppa med flickvän (fru?) kom nerknallande på stranden. Gissa vad han hade på fötterna ...  :)

Skridskor???  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är på KKK som  Peter Foppa Forsberg  brukar hålla til? 

Stämmer bra det! Vi låg och slappade på Ha Pla Beach när Foppa med flickvän (fru?) kom nerknallande på stranden. Gissa vad han hade på fötterna ...  :)

Skridskor???  :D

:kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh kho kao är nog mitt kommande resmål efter det förestående!

Har varit sugen på det länge, kombination med Khao Lak och kanske Nai Yang...

Om det inte krävs en sommarresa då får det ju bli Samuitrakten som jag också är sugen på!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är stränderna? Är det barvänligt? Grumligt vatten?

Jag har inte bott där, men varit där! Det är ett område med ett 30-tal likadana privata hus. Inom området finns två pooler, varav en barnpool. Det finns även en restaurang och det är ägarna som har hand om uthyrningen. De hjälper även till med bokning av moppar, utflyker, taxi m m. Själva "bostadsområdet" tycker jag var sådär. Kändes rätt sterilt. Husen låg nära varandra och det fanns inga speciella grönområden inom området. Men stranden är superfin precis utanför. KKK är en relativt öde ö och det är långt mellan hotellen, ca 2 km. Även Paradisvillas ligger för sig självt. In till byn är det en dryg mil och dit tar man sig antingen via taxi, tuk-tuk eller moppe. Det är dessa färdmedel som gäller. Det finns inga bussar på KKK.

Jag älskar KKK och njuter av känslan av frihet som man får när man går kilometer efter kilometer på en tom strand:) Åker varje vinter och laddar batterierna och tänker fortsätta så länge ön är den oexploaterade pärla som den är idag:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet är lite grumligt av sand som virvlar runt, men inget som stör tycker jag! Det beror på att reven utanför slogs sönder av Tsunamin! Finast är vattnet vid Virgini Beach och Sunset Beach, längst norrut på ön! Men det går absolut att bada överallt! Om det är barnvänligt eller ej har jag

Inte tänkt på! Det går inga höga vågor i alla fall! Vid Hapla Beach brukar det vara barnfamiljer har jag sett! Hur djupet är utanför ParadisVillas vet jag tyvärr inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att stränderna är fantastiska! Långa och öde! Inga strandstolar tillåts mer är vid hotellen, men även då måste strandlinjen vara fri! Inte heller motorbåtar eller jet-skis tillåts vid stränderna! Inga strandförsäljare och ingen kommers!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HANSJO: Missade din fråga! Har varit på landet för stugsista och hade bara mobilen, vilket inte är det allra bästa när ögonen har börjat åldras :P Men som svar på din fråga - ja, marknaden i TakuaPa är bara i två timmar! Gatan är avstängd fram till allt plockats fram och sedan tas avspärrningen bort och det är en himla kommers under två timmar! Sen spärras det av igen:) Är i första hand en matmarknad, men har en del prylar också. Men det jag tycker är häftigast är stämningen, lokala uppträdanden och dessa fantastiskt vackert tillagade rätter och KAKOR! Jisses vilka bakverk som säljes:) Vill man utsätta sig för en sockerchock så är det här det rätta stället:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den här tråden istället för att starta en ny..

Vilken del av stranden är bäst? Kollar man bokningssidorna verkar det ju inte finnas så många resorts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Claees.

Vi var där i februari i 10 dagar. Bodde på Paradisvillas. Där var vattnet lite grumligt, men inget som störde oss. Därifrån kan du se nästan hela strandremsan upp mot norra? sidan av ön. Väldigt lite folk och man var ibland själv på stranden. Kan varmt rekommendera boendet där. Fräscha och rymliga hus med tre sovrum. Underbar personal, poolen och en bra restaurang.

Hör gärna av dig om du undrar om fler saker.

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker i så fall inte dit för att snorkla, så.. Finns det nån sträcka där resorten ligger lite närmre varandra? Misstänker att det inte är så många andra som har restaurang längs stranden. Är ju trevligt om man kan variera sig lite med maten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andaman princess ligger ganska nära piren. Där omkring finns det ett gäng restauranger, minimarkets och "tingeltangel" affärer. Vi tog taxi in till piren några kvällar, mest för barnens skull. De ville handla lite armband, solglasögon mm. Det var inte värt det för matens skull, utan mer för att "göra något".

Sen är jag osäker på hur tätt hotellen ligger uppöver. Åkte förbi The Tacola resort med moppen, och det såg riktigt sunkigt och nedgånget ut när jag var där.

Från Paradisvilla där vi bodde tog det ca 20 min att gå till Kho Khao beach resort efter stranden när vi vuxna gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ön ger jag inte mycket för, allting är dyrare än på fastlandet, och det enda som finns att se på är det gamla Japanska flygfältet.

Men stränderna är lika bra som dom i Khao lak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Koh Kho Khao idealiskt är en idealisk ö om man bara vill koppla av. Jag har aldrig varit på en ö med hotell där det finns så lite att göra.

Jag har visserligen bara bott på The Kib där rummen var riktigt bra, men resortet i sig kändes nästan lite spöklikt. Det ser verkligen ut som någon som storsatsat innan finanskrisen 2008, men inte fått den tillströmning av turister de hoppats på.

Personligen tror jag inte det blir fler resor dit för mig, men smaken är som baken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker i så fall inte dit för att snorkla, så.. Finns det nån sträcka där resorten ligger lite närmre varandra? Misstänker att det inte är så många andra som har restaurang längs stranden. Är ju trevligt om man kan variera sig lite med maten.

Som DanielO skrev så är The Tacola sunkigt och nergånget. Vad gäller övriga resorter så är det ingen större skillnad i skick, utan det handlar i så fall mer om läget. Andaman Princess ligger närmast piren o restaurangerna som finns där, men har å andra sidan inget bra strandläge. Vill man till stränderna är det bra att hyra en moppe. De övriga resorterna ligger längre norrut på ön och har bättre strandlägen, men då får man å andra sidan ta moppe eller taxi in till piren. Personligen tycker jag The Kib och C&N ligger bäst till vad gäller strandläget och däromkring finns små matställen vid stranden (obs finns inte många). Allra bäst är The Kibs Bungalows med poolaccess.

Koh Kho Khao Resort är också bra. Det är inte världens bästa strand precis utanför, men man behöver bara promenera efter stranden en kort bit för att nå en bättre strandremsa. KKK Resort har en riktigt bra restaurang precis vid stranden och om man hyr moppe är det inte långt till restaurangen The Sun som ligger vid en jättefin strand. Den är både billig och personalen är supertrevlig. Stranden vid Sunset Beach är även värd ett besök - superhärlig! Finns även restaurang där. Och sist men inte minst, HaPla Beach. Fin strand, men dyr restaurang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×