Senora

Hönsmamma med skräck för Dengue - är det egoistiskt att resa?

75 inlägg i detta ämne

Jag vet att det finns mängder med trådar kring just denguefeber och det är väl efter att ha läst dem som jag nu startar en egen, halvt i panik.

Är sååå orolig över att inte lyckas skydda ungarna mot myggen och framför allt den där farliga Denguemyggan!

Reser två veckor med två små barn till Phuket (Kamala) i slutet av november och ska bo på Sunwing. Skrev till Ving och frågade om det aktuella läget där nu men fick till svar att de aldrig skulle sälja resor till platser som kunder riskera gästernas hälsa etc, men det svaret gjorde mig inte lugn alls. Det är ju ett faktum att det finns och man kan ju inte negligera riskerna och säga att det inte finns någpn som helst anledning till oro?

Självklart kommer vi att använda myggmedel och i möjlig mån klä oss täckade och ljust - mer kan vi väl inte göra?

Själv skulle jag inte tveka att resa om det bara gällde mig själv, men just barnen vill man inte utsätta för onödiga faror. Sedan känns det ju värre att barn kan få den farliga varianten redan första gången de drabbas, vilket inte drabbar oss vuxna särskilt ofta.

Är jag egoistisk som ändå reser dit med familjen? Hur stor är den reella risken?  Gör hotellen något för att motverka myggen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/denguefeber/

Som kommenatar till det kan man väl säga att denna statistik, likväl som barnfamiljer, inrymmer alla de som sover i enkla bungalows, struntar i myggmedel, myggnät, AC, fläkt, bor i områden där man inte sprutar mot myggen, tillbringar lång tid i Thailand, reser under monsunperioden, somnar utomhus på fyllan osv

Sett i det perspektivet måste risken vara liten med tanke på hur många svenskar som reser till Thailand varje år ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara göra det som går för att skydda dig och barnen annars kan man ju knappt lämna hemmet jag blir alltid myggbiten i thai även fast jag sprutar på mig medel om det nu är myggor brukar bli små röda prickar och kliar inte alls som myggen i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Sen barnen kom har jag börjat oroa mig för typ allt. Har redan bestämt att det inte blir några turer i trafiken med barnen. Kommer även att köpa på mig solkräm med manetskydd (någon som testat den?). Började nämligen googla på maneterna efter att jag läst allt jag kunnat komma över om Dengue och nu mår jag bokstavligen illa av oro.

Herregud, undrar om jag inte bara skulle nöjt mig med Kanarieöarna?

Skulle nog behöva slappna av lite, kommer ju inte kunna njuta alls av resan om jag ska fortsätta på det här sättet... Gah!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internett är bra men googla inte sönder dig oftast får du upp skräck exempel jag är

Exakt lika dan och spinner iväg till det sämsta tänkbara. Du behöver inte täcka barnen med kläder :) åk på semester och slappna av haha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internett är bra men googla inte sönder dig oftast får du upp skräck exempel jag är

Exakt lika dan och spinner iväg till det sämsta tänkbara. Du behöver inte täcka barnen med kläder :) åk på semester och slappna av haha.

Jag vet, det är ju det värsta som målas upp i media. Men nu har jag läst det och i mn fantasi ser jag oss sitta två veckor i en myggsvärm med livsfarlig Denguefeber, alternativt jagade i panik av maneter längs strandbrynet.

Det är ju vrålmånga som tar med sina småkottar till tropikerna - jag kan väl inte vara den enda rädda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, oj, oj...! Att oroa sig och ha ångest för allehanda saker är väl normalt till en viss gräns MEN om den hindrar dej från att njuta av din semester då är det nog ångesten som är det största problemet och inte myggen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, oj, oj...! Att oroa sig och ha ångest för allehanda saker är väl normalt till en viss gräns MEN om den hindrar dej från att njuta av din semester då är det nog ångesten som är det största problemet och inte myggen ;)

Lite oro inför reella faror är nog sunt, men det känns som att jag i min faktaorgie kanske lyckats förstora den till orimliga propotioner? Om faran vore lika stor som min skräck så skulle väl inte alla glada svennebananfamiljer glatt återvända gång på gång?

*försöker-lugna-mig*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite oro inför reella faror är nog sunt, men det känns som att jag i min faktaorgie kanske lyckats förstora den till orimliga propotioner? Om faran vore lika stor som min skräck så skulle väl inte alla glada svennebananfamiljer glatt återvända gång på gång?

*försöker-lugna-mig*

jag är likadan och förstår dig :) släpp det helt och sluta läs på internett :) Jag har nog fått över 2000 bett där och varken hiv eller dengufeber har drabbat mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är likadan och förstår dig :) släpp det helt och sluta läs på internett :) Jag har nog fått över 2000 bett där och varken hiv eller dengufeber har drabbat mig

Hiv? Men HIV kan väl ändå inte smitta genom myggorna?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hiv? Men HIV kan väl ändå inte smitta genom myggorna?!

haha nej det är nog inte så stor chans men jag och kompisen satt i en bar på samui han så klart inte ett bett och jag säkert 30-40 st på benen han kläcker ur sig du vet hiv smittar via mygg jag tar taxi hem sätter mig googlar och lämnar inte rummet på 2 dagar trotts tjat om att han driver med mig, till råga på allt åker jag på ac hosta och ser ju i mitt huve det som primärinfektion tillslut sansar jag mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen skall dina barn inte med i trafiken ska ni bo vid flyget :)

Ah, vi åker med transferbussen till hotellet, stänger in oss med AC:n på och sen tar vi bussen till flyget två veckor senare.

Kommer nog älska Thailand  :P

Nu när jag sökt ännu mer på maneterna så känns det ju som att det faktiskt är de som är livsfarliga??

Hur vågar folk bada överhuvudtaget? Den där solkrämen med antimanetjox i - är det någon som testat och fått effekt av den?

Shit, vi kommer nog hålla oss till poolen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja det vore något.

Men på allvar så funderar jag på om man verkligen vågar bada - maneterna verkar ju sjukt oräcka. Och om man ska passa sig för myggorna, inte bada, tänka på vad man stoppar i munnen osv -  hur mycket semester kommer det bli?

Jag fattar att jag överdriver, men från att vid bokningen ha oroat mig över vädret och lite skurar i november till att känna att man får vara glad om man kommer hem med hälsan (och livet) i behåll så är glädjen över drömresan något nedtonad.  :-\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, ja det vore något.

Men på allvar så funderar jag på om man verkligen vågar bada - maneterna verkar ju sjukt oräcka. Och om man ska passa sig för myggorna, inte bada, tänka på vad man stoppar i munnen osv -  hur mycket semester kommer det bli?

Jag fattar att jag överdriver, men från att vid bokningen ha oroat mig över vädret och lite skurar i november till att känna att man får vara glad om man kommer hem med hälsan (och livet) i behåll så är glädjen över drömresan något nedtonad.  :-\

åk på semester slappna av sluta läsa om allt farligt på nätet så får vi läsa din rese historia sen när ni är hemma :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen skall dina barn inte med i trafiken ska ni bo vid flyget :)

Ah, vi åker med transferbussen till hotellet, stänger in oss med AC:n på och sen tar vi bussen till flyget två veckor senare.

Kommer nog älska Thailand  :P

Nu när jag sökt ännu mer på maneterna så känns det ju som att det faktiskt är de som är livsfarliga??

Hur vågar folk bada överhuvudtaget? Den där solkrämen med antimanetjox i - är det någon som testat och fått effekt av den?

Shit, vi kommer nog hålla oss till poolen...

Är det en flygbuss ni ska åka och som flyger mellan flygplatsen och Kamala? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde nyss Ving (igen) och de ville varken säga bu eller bä. Frågade om det fanns någon fakta om maneternas spridning i Phuket etc, men han kunde i säga mer än att han tyckte att om man är orolig ska man inte åka dit, utan till Kanarieöarna.

Grr...

Kan inte ni som reser med barn ge mig en mer nyanserad bild än den jag har just nu. Hjälp mig få lite positiva vibbar av semestern igen!

Och tack till er som redan gjort det, jag är nog inte denmest mottagliga nu, men om jag ger fan i att googla mer nu under ett tag (eller googlar på thailand +fantastisk +barn) så kanske paniken släpper lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det finns mängder med trådar kring just denguefeber och det är väl efter att ha läst dem som jag nu startar en egen, halvt i panik.

Är sååå orolig över att inte lyckas skydda ungarna mot myggen och framför allt den där farliga Denguemyggan!

Reser två veckor med två små barn till Phuket (Kamala) i slutet av november och ska bo på Sunwing. Skrev till Ving och frågade om det aktuella läget där nu men fick till svar att de aldrig skulle sälja resor till platser som kunder riskera gästernas hälsa etc, men det svaret gjorde mig inte lugn alls. Det är ju ett faktum att det finns och man kan ju inte negligera riskerna och säga att det inte finns någpn som helst anledning till oro?

Självklart kommer vi att använda myggmedel och i möjlig mån klä oss täckade och ljust - mer kan vi väl inte göra?

Själv skulle jag inte tveka att resa om det bara gällde mig själv, men just barnen vill man inte utsätta för onödiga faror. Sedan känns det ju värre att barn kan få den farliga varianten redan första gången de drabbas, vilket inte drabbar oss vuxna särskilt ofta.

Är jag egoistisk som ändå reser dit med familjen? Hur stor är den reella risken?  Gör hotellen något för att motverka myggen?

[/quote

Har nu inte läst alla inlägg utan svar bara TS.

Risken finns som med mycket annat men tror du ska vara betydligt mer orolig för tex fästingar i Sverige om man nu ska jämföra med något. Nu kanske du har ungarna instängda hela somrarna det vet ju såklart inte jag  ;)

Tänk på hur många som lever i Thailand så blir du väl lite lugnare. Jag har en bebis nu (vi bor här året runt) och hon får en del myggbett trots att vi såklart gör en del för att minska riksen. Tex stänger dörren mellan 16-19 men vi är långt från maniska. Men det här med blödar sjukan som främst ska kunna förekomma om man drabbas andra gången måste vara aningen överdrivet. Finns massor med folk som drabbas men som inte dör, så! Men helt klart är det ju obehagligt.

Sen vill jag kommentera Vings svar som va rent lögn. Men om de nu står för det svaret borde de kunna ge er och alla andra resenärer en 100% garanti skriftligt.

Du kommer med största säkerhet se dessa myggor, alltså den med randiga ben, det är den vanligaste så få inte panik och tro att den är unik och livsfarlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde nyss Ving (igen) och de ville varken säga bu eller bä. Frågade om det fanns någon fakta om maneternas spridning i Phuket etc, men han kunde i säga mer än att han tyckte att om man är orolig ska man inte åka dit, utan till Kanarieöarna.

Grr...

Kan inte ni som reser med barn ge mig en mer nyanserad bild än den jag har just nu. Hjälp mig få lite positiva vibbar av semestern igen!

Och tack till er som redan gjort det, jag är nog inte denmest mottagliga nu, men om jag ger fan i att googla mer nu under ett tag (eller googlar på thailand +fantastisk +barn) så kanske paniken släpper lite...

Ja det som dina barn troligen kommer att drabbas värst av (och må dåligt av) är nog mammas beteende i samband med denna semester. Och inte allt det farliga som kan hända.

Hur vågar du ta dina barn till dagis i Sverige. Det kan ju komma en rattfyllerist och meja ner er.

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bodde på Phuket i drygt 6 månader och använde aldrig myggmedel å ja drabbades inte =)

Var i Thailand i nästan 1.5 år och under den tiden fick jag knappt ett ända myggbett fastän jag inte använde myggmedel.

Känner dock flera som bodde på Koh Lanta som råkat ut för det.

För 2 veckors charterturister skulle jag dock vilja påstå att risken är minimal oavsett om ni använder myggmedel eller inte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu