Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
marie

1 natts overstay!

Rekommendera Poster

Gäst elglenno

Det finns så många måsten + paragrafer hit och dit, det viktiga är väl ändå hur det fungerar i verkliga livet.

Under mina 35 år i Thailand har jag aldrig behövt visa upp passet eller någon annan legitimation för någon myndighetsperson förutom vid in och utresa + flygresor inom landet (numera).

Ok, om jag råkar ut för en olycka är det lugnast att ha klara papper, åker ändå  dit som vållande (trafikolycka).

Med en sådan "holdning" så kan jeg nesten garantere deg at du før eller senere ender på "glattcelle" i Thailand. At ingen har forlangt å få se passet ditt på 35 år BETYR IKKE at det aldri vil hende.

Det er et KRAV i Thailand at ALLE har gyldig ID-papirer på seg til ENHVER TID. For en utlending betyr det som regel et pass, men et thailandsk førerkort er godkjent.

Ved en eventuell trafikkulykke så er det ikke en "lov" som sier at utlendingen MÅ betale. Bare utlendinger med erfaringer fra "turistgettoen" tror at det er sånn. Men det stemmer absolutt ikke. Ta deg en tur eller to utenfor "fengselsmurene" så vil du oppdage virkeligheten i Thailand. Og det er kanskje på høy tid etter 35 år i Thailand.

för att bli lite mer seriös menar du att man ska knata runt med passet på sig i så fall kan jag ju medela att det inte är en optimal ide 1. det kan bli kidnappat tydligen händer det. 2 man kan tappa bort passet och då uppstår ett väldigt strul resor till bankok och svenska ambasaden.

Det bästa är att ha det väl inlåst/gömt på rummet vill polisen se handlingarna får dom gått bjuda på taxi till hotellet. Och för dom som åker första resan ingen kommer fråga efter ålder på klubbar/barer har iaf jag inte varit med om.

Det är ett krav att du ska ha passet med även om det oftast funkar med en kopia. På badorten är det nog aldrig nåt bekymmer men jag stoppar på mig passet om vi hyr moppe eller åker längre sträckor och borde väl egentligen göra det i Bangkok också.

Att polisen skulle bjuda på taxi till hotellet kan du nog glömma utan det blir ditt jobb att se till att passet kommer till polisstationen där du sitter och väntar.

om jag tar moppen till stranden har iaf inte jag passet med fast man kanske ska ha det i bangkok skulle jag aldrig få för mig att ta mig fram med ett eget motor drivet fordon. När jag går åker taxi osv så ligger passet på rummet förstår inte varför man skulle knata runt med det på sig 24/7 risken att tappa bort det är ju bra mycket större än att någon helt plötsligt skulle fråga dig på gatan om dina id handlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Vad man ska enligt reglerna och vad man gör i praktiken utifrån egen riskbedömning är ju olika saker. Nån form av Id handling är nog bra att ha om det händer något  t ex olycka. Man vill väl (för det mesta i alla fall) att nån anhörig ska kunna kontaktas ganska omgående om man råkar ut för trubbel, hamnar på sjukhus eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

man kan ju iof köpa både körkort och id kort i bankok men kan ju vara falska :) Jag tänkte på den vanliga turisten inte long timers. Tänkte väl att du inte släppa runt pass och divers visum papper så fort du lämnade ditt hem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

Hur kan ett thailändsk körkort funka? Det visar ju inte att du vistas lagligt i landet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

Hur kan ett thailändsk körkort funka? Det visar ju inte att du vistas lagligt i landet!

det handlar nog om att man alltid skall kunna visa upp sin identitet inte om man är i landet lagligt och för oss så blir det pass då inga av våra id handlingar är godkända där fast dom funkar ändå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

Hur kan ett thailändsk körkort funka? Det visar ju inte att du vistas lagligt i landet!

Jeg beklager at det "glapp" litt. Og jeg som pleier å være så veldig nøye på hva som er loven eller ikke.

Loven sier KUN en ting. Og det er passet. Men kjørekortet inneholder 2 viktige nummere. Det ene er passnummeret og det andre er selve kjørekortnummeret. Dette er informasjon som politiet kan bruke for å se om man har et gyldig visum.

Strengt tatt SKAL man vise passet. Og det har jeg gjort ved en anledning utenfor bussterminalen i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jeg går ikke rundt med passet mitt på meg til enhver tid. Men dersom jeg skal på litt lengre turer utenfor provinsen så er passet alltid med.

Et thailandsk kjørekort er også godkjent som id-kort.

Dersom man ikke kan fremvise et gyldig id-kort så blir neste stopp en "glattcelle" sammen med 40 "svette kropper". He-he.

Hur kan ett thailändsk körkort funka? Det visar ju inte att du vistas lagligt i landet!

Jeg beklager at det "glapp" litt. Og jeg som pleier å være så veldig nøye på hva som er loven eller ikke.

Loven sier KUN en ting. Og det er passet. Men kjørekortet inneholder 2 viktige nummere. Det ene er passnummeret og det andre er selve kjørekortnummeret. Dette er informasjon som politiet kan bruke for å se om man har et gyldig visum.

Strengt tatt SKAL man vise passet. Og det har jeg gjort ved en anledning utenfor bussterminalen i Bangkok.

som turist tar man ju aoutomatiskt med sig passet på längre inrikes resor men ska man bara till stranden eller vad man nu vill Och nått skulle hända så man behöver visa någon myndighet ens pass så tror jag inte att det är några problem att hämta det på rummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är det man förlänger sitt visum? Och har stället någon hemsida?

http://www.immigration.go.th/

Är det till immigration division 1 man ska till för att förlänga visum?

Et emmigrasjonskontor finnes på alle turiststeder og ved alle grenseposteringer.

Hovedkontoret er i Bangkok. Men en landsdel nord-øst i Thailand som heter Isaan har også noen kontorer. Dette fordi det er mange utlendinger som er bosatte der.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Var är det man förlänger sitt visum? Och har stället någon hemsida?

http://www.immigration.go.th/

Är det till immigration division 1 man ska till för att förlänga visum?

om du tittar längst ut till höger på sidan så står det klart och tydligt att du kan förlänga dit visum vid varge checkpoint.

Antar att du varit inne och läst att man måste göra en nortifocation om man skall stanna i landet mer än 90 dagar vet inte hur det fungerar men har inget med visa exstansions att göra är väl bara att man skall informera imigration om att man skall vara i landet mer

Än 90 dagar och det gör man tydligen 15 innan dom 90 dagarna tar slut eller 7 dagar efter annars kan dom tydligen ta ut en liten summa pengar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bara förlänga vårat 60 dagars med 1 dag :)

Så checkpointen i Krabi funkar också? Eller den i Trat?

Vi ska från Koh Chang till Ao Nang och tänkte fixaa förlängningen när vi passerade i Bangkok.

Men om det går att göra på något av dom nämnda ställena så är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bara förlänga vårat 60 dagars med 1 dag :)

Så checkpointen i Krabi funkar också? Eller den i Trat?

Vi ska från Koh Chang till Ao Nang och tänkte fixaa förlängningen när vi passerade i Bangkok.

Men om det går att göra på något av dom nämnda ställena så är det ju bra.

Förlängningen kostar 1 900 baht oavsett om ni stannar 1 extra dag eller 30 som ni får när ni förlänger. Det går inte att förlänga med endast 1 dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Vi ska bara förlänga vårat 60 dagars med 1 dag :)

Så checkpointen i Krabi funkar också? Eller den i Trat?

Vi ska från Koh Chang till Ao Nang och tänkte fixaa förlängningen när vi passerade i Bangkok.

Men om det går att göra på något av dom nämnda ställena så är det ju bra.

1 dag bara ta overstay bötern om det ens blir någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade att vi stannar i landet en dag för mycket, men tack för infon jimmy!  :)

Säg att man chansar på att ta en dag overstay, och taxin krockar på väg till flygplatsen, då hamnar man väl i det där immigrations-fängelset?

Det är sambon som nojjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM nu det skulle inträffa och ni inte blir alvarligt skadade så ni blir körda till sjukhus är det nog inga problem om ni kan visa upp era flygbiljetter..

Men iaf. Risken för att ni ska få problem måste anses som minimal. Jag hade nog kört på overstay i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va det ingen som hade någon erfarenhet av hur noga Qatar är med en dags Overstay vid in checkningen?

/Matz

Skulle tro att det beror på vem som sitter vid incheckningen... Och ingenting som sägs här är ju nån säkerhet för att dom inte kan ändra sej innan du åker.

För att vara på den säkra sidan åk till flygplatsen i tid så du har möjlighet att boka nån billig biljett ut ur Thailand om dom skulle börja "bråka"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×