Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LantaMas

Föra över pengar från Thailand till Sverige

Rekommendera Poster

Har någon tips på hur man på smidigt sätt för över större summor pengar från thaikonto till Sverige?

Stå och plocka i bankomaten är så klart uteslutet eftersom det finns en limit, samt så klart uttagsavgiften.

Inne på Swedbank kunde de inte göra ett så kallat köp med mitt Mastercard. De har dessutom ingen kortterminal kvar eftersom de helt sonika slutat med kontanthantering.

När jag frågade inne på SCB-kontoret i Thailand om en överföring till svensk bank så sa de att det inte gick. (Borde ju gå, men det var det svaret jag fick iaf.)

På SCB-internetbank så kan man inte lägga till utländska mottagare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det borde ju inte vara så svårt iban nummer och sen bara flytta pengarna har flyttat till thai konto från swedbank inga problem iban nummer typ enda som behövs funkar det inte lika åt andra hållet skulle jag byta thai bank låter inte seriöst.

från kasikornbank vet jag att det iaf har gått.

Bank personalen i swe har börjat bli jävligt lata och knappt bryr sig om deras kunder det får du sköta själv på nätet mentalitet om man inte ska låna en mille eller två då är dom jävligt trevliga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Vilken bank i dagens samhällen kan inte skicka pengar "abroad" mellan banker låter som ett skämt för 100 år sen ok borde då inte få kalla sig bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog det går trots allt. Problemet är nu att jag sitter hemma i Sverige och har lite svårt att komma åt slantarna härifrån. Det är å andra sidan bara en tidsfråga innan nästa resa till Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Är det du som står som konto ägare på båda konton? Borde den svenska banken kunnat hjälpa dig med du visar att du är du på den svenska banken dom skickar någon form av letter of recomendation (fax) till din thai bank sen för dom över pengarna till ditt svenska konto. Vet inte om det funkar men det borde iaf gå att lösa på nått vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

För övrigt rätt skumt att din thai bank talar om för dig att dom inte kan skicka pengar mellan banker och länder bra bank hahah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket du försöker skicka men det  är ju en del kontroll på pengar ut ur Thailand.

Då Thailands riksbank vill ha kontroll så krävs det en hel del papper.

Ex var kommer pengarna från. Har man tidigare fört in pengarna måste man ha vissa dokument angående detta. Dokument man kan få inom 3 månader efter pengarna kom in. Sedan är det kört.

Är det fastigheteaffärer eller jobbaffärer. Finns det dokument på att dessa affärer beskattats på rätt sätt osv.

Så min tro är nog att din lokala SCB bank är för lata för att vilja ta i det. Du får nog besöka huvudkontoret i Bangkok och ha med dom rätta pappren.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket du försöker skicka men det  är ju en del kontroll på pengar ut ur Thailand.

Då Thailands riksbank vill ha kontroll så krävs det en hel del papper.

Ex var kommer pengarna från. Har man tidigare fört in pengarna måste man ha vissa dokument angående detta. Dokument man kan få inom 3 månader efter pengarna kom in. Sedan är det kört.

Är det fastigheteaffärer eller jobbaffärer. Finns det dokument på att dessa affärer beskattats på rätt sätt osv.

Så min tro är nog att din lokala SCB bank är för lata för att vilja ta i det. Du får nog besöka huvudkontoret i Bangkok och ha med dom rätta pappren.

hf

Om jag förstått rätt har det inte med thaibankens ovillighet att göra utan internationella pennigtvätt-stoppande åtgärder att göra. Det går utmärkt att föra över pengar såvida man kan bevisa varifrån dom kommer. När du redan är i Sverige är det dock ett problem, så jag säger bara Lycka till - och funkar det inte är uttagavgift inte hela världen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara i Thailand det är lite underligt numer. Även i Sverige frågar dom om varifrån pengar kommer om du vill sätta i kontanter på bank. I somras fick jag visa thaibank-kortet samt uttags-slip när jag ville sätta in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det är inte bara i Thailand det är lite underligt numer. Även i Sverige frågar dom om varifrån pengar kommer om du vill sätta i kontanter på bank. I somras fick jag visa thaibank-kortet samt uttags-slip när jag ville sätta in.

nej men det är ju skillnad mot att säga till sin kund det går inte att flytta pengar till ditt svenska konto än att fråga vart pengarna kommer i från. Frågar dom seriöst på banken vart kontanterna kommer i från? jag satt in 40.000 på mitt konto i kontanter som jag plockade ut från mitt norska konto ingen som frågade nått om det men kanske är skillnad om man kommer med 400.000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×