Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Perolow

Journalistisk granskning av skattesystemet och kulturen i Thailand

Rekommendera Poster

Hej! Jag vill dela information och kunskap med personer som arbetar undersökande. Under kravallerna i Bangkok var jag där i kontakt med redshirts. Sedan återvände jag och har nu spenderat 5 månader i nordöstra Thailand, nära information från den grupperingen. Samtidigt som jag intervjuat och lyssnat på yellowshirts. Kärnfrågan som jag söker svar på är hur beskattningen sker i Thailand.

Drömläget som jag först uppfattade är att alla småföretagare är skattebefriade. Det är bara de stora företagen som beskattas. Eftersom jag levt med just småföretagare i nordöstra Thailand, Isaanområdet, började jag långsamt förstå att de är hårt beskattade. Beskattningen sker vid inköp av material och varor. Småföretagaren säljer beskattade varor med en försumbar förtjänst. En källa inom redshirt berättade att 50 procent av priset för en ölflaska går i skatt till staten, regeringen, kungahuset och att återförsäljaren har några få baht i förtjänst.

Så de "skattebefriade" småföretagen är en myt. De betalar en oerhörd hög skatt redan vid sina inköp av de nödvändiga varorna. I Sverige kallat vi det moms. Om småföretagarna betalar en icke avdragsgill moms på 50 procent förklarar det en del av den synliga fattigdomen i Thailand. Vill någon kunskapa om detta, forska,gräva, så hör av er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig hört talas om alkoholskatter? Det borde du inte behöva en "källa inom redshirt" för att luska ut. Inte för att dom fattiga brukar dricka så där hemskt mycket öl utan mera vanligt är nog hemkört!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet nog mera om alkoholskatter i jordens samtliga länder än du. Du är inte intresserad av samhällspolitik. Väntar på en kunnigare och mer insatt person än du. Vänligen Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har du rätt i. Jag letar information,inte rykten och jag kan inte ens vederlägga med exakthet att 50 procent av kostnaden av en ölflaska är skatt. I Thailand är det mer än 80 procent som kämpar för det dagliga riset medan rikedomen flödar på andra håll. De jobbar från det de vaknar tills de somnar. Visst är det intressant att spana in ett samhälle, ett land och försöka förstå varför de som jobbar mest har minst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har du rätt i. Jag letar information,inte rykten och jag kan inte ens vederlägga med exakthet att 50 procent av kostnaden av en ölflaska är skatt. I Thailand är det mer än 80 procent som kämpar för det dagliga riset medan rikedomen flödar på andra håll. De jobbar från det de vaknar tills de somnar. Visst är det intressant att spana in ett samhälle, ett land och försöka förstå varför de som jobbar mest har minst?

Hej !

I din journalistiska granskning kan en google sökning ge dig lite kött på benen i ett inledande skede. När det gäller vissa varor som t.ex alkohol och tobak är det ofta frågan om punkskatter percis som i Sverige och i många andra länder.

Länkar från en googlesökning

http://www.bangkokpost.com/learning/learning-from-news/249782/liquor-tax-reform

http://apapaonline.org/data/Regional_Data/Other/International_Alcohol_Taxation.pdf

http://www.ias.org.uk/resources/publications/theglobe/globe200712/gl200712_p19.html

Det som vi menar med vanlig moms (VAT) är något annat och den är 7% i thailand

och kan justeras på liknande sätt som för ett bolag i sverige.

Här kommer lite mer googlelänkar när det gäller inkomsskatter

http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

http://bangkok.angloinfo.com/countries/thailand/intax.asp

http://www.taxrates.cc/html/thailand-tax-rates.html

Hälsningar

Soppköket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner många (Thai) som har olika typer av butiker och annat och som inte skattar någonting, dvs de har inte ens ett företag utan bara driver verksamhet utan det.

Däremot som utlänning krävs såklart företag. Har själv företag här och skatten är låg så det du pratar om är nytt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nämner öl så hade vi en liten shop i Si Chiang Mai, Nong Khai under 2009-2010.

Vi sålde beskattade varor till försumbar förtjänst som du säger, nå'n skatt betalades inte.

Ex.

1 stor flaska Chang kostade i inköp 35:80 bath och såldes för 40 bath.

1 stor flaska Leo kostade i inköp 38:90 bath och såldes för 45 bath.

Då får man sälja många öl för att komma upp i en beskattningsbar inkomst ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nämner öl så hade vi en liten shop i Si Chiang Mai, Nong Khai under 2009-2010.

Vi sålde beskattade varor till försumbar förtjänst som du säger, nå'n skatt betalades inte.

Ex.

1 stor flaska Chang kostade i inköp 35:80 bath och såldes för 40 bath.

1 stor flaska Leo kostade i inköp 38:90 bath och såldes för 45 bath.

Då får man sälja många öl för att komma upp i en beskattningsbar inkomst ;)

inte så dåligt med 10% nettomarginal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Jag vet nog mera om alkoholskatter i jordens samtliga länder än du. Du är inte intresserad av samhällspolitik. Väntar på en kunnigare och mer insatt person än du. Vänligen Peo

Jag tror inte ett smack på att skatter tynger någon Thai.. Vad skulle dom betala skatt till? A-kassa? Sjukförsäkring? Äldreboenden? Handikappade? högkostnadsskydd? Säkra vägar? Det behövs inga skatter i Thailand då man betalar det mesta ur egen ficka! Thailand är i mångt och mycket en kuliss av vårt samhälle och på många områden ihåligt och substanslöst. Tyvärr är det så. Dom kopierar oss men kopierar bara ytan, inte dom underliggande ideerna.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer och länkar! Thailand är en komplext samhälle där religionsutövningar inte skapar spänningar eller konflikter, till skillnad från många andra länder. Min nyfikenhet gäller de politiska spänningarna i landet. Av 100 redshirts i nordöstra Thailand har 70 spenderat ett år i fängelse...de önskar Thaksin model av samhällsbyggnad och deras önskningar handlar bara om beskattning. En beskattning som finanserar samhällsfunktioner: sjukvård, vägbyggen, utbildningar, skolor.

Varför vill de det? Vad är det som inte funkar idag som de så gärna vill ändra på? Det är ingen liten försumbar fråga, inget litet ärende. De går i fängelse för sin önskan om förändring. En genomlysning av de ekonomiska strukturerna skulle vara intressant, varför är människor fattiga i ett rikt land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga religiösa spänningar i Thailand? nu hoppas jag du skojjar!

Men om man tror att Thaksins populistiska politik skulle hjälpa den fattiga massan så har man väl ingen super koll på läget.

Fattigdomens största källa (i rika länder) är nästan alltid bristen på utbildning! reformera Thailands utbildningssystem å öppna upp högre utbildning för hela folket OCH sätt lite standard på grundskolan så kommer problemet sakta men säkert att försvinna.

nu vill ju så klart inte makteliten det men det är en helt annan fråga.

Men att tro att populism med lite sänkta avgifter och "give aways" kommer lösa fattigdomens problem är enbart naivt och kan knappast byggas på någon djupare undersökning av det Thailandska politiska / klass systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant med källa på att 70% av röda skulle suttit inne ett år.

Men bara för att peta lite på frågan vad som är fel i landet nu. Det existerar inget socialt skyddsnät så för de rika är det inga fel alls. De statliga skolorna är snarast "barnförvaring".

Vet inte om du inte har kol på det du frågar eller om du är mer intresserad att höra andra åsikter.

Mer än dessa rader kommer jag nog inte spendera i ämnet men den information du delat känns faktiskt inte så riktig.

En retorisk fråga. Varför är så många "slavar" på en rik planet  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Högintressant inlägg, tack!

För det första, nej, jag har inte koll på läget. Därför undersöker jag det.

Jag skojar inte, jag söker information. Med "inga religiösa spänningar" menar jag att det inte är som på Irland, vi talar inte om grupper som t.ex katoliker och protestanter.

Jag skulle djupt uppskatta om du ville, har lust, tid och ork, berätta för mig om de religiösa spänningarna i landet. Jag försöker kartlägga vad jag sett och behöver verkligen info som är seriös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite galet och fel. 70 procent av redshirts i Thailand har inte suttit i fängelse. Samtliga av dem jag träffat, intervjuat, har suttit i fängelse. Några av dem har suttit i fängelse för att de skyddat sin bror, man eller vän utan att egentligen vara politiskt intresserade. Jag skriver alltså utifrån ett väldigt subjektivt perspektiv, min konkreta erfarenhet av möten med människor i fängelset och efter frisläppandet. Och jag är fortfarande nyfiken på vad som händer i Thailand och vad som kommer att hända:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Högintressant inlägg, tack!

För det första, nej, jag har inte koll på läget. Därför undersöker jag det.

Jag skojar inte, jag söker information. Med "inga religiösa spänningar" menar jag att det inte är som på Irland, vi talar inte om grupper som t.ex katoliker och protestanter.

Jag skulle djupt uppskatta om du ville, har lust, tid och ork, berätta för mig om de religiösa spänningarna i landet. Jag försöker kartlägga vad jag sett och behöver verkligen info som är seriös.

Thailands näst största religion Islam som är allt mellan 5 - 10% av befolkningen väldigt beroende på vem man frågan dryga 5% är väl officiella siffror.

finns i hela lander och dom flesta har bott där längre än Thailand har funnits men det är framför allt i söder problem finns. Området är ockuperat och sedan annekterat vilket självklart skapar både spänningar och problem.

Muslimer i norr, sydöst och cetrala Thailand har ju dock anammat Thailändskan så dom ses ju inte som ett problem på samma sätt.

Om man verkligen vill försöka sig på att förstå Thailand måste man börja med att första att landet är otroligt mycket mer än Isaan! visst är det den största och folkrikaste delen men Thailand är mångfacetterat och rätt komplext så det blir omöjligt att förstå någon helhelt bara genom att titta på en del, Södra är i princip lika fattigt som Isaan men där skulle knappt en människa ens komma på tanken att rösta på rödskjortorna! Pheu Thai eller vad dom heter nu förtiden.

Däremot kan det säkert låta som om rödskjortorna är allt folk gemensamt om man pratar med dom tyvärr rätt outbildade massan i Isaan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du genuint nyfiken så skulle jag börja med att läsa A History of Thailand av Chris Baker, en av dom bästa övergripande böckerna om Thailands historia som man måste ha ett humm om för att förstå hur och varför det ser ut som det gör idag.

Efter det finns det rätt bra böcker om det nuvarande läget från olika synvinklar också, finns något universitet i USA som släpper väldigt mycket bra. Kan leta upp vad dom heter om du är intresserad. Mina egna böcker ligger tyvärr nere i källaren nu så kan inte bara titta.

Kinokuniya bookstore i Bangkok brukar ha en bra och uppdaterad hylla om Thailändsk nutidspolitik.

ps.

Cornell University Press heter dom som har släppt mycket bra, men det finns mycket mycket mer om man vill.

ds.

ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Thailand styrs av en elit och militären, kungen används bara som ett sätt att hålla obekväma frågeställningar borta. Man har inget genuint intresse av att utveckla Thailand enligt Europeisk modell och så fort någon börjar dryfta en sådan färdriktning så börjar titanerna skruva sig. Som Endoo skriver - statliga skolor är en ren förvaring och det är ingen slump. Att fördumma människor är ett effektivt sätt att regera, det gäller inte bara Thailand, det gäller många länder! Så i Isaan kommer en ny generation ungar gå till en skola som vi skulle kalla ett stort skämt och en ny generation människor titta på pajas-tv och en ny generation människor tro dom vunnit högsta vinsten om dom tagit en pickup på avbetalning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har inget genuint intresse av att utveckla Thailand enligt Europeisk modell och så fort någon börjar dryfta en sådan färdriktning så börjar titanerna skruva sig. Som Endoo skriver - statliga skolor är en ren förvaring och det är ingen slump. Att fördumma människor är ett effektivt sätt att regera, det gäller inte bara Thailand, det gäller många länder! Så i Isaan kommer en ny generation ungar gå till en skola som vi skulle kalla ett stort skämt och en ny generation människor titta på pajas-tv och en ny generation människor tro dom vunnit högsta vinsten om dom tagit en pickup på avbetalning.

Japp, tyvärr håller jag med. Ganska enkelt att se när man har distans och inte uppvuxen i det, men det gäller globalt också. Ingen slump att hela världen är överbelånad, både privatpersoner och i princip alla världens länder. Kan man inte kontrollera det ena på det sätt som tidigare fungerat hittar man ett nytt och de som vuxit upp i det har svårt att se vad som faktiskt händer och sker.

Men för att stanna i Thailand som ämnet gällde så verkar det väldigt ofta vara så att folk är totalt oinsatt i politiken och man röstar på den person som kommer från ens egna trakter. Ett exemple på motsats är en käns politiker som är röd och kommer från Nakon Si Tammarat, han kan inte återvända hem pga av detta med risk att förlora sitt liv.

Jag är väldigt dåligt insatt i politiken men tvivlar på att det finns någon här som har annat än planer på att fylla sina egna stora fickor tyvärr.

Steg ett vore att få bort korruptionen på alla nivåer, sålänge den finns tror jag det är svårt att få saker att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan Thailand och Sverige när det gäller korruption är väl att i Sverige är det de mest välbeställda som är korrumperade, i Thailand sträcker det sig betydligt längre ned i inkomstgrupperna, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan Thailand och Sverige när det gäller korruption är väl att i Sverige är det de mest välbeställda som är korrumperade, i Thailand sträcker det sig betydligt längre ned i inkomstgrupperna, eller?

Världen i sig är ju ganska så brutalt korrupt, men som du säger är det väl just att den är överallt, på alla nivåer här så inga lagar eller regler egentligen har något värde längre såvida du har lite att ge under bordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Man har inget genuint intresse av att utveckla Thailand enligt Europeisk modell och så fort någon börjar dryfta en sådan färdriktning så börjar titanerna skruva sig. Som Endoo skriver - statliga skolor är en ren förvaring och det är ingen slump. Att fördumma människor är ett effektivt sätt att regera, det gäller inte bara Thailand, det gäller många länder! Så i Isaan kommer en ny generation ungar gå till en skola som vi skulle kalla ett stort skämt och en ny generation människor titta på pajas-tv och en ny generation människor tro dom vunnit högsta vinsten om dom tagit en pickup på avbetalning.

Japp, tyvärr håller jag med. Ganska enkelt att se när man har distans och inte uppvuxen i det, men det gäller globalt också. Ingen slump att hela världen är överbelånad, både privatpersoner och i princip alla världens länder. Kan man inte kontrollera det ena på det sätt som tidigare fungerat hittar man ett nytt och de som vuxit upp i det har svårt att se vad som faktiskt händer och sker.

Men för att stanna i Thailand som ämnet gällde så verkar det väldigt ofta vara så att folk är totalt oinsatt i politiken och man röstar på den person som kommer från ens egna trakter. Ett exemple på motsats är en käns politiker som är röd och kommer från Nakon Si Tammarat, han kan inte återvända hem pga av detta med risk att förlora sitt liv.

Jag är väldigt dåligt insatt i politiken men tvivlar på att det finns någon här som har annat än planer på att fylla sina egna stora fickor tyvärr.

Steg ett vore att få bort korruptionen på alla nivåer, sålänge den finns tror jag det är svårt att få saker att fungera.

du menar taksin antar jag och nu om jag inte fattat det hela fel så är det hans syrra som är parti ledare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×