Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
marie

Vilken strand på Koh Tao?

Rekommendera Poster

Ja, nästa resa funderar vi på Koh Tao eftersom vi inte besökt ön tidigare.

Vilken strand bör vi välja? Tänker inte dyka och förmodligen inte snorkla heller.

Vill ha en lugn strand och det får gärna vara enkla bungalows. Tips? :beach:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag gillar tre stränder på ön (och i närområdet):

1. Ao Luek på sydostkusten. En liten men MYCKET trevlig strand. Mysigt och lugnt. Lite stenigt och klippigt, men bada går utmärkt.

2. Hat Sairee på västkusten. Den populäraste stranden, men inte så väldans mycket folk vid lågsäsong.

3. Stranden mellan de tre miniöarna som utgör Koh Nang Yuan. Inte på Tao, men ett "stenkast" därifrån. Mycket finare blir det inte så när det är vackert väder och lugnt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, varför åka till Koh Tao om du varken skall dyka eller snorkla?

Helt ärligt så finns det en poäng i det, även om man kanske vill besöka en ö och se sig runt om där.

Jag dyker inte och får jag välja mellan att t.ex. åka till Koh Tao eller Koh Phangan, så had ejag alltid valt Koh Phangan på den kusten. Även om Koh Tao har sina fina ställen, så är den inte så mycket me rintressant än andra ställen. Dessutom är det en aning jobbigare att ta sig fram på för vissa stränder.

Koh Nang Yuan som CT nämner är fint, men nära Koh Tao och jag vet inte om det är värt resan. Ja, det är några små remsor av fin strand, men inte så mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi tänker börja semestern på Koh Samui denna gången och inte har varit på Koh Tao så tänkte vi passa på att besöka ön.

Om tillfälle ges att snorkla t.ex från stranden vi bor på så kanske vi kommer att göra det.

Ville bara förtydliga i min TS att vi inte reser dit i just det syftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många har nämnt, så är oftast inte snorklingen bättre där än på andra ställen, när det handlar om snorkling från stranden.

Tycker att Hat Sairee, som CT nämner, är helt ok. Där hittar du en del enkla bungalows. Bodde på ett sådan ställe och för min del var det inte uppskattat :) , men vissa gillar det.

De små stränderna som finns är ibland lite isolerade, men lika trevliga som de på Koh Phangan. På vissa stränder finns enbart 1-2 resorter.

Sedan gillar vissa de mindre stränderna och vissa gillar de mer ööpna stränderna, som kanske är lite större. Chalok Baan Kao beach (Ao Chalok) är ju en sådan lite mer öppen strand med den någon gamla Koh Tao Resort.

En mysig och ministrand är Jansom Bay. Litet och avskilt. Bra för 2-3 dagar avkoppling, för lite mys.

post-1-14768713208446_thumb.jpg

post-1-14768713208577_thumb.jpg

post-1-14768713208693_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd.

Det är lite svårt att få grepp om vilket utbud som finns på de olika stränderna. Restauranger, Mini-marts, ATM osv.

Hur är det med transporter på ön?

Hur bra är snorklingen runt ön? Jämfört med exempelvis Koh Rok, Phi-Phi, Koh Kradan osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som startade tråden trivdes gott på Koh Tao. Vi var endast på Sairee beach och tog en halvdag på Nang Yuan.

Vi bodde på Sairee Hut som har en pool precis vid stranden och olika boenden. De dukar även fram barbeque på kvällarna som är riktigt mysigt.

Att man inte skulle åka till Koh Tao förutom att dyka och snorkla tycker jag endast är tramsigt. Visst kan man uppskatta sköna bad och härliga stränder, boenden och god mat och vara nöjd med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Marie om att Koh Tao är jättemysig, även om vi delvis åker dit för att snorkla. Mysig stämning på ön och kanonfina stränder.

Vi har bokat Sairee Hut till nästa sommar (superior room) men ser att de har fått lite blandade recentioner på Tripadvisor. Är det bra eller bör vi välja något annat boende?  Vad tycker ni som bott på Sairee Hut?

Vi är inte så kräsna. Brukar bo på mellanklasshotell.

Hittade Sairee Cottage efter att vi bokade. Bättre?

Vi är 5 st mellan 12 år och 48 år som ska åka.

Marie, ni får inte missa Jansom Bay, både för att den är så vacker och om ni skulle bli sugna på att snorkla en stund är där också mycket bra snorkling från stranden. Lugnt och skönt. Restaurang finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett guiderna, men många gånger är de ju rätt ouppdaterade.

Vet inte om jag har fel, men får känslan att Sairee är motsvarigheten till Ton Sai på Phi-Phi?

Känns som Ao Chalok Baan Kao skulle passa oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ska absolut åka till Koh Tao, som dag och natt jämfört med turistfällan Samui. Jag och sambon var på Koh Tao och Koh Phangan i år, det var ruggigt nice på båda öarna. Tao är liten och Phangan större. Båda öarna lämpar sig perfekt för att utforska med vespa. Tao blev min favorit, enda konkurrenten på min Thailand topplista är Koh Chang. Vi ska definitivt tillbaka till Tao. Finns många fina mindre ständer, bra snorkling, hyggligt utbud med barer på Sairee Beach etc. Favorit stränder, Jamson och Thian Ok (bodde vid båda). Och den tveklöst coolaste strand baren i Thailand ligger på Tao, Babaloo Bar, missa för guds skull inte den! Den ligger i södra delarna, tror stranden heter Ao Chalok någonting.

Drömmen vore (om Bangkok Airways satte igång med flyg mellan Trat och Samui) att köra två veckor kring Koh Chang och sedan 2 veckor på Koh Tao/Koh Phangan. Men jag pallar inte en extra mellanlandning och 6h väntetid i Bangkok, direktflyg mellan Trat och Samui måste lira först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drömmen vore (om Bangkok Airways satte igång med flyg mellan Trat och Samui) att köra två veckor kring Koh Chang och sedan 2 veckor på Koh Tao/Koh Phangan. Men jag pallar inte en extra mellanlandning och 6h väntetid i Bangkok, direktflyg mellan Trat och Samui måste lira först.

Enligt hemsidan på Bangkok Air så är totala flygtiden runt 4 timmar inklusive väntan i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ska absolut åka till Koh Tao, som dag och natt jämfört med turistfällan Samui. Jag och sambon var på Koh Tao och Koh Phangan i år, det var ruggigt nice på båda öarna. Tao är liten och Phangan större. Båda öarna lämpar sig perfekt för att utforska med vespa. Tao blev min favorit, enda konkurrenten på min Thailand topplista är Koh Chang. Vi ska definitivt tillbaka till Tao. Finns många fina mindre ständer, bra snorkling, hyggligt utbud med barer på Sairee Beach etc. Favorit stränder, Jamson och Thian Ok (bodde vid båda). Och den tveklöst coolaste strand baren i Thailand ligger på Tao, Babaloo Bar, missa för guds skull inte den! Den ligger i södra delarna, tror stranden heter Ao Chalok någonting.

Drömmen vore (om Bangkok Airways satte igång med flyg mellan Trat och Samui) att köra två veckor kring Koh Chang och sedan 2 veckor på Koh Tao/Koh Phangan. Men jag pallar inte en extra mellanlandning och 6h väntetid i Bangkok, direktflyg mellan Trat och Samui måste lira först.

Babaloo Bar är helt underbart, min favoritbar tillsammans med rastabaren mitt emot New Heaven Dive school. Dessa ligger på Chalok-stranden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Bangkok Airways har haft rutten Trat-Samui, men av någon anledning inte längre. Sist jag kollade var det totaltid på 6,5h timmar. Ja, jag vet faktiskt inte, men i dagsläget är det inte intressant med mellanlandning och vänta, det får bli på en längre resa i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao Leuk är en jättetrevlig strand med bra snorkling och möjlighet att bo kvar.

Mangobay är en annan bra vik att prova,lite svår att ta sig till(ta en longtail för en dag eller bo någon natt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi skall till denna underbara ö för första gången 23/1 :kla

Undrar hur ni har tagit er hit på bästa sätt från Bangkok, finns så många alternativ. Helst vill vi flyga, ngn som har erfarenhet av Happy air lr Solar air.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar en äldre tråd eftersom den passar in på mina funderingar. Var på Koh Samui förra året och det blev genast mitt nya favoritställe i Thailand. I mars återvänder vi dit och hade även tänkt klämma in några nätter på Koh Phangan eller Koh Tao eller rent utav båda.

Har bara varit på Koh Tao i ett par timmar under en snorkeltur så kollen är dålig, hur enkelt är det att förflytta sig mellan stränderna där och hur stora är avstånden? Skulle gärna vilja testa att bo i t ex Jansom Bay, är det enkelt ordnat eller behöver man gå i fullt Indiana Jones-mode för att ta sig dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar en äldre tråd eftersom den passar in på mina funderingar. Var på Koh Samui förra året och det blev genast mitt nya favoritställe i Thailand. I mars återvänder vi dit och hade även tänkt klämma in några nätter på Koh Phangan eller Koh Tao eller rent utav båda.

Har bara varit på Koh Tao i ett par timmar under en snorkeltur så kollen är dålig, hur enkelt är det att förflytta sig mellan stränderna där och hur stora är avstånden? Skulle gärna vilja testa att bo i t ex Jansom Bay, är det enkelt ordnat eller behöver man gå i fullt Indiana Jones-mode för att ta sig dit?

Vägarna på Koh Tao är inte de bästa. Den stora huvudvägen är bra men de mindre vägarna är inte det.

Det går att ta sig fram dock, både på cykel eller om man föredrar moppe eller med egna ben så klart. Räkna med att det kan vara ganska branta uppförbackar.

Du bör dock klara dig utan klätterutrustningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att gå till Jansom bay. Finns en gång att gå på från bakom restaurangen på Sensi Paradise. Tror till och med att det var en skylt som pekade ut rätt väg  :)

Restaurangen ligger längst bort på Mae Haad-stranden. Så det är bara att traska på genom eller bakom den. Tog kanske 10 min därifrån.

Hur man fortsätter från Jansom till bukterna söderom vet jag inte men gången kanske fortsätter.

Det kostar en liten slant att vara på Jansom beach, men där finns några solstolar och en mysig restaurang och snorklingen är så bra.

På stränderna finns longtails att hyra, och så finns där Songthews att åka med runt på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att gå till Jansom bay. Finns en gång att gå på från bakom restaurangen på Sensi Paradise. Tror till och med att det var en skylt som pekade ut rätt väg  :)

Restaurangen ligger längst bort på Mae Haad-stranden. Så det är bara att traska på genom eller bakom den. Tog kanske 10 min därifrån.

Hur man fortsätter från Jansom till bukterna söderom vet jag inte men gången kanske fortsätter.

Det kostar en liten slant att vara på Jansom beach, men där finns några solstolar och en mysig restaurang och snorklingen är så bra.

På stränderna finns longtails att hyra, och så finns där Songthews att åka med runt på ön.

Stranden EFTER jansom bay, om ni alltså fortsätter lite till, är också fin och bara att snorkla från stranden med fiska nära inpå. Den är GRATIS! Liten restaurang finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×