Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

Koh Jum

Rekommendera Poster

Jag och min käraste planerar en resa till södra Thailand i Nov-Dec.

Funderar över Koh Jum! Har tidigare slagit ön ur tankarna pga. att det inte finns så fina stränder (vad jag hört). Nu känns det inte lika viktigt.

Vill gärna veta lite mer om ön.

Vi gillar Klong Nin på Lanta, Had Salad på Koh Phangan, Koh Racha. Koh Bulon är för ensligt, Ao Nang för turistiskt.

Vi gillar  laid back - hängmattestuk, ändå inte eremitliv.

Åker gärna moped och utforskar själva. Gillar fin natur och djungel.

Boendet får vara enkelt men rent. Fläkt fungerar om bungen är ltie i skuggan , under träd.

Möjlighet till massage är viktigt

Kan Koh Jum passa oss tror ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Jum är betydligt lugnare än Klong Nin och Had salad. Nån massage kan jag inte påminna mig att jag såg.

Jag älskar ön! Kom för att stanna några dagar och stannade minst en månad. Lugn och behaglig med en lång bra strand som inte är för packad, precis vad jag vill ha. Jag är inte ensam, många återkommer år efter år och många kommer för att stanna några dagar men blir kvar mycket längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att besöka Jum innan det också blir sönderexploaterat!

Det är riktigt laidback och fantastiskt trevligt.

Massage finns såklart även där, i alla fall runt Season Bungalow där vi bodde i februari.

Stället rekommenderas starkt!!! Trevligt ställe med otroligt bra mat till bra pris.

Tycker absolut ni ska åka dit!

edit: Som sagt mippson är stammis där! ;) det var genom henne jag fick rekommendationen om Season! Älskade Koh Jum!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det passar oss!

Vi åker även till Klong Nin, vi kan ju börja här och trivs vi inte åker vi till Lanta tidigare :) Jag kollade på filmer på youtube och det ser ut så som jag vill ha det. Jag gillar stränder med skuggande träd och hängmattor.

Det är trevligt med om det inte bara är en "resort ö" utan med inhemska.

Jag skall pm:a mippson!

Ligger resorterna nära varandra. Spelar det någon roll vilken strand man väljer? Jag vill ha en bunge i skuggan, gärna med utsikt över havet. Behöver inget varmvatten eller ac !

När man säger att inte stränderna är så fina, menar folk sanden eller är även vattnet sämre? Jag vet att det är stenigt.

Det ligger ju inte så långt från PhiPhi så det går kanske att åka longtail till Bamboo eller någon annan ö??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var på Koh Jum nu i Mars och åker vi till Thailand igen så är det gjutet att vi åker dit igen! Fantastisk ö. Vi hade hur fin strand som helst. Bodde på Sun Smile.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det passar oss!

Vi åker även till Klong Nin, vi kan ju börja här och trivs vi inte åker vi till Lanta tidigare :) Jag kollade på filmer på youtube och det ser ut så som jag vill ha det. Jag gillar stränder med skuggande träd och hängmattor.

Det är trevligt med om det inte bara är en "resort ö" utan med inhemska.

Jag skall pm:a mippson!

Ligger resorterna nära varandra. Spelar det någon roll vilken strand man väljer? Jag vill ha en bunge i skuggan, gärna med utsikt över havet. Behöver inget varmvatten eller ac !

När man säger att inte stränderna är så fina, menar folk sanden eller är även vattnet sämre? Jag vet att det är stenigt.

Det ligger ju inte så långt från PhiPhi så det går kanske att åka longtail till Bamboo eller någon annan ö??

Jag tycker inte det är nåt fel på stranden! Lång med bra sand, lite stenig här och var men det finns gott om plats, inte den riktigt fina sanden som tex Lipe men det är inget fel på den.

Går utmärkt att ta en longtail till PhiPhi, gick tom en daglig passagerare båt när jag var där. Tveksam om den överlevde då det var ont om passagerare på den.

http://www.kohjumonline.com/ är ett bra ställe att börja kolla var ni kan tänka er att bo och där finns telenr till bungarna så att ni kan ringa och boka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Ja, det har många sagt de senaste 5 åren, men egentligen har det inte ändrats så speciellt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Ja, det har många sagt de senaste 5 åren, men egentligen har det inte ändrats så speciellt mycket.

Dom hade stakat ut en hel del villa siter när jag var där. Måste ju rimligen ha ändrat en del om dom nu blev byggda.

Ryktet säger också att det nu finns el på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Ja, det har många sagt de senaste 5 åren, men egentligen har det inte ändrats så speciellt mycket.

Låter super!! Vilken/vilka ställer där har du bott på Martin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Ja, det har många sagt de senaste 5 åren, men egentligen har det inte ändrats så speciellt mycket.

Dom hade stakat ut en hel del villa siter när jag var där. Måste ju rimligen ha ändrat en del om dom nu blev byggda.

Ryktet säger också att det nu finns el på ön.

Jag har oxå förstått att det skall finnas el! Det har jag inget emot ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var på Koh Jum nu i Mars och åker vi till Thailand igen så är det gjutet att vi åker dit igen! Fantastisk ö. Vi hade hur fin strand som helst. Bodde på Sun Smile.

Hur var hytterna på Sun Smile? Vill gärna ha en i skuggan så det inte blir kokhett!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var på Koh Jum nu i Mars och åker vi till Thailand igen så är det gjutet att vi åker dit igen! Fantastisk ö. Vi hade hur fin strand som helst. Bodde på Sun Smile.

Hur var hytterna på Sun Smile? Vill gärna ha en i skuggan så det inte blir kokhett!

De var helt ok, vi upplevde dem inte särskilt hett. Solen gick ner framför dem på kvällen men det var några palmer framför som skyddade.  :-X

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett och ett halvt år sen jag var där och jag har en misstanke om att Jum kommer att ändra sig rätt snabbt.

Ja, det har många sagt de senaste 5 åren, men egentligen har det inte ändrats så speciellt mycket.

Dom hade stakat ut en hel del villa siter när jag var där. Måste ju rimligen ha ändrat en del om dom nu blev byggda.

Ryktet säger också att det nu finns el på ön.

Jag har oxå förstått att det skall finnas el! Det har jag inget emot ;)

Joda, det finns el  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ellen-Kaa, kul att du är tillbaka på forumet igen!

Jag kan bara instämma med föregående skrivare och rekommendera Koh Jum.

Vi var där första gången 2008, och femte gången nu vid nyår. Det är en lugn och mysig ö - inte mycket raj-raj, men en riktigt skön atmosfär.

Det enda som ändrats de senaste fem åren är att det numera finns el på så gott som hela ön, och att de byggt ett lyxigt ställe som jag dessvärre glömt namnet på.

Någon ny liten butik, något café  och restaurang har väl också poppat upp - annars är det inte mycket som händer där. Dock så vet vi ju att det kan gå fort i Thailand - så vem vet hur det ser ut nästa säsong?  ;)

Det finns tre "byar" med stränder, Koh Pu, Tingray och Koh Jum.

Stränderna är, precis som någon skrev tidigare, inte så där vita och jättefina -men för mig så slår lugnet allt, så jag kan stå ut med lite stenar på stranden.

Jag skulle rekommendera Koh Jum, det är den största (!?) byn med närhet till ett par butiker och en väldigt bra seafood restaurant som heter just Koh Jum sea food. Det är lätt att hyra moppar och utforska, det finns nästan inga bilar alls på ön. Inte så jättemycket att se, men kul att åka runt lite.

Jag har tidigare tipsat Mr Ironman om Season Bungalows - det är ett bra ställe, och han var också nöjd med dem. Jag har också hört mycket bra om Joy bungalows lite längre söderut - men där har vi inte bott själva.

Om du vill ut till Phi Phi så finns det alltid någon hågad longtailägare som kan ta dig dit, inga problem... och vill du ha massage, men stället inte har någon egen massös så kan de oftast ringa en som kommer på beställning.

Aaaaah - nu längtar jag så mycket! Jobbigt att vi har bunge bokad till nyår redan - men inga flygbiljetter...  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som ändrats de senaste fem åren är att det numera finns el på så gott som hela ön, och att de byggt ett lyxigt ställe som jag dessvärre glömt namnet på.

Fakitskt förvånad att dom inte har förstört ön! Ö med bra stränder nära en flygplats...

Bara en tidsfråga innan det ser ut som Samui :-[

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som ändrats de senaste fem åren är att det numera finns el på så gott som hela ön, och att de byggt ett lyxigt ställe som jag dessvärre glömt namnet på.

Fakitskt förvånad att dom inte har förstört ön! Ö med bra stränder nära en flygplats...

Bara en tidsfråga innan det ser ut som Samui :-[

Koh Jum är så liten att en jämförelse mot Koh Samui är ganska onödig och orättvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter super!! Vilken/vilka ställer där har du bott på Martin?

Såg inte ditt inlägg. Kommer knappt ihåg. Vet att det var helt nya bungalows då de gamla fick strydk från Tsunamin. Det var ett ställe jag hade hittat på just kohjumonline-sidan som nämns här, men jag skulle vara tvungen att dyka djupt i mina gamla mail för att hitta vad stället hette. Det drevs i alla fall av en farang (tysk tror jag) och en thailändska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Koh Jum för ett par år sedan, och det var med blandade känslor. Som småbarnsfamilj är stranden viktig och då var inte Jum bästa platsen.

Har skrivit lite i ett gammalt blogginlägg (också med bild på stranden):

http://www.thailandtipset.se/2010/09/koh-jum-restips.html om det kan vara till glädje får någon.

Dock är det väldigt trevlig atmosfär och jättegästvänliga invånare på ön. Finns en del att utforska också och det går enkelt att ta sig runt med t.ex cykel eller moppe på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Koh Jum för ett par år sedan, och det var med blandade känslor. Som småbarnsfamilj är stranden viktig och då var inte Jum bästa platsen.

Kan håll ame dom det. Dessutom är ju inte KOh Jums strändern (stranden), så vackra att man måste åka till ön. Jag tror det som drar de få turister som kommer dit är lugnet. Det är trots allt bara 30-1 timme med båt från Krabi och det känns som man har färdats minst 10-15 år bak i tiden i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju huvudsakligen lugnet som drar men stranden får lite väl mycket kritik här. Är inget som helst problem att hitta 100 meter bra och stenfri strand helt för sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju huvudsakligen lugnet som drar men stranden får lite väl mycket kritik här. Är inget som helst problem att hitta 100 meter bra och stenfri strand helt för sig själv.

Ja, stranden är standard, men inget att hopp aupp och ner för. Ingen "paradisstrand" så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ellen-Kaa, kul att du är tillbaka på forumet igen!

Jag kan bara instämma med föregående skrivare och rekommendera Koh Jum.

Vi var där första gången 2008, och femte gången nu vid nyår. Det är en lugn och mysig ö - inte mycket raj-raj, men en riktigt skön atmosfär.

Det enda som ändrats de senaste fem åren är att det numera finns el på så gott som hela ön, och att de byggt ett lyxigt ställe som jag dessvärre glömt namnet på.

Någon ny liten butik, något café  och restaurang har väl också poppat upp - annars är det inte mycket som händer där. Dock så vet vi ju att det kan gå fort i Thailand - så vem vet hur det ser ut nästa säsong?  ;)

Det finns tre "byar" med stränder, Koh Pu, Tingray och Koh Jum.

Stränderna är, precis som någon skrev tidigare, inte så där vita och jättefina -men för mig så slår lugnet allt, så jag kan stå ut med lite stenar på stranden.

Jag skulle rekommendera Koh Jum, det är den största (!?) byn med närhet till ett par butiker och en väldigt bra seafood restaurant som heter just Koh Jum sea food. Det är lätt att hyra moppar och utforska, det finns nästan inga bilar alls på ön. Inte så jättemycket att se, men kul att åka runt lite.

Jag har tidigare tipsat Mr Ironman om Season Bungalows - det är ett bra ställe, och han var också nöjd med dem. Jag har också hört mycket bra om Joy bungalows lite längre söderut - men där har vi inte bott själva.

Om du vill ut till Phi Phi så finns det alltid någon hågad longtailägare som kan ta dig dit, inga problem... och vill du ha massage, men stället inte har någon egen massös så kan de oftast ringa en som kommer på beställning.

Aaaaah - nu längtar jag så mycket! Jobbigt att vi har bunge bokad till nyår redan - men inga flygbiljetter...  :cr

Vi leker med tanken på att spendera ett par dagar på Koh Jum i början av Januari. Har du bott på eller sett något annat ställe än Season Bungalows som du rekommenderar? Ex Banyan Bay Villas? Är rädd att det ligger alltför off, vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Valltomta!

Det beror lite på vilken standard ni vill ha - Joy Bungalows har lite olika bungar att välja på, även med enklare standard. Woodland Lodge är ett fint (och betydligt dyrare) ställe, där de även anordnar matlagningskurser, har jag för mig.

Banyan Villas är ganska nybyggt, så jag har ingen koll på det dessvärre - men det verkar ju fint på bilderna jag kollade på nätet. Det finns ju alltid moppar att hyra om man tycker att det är lite off - samtidigt så är det nycket som är lite off på Koh Jum! :D

Koh Jum Lodge (som ligger nästan granne med Season) är också fint men lite dyrare.

Det finns en del bungalows som ligger lite längre upp på land - de är inte så roliga, så kolla att det du väljer ligger vid havet.

Vi ska faktiskt ta och hyra moppar och åka runt och kolla in lite olika ställen, så att jag kan rekommendera fler ställen nästa år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×