Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
EPT

Utan safetybox?

Rekommendera Poster

Är det inte lite så att beroende på hur man uppför sig och vilket intryck man ger som styr vad man drabbas av? Det enda jag har råkat ut för någon gång är att mina kort blev tagna på en GnR-konsert i Sao Paulo för några år sedan. Hade likaväl kunnat hända i Sverige. Jag har inget pengabälte, ingen ditsydd ficka i byxorna eller något annat. Kort i en korthållare som ligger i fickan / kavajen, pengarna i fickan, mobilen i fickan. Jag känner mig aldrig osäker med att göra såhär, det är exakt så jag gör hemma i Sverige.

Efter att jag har skrivit det här kommer jag väl för alltid drabbas av ficktjuvar ;).

Jag tror man kan drabbas av ficktjuvar överallt, även i Thailand. Sen handlar det även om att man kan ju tappa bort det, glömma det någonstans mm. Många scenarion, så man vill ju inte ta chansen och ha hela sin resekassa med sig hela tiden.

Precis, ficktjuvar kan slå till överallt. Men när man läser här så verkar folk vara väldigt uppfinningsrika på semestern gällande förvaring av värdesaker. Jag låser in pass och eventuellt kontanter om jag tagit ut mycket. Resten ligger i fickan, precis som jag gör här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där att man ska ha passet med sig hade jag ingen aning om, det har vi aldrig haft. Men det är väl om det händer nåt tok som man skulle behöva visa upp det. Man löper nog väldigt liten risk att bli stoppad för passkontroll helt utan anledning.

Men som sagt, man ska kanske ta en varsin kopia och släpa med sig utifall det sker en olycka eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EPT,

Det kan hända att du behöver visa det om du kör moppe eller bil, annars är risken nästan obefintlig. Jag har aldrig behövt göra det under mina tio år (sammanlagt) i landet. Bara när jag checkat in på hotell etc, men det är ju en självklarhet.

Om polisen utför drogtest (det kan hända på diverse klubbar, fullmånefest etc), eller man hamnar i någon typ av intermezzo är det bra att ha. Som sagt, ta en kopia på de de viktiga sidorna i passet, inkluderat de senaste stämplarna, och vik ihop i plånboken etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EPT,

Det kan hända att du behöver visa det om du kör moppe eller bil, annars är risken nästan obefintlig. Jag har aldrig behövt göra det under mina tio år (sammanlagt) i landet. Bara när jag checkat in på hotell etc, men det är ju en självklarhet.

Om polisen utför drogtest (det kan hända på diverse klubbar, fullmånefest etc), eller man hamnar i någon typ av intermezzo är det bra att ha. Som sagt, ta en kopia på de de viktiga sidorna i passet, inkluderat de senaste stämplarna, och vik ihop i plånboken etc.

vad händer om man inte kan legitimera sig för polisen? Blir det son vanligt "böter" eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad händer om man inte kan legitimera sig för polisen? Blir det son vanligt "böter" eller?

Beror säkert på polisen i fråga, men jag antar att man får gratis säng på stationen till någon kan visa upp ditt pass. Kan vara fråga om böter också. Har dock inte hört att någon blivit drabbad, i alla fall inte på svenska forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det vanliga är väl att den som stoppas får hämta passet med "eskort" eller motsvarande. Har man inget pass och inte kan uppvisa giltig anledning är risken stor att man hamnar i immigrationshäkte. Där vill man INTE sitta om man nu inte är en rätt utpräglad masochist.

Men vi har ju alla pass, eller hur?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

EPT,

Det kan hända att du behöver visa det om du kör moppe eller bil, annars är risken nästan obefintlig. Jag har aldrig behövt göra det under mina tio år (sammanlagt) i landet. Bara när jag checkat in på hotell etc, men det är ju en självklarhet.

Om polisen utför drogtest (det kan hända på diverse klubbar, fullmånefest etc), eller man hamnar i någon typ av intermezzo är det bra att ha. Som sagt, ta en kopia på de de viktiga sidorna i passet, inkluderat de senaste stämplarna, och vik ihop i plånboken etc.

vad händer om testerna visar positivt? Och vad betyder intermezo? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×