Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Rawai1

Skatter i Thailand

Rekommendera Poster

Jag och min familj kommer att flytta till Thailand 2/6-2012.

Jag hade ett möte med skv där dom sa att om jag skattskriver mig i Thailand behöver jag inte betala skatt i Sverige. Jag har ett antal bolag i Sverige där jag utför styrelsearbete från Thailand. Jag kommer att bli utförsäkrad och kommer inte att behöva betala några sociala avgifter i Sverige.

Mina frågor är som följer:

1. Hur hög är inkomstskatten i Thailand ?

2. Kommer jag att behöva betala sociala svgifter iThailand?

3.Om man betalar sociala avgifter vad får man för förmåner då?

Tacksam för svar! Rawai1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite osäkert svar men skatten börjar normalt på 10% upp till 500 000 per år, upp till 1 miljon 20%, upp till 4 miljoner 30% och däröver 37%. Det finns dock lite olika regler beroende på en del saker.

Så ska man såklart ha ett work permit för att få abeta i landet. Sociala avgifter har man inte vad jag vet men man har försäkring för anställda, dock inte ägare vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite osäkert svar men skatten börjar normalt på 10% upp till 500 000 per år, upp till 1 miljon 20%, upp till 4 miljoner 30% och däröver 37%. Det finns dock lite olika regler beroende på en del saker.

Så ska man såklart ha ett work permit för att få abeta i landet. Sociala avgifter har man inte vad jag vet men man har försäkring för anställda, dock inte ägare vad jag vet.

Tack för ditt svar, det låter som skatten är betydligt lägre i Thailand än i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite osäkert svar men skatten börjar normalt på 10% upp till 500 000 per år, upp till 1 miljon 20%, upp till 4 miljoner 30% och däröver 37%. Det finns dock lite olika regler beroende på en del saker.

Så ska man såklart ha ett work permit för att få abeta i landet. Sociala avgifter har man inte vad jag vet men man har försäkring för anställda, dock inte ägare vad jag vet.

Tack för ditt svar, det låter som skatten är betydligt lägre i Thailand än i Sverige

Det kan jag intyga  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan ju ge två exempel.

Låt oss säga att du kan plocka ut 70,000 baht i månadslön i Thailand. Då hamnar inkomstskatten på just under 15%.

Plockar du ut 500,000 baht (vilket förstås är extremt för förunnat :D) hamnar du på en normal svensk inkomstskatt, dvs ca 30%.

Skatteskalan är progressiv och därför är det extremt få som hamnar över 30%, även med väldigt höga inkomster. Som alla nog redan förstår betalar inte alla thai inkomstskatt. Jag GISSAR att en majoritet inte gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan, så får man ju inte lika mycket som i Sverige för sina skatter, även om vi får mindre och mindre ...

Vad betalar företagen i regel för sina anställda, utöver lön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sociala avgifter, men de är ganska låga.

Om en person varit anställd under en längre tid och blir uppsagd (utan att ha gjort något olagligt, skadat firman etc) skall ett obligatoriskt avgångsvederlag utgå till den uppsagde. Det kan bli ganska stora belopp om denne varit anställd ett decennium eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hvilket lovverk dere har i Sverige vet jeg ingenting om, men det kan godt være at det finnes en skatteavtale mellom Sverige og Thailand som vi har i Norge.

For oss normenn som har en pensjon / trygd og som melder flytting til Thailand skatter kun til Thailand. All anden inntekt går også under denne avtalen.

Så betalt arbeide som det å være styremedlem blir da beskattet i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×