Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Kan jag som farang skaffa egen ADSL-lina?

Rekommendera Poster

Om man stannar lite längre i Thailand och vill ha en bra uppkoppling. Kan man då skaffa en eget telefonnummer och ADSL till det? Eller är det bara thai som kan fixa sånt?

Vad kostar det, hur lång tid kan det ta att få igång det etc.? Någon som vet något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem. Har du telefonuttag eller kabel-TV så går lätt och fort.

Finns inget av dem så drar bolaget in en telefonlina för nästan inga pengar alls.

Själv valde jag via kabel-TV bolaget, Sophon. Det kostade 699 bath/mån, 1000 bath deposition för modemet och 750 bath i installationsavgift.

Hastigheten är upp till 4 mBit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att telefon nummer och adsl inte hör ihop på samma sätt som i Sverige. Vill man ha ett thai fast telefon så är det TOT som installerar det.

Vill man ha adsl så finn det ett flertal bolag. Men endast TOT använder den existerande kabeln om man har telefon innan.

Själv har jag 3BB. Och dom brukar ha ett standardpaket där det ingår kabel på 375 m till kopplingspunkten. Sedan får man betala extra om det är längre.

Dessutom brukar dom ta extra för kablaget i huset så standardpaketet är fram till överlämningsplatsen vid tomtgränsen. I ett modernt hus finns den kanske redan.

När jag köpte min lina så erbjöd dom standardinstallationen gratis om man tecknade 12 månader. Sedan var det 1000 thb för routern. (ett modem ingick som standard men utan router/wifi). Gav dessutom 1200 thb för 100 m extra.

Det tog 3 dagar från beställning till allt fungerade. Detta var i Hua Hin.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

Hittade den här sidan om ADSL från 3BB

http://www.3bb.co.th/product/en/adsl/6mb.php

Där står just det du skrev att de inte kräver telefonlina för att erbjuda ADSL. Kanon! Det är ju bara ADSL jag är på jakt efter. Telefon brukar ju bli mobil så en fast telefon är ju ganska onödigt.

Just nu (?) ingår grejer för ca: 4.000 B. Det bjuder de på!

(1) Registration fee of 100 THB

(2) Installation fee of 3,585 THB

(3) Connector box fee 100 THB

(4) Internal wiring fee of 320 THB

Sen kan man få köpa router.

purchase 1 port wireless router at 650 baht.

purchase 4 Port Wireless at 999 baht.

Kostnaden per månade verkar vara 590 B + VAT. Helt OK!

Jag ser inget om bindningstiden. Någon aning?

Kostnaderna verkar helt OK!

De verkar börja på 6 MBit/sek. Kan man lita på det eller ska man ta någon högre hastighet?

Det är Koh Lanta jag tänkte skaffa ADSL på. Finns 3BB där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru har ADSL och jag tror att det är 6 Mbit/sek som hon har och det funkar väl sådär tycker jag. När jag var där och nyttjade bredbandet och skulle titta på något som var lite större, typ youtube-filmer odyl, så tog det ibland en "evighet" att ladda ner objektet medan i andra fall så gick det galant.

Nu när vi Skypar med varandra så bryts förbindelsen då och då, ibland ofta medan i andra fall så är vi uppkopplade 5-6 timmar i sträck utan problem. Så tillförlitligheten är hyfsad men inte mer. Hon bor i Ratchaburi ca 10 mil väster om Bangkok och förhållandena kanske är olika runt om i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara inflika: Man behöver inget telefon abonnemang i Sverige heller för att skaffa ADSL. Går alldeles utmärkt att skaffa singel abonnemang på ADSL utan telefon ab. ;)

Mimzzie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara inflika: Man behöver inget telefon abonnemang i Sverige heller för att skaffa ADSL. Går alldeles utmärkt att skaffa singel abonnemang på ADSL utan telefon ab. ;)

Mimzzie

Nja, det kostar mig 65 kr extra i månaden. Det tar "nätleverantören". Så helt utan kostnad är det inte om man saknar fast abonnemang. Jag har kollat med alla leverantörer och tyvärr är det samma sak hos alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whyyou

Jag kommenterade inte kostnaden, bara att man inte måste ha telefoni för att ha ett bredband!

Nätavgiften slipper du om du skaffar bredbandstelefoni, men det var ju inte kostnade jag kommenterade!

Mimzzie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu (?) ingår grejer för ca: 4.000 B. Det bjuder de på!

(1) Registration fee of 100 THB

(2) Installation fee of 3,585 THB

(3) Connector box fee 100 THB

(4) Internal wiring fee of 320 THB

Sen kan man få köpa router.

purchase 1 port wireless router at 650 baht.

purchase 4 Port Wireless at 999 baht.

Kostnaden per månade verkar vara 590 B + VAT. Helt OK!

Jag ser inget om bindningstiden.

Detta erbjudande kräver nog 1 års bindningstid. Annars vill dom inte ut och dra kablar. Sedan dessa 3,585 THB inkluderar en kabel på max 400 m. Har du längre till inkopplingspunkten så vill dom ha extra betalt för det.

Jag hade ex 475m så jag gav lite drygt 1000 thb extra.

Sedan skulle jag nog välja 9mb varianten. Är lite bättre utlandsfart på den.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när vi ändå är inne på internet, är det någon som vet om Thailand ens har några tankar på att bygga riktig 3G?

När dom har bråkat färdigt. TOT har redan beställt utrustningen men dom har ingen frekvenslicens än. Så orden hamnade i malpåse och VD'n fick gå.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×