Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LyckligaLoppan

Koh Lanta,koh ngai, phi phi, koh lipe resesätt och lokaliseringshjälp, tack!

Rekommendera Poster

Nu har vi kommit en bit på vår reseplanering. Blir nog 3,5 v och förmodligen i den här ordningen:

Kata 5 dagar

Koh ngai 4 dagar, via phi phi och Lanta

Karon 11 dagar

Bangkok 3 dgr

Har surfar runt här en hel del men kan inte komma fram till var de olika öarna ligger i förhållande till varandra.  ???Är det så att man från Phuket åker via Phi Phi, till koh lanta till Koh Ngai? Hur länge tar det? Kan man komma till Koh Ngai utan att byta på Lanta? Går det sena färjor/båtar från Lanta till Koh Ngai så man säkert hinner fram samma dag?

Vi valde bort Koh Lipe pga längre resväg. Var det dumt? Vi har fortfarande inte spikat så kom gärna med alla synpunkter ni har! Vi är en familj på 2 föräldrar och 3 barn, 10, 8, 6 år.    :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låter härligt....men varför inte stanna till på koh lanta istället för att bo så mkt i phuket.

Vi bodde på Koh Ngia förra året på Maylaya beach resort(två bungalows).Vi ordnade skjuts från Koh lanta med en speedbåt(lanta surin tour,de gör turer till öarna koh Ngai,koh kradan och koh mook). De hämtade upp oss på stranden och körde direkt ut till koh ngai och kom och hämtade oss 2 dagar senare och då hängde vi med på öturen.Helt underbart. Kostade ca 1000 bath t/r per person tror jag och lite billigare med barnen.Åker ni färja (www.tigerlinetravel.com) så hamnar ni vid hotel koh ngia resort.......och vill ni inte bo där så måste ni bli hämtade med båt där eller gå igenom en ganska svår djungelstig.

Jag skulle nog satsa på Koh Lanta och klong dao beach istället för alla de dagar ni är i phuket. Boende på klong dao är tex Lanta summer house eller noble house

Lycka till

mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag är Koh Lantabo så lägger jag ingen värdering i era val. Dock kan kanske sägas att varje gång man förflyttar sig så går i princip en dag bort. Det tror jag gäller var i världen man gör en resa som kräver några timmars transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Det låter jättejobbigt att först förflytta sig från Phuket och Kata till Koh Lanta och sen vidare för att sen åka tillbaka till Phuket. Skippa en resa till Phuket.

Jag antar att ni flyger till Phuket, men kan ni välja så ta dit- eller hemresan från Krabi eller Trang.

Från Kata är det nog drygt en halvtimmes färd med bil till piren på Phuket. Därifrån tror jag att det tar minst 2 tim till Phi Phi, där byter man färja och stävar vidare mot Koh Lanta i ytterligare ca 1,5 tim. Tar ni bil hela vägen så är det ca 5-6 tim från Kata/Karon som ligger intill varandra.

Håller med föregående, stanna på Koh Lanta några dagar och upptäck ön. Det finns shopping, massor med stränder som inte är överbefolkade med en massa solstolarna på rad, som på turistorterna Kata, Karon, Kamala, Patong. Från Koh Lanta tar det ca 30 min med Speedboat eller 1 tim m färja till Koh Ngai. Färja el speedboat kan ni boka på plats nån dag innan avresa. Koh Ngai, Koh Muuk och Kradan ligger intill varandra så på 4 dagar hinner ni upptäcka dem alla. 2 nätter på Koh Ngai var fullt tillräckligt för mig. Det finns inte mycket där. Från Koh Lantas sydspets ser man Koh Ngai tydligt, det är inte långt. Båtarna utgår från Saladan i norr, så delar av båtresan färdas man längs Koh Lantas stränder.

Från dessa öar (Koh Ngai, Kradan och Muuk) är det också nära till Trang-kusten om ni vill lägga detta i slutet på er resa, alt ta er tillbaka till Koh Lanta och få lite mer puls för att sen resa hem via Krabi flygplats. Jag ser ingen anledning att åka tillbaka för att bo så länge på Kamala sen, det blir bara en massa resande. Åker ni från Phuket så kan det vara idé att bo där ett par nätter innan avresa, men inte 11 dagar. Ao Nang ligger ca 30 min från Krabi flygplats åt ena hållet (samma väg som till Phuket)och Koh Lanta ca 50 min från flygplatsen till första bilfärjan åt andra hållet. Till Trang från Krabi flygplats kanske det tar lite drygt en timme med bil. Trangs flygplats ligger nån mil från Trang mot Krabi town till.

Se om ni hittar någon karta så är det lättare att föreställa sig avstånden.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dom föregående, varför alla dessa dagar på Phuket? Hade kanske delat på det lite och haft fler på Lanta och sen flygit till Bkk från Trang om ni avslutar på Koh Ngai eller Krabi om ni vänder på det.... Säger som jag brukar, Lanta slår Phuket alla dagar i veckan i min bok... Men alla e vi olika :);)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja vet google earth super mer coolt än maps men jag orkar inte ens försöka förklara det för en som surfat lite på vart öarna ligger och inte hittat :) Ps hade tagit bort karon helt och stannat kata eller till och med tagit bort kata och kollat på rawai. Flytta mellan kata och karon med 3 barn bara onödigt vad kan taxi/tuk tuk/gå där i mellan ta? Taxi max 1-10 min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga....varför hela tiden detta Phuket? Fullt med turister.....

För att hjälpa dig lite på traven....båten från Phuket går via Phi Phi till Koh Lanta. En annan båt går sen från Koh Lanta - Koh Ngai - Koh Lipe. Kolla med Tigerline, där finns rutterna och öarna rätt bra utmärkta. Koh Ngai ligger nära Lanta, Koh Lipe ligger långt borta. Oavsett vilka av öarna ni reser till så räkna med att det blir en hel resdag varje gång. Och fundera därför på hur många resdagar ni vill ha under er semester.

Alternativ till alla båtturer är att åka bil, då slipper man alla i och ur-lastningar. Tex till o från Lanta. Det är mkt prisvärt att boka tex en privat minivan. Vi gjorde en knapp månadslång resa nyligen med två barn och tyckte det var perfekt att tom få med den uppblåsta luftmadrassen :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Håller med övriga....varför hela tiden detta Phuket? Fullt med turister.....

För att hjälpa dig lite på traven....båten från Phuket går via Phi Phi till Koh Lanta. En annan båt går sen från Koh Lanta - Koh Ngai - Koh Lipe. Kolla med Tigerline, där finns rutterna och öarna rätt bra utmärkta. Koh Ngai ligger nära Lanta, Koh Lipe ligger långt borta. Oavsett vilka av öarna ni reser till så räkna med att det blir en hel resdag varje gång. Och fundera därför på hur många resdagar ni vill ha under er semester.

Alternativ till alla båtturer är att åka bil, då slipper man alla i och ur-lastningar. Tex till o från Lanta. Det är mkt prisvärt att boka tex en privat minivan. Vi gjorde en knapp månadslång resa nyligen med två barn och tyckte det var perfekt att tom få med den uppblåsta luftmadrassen :-D

men det är ju för filmen en gång i phuket :) att såga phuket är inte heller helt ok vimmel av turister är det ju på alla turist orter kan ju inte påstå att det inte är turister på samui lanta bankok pattay hua hin osv Vill du inte ha turister är det kanske e-san eller en öde ö som kan vara bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men det är ju för filmen en gång i phuket :) att såga phuket är inte heller helt ok vimmel av turister är det ju på alla turist orter kan ju inte påstå att det inte är turister på samui lanta bankok pattay hua hin osv Vill du inte ha turister är det kanske e-san eller en öde ö som kan vara bra

Det fina med Thailand är ju just att man lätt kan resa vidare på egen hand och hitta ställen som är lite mindre befolkade..... Nej, jag vill då inte ligga i tredje raden av solstolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

men det är ju för filmen en gång i phuket :) att såga phuket är inte heller helt ok vimmel av turister är det ju på alla turist orter kan ju inte påstå att det inte är turister på samui lanta bankok pattay hua hin osv Vill du inte ha turister är det kanske e-san eller en öde ö som kan vara bra

Det fina med Thailand är ju just att man lätt kan resa vidare på egen hand och hitta ställen som är lite mindre befolkade..... Nej, jag vill då inte ligga i tredje raden av solstolar.

Nu är ju inte phuket bara patong,karon,kata :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga....varför hela tiden detta Phuket? Fullt med turister.....

För att hjälpa dig lite på traven....båten från Phuket går via Phi Phi till Koh Lanta. En annan båt går sen från Koh Lanta - Koh Ngai - Koh Lipe. Kolla med Tigerline, där finns rutterna och öarna rätt bra utmärkta. Koh Ngai ligger nära Lanta, Koh Lipe ligger långt borta. Oavsett vilka av öarna ni reser till så räkna med att det blir en hel resdag varje gång. Och fundera därför på hur många resdagar ni vill ha under er semester.

Alternativ till alla båtturer är att åka bil, då slipper man alla i och ur-lastningar. Tex till o från Lanta. Det är mkt prisvärt att boka tex en privat minivan. Vi gjorde en knapp månadslång resa nyligen med två barn och tyckte det var perfekt att tom få med den uppblåsta luftmadrassen :-D

Föredrar oxå egen bil numera, gärna en stor med tanke på trafiken som vi vet inte alltid e så rolig att uppleva... Har provat gemensam minibuss och färjor oxå men egen taxi e värt varenda krona tycker jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhhhh, tack för ert engagemang och alla tips,  :kla

Vi ska tänka till lite extra innan vi bokar. Har ju fått en massa nya idéer nu! En fråga som vi återkommer till är var i det området som vi nämnt som man har bra snorkling direkt från stranden? På de flesta ställena verkar det finnas toppensnorkling en bit ut men vi vill gärna att barnen ska kunna gå i från stranden och snorkla från något av de ställena vi bor på. Nån som vet?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt Koh Lipe går det bra att snorkla direkt vid stranden.Lättsnorklat även för barn. Vår son på då 8 år hade inget problem att flyta runt och se mängder med fisk vid Pattaya-stranden.

:l_diver:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhhhh, tack för ert engagemang och alla tips,  :kla

Vi ska tänka till lite extra innan vi bokar. Har ju fått en massa nya idéer nu! En fråga som vi återkommer till är var i det området som vi nämnt som man har bra snorkling direkt från stranden? På de flesta ställena verkar det finnas toppensnorkling en bit ut men vi vill gärna att barnen ska kunna gå i från stranden och snorkla från något av de ställena vi bor på. Nån som vet?  :)

Det e väl Lipe men även Koh Kradan som ligger betydligt närmare lanta har helt ok snorkling från stranden. Dock blir man fort mätt på det övriga på den ön.... Den ju ganska liten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×