Björnkarl

Björnkarls presentation

4 inlägg i detta ämne

Hejsan!

Ska passa på att göra en kort presentation av mig själv. Mitt största intresse är att resa och uppleva andra kulturer och deras mat. Älskar indisk,japansk, koreansk,kinesisk, indonesisk, italiensk  ;D... Hur många kök finns det? Skulle nog kunna räkna upp ytterligare länders mat  ;D.

Självklart gillar jag också thailändsk mat som min fru oftast lagar till.Hon kommer från Kalasin i Isaan, och tillhör ett folk som kallas Phu Tai. Dom pratar ett språk med varandra som Thai inte förstår.

Vi bor i Sörmland tillsammans med vår 14-årige son. Vi brukar resa till Thailand  varje år och stanna en vecka i min frus hemby.Det är spännande att träffa släkten och folket i Isaan är extremt trevliga. Tycker nog att det är synd att de flesta turister missar detta.

I min ungdom jobbade jag som sjöman i tolv år. Kanske är det detta som gör att jag gillar vara i närheten av havet. Vi har byggt ett hus i Ban Krut som ligger 380 km söder om Bangkok. Där är det lugnt och slappt.

Efter mitt sjömansliv gjorde jag ett kort gästspel vid Uppsala universitet. Studerade två ämnen i sammanlagt två år, kulturantropologi och religionshistoria.

Anledningen till dessa ämnesval var ett intresse i Asiens kulturer och religion.

1975 kom jag som 20-åring till Thailand första gången och sedan dess har jag varit fast :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om Isaan-trakten är populär! Känns som om vi har ett par här på forumet med anknytning dit :)

Vore verkliten kul att höra hur du upplever att Thailand har förändrats under de 30 år som du besökt landet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isaan är nog det område som är mest likt forna tiders Thailand. Förr var det vanligt att folk sprang ut på gatan när en utlänning gick förbi. Då kunde man höra ordet Farang från alla håll. Vände man sig sedan om stod hela hushåll på vägen och tittade efter Farang ;D. Liknande situationer stöter man på i dagens Isaan. När jag åker in till marknaden i Kuchinarai känns det hur allas blickar riktas mot Farang. Det dröjer inte länge förrän en eller två modiga själar vågar testa sin engelska  :). I bland får man till och med en komplimang för sitt utseende  :o;D ;D.

Förändringen märks nog mest i Bangkok. Det fanns inte så många höghus 1975. Dusit Thani var nog ett av de högre. Inte heller fanns det några "express ways" uppbyggda. Taxi-meter fanns inte så taxiresor var man tvungen att förhandla om. AC fanns inte i bilarna som ofta var i dåligt skick. En gång råkade jag sparka undan gummimattan i en taxi och stirrade ner i vägbanan :o :o >:(.

Handla fick man göra i småaffärer eller på marknaden eftersom det inte fanns Shopping Centers. Det fanns bara en Central Department Store som säg helt annorlund ut mot dagens komplex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Björnkarl

Jeg kommer også i Kuchinari. Første gang i 2000, hvor jeg ikke så én eneste farang i den måned, hvor jeg var der. Næste gang så jeg en og siden er antallet steget. I dag ser jeg flere hver dag.

Hvor i Kuchinarai bor du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu