Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

3G-utbyggnaden i Thailand

Rekommendera Poster

Hur går det med 3G-utbyggnaden i Thailand? Vore bra med en tråd om erfarenheter om var det fungerar och var det inte fungerar.

Skriv gärna vilken operatör du har använt. Om du har testat vilken hastighet så vore det också bra.

Så kom igen, vilka platser fungerar 3G på?

Det kanske även finns några platser med 4G/LTE på, eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får nog gå in på resp bolags hemsida.

Ais har ex 3G på

Bangkok och dess närhet.

Nakhon Pathom

Chon Buri

Chiang Mai

Chiang Rai

Khon Kaen

Nakhon Ratchasima

Cha-Am, Hua Hin och Pranburi.

Phuket

Songkhla

Kom dock ihåg att det fortfarande är 3G på det som alla andra kallar 2G frekvenser då man fortfarande bråkar juridiskt om 3G licenser.

Men dom flesta nya telefoner fungarar. Har själv en HTC Wildfire i HuaHin och Bangkok.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något tips på vilket abonnemang/avtal man ska ha på Ais?

Det verkar vara en djungel precis som i Sverige...

Hittade den här sidan

http://www.ais.co.th/mobileinternet/en/internet-package/#2

som visar att för 350 B (ca: 80 kr) per månad får man Free Ais Music Store och 1 GB.

Är det något du har testat? Är det som Spotity eller är det bara Thai-musik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den har jag inte testat. Eftersom jag bara kör mobilt (3G) i min mobil när jag inte har WiFi täckning så förbrukar jag normalt inte mer än 120-130MB och har därför deras 150MB/150Thb variant.

Sedan har jag 3bb adsl hemma i huset. 8 Mb i hastighet.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget riktigt 3G i thailand. De påstår det men det är 2,5. Ofta slår dessutom 3G symbolen bort och ersätts med E. Dett gäller i tid och otid i Bangkok. Skitruttet att de får kalla det 3G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ais så brukar 3G täckningen stämma ganska bra med kartorna på ais.co.th åtminstone i Hua och Bangkok. Och då visas H i min mobil. Kommer man sedan utanför dessa områden så visas ett E som står för EDGE och som av vissa kallas 2,5G. Men vad jag sett på mina 2 orter så håller ais (one2call) vad dom lovar (på hemsidan) med 3G. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Inte riktig 3G" - vad innebär det i praktiken? Tappar man hastighet, kanske inte får någon hastighet alls att tala om eller vad?

Om de riktiga kontrakten ska upprättas i senare så innebär det kanske att utbyggnaden är lite "pausad" i avvaktan på de rätta kontrakten kan jag tänka.

Edge tycker jag är botten. Så långsamt att jag ofta avstår. Är den "oäkta" 3G bättre (hoppas jag verkligen) än Edge? Vore kul om någon kunde mäta upp vad ni har för bandbredd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bkk pots och nations hemsidor, finns massor av artiklar i ämnet. Visst är det snabbare än Edge men mariginellt. Stod i paragon idag. hade 3g symbolen tänd men på fem minuter kune inte Facebook uppdatera. Tycker det är för sunkigt. Vilket annat land skulle kunna kalla sin produkt 3g när det inte är det i verkligheten.

Tala om hur man mäter så kan jag gärna göra det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bkk pots och nations hemsidor, finns massor av artiklar i ämnet. Visst är det snabbare än Edge men mariginellt. Stod i paragon idag. hade 3g symbolen tänd men på fem minuter kune inte Facebook uppdatera. Tycker det är för sunkigt. Vilket annat land skulle kunna kalla sin produkt 3g när det inte är det i verkligheten.

Tala om hur man mäter så kan jag gärna göra det!

Jag har ju AIS 3 G i Hua Hin. Och får hastigheter på 2,2 mot speedtest och det är ju ganska mycket mer än dom 0,4 man får med Edge.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen, de kallar det 3G, men är inte riktigt 3G.

facebook och youtube laddar på fort..

Jag har iaf inget behov av att det skulle vara snabbare..

Det är bra mycket snabbare än hotellets wifi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen tekniksnubbe så där, men enligt AIS själva när jag var där härom dagen så förklarade de så här. 1. De har inte licens att köra riktig 3G. Förhoppningsvis kommer alla parter överens i juli så att man kan komma igång på riktigt. 2. De har byggt ut/förtärkt GSM-sändningen, men det är inte riktig starkt och stabilt. De blir ju väldigt ofta överbelastat. Därför dyker E upp, speciellt i Bangkok.

Nu fick jag tillgång till AIS starka Wifi gratis som de har i paragon, siam center, discovery, och central world. Alltid nått när man är där i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär det att dom inte har licens? Att dom får köra med lägre hastigheter än vad dom egentligen kan?

Jag bryr mej faktiskt inte alls ifall det är riktig 3G eller inte sålänge det funkar...

På Phuket och i Ao Nang fungerade det iaf utan problem och jag tyckte hastigheten va bra.. Testade dock inte att ladda ner några större filer.. MEn som sagt youtube och Spotify funkade bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att varje land har avsatt vissa frekvensspectrum för olika tjänster. Och det normal är sedan att landet auktionerar ut dessa frekvensspectrum till olika bolag. Så skedde med GSM i Sverige och Thailand för många år sedan. Detta skedde även när det gäller 3G i sverige. Vi som minns kommer ihåg att Telia då blev utan licens så dom fick sedan bygga sitt nät ihop med Tele2 på tele2's licens.

Men av någon underlig anledning lyckas man inte komma överens i Thailand om att auktionen av 3G har gått rätt till. Varje gång det är klart är det någon som överklagar och får rätt. Och så får man börja om från början.

Så därför har nu ett antal bolag börjat bygga ut lite iallafall. AIS och Dtac kör på sin 2G licens. Man använder altså 2G nätet för att skicka 3G. Men som dtbkk påpekar är det ju inte det bästa. Ex kan nätet lätt överbelastas då man blandar 2G och 3G. Dessutom kräver 3G högre frekvensbredd för att komma upp i fart. Så man får oftast hastigheter runt 1-3 Mb. Och sist om man skall upp i fart  krävs det att sändarna sitter närmare för att få bra kvalitet. Men även här kan man inte bygga ut då det inte finns frekvenser nog.

Så ja. Det är äkta 3G och så länge man har hygglig täckning och rätt utrustning (all utrustning fungerar inte med dessa frekvenser , Har ex för mig att Iphone 1 resp 2 inte hade dom) bör det fungera hyggligt. Men helt klart i en stad som BKK med så mycket 2G mobiler blir det ju inte så mycket kvar för 3G.

Så vi får hoppas att man kommer överens. Och det är ju lite kul att det statliga bolaget TOT har byggt ut ett eget nät i BKK på frekvenser man inte hade fått godkänt att använda. Vet inte om det snurrar just nu. Men deras VD fick iallafall sparken. Och Eriksson fick inte sälja som mycket som dom hoppats på.

hf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att varje land har avsatt vissa frekvensspectrum för olika tjänster. Och det normal är sedan att landet auktionerar ut dessa frekvensspectrum till olika bolag. Så skedde med GSM i Sverige och Thailand för många år sedan. Detta skedde även när det gäller 3G i sverige. Vi som minns kommer ihåg att Telia då blev utan licens så dom fick sedan bygga sitt nät ihop med Tele2 på tele2's licens.

Men av någon underlig anledning lyckas man inte komma överens i Thailand om att auktionen av 3G har gått rätt till. Varje gång det är klart är det någon som överklagar och får rätt. Och så får man börja om från början.

Så därför har nu ett antal bolag börjat bygga ut lite iallafall. AIS och Dtac kör på sin 2G licens. Man använder altså 2G nätet för att skicka 3G. Men som dtbkk påpekar är det ju inte det bästa. Ex kan nätet lätt överbelastas då man blandar 2G och 3G. Dessutom kräver 3G högre frekvensbredd för att komma upp i fart. Så man får oftast hastigheter runt 1-3 Mb. Och sist om man skall upp i fart  krävs det att sändarna sitter närmare för att få bra kvalitet. Men även här kan man inte bygga ut då det inte finns frekvenser nog.

Så ja. Det är äkta 3G och så länge man har hygglig täckning och rätt utrustning (all utrustning fungerar inte med dessa frekvenser , Har ex för mig att Iphone 1 resp 2 inte hade dom) bör det fungera hyggligt. Men helt klart i en stad som BKK med så mycket 2G mobiler blir det ju inte så mycket kvar för 3G.

Så vi får hoppas att man kommer överens. Och det är ju lite kul att det statliga bolaget TOT har byggt ut ett eget nät i BKK på frekvenser man inte hade fått godkänt att använda. Vet inte om det snurrar just nu. Men deras VD fick iallafall sparken. Och Eriksson fick inte sälja som mycket som dom hoppats på.

hf

 

Tack för en bra förklaring :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förklaring av Hasse.

Tillägg: Den spartanska mängd "3G" som finns på vissa platser i Thailand är på 850Mhz bandet. De flesta svenska telefoner har bara 3G på 2100Mhz, och kan därför inte dra nytta av 3G även - om det finns där du befinner dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×