Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Levian

5 dagar kvar och ett färdigbyggt hus väntar

Rekommendera Poster

Otroligt nervöst är det nu när vi ska ner och inviga vårt nybyggda hus i Phuket. Det går inte att fokusera på något annat. Ännu jobbigare är det att vi inte sett några foton från bygget på flera månader. Vår projektledare vill inte förstöra överraskningen med att skicka bilder i förväg...

Nu förstår jag hur deltagarna i Extreme home makeover känner sig när de återvänder  :)

Det vi har är designbilder från deras katalog vilket jag bifogar här.

post-10654-14768713079424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt nervöst är det nu när vi ska ner och inviga vårt nybyggda hus i Phuket. Det går inte att fokusera på något annat. Ännu jobbigare är det att vi inte sett några foton från bygget på flera månader. Vår projektledare vill inte förstöra överraskningen med att skicka bilder i förväg...

Nu förstår jag hur deltagarna i Extreme home makeover känner sig när de återvänder   :)

Det vi har är designbilder från deras katalog vilket jag bifogar här.

Ja, lycka till......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå ! Det låter ju inte särskilt seriöst att inte skicka bilder på flera månader för att inte förstöra "överraskningen" !! Låter som att överraskningen kanske inte blir så positiv som väntat.

Ni är ju kunden och ska väl ha full insyn och kontroll på ert bygge (om ni vill det). Mina erfarenheter av husbuggen i Thailand är att saker sällan blir så man tänkt sig och definitivt inte på utsatt tid. Jag hoppas jag har fel i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå ! Det låter ju inte särskilt seriöst att inte skicka bilder på flera månader för att inte förstöra "överraskningen" !! Låter som att överraskningen kanske inte blir så positiv som väntat.

Ni är ju kunden och ska väl ha full insyn och kontroll på ert bygge (om ni vill det). Mina erfarenheter av husbuggen i Thailand är att saker sällan blir så man tänkt sig och definitivt inte på utsatt tid. Jag hoppas jag har fel i detta fall.

Jag håller med dig i viss mån. Han har dock sagt att om vi verkligen vill ha bilder så kan han skicka det men skulle föredra det så här. Vi har också varit där under 5 års tid och sett andra hus i området som alla varit fantastiska. Vi är dock de första som beställer just denna hustyp så det är svårt att jämföra med något annat.

Vi har också umgåtts mycket privat med projektledaren på våra resor och varit hembjudna till deras privata hem några gånger så jag tror inte att han skulle göra samma sak med en vilt främmande kund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, jättefint... Känner mig som värsta olyckskorpen - men ärligt? "inte vilja förstöra överraskningen"??!

Du har all anledning att känna dig nervös... *hör varningsklockorna ringa miles away*

Hoppas verkligen att allt går bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mycket nervöst är det. jag känner mig trygg med byggaren men man kan ju aldrig vara helt säker förstås. Jag förbereder mig på det värsta och hoppas på en glad överraskning.

Jag bifogar senaste fotot som var taget den 30/12. Sedan dess har vi haft tät mailkontakt där jag varit delaktig i val av klinkers, träd, buskar, möbler etc. så det borde vara ok. Jag vet att han har 15 arbetare som jobbar som i skift, totalt 14 timmar om dagen så det kan gå snabbt.

Slutbetalning sker på plats efter vi besiktigat huset så det är ju viktigt för honom också att vi blir nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra bilden ser rätt så taskig ut jämfört med det första.

Inte att saken angår mig men frågar ändå:vad kostar huset?30 års hyrkontrakt av marken eller någon annan lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra bilden ser rätt så taskig ut jämfört med det första.

Inte att saken angår mig men frågar ändå:vad kostar huset?30 års hyrkontrakt av marken eller någon annan lösning?

Jo visst hoppas man att slutresultatet blir så likt första bilden som möjligt  :)

30 års kontrakt är det och huset kostar 9,9 miljoner baht möblerat och klart. 3 sovrum i ena huset, alla med eget badrum. Master bedroom på övervåningen har dessutom en jacuzzi på ena terassen.

I andra huset är det vardagsrum, kök och ytterligare ett badrum. 280 kvm boyta inkl. terasser och uteplats.

Vi kollade ett 30-tal projekt på Phuket och tyckte att detta var mest värde för pengarna samt att det kändes tryggt då 6 hus redan är färdiga med gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Märkligt att inte skicka bilder. Hurvida det borde föranleda att varningsklockor börjar ringa har jag ingen aning om. Om jag skulle mig på en gissning är de försenade. Det är EXTREMT VANLIGT här. Men som sagt bara en gissning som lika gärna kan vara galen.

Bra att ni inte betalt allt än. Lycka till och visa gärna bilder när ni är på plats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Märkligt att inte skicka bilder. Hurvida det borde föranleda att varningsklockor börjar ringa har jag ingen aning om. Om jag skulle mig på en gissning är de försenade. Det är EXTREMT VANLIGT här. Men som sagt bara en gissning som lika gärna kan vara galen.

Bra att ni inte betalt allt än. Lycka till och visa gärna bilder när ni är på plats!

Jag tror att du är helt rätt ute. Förmodligen blev det försenat och han vågade inte skicka bilder under januari. Sen har de nog jobbat ikapp de sista veckorna då de hade en deadline att passa. Jag blir inte jätteförvånad om det är en del småfix kvar när jag kommer men det kanske jag kan acceptera om det inte är för mycket och att de bygger klart medan jag är på stranden på dagarna. Jag är som sagt förberedd på det värsta.

Jag uppgraderar tråden med foton nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ligger det till egentligen! Om markägaren säljer marken kan väl hyran bli en helt annan än den man kom överrens om med tidigare markägare? Och i värsta fall kan väl "den nya" markägaren kanske inte vilja skriva något nytt hyreskontrakt och då behöver man inte åka dit till "sitt" hus igen då allt som står på marken tillhör markägaren.

Rätt eller fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag uppgraderar tråden med foton nästa vecka!

Det skall bli intressant. Jag tror och hoppas allt går vägen för er! Lycka till!

Om markägaren säljer marken kan väl hyran bli en helt annan än den man kom överrens om med tidigare markägare?

Man kan inte sälja utarrenderad mark, om det finns med i klausuler (etc) i kontraktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en första rapport, vilken innehåller båda bra och dåliga nyheter. Vi börjar med de dåliga:

Huset är INTE färdigt!! Flera av er misstänkte detta och även jag hade en orolig känsla i magen även om byggaren flera gånger lovat att det skulle vara klart. Han var så rädd för att träffa oss vid huset att han skickade sin fru istället...

Nu till de positiva nyheterna:

1. Tvingad av sitt dåliga samvete har byggaren bokat och betalt annat boende till resesällskapet (vi är 6 pers). Vi bor i jättefina lägenheter uppe på berget med fantastisk utsikt över Chalongbukten så det går ingen större nöd på oss.

2. Ny rapport är att huset är klar tom tio dagar. Detta tar jag dock med en nypa salt av tidigare erfarenheter. Jag kan bara hoppas att huset är klart inom en månad då det är så länge vi stannar här. Jag vill gärna se till att det är tiptop innan kommande uthyrningar. Det är en 15-20 arbetare som jobbar med huset dagligen så visst kan det gå snabbt om de vill (eller om jag står med en blåslampa bakom dem)  :laugh:

Jag bifogar lite bilder som var tagna i förrgår (7/3).

1. Framsidan på huset är i princip klar, lite småjobb runt entrén bara.

2. Poolen färdig, fattas bara lite vatten... I vänster hörn har vi byggd en grundare del för barnen och som också kan användas att slappa i med en Singha i handen.

3. Sala i trädgården. Vi har anlagt en fiskdamm runt om och väntar nu på en bro över så att vi slipper hoppa.

4. Utomhusjacuzzi på terass ut från master bathroom. Här är det MYCKET kvar att göra.

5. Utsikt från master bedroom. I hålen kommer snart stora skjutdörrar av glas.

/Micke

Foton bygge 2.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom förseningar här beträffande husbyggen är väldigt vanliga är jag inte det minsta förvånad.

Det ser dessvärre ut att vara en hel del att göra (tio dagar verkar otroligt, men mirakel har skett förr). Huset blir nog jättefint tillslut. Jag kan försöka mig på några enkla råd (utifrån egna erfarenheter):

Byggaren har redan förlorat ansiktet inför er och hans gest/välvilja med att låta er bo gratis tyder på att han vill försöka ställa allt tillrätta. Skäll och ilska biter som ni vet sällan på thai, men var noga med att visa att ni förväntar er att hans prat nu förvandlas till handling och resultat. Inspektera ofta och noggrant. Verka insatta i hur man bygger hus och påtala att ni hellre vill ha kvalitet och noggrannhet än snabba lösningar (det kommer ni vinna på i längden).

Ha med ett anteckningsblock och smartphone/kamera och dokumentera det som sker frekvent. Var dock vänliga med arbetarna. De har nog lite med förseningen att göra och att visa lite vänlighet genom att ge dem läsk/vatten och energidrycker (Red Bull, M-150 etc) är ofta uppskattat och kan faktiskt löna sig. Öl är dock EJ att rekommendera, haha.

Jättekul att ni visar bilderna! Det skall bli kul att se hur det blev när allt är klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med en återkoppling med bilder!

å som sagt som CT redan har sagt, förseningar är ju mer regel än undantag när det gäller husbyggen där nere så nog tyvärr inte mycket man kan göra åt det. Kan man själv inte vara på plats hela tiden så blir det ju nog än lite värre. Blir nog fint ändå :)

kom gärna med mer bilder innan ni åker hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Otroligt nervöst är det nu när vi ska ner och inviga vårt nybyggda hus i Phuket. Det går inte att fokusera på något annat. Ännu jobbigare är det att vi inte sett några foton från bygget på flera månader. Vår projektledare vill inte förstöra överraskningen med att skicka bilder i förväg...

Nu förstår jag hur deltagarna i Extreme home makeover känner sig när de återvänder   :)

Det vi har är designbilder från deras katalog vilket jag bifogar här.

Bygger du hus på annans mark? Dessutom i ett annat land och förlitar dig på att klausuler ska säkra din rätt till huset i tid och längd. Wow.

Thailand har fått ännu en riskkapitalist på kroken verkar det som.. Hur som lycka till med huset och att du får problemfritt boende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då är man hemma i Sverige igen och har inte haft möjlighet att bo i huset. Är väl inte mer än ett par dagars arbete kvar för svenska byggare men i Thailand kan det lika gärna ta en månad till...

Hur som helst blir huset fantastiskt när det väl blir klart så vi är inte helt nedslagna. Åker tillbaka i höst och inviger på riktigt.

Så fort huset är klart lägger jag in dessa på min hemsida så håll utkik på ** uthyrning sker i rätt forumkategori **

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt nervöst är det nu när vi ska ner och inviga vårt nybyggda hus i Phuket. Det går inte att fokusera på något annat. Ännu jobbigare är det att vi inte sett några foton från bygget på flera månader. Vår projektledare vill inte förstöra överraskningen med att skicka bilder i förväg...

Nu förstår jag hur deltagarna i Extreme home makeover känner sig när de återvänder   :)

Det vi har är designbilder från deras katalog vilket jag bifogar här.

Og hvor lenge tror du at du får lov til å bo der? I et hus som ikke er ditt. Selv om du kanskje har betalt for det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×