Endoo

Svenska regler, som dåliga skämt!

84 inlägg i detta ämne

Hon är 96år gammal och vill leva med sin son i Thailand. Skaffa en ryggrad säger jag till tjänstemän/politiker och ge henne pengarna! Blir så jävla förbannad.

Ahhh ... jag hoppas att du lever som du predikar i det fallet och öppnar plånboken/bankkontot åt de som bok utomlands och gärna tar emot bidrag. Kontakta kvinnan eller hennes son och överför gärna några tusenlappar till henne varje månad.

Då kan ju de som vill ha hit 60 000 släktingar till redan invandrade ta och öppna sin dörr och plånbok och bjuda till.

Om man skriver en regel för att man är rädd att gamla invandrare ska ta med sig det som Sverige erbjuder dem till sitt hemland är det ju något minst sagt underligt som sker. Misstrosamhet som då ska slå mot alla. Sanslöst.

Ibland undrar jag hur folk tänker. Detta har inget att göra med invandrare för helsike.

Det handlar om bidrag och inga bidrag för boende i Sverige bör/skall betalas ut för de som väljer att bo utanför Sveriges (i vissa fall EUs) gränser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Invandrarfientliga personer får vanliga saker att bli fientliga.

Läser man denna tråd så handlar mestadels bara om folks dumhet (inte minst TS) och inkompetens när det gäller rådande regelverk.

Tror inte att Endoo m.fl. innerst inne är "smårasister" men hans/deras okunskap om det svenska samhället,och hur det fungerar är under all kritik - tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon är 96år gammal och vill leva med sin son i Thailand. Skaffa en ryggrad säger jag till tjänstemän/politiker och ge henne pengarna! Blir så jävla förbannad.

Hon skall inte ha mera än det hon är berättigad till.

Delta gärna i politiken - smh - och visa att du vill förändra.Det har jag gjort under många år. Annars så är du bara en vilsen yngrygg själv...!Att du blir förbannad är bara ett bevis på din maktlöshet.

Så alla som som har en åsikt om något måste delta i politiken själva, annars är man en ynkrygg? Väldigt konstigt synsätt.

"Hon skall inte ha mera än det hon är berättigad till"

Det är precis det där jag menar.

Man kanske måste tänka ett steg längre också. Givetvis målar aftonbladet upp en bild att man ska tycka jättesynd om den gamla snälla tanten osv. OCH det är till viss del synd om henne som faktiskt får leva på väldigt lite pengar oavsett garantipension eller inte. Man får automatiskt extra sympati med äldre människor som man faktiskt vill önska ett par sista sköna år. MEN det är väl knappast fel på reglerna egentligen, det vore väldigt skevt att dela ut "socialbidrag" till någon som inte ens bor i landet eller hur?

Jag skulle lätt tänka mig betala högre skatt för att t.ex ha ett bättre välfärdsystem när man är äldre. Men alliansen sänker ju skatterna istället....inte så konstigt att det är prat om att man bör jobba till 75 för att få ta del av välfärdsystemet, det är ju inte något som kommer drabba de som sitter på miljoner ändå. Dom kommer ju ha sitt på det torra oavsett vad som händer. Det är ju inte DOM som kommer behöva jobba till 75 för att få ett drägligt sista liv, antagligen har dom redan gått i pension MINST 15 år tidigare och lever gott.

:JC_goodpost:    Precis,om folk slutade att bara tänka på sig själva och slutade att vara glada för några mer hundringar i plånboken varje löning som skattesänkningarna ger oss som jobbar.. man måste vara lite mera ödmjuk och tänka på på sina medmänniskor också,alla har det inte lika bra som jag och som du som läser detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska ingen ha mer än denne har rätt tillHon skall inte ha mera än det hon är berättigad till men en gammal medborgare ska såklart vara berättigad att få så denne kan leva som sig bör. Vad man gör för pengarna och vart man väljer att befinna sig ska vara och ens ensak!

Men vad är det du vill egentligen. Bara för att man äör medborgare, så betyder det inte att man kan göra som man vill, när man vill och vart man vill.

Socialbidrag avser bidrag som ges till den som inte på annat sätt skulle få en minimal skälig levnadsstandard. Samma gäller för det som heter garantipension. Om ni inte fallat det så är det helt onödigt att diskutera detta.

Har varit ganska tydlig med att jag inte diskuterar denna regel nu så släpp det och vad jag anser är väl lika tydligt.

Det du citerade gäller det här fallet och liknande. Vi pratar inte om arbetsföra personer nu utan jag pratar om en gammal Svensk som i princip på tröskeln till döden bara får pengar att överleva om hon stannar inom Sverige, eller EU menar jag.

Jag har inte heller gått ut med hur en regel skulle se ut, det är som jag tror vi alla förstår en ganska lång och komlicerad utlägning.

Du får såklart tycka annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahhh ... jag hoppas att du lever som du predikar i det fallet och öppnar plånboken/bankkontot åt de som bok utomlands och gärna tar emot bidrag. Kontakta kvinnan eller hennes son och överför gärna några tusenlappar till henne varje månad.

Då kan ju de som vill ha hit 60 000 släktingar till redan invandrade ta och öppna sin dörr och plånbok och bjuda till.

Om man skriver en regel för att man är rädd att gamla invandrare ska ta med sig det som Sverige erbjuder dem till sitt hemland är det ju något minst sagt underligt som sker. Misstrosamhet som då ska slå mot alla. Sanslöst.

Ibland undrar jag hur folk tänker. Detta har inget att göra med invandrare för helsike.

Det handlar om bidrag och inga bidrag för boende i Sverige bör/skall betalas ut för de som väljer att bo utanför Sveriges (i vissa fall EUs) gränser.

Vet inte vad du kommenterar riktigt nu.

Jag kommenterade att du skrev att vill man hjälpa någon som systemet inte hjälper kan man ju hjälpe denna själv. Eftersom det pratades om invandrare drog jag då jämförelsen att de som vill hjälpa kan hjälpa där också.

Och eftersom det skrivits att regeln finns tex för att inte invandrare ska kunna flytta hem så snart då får "pension" utan att ha jobbat så kommenterade jag detta. Själv tvivlar jag på att det skulle vara ett huvudskäl.

Eftersom allt fortsätter kring den här regeln som jag inte är intresserad av prata om så släpper jag det här. Jag reagerade på ett fall jag anser vara fel. Thats it. Ska jag gå ut med en längre utläggning om vad jag anser generellt behöver jag sjävfallet sätta mig in i alla olika tänkbara scenarion först men det finner jag ingen glädje i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endoo - hon har ju varit arbetsför men struntat i att delta med sin insats för allas gemensamma välfärd.Hon får ju precis det hon är värd.

Att hon är 94 år innebär ingen gräddfil i samhällssystemet. Tycker synd om invandrare (många thai) som inte bott 40 år i Sverige.Dessa personer har ingen chans att få garantipension fullt ut. "Hemmafrun" Eva lyckades med det fast hon åkt med fribiljetten i hela sitt liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att Endoo m.fl. innerst inne är "smårasister" men hans/deras okunskap om det svenska samhället,och hur det fungerar är under all kritik - tyvärr.

Det har du absolut rätt i när det gäller det vi vädrar här. Det finns många lagar och regler som finns av väldigt viktiga skäl men som ibland slår helt fel mot någon enligt en persons åsikt eller en majoritet av en befolknings åsikt. Bara för att man då vädrar sin åsikt i de och liknande fall betyder det ju inte att man har en lösning på det hela.

Stora frågor kräver ofta ganska lite engagemang och som sagt här vädrade jag min åsikt i det specifika fallet plus spontana reaktioner runt om kring UTIFRÅN det specifika fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endoo - hon har ju varit arbetsför men struntat i att delta med sin insats för allas gemensamma välfärd.Hon får ju precis det hon är värd.

Att hon är 94 år innebär ingen gräddfil i samhällssystemet. Tycker synd om invandrare (många thai) som inte bott 40 år i Sverige.Dessa personer har ingen chans att få garantipension fullt ut. "Hemmafrun" Eva lyckades med det fast hon åkt med fribiljetten i hela sitt liv.

Ja kanske är det så. Vet inte hur många % som va hemmafruar under den tidsåldern hon var arbetsför på och hur systemet såg ut. Jag trodde man hade rätt till delar av sin makes pension men hon kanske va ogift. Jag tycker solklart att man i det här fallet får ta hänsyn till hur världen faktiskt fungerade när personen i fråga var arbetsför.

Men lika bra kanske att hon få komma hem till en dyr sjuksäng så "alla" utom hon själv blir glada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni alla måste ändå erkänna att visa regler slår totalt fel.

I Evas fall handlar det att om hon stannat kvar inom EU hade hon haft rätten kvar till sin pension.

Exakt samma regler gäller för invandrare som utvandrar igen efter att uppnått pensionsåldern.

De flesta in och utvandrare håller sig inom EU.

Om DU eller Ni hade en aning om hur många pensionärer som uppbär bostadstillägg för sitt boende i Sverige, trots att de hela tiden vistas i sitt gamla hemland.

INGEN, allra minst nysvensken gör fel, lagen är solklar

Vad spelar det för roll om jag flyttar hit eller dit, skillnaden är att regelverket INTE hunnit med - och med den regering vi nu har lär det inte bli någon ändring.

Nu är väl tanten lite väl gammal, annars skulle hon väl egentligen haft rätt till färdtjänst för att arbetspröva.

Jag tycker i alla fall att det är rent åt he''te, här i "kära" Sverige finns längre ingen empati, ALLT handlar om att sparka på dem som redan ligger - se "äldrevården".

+ att de väl bemedlade ska skyddas från oss gräsrötter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Evas fall handlar det att om hon stannat kvar inom EU hade hon haft rätten kvar till sin pension.

Exakt samma regler gäller för invandrare som utvandrar igen efter att uppnått pensionsåldern.

Om DU eller Ni hade en aning om hur många pensionärer som uppbär bostadstillägg för sitt boende i Sverige, trots att de hela tiden vistas i sitt gamla hemland.

Vad spelar det för roll om jag flyttar hit eller dit, skillnaden är att regelverket INTE hunnit med - och med den regering vi nu har lär det inte bli någon ändring.

Nu är väl tanten lite väl gammal, annars skulle hon väl egentligen haft rätt till färdtjänst för att arbetspröva.

Jag tycker i alla fall att det är rent åt he''te, här i "kära" Sverige finns längre ingen empati, ALLT handlar om att sparka på dem som redan ligger - se "äldrevården".

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:JC_goodpost:

Hon stannade inte inom EU så att hon får det hon skall ha.

Evert - det finns hundratusentals "gropar" i svenska lagar och förordningar.

Man kan ju spela Allan om man vill - Evert verkar vara duktig i det spelet ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att man är smålänning behöver man inte vara tappad bakom en vagn.

Kan man inta alla lagar och regler bör man lista ut hur man slingrar sig fram -finns ALLTID något kryphål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att man är smålänning behöver man inte vara tappad bakom en vagn.

Kan man inta alla lagar och regler bör man lista ut hur man slingrar sig fram -finns ALLTID något kryphål.

Mitt inlägg var inte illa menat mot Dig Evert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför i hela friden skall man inte få ut sin pension utanför eu då har man väl gjort sitt till stacken eller är det så att eu snålar och vill behålla dom pengarna inom eu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så trött, denna byråkrati upp över öronen. Som någon skrev i programmet, hur mycket pension får inte tex en politiker.

Tro fan att man själv ska få bestämma, jag måste skratta för dom sa att sverige har ett avtal med Kanada om pension. Vaa?! Kanada, det är väl klart att vi ska ha det ! haha.

Nää, tillsätt en UTREDNING som dröjer i 5 år så är problemet kanske över för 96-åringen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garantipension, Det får alla i Sverige även om man inte har jobbat en dag och aldrig bidragit med 1 kr i skattepengar men ändå dragit nytta av allt vår samhälle erbjuder oss. Det får alla våra gamla invandrare med + bostadsbidrag mm.

Dom får garantipension för att dom ska klara sig i Sverige och inte ska behöva bo på gatan !

Ska vi bidraga dom med pengar om dom vill flytta utomland ?

Nej, det får dom i landet dom flyttar till göra i så fall tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garantipension, Det får alla i Sverige även om man inte har jobbat en dag och aldrig bidragit med 1 kr i skattepengar men ändå dragit nytta av allt vår samhälle erbjuder oss. Det får alla våra gamla invandrare med + bostadsbidrag mm.

Dom får garantipension för att dom ska klara sig i Sverige och inte ska behöva bo på gatan !

så får man inte säga aja baja då blir man stämplat rasse/skinnskalle SD röstare mm :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Var glad att Du (förmodar att Du) missade Almedalsveckan, fullt med dessa figurer Du nämnt ovan ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pensionen som du tjänat in får du alltid behålla, men pensionen (eller bidraget) som du får "gratis" av staten får du inte behålla om du flyttar utanför EU.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pensionen som du tjänat in får du alltid behålla, men pensionen (eller bidraget) som du får "gratis" av staten får du inte behålla om du flyttar utanför EU.

Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt.

Tycker tvärtemot Renoo att det är ganska fantastiskt att du i Sverige kan få pengar som garantipension och annat försörjingsstöd utan att ha bidragit med en enda krona i skatt genom att arbeta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu