Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
drgregur

Vilka tekniska saker tar ni med er på Semestern? Tips och Lösningar.

Rekommendera Poster

Tänkte det skulle vara kul och höra vad folk tar med sig på sin resa. Lämna tips och ideer hur ni löser olika saker.

Vår "bästa" pryl som vi brukar ta med oss på resor är vår lilla videospelare, dvs en liten film maskin med 2.5" hårddisk som vi laddat med filmer. Perfekt att ta fram när barnen behöver varva ner eller innan de ska sova, eller om någon blir sjuk och måste vara inne. Den kopplas in till TV med scart sladd vilket de flesta tv apparater har. Och den tar ingen plats alls!

Länk:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257159

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Resedatorn, smartphone med lokalt SIMkort och bankdosor. Då klarar jag mej lika bra som hemma. Just nu saknar jag externa högtalare till min smartphone. Har inte hittat något prisvärt här ännu. Ska införskaffa sådana till nästa resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resedatorn, smartphone med lokalt SIMkort och bankdosor. Då klarar jag mej lika bra som hemma. Just nu saknar jag externa högtalare till min smartphone. Har inte hittat något prisvärt här ännu. Ska införskaffa sådana till nästa resa.

Har Swedbank, de har världens bästa app för att sköta sina bankaffärer via iPhone - suveränt, behövs inga dosor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en liknande Mediaspelare, och en extern hårddisk med massor av film på, den får alltid följa med. I övrigt - mobiltelefoner och iPaden. Tar ev med laptopen nästa gng, men nöjer oss nog med iPaden. Kameror (vattentät så man kan ta under vattnet). That's it :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resedatorn, smartphone med lokalt SIMkort och bankdosor. Då klarar jag mej lika bra som hemma. Just nu saknar jag externa högtalare till min smartphone. Har inte hittat något prisvärt här ännu. Ska införskaffa sådana till nästa resa.

Har Swedbank, de har världens bästa app för att sköta sina bankaffärer via iPhone - suveränt, behövs inga dosor!

Wow, de gör faktiskt något som är bra för kunderna trots allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Resedatorn, smartphone med lokalt SIMkort och bankdosor. Då klarar jag mej lika bra som hemma. Just nu saknar jag externa högtalare till min smartphone. Har inte hittat något prisvärt här ännu. Ska införskaffa sådana till nästa resa.

Har Swedbank, de har världens bästa app för att sköta sina bankaffärer via iPhone - suveränt, behövs inga dosor!

Ja, jag har klarat mej fint med ICA och Handelsbankens appar. Har aldrig använt dosorna men har dom med utifall att...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde , barnens Nintendos annars blir det hus i... :) Tips där till er som också tar med DS spel att justera ner ljusstyrkan på spelet så håller batteriet längre. Samma sak gäller väl också de flesta surfplattor och smartphones.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde , barnens Nintendos annars blir det hus i... :) Tips där till er som också tar med DS spel att justera ner ljusstyrkan på spelet så håller batteriet längre. Samma sak gäller väl också de flesta surfplattor och smartphones.

Ha ha det glömde jag också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laptopen med photoshop.

Nikon Systemkamera

olympus vattentät kamera

Iphone

Nintendo DS

Rakapparat

Ev min hårtrimmer.

Ev min mediastation, en liten plutt som spelar alla format, måste bara se med grannen om han har en tv med HDMI uttag på i huset.

Ett par USB med barnfilmer och med lite nya filmer som en annan kan se på ifall man blir lite seg en kväll.

Det är väl det jag kommer att tänka på nu.

Antar att frugan ska ha med sig en massa bråte med..haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles för mycket men skulle inte vilja lämna något hemma.

Systemkamera

Mobiltelefoner

Minilaptop

Surfplatta (främst till flygresan men tänker att det kanske fungerar som underhållning till barnen på restauranger och båtresor)

Hade helt bara åkt med kamera som vi gjorde första gången. Men det är annorlunda nu när man åker med barn och vill göra allt man kan för att det t.ex ska bli lugna flygresor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som tar med sig vattentät kamera. Någon som kan rek. någon BRA sådan? testat en pentax, men bilderna blev sådär..

Många vattentäta kameror tar inte så bra bilder på land.. Jag har en Olympus Tough 6020 och bilder kan ni se nedan..

http://jimmieboy.blogg.se/2011/april/undervattensbilder.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som tar med sig vattentät kamera. Någon som kan rek. någon BRA sådan? testat en pentax, men bilderna blev sådär..

Jag har Olympus 8010, den har några år på nacken men är helt ok fortfarande. Skulle aldrig få för mig att använda den på land eller för några kvalitetsfoton. Dock så fungerar den under vatten ok (och blixten skall alltid vara av, annars blir det inga bra bilder under vatten).

Denna gång skall jag även testa min undervattenstelefon (Sony Ericsson Active). Får se om den tar bra / bättre / sämre bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som tar med sig vattentät kamera. Någon som kan rek. någon BRA sådan? testat en pentax, men bilderna blev sådär..

Jag har Olympus 8010, den har några år på nacken men är helt ok fortfarande. Skulle aldrig få för mig att använda den på land eller för några kvalitetsfoton. Dock så fungerar den under vatten ok (och blixten skall alltid vara av, annars blir det inga bra bilder under vatten).

Denna gång skall jag även testa min undervattenstelefon (Sony Ericsson Active). Får se om den tar bra / bättre / sämre bilder.

Jag har en Olympus Tough 6020 och med den blir det mycket bättre bilder om den är på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som tar med sig vattentät kamera. Någon som kan rek. någon BRA sådan? testat en pentax, men bilderna blev sådär..

Jag har Olympus 8010, den har några år på nacken men är helt ok fortfarande. Skulle aldrig få för mig att använda den på land eller för några kvalitetsfoton. Dock så fungerar den under vatten ok (och blixten skall alltid vara av, annars blir det inga bra bilder under vatten).

Denna gång skall jag även testa min undervattenstelefon (Sony Ericsson Active). Får se om den tar bra / bättre / sämre bilder.

Jag har en Olympus Tough 6020 och med den blir det mycket bättre bilder om den är på...

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Beroende på vattenkvalitén så skall blixten vara avstängd eller inte. Om du snorklar i till synes klart vatten så är där ofta små partiklar i vattnet ändå. Slår du då en blixt så kommer blixten reflekteras på dessa små partiklar och bilden blir dålig. Om du däremot använder kameran i pooler osv så kan du antagligen slå en blixt och resultatet blir bättre än utan blixt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som tar med sig vattentät kamera. Någon som kan rek. någon BRA sådan? testat en pentax, men bilderna blev sådär..

Jag har Olympus 8010, den har några år på nacken men är helt ok fortfarande. Skulle aldrig få för mig att använda den på land eller för några kvalitetsfoton. Dock så fungerar den under vatten ok (och blixten skall alltid vara av, annars blir det inga bra bilder under vatten).

Denna gång skall jag även testa min undervattenstelefon (Sony Ericsson Active). Får se om den tar bra / bättre / sämre bilder.

Jag har en Olympus Tough 6020 och med den blir det mycket bättre bilder om den är på...

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Beroende på vattenkvalitén så skall blixten vara avstängd eller inte. Om du snorklar i till synes klart vatten så är där ofta små partiklar i vattnet ändå. Slår du då en blixt så kommer blixten reflekteras på dessa små partiklar och bilden blir dålig. Om du däremot använder kameran i pooler osv så kan du antagligen slå en blixt och resultatet blir bättre än utan blixt.

Jag har inte testat min kamera i saltvatten ännu.. Har bara använt den i poolen så får la se hur de blir om ja använder den vid snorking nån gång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×