Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Songkran

Spöken - Thailändarna verkar tro på dom på riktigt ?

Rekommendera Poster

Detta hände på senaste resan, vi bodde i ett tsunami drabbat lägenhetsanläggning längst ner. Många dog här om det nu har någon betydelse.

På natten när alla sover så stiger en från resesällskapet upp för att gå på toaletten. När han tittar ut mot vardagsrummet så ser han någon sitta där i soffan och han trodde att det var jag.  När han går mot personen så reser den sig upp och går bakom bardisken och försvinner, han trodde först att det var jag som reste mig och gömde mig.

Han berättade detta på kvällen dagen efter, man var lite skraj på kvällarna där sen och tittade om man såg/hörde något konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hände hemma hos en kompis i en lägenhet som en gammal tant dött i...

Det hände allmänt lite konstiga saker allt som oftast. Saker som bytat plats trots att ingen flyttat dom osv. Händelser som ingen ser men som känns olustigt.

En kväll satt vi hemma hos henne och tottade på tv i lugn och ro. Inga fönster eller dörrar öppna men plötsligt släcks ett sterinljus.

Var väl drag från npgot, inget jättekonstigt. Efter en stund slockar nästa ljus på exakt samma längd och ytterligare en stund senare slockar det sista ljuset på exakt samma längd (3 ljusstakar i olika höjd).

Då kände vi att det var dags att ta en promenad...och en grogg  ;)

När det gäller ljus så kan det mycke väl vara fabriksfel då veken är instabil eller ej hela vägen.. men det kan nu ju se själv om den finns kvar där i eller ej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hände på senaste resan, vi bodde i ett tsunami drabbat lägenhetsanläggning längst ner. Många dog här om det nu har någon betydelse.

På natten när alla sover så stiger en från resesällskapet upp för att gå på toaletten. När han tittar ut mot vardagsrummet så ser han någon sitta där i soffan och han trodde att det var jag.  När han går mot personen så reser den sig upp och går bakom bardisken och försvinner, han trodde först att det var jag som reste mig och gömde mig.

Han berättade detta på kvällen dagen efter, man var lite skraj på kvällarna där sen och tittade om man såg/hörde något konstigt.

Mycket egendomligt så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hände hemma hos en kompis i en lägenhet som en gammal tant dött i...

Det hände allmänt lite konstiga saker allt som oftast. Saker som bytat plats trots att ingen flyttat dom osv. Händelser som ingen ser men som känns olustigt.

En kväll satt vi hemma hos henne och tottade på tv i lugn och ro. Inga fönster eller dörrar öppna men plötsligt släcks ett sterinljus.

Var väl drag från npgot, inget jättekonstigt. Efter en stund slockar nästa ljus på exakt samma längd och ytterligare en stund senare slockar det sista ljuset på exakt samma längd (3 ljusstakar i olika höjd).

Då kände vi att det var dags att ta en promenad...och en grogg  ;)

När det gäller ljus så kan det mycke väl vara fabriksfel då veken är instabil eller ej hela vägen.. men det kan nu ju se själv om den finns kvar där i eller ej..

Ljusen gick att tända igen och brann ner som dom skulle.

Jag tror på "spöken" men visst är man alltid väldigt skeptisk. Denna gången kändes det dock på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Utanför ämnet:

Man kan bli rik OM man kan bevisa ett övernaturligt och/eller paranormalt fenomen

James Randi erbjuder 1 miljon dollar. Jag tror Robert Aschberg utlovar 1 miljon kronor.

Har sett en hel del med honom, men han godtar långt från allt. Exempel, chi som är en en populär kraft inom shaolin, hur ska man mäta och bevisa den?

Tror tex han även är "emot" akupunktur och godtar inga liknande healings etc eftersom de inte kan mätas som han vill. Så det blir väldigt begränsat men det finns ju mycket utöver dessa saker som folk påstår sig kunna göra, huruvida Randi nu går med på saker och hur det går till vet jag inte så det kan kännas lite som ett argumentationsfel att ta upp honom som motbevis. (inte för du gjorde det, skriver bara allmänt)  :)

Exempelvis, mediciner skulle i många fall inte alls fungera att bevisa. Som huvudvärk etc som inte kan mätas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Han räknas (eller räknades) väl själv som en framstående illusionist och magiker men har väl på senare år snarare sysslat med att avslöja diverse kvacksalvare som det trots allt finns gott om. Sedan kan man ju tycka att hans agenda är bra eller dålig.

Att det finns en gråzon om vad som kan avslöjas och inte är klart (vem kan exempelvis bevisa om gud eller för den del andar finns eller ej), men jag tycker ändå hans miljondollarpris är "intressant" och i min värld välkommet. Precis som med forskning är nog en skeptisk hållning till övernaturliga handlingar sund, vare sig man tror på att dessa existerar eller ej. För trots allt finns det en hel del individer på vår planet som påstår sig kunna läsa tankar, se in i framtiden, böja skedar med tankekraft osv som i själva verket är ute efter berömmelse och pengar, likaväl som det finns skrupelfria människor och rena bluffmakare inom forskningen och i alla "branscher".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som med forskning är nog en skeptisk hållning till övernaturliga handlingar sund, vare sig man tror på att dessa existerar eller ej.

likaväl som det finns skrupelfria människor och rena bluffmakare inom forskningen och i alla "branscher".

Instämmer verkligen. Allt där det rör pengar, politik till spådamer ska man såklart fundera extra över innan man köper paketet samtidigt som man bör vara väldigt öppen för nya oförståeliga saker.

Sen tillhör inte ja de som måste ha ett vetenskapligt "bevis" för allt och köper heller inte allt som är vetenskapligt bevisat just för att vetenskapen bara "bevisar" något utifrån det vi vet just nu och det är ofta fel och ändras, även saker som tagits som självklara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Någon som hört talas om fenomenet barn som är i vuxna kroppar? De ska tydligen bo i grottor.

Detlästejagomnågonstans.Thaikallesbloggkanske,minnsinte..mellanslagfungerarintepåjobbetserjag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att en Svensk köpte en fin tomt i Phuket till bra pris efter tsunami, problemet är att ingen byggare vill bygga något där för att det spökar där, det omkom en del där under tsunami  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Jag är ju ute i skogen och ränner rätt mycket,och några gånger har jag varit med om någon olustig känsla att man inte är välkommen där man råkar vara. Inget man kan peka på,mer som att man inte har att göra där just då. Men jag tror ju nästan på grejer som lever under stubbar och i stenrösen så det är kanske inte så konstigt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men jag tror ju nästan på grejer som lever under stubbar och i stenrösen så det är kanske inte så konstigt :)

Vissa tror på gudar, tomtar, troll eller jultomtar osv konstigt nog.

Tror fantasin kan dra iväg lite ibland, gäller bara komma tillbaka till verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Tror fantasin kan dra iväg lite ibland, gäller bara komma tillbaka till verkligheten.

Säkert är det så :)  Fast det är lite kul när det händer :)  En gång var det så här..Det var på sommaren för två år sedan jag var ute och trampa runt och letade efter en stendös som stod utmärkt på en karta,dösen hittade jag efter ett tag och den var fin men taket var borta som nästan alltid. Efter det så fortsatte jag och kom fram till ett klipp överhäng och där var det väldigt fina ormbunkar som jag stannade vid för att ta lite kort,men det tog inte lång tid innan det började kännas att här har jag inte att göra just nu så det var bara att packa ihop sakerna igen och gå vidare :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När frugan för några år sedan kom till Sverige hade jag ingen som helst aning om dessa problem utan lämnade henne ensam för att som vanligt åka på veckopendligen.

När jag kom hem igen var hon som vanligt men ju närmare min avfärd såg jag att hon blev mera och mera skraj. När jag frågade varför så spökar det tydligen varje natt när jag inte är hemma och hon hade varit livrädd varje gång jag åkt på jobb.Nu vet jag bättre men fortfarande om jag tex. åker till Leksand på ishockey så lyser varje lampa i hela huset när jag kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×