Kashmira

Hur sparar ni till era resor?

58 inlägg i detta ämne

Lite nyfiken på om ni har några tips/knep på sparande inför resandet?

Jag har t ex börjat tänka mer på vad jag lägger mina pengar på och blir nästan förskräckt när jag ser vad jag slängt ut "småpengar" på. Det har varit många småköp men nu har jag sedan en tid tillbaka slutat köpa kvällstidningen och veckotidningar. Bara det var 150 kr/vecka förut. Nu lägger jag dessa 150 kr/vecka i en särskild plånbok istället vilket gett 2.550 kr på 17 veckor. Plus att jag rensat i garderober och i förrådet och lägger ut på Blocket och Tradera allt eftersom årstid. Den här veckan har jag t ex sålt för 2.550 kr.

Förutom att jag har en stående överföring av samma summa varje månad till mitt resekonto har jag också en insättning om 5 kr  varje gång jag använder mitt Visakort.

Och så har jag gjort så att varje gång jag når 5.000 kr växlar jag in dem till THB så jag inte ska få för mig att nalla:))

Har ni andra några tips som ni vill dela med er av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi kom hem i februari förra året räknade vi ihop vad allt hade kostat  :laie_14:. Konstaterade att vi inte skulle ha råd att åka varje år  :mebiro_01: utan varannat.  Sedan delade vi den summan med 24 och sedan ordnade vi med automatisk överföring från lönekontot till ett speciellt sparkonto. När det är dags att köpa flygbiljetterna längre fram i vår har vi tillräckligt med sparpengar på detta konto för att köpa biljetter. Sedan fortsätter sparandet i samma takt tills det är dags för avfärd :)

Sedan gäller det att vara försiktig med semesterdagarna. Nog så svårt när vi fortfarande har såpass små barn att de (eller ett av dem iallafall) inte klarar sig hemma själv på sommarlovet när fritids är stängt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stående överföring varje månad.

Ett annat bra sätt att spara all växel man får i fickorna enkronor, femkronor och tiokronor....- blir många tusen på ett år.. :dan  Men det är klart - då får man ju inte ha kortbetalning som huvudsaklig vana....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat bra sätt att spara all växel man får i fickorna enkronor, femkronor och tiokronor....- blir många tusen på ett år.. :dan  Men det är klart - då får man ju inte ha kortbetalning som huvudsaklig vana....

Betalar man mycket med kort så har Nordea i allfall en tjänst som gör att man kan automatiskt spara 20:- varje gång du betalar med kortet.

Min sambo har det och han har flera tusen på det kontot nu efter ganska kort tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar man mycket med kort så har Nordea i allfall en tjänst som gör att man kan automatiskt spara 20:- varje gång du betalar med kortet.

Min sambo har det och han har flera tusen på det kontot nu efter ganska kort tid.

Ja, det är den tjänsten jag har också! Konstigt nog märker man inte av det där extra avdraget. Jag har också en stående överföring från lönen varje månad till ett resekonto, men eftersom jag är impulsiv och har relativt många semesterdagar varje år så reser jag gärna mellan den årliga Thailandsresan också till andra resmål. Plus att vi i år ska iväg hela familjen till Thailand över jul och nyår. (jag fyller 50 0ch bjuder med de vuxna sönernas sambos också så vi blir 7 personer) och då vill jag spara så mycket pengar som möjligt utöver det som går till de fasta reseutgifterna. Vill shoppa med tjejerna, äta och dricka gott och göra olika utflykter SAMTIDIGT som jag inte vill avstå från mina andra småresor - haha! Så för att ha kakan kvar och ändå äta upp den så har jag börjat fnula på alla möjliga sparsätt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör stående överföring varje månad och sen betalar jag aldrig med mynt och mindre sedlar kostar något 5kr och jag inte kan ta det på kort så betalar jag 100kr och lägger resterande i burken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant:) Men mitt extraavdrag om 5 kr varje gång jag använder Visa kanske blir samma sak...Hmm! Eller inte eftersom jag slutat med småköp! Nu väckte du en tanke! Får kanske öka extraavdraget istället:))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör stående överföring varje månad och sen betalar jag aldrig med mynt och mindre sedlar kostar något 5kr och jag inte kan ta det på kort så betalar jag 100kr och lägger resterande i burken.

Oj! Ja, gör du många såna köp så blir det ju en hel del pengar:))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde karl med omsorg... :laugh: dvs en med hög inkomst, en inkomst som han gärna lägger på vår årliga Thailandssemester  ;)

Jag har tyvärr aldrig klarat av att spara några större summor...och lyckas jag läggs de pengarna på min hobby :cr

Ismene

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde karl med omsorg... :laugh: dvs en med hög inkomst, en inkomst som han gärna lägger på vår årliga Thailandssemester  ;)

Jag har tyvärr aldrig klarat av att spara några större summor...och lyckas jag läggs de pengarna på min hobby :cr

Ismene

Underbart, får nog finna mig en sån karl jag med :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ismene

:laugh: Hittade du honom i taxeringskalendern??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar ta av lönen den månad resan ska betalas, det brukar räcka. De gånger vi lyxar till det lite extra, som i fjol när vi åkte till Maldiverna i stället för Thailand, fyller jag på med lite sparade medel. Har sparat regelbundet sedan jag fick fast jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sparar också regelbundet ett par tusenlappar i månaden. Dessutom saknas det en hel del folk på mitt jobb så man kan jobba extra, brukar ta ett pass i månaden vilket ger några tusenlappar per månad. Alternativt ger 1 jobbad dag 2 lediga, så man kan spara semestern. Den månad jag åker tas halva lönen till resan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sparar också regelbundet ett par tusenlappar i månaden. Dessutom saknas det en hel del folk på mitt jobb så man kan jobba extra, brukar ta ett pass i månaden vilket ger några tusenlappar per månad. Alternativt ger 1 jobbad dag 2 lediga, så man kan spara semestern. Den månad jag åker tas halva lönen till resan.

Lyxigt att kunna jobba in extra tid till semestern. Jag har oreglerad arbetstid och har bara sex veckors semester och åtta kompdagar att spela med på ett år. Eftersom jag gärna vill ha en rejäl ledighet på sommaren och runt jul så finns inte så många dagar över till vintersemestern. Därför brukar det bara bli 2-3 veckor i Thailand för oss, skulle gärna ha stannat längre.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva resan betalar helt enkelt med lönen, dvs lyckas med att ha pengarna på kontot. Däremot det vi har gjort sista året är som många andra här sätter vi alla småpengar i en spargris.

Dessutom har jag börjat sälja kläder o annat som barnen växer ur, tidigare gav vi bort alla kläder men nu säljer vi o allt hamnar i spargrisen. Så nu har vi pengar till mat och kanske någon utflykt. Dessutom blir barnen lite delaktiga när vi säljer deras grejer. Har inte sålt bara deras grejer såklart utan rensat ur hemma i garderob o skåp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyxigt att kunna jobba in extra tid till semestern. Jag har oreglerad arbetstid och har bara sex veckors semester och åtta kompdagar att spela med på ett år. Eftersom jag gärna vill ha en rejäl ledighet på sommaren och runt jul så finns inte så många dagar över till vintersemestern. Därför brukar det bara bli 2-3 veckor i Thailand för oss, skulle gärna ha stannat längre.  :)

Jag har endast 5 semesterveckor så tid saknas mer än pengar då man oftast vill ha 4 veckor på sommaren. Nu i vintras hade jag 70 timmar övertid/komp som jag tog ut och behövde bara ta 7 semesterdagar för 24 dagars ledighet. Dessutom kan jag planera schemat så att jag jobbar 6 dagars veckor innan och sedan lägger lediga dagar när det är thailandsdags! Nu i sommar funderar jag på att bara ta tre semesterveckor och spara en vecka till september o dra iväg till medelhavet på en billig sista minuten eller något annat. Har kommit på att det är så skönt att ha flera resor utspridda över året, o de behöver inte kosta så mycket men till det behövs tid. Skönt att casha in två lediga kompdagar på söndag!  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ismene

En sån karl vill jag också ha,eller inte ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sparar 4000 varje månad å har gjort i många år, sen en skatteåterbäring p ådet brukar räcka till 2 längre resor å några weekends varje år.

Har kört den summan så pass länge nu så det känns som vilken räkning som helst vilket är bra för då finns det alltid pengar för resandet!

6,5v semester har jag å dom gångerna ja har rest mer brukar itne nån/några veckors tjänsteledighet vara några problem. Jobbet är vana vid det här laget :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den höga levnadsstandarden jag hade tidigare så blev det inte mycket utrymme för sparandet.

Så för att kunna ha råd att åka så drog jag ner på allt hemma i Sverige och hade det helt plötsligt ganska bra ställt.

Det enda som behövdes var en flygbiljett och se'n så räckte pengarna till både kostnaderna i Sverige och Thailand.

M.a.o. dra in på en del måsten och fundera på vad som är viktigt i livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu