Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
towah

Frågor till nån som har kolla på Krabi :)

Rekommendera Poster

Jag har rest väldigt mkt i norra Thailand, runt Bangkok och i östra delen kring Samet, koh chang etc men nu börjar det bli dags att testa vad södra delarna går för.

Jag funderar på Krabi men tycker det verkar galet dyrt; speciellt boende - bungalows för 3000 bath /natt är inte ok. Är Krabi dyrt? Är Railey ännu dyrare? Hur är matpriserna om boendepriserna är såhär?

Jag kommer att åka i början av mars och vill ha det lugnt, inga fritidsresor på stranden och jag åker med en 1-åring så kan inte vara för långt med speedboat/klippig strand/endast fläkt etc

Nån som kan ge mig lite input i denna fråga?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har erfarenhet av Ao Nang och stränderna/öarna runtom. Visst finns det billigare boende än 3000/natt! Finns gott om matställen med bra mat för bra pris! Gott om gatukök...på grannstranden är det lägre priser än på Ao Nang stranden, och bättre om du frågar mig! Det som kan dra iväg är ju longtailpriserna, man badar ju gärna ute på nån ö eller Railey....läste nu att en resa tor Railey kostar 200 baht! Blir ju en slant om man ska vara här nån vecka (som räcker gott och väl)! Tycker absolut att Krabi med Ao Nang är värt ett besök!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Ao Nang inte badvänligt? Eller är Railey mkt finare?Och vad heter grannstranden ? :)

När vi åker till Samet bor vi i en bungalow på stranden med frukost för 1000-1200 bath, känns mer ok i pris om det inte ens finns pool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Ao Nang inte badvänligt? Eller är Railey mkt finare?Och vad heter grannstranden ? :)

När vi åker till Samet bor vi i en bungalow på stranden med frukost för 1000-1200 bath, känns mer ok i pris om det inte ens finns pool.

Du hittar både bungalow och hotel även i Ao Nang för dom priserna. Det är dock lite svårare att hitta dom på nätet, då inte alla i den prisklassen har egna hemsidor. Använd sökfunktionen här på formet eller leta på plats. Den som söker, den finner  :D

Det går att bada på Ao Nangstranden. Absolut inget fel på vattnet, även om inte stranden är så kul. Vill du därimot hade lite "thaiparadis" över stranden så tar du en longtail ut på någon ö.

Klart att ni skall åka dit. Den skärgården får ni inte missa    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Ao Nang inte badvänligt? Eller är Railey mkt finare?Och vad heter grannstranden ? :)

När vi åker till Samet bor vi i en bungalow på stranden med frukost för 1000-1200 bath, känns mer ok i pris om det inte ens finns pool.

Det går bra att bada på Ao Nang stranden också, lägger du dig bortåt apberget med alla massage ställen kan du räkna med att bli upp passad hela dagen. NopparaThat heter grann stranden (de delas egentligen bara av ett berg), här är mycket mindre turister! I Norra änden av denna strand är det badbart! Här finns också en massa bra matställen! Missa inte: Koh Poda, Koh Hong, Railey och Phra Nang. Alla nås med longtail!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre undvikit Ao Nang helt, och åkt ut till Koh Lanta istället. Fantastiska stränder utan att man behöver ta longtail ut över dagen. Med en ettåring skulle jag inte vilja vara hänvisad ut på öar hela dagen, utan kunna lätt gå till hotellet för en sovstund mitt på dagen t ex.

Klong Daostranden är perfekt för en liten ettåring, djup strandremsa och långgrunt. På kvällen drar sig vattnet ännu mer tillbaka och det är lätt att rulla barnvagn på den våta, packade sanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är just nu i Ao Nang och jag tycker att det är ett mysigt ställe. Lagom stort. Tycker dock inte att stranden verkar så speciellt kul. Den är rätt så smal och det är mycket folk på en liten yta.

Det är ungefär samma priser här som det är på Phuket/Patong vilket är rätt så dyrt. Men självklart finns det både billiga hotell och billiga matställen. Om du fortsätter en bit upp efter Mc Donalds så finns det flera billiga thaiställen där ajg tror främst lokalbefolkningen äter och det är sånna ställen som oftast är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre undvikit Ao Nang helt, och åkt ut till Koh Lanta istället. Fantastiska stränder utan att man behöver ta longtail ut över dagen. Med en ettåring skulle jag inte vilja vara hänvisad ut på öar hela dagen, utan kunna lätt gå till hotellet för en sovstund mitt på dagen t ex.

Klong Daostranden är perfekt för en liten ettåring, djup strandremsa och långgrunt. På kvällen drar sig vattnet ännu mer tillbaka och det är lätt att rulla barnvagn på den våta, packade sanden.

Måste nästan hålla med om att vissa stränder på Lanta är bättre än Ao Nang men det är oxå det ända som är bättre. Skulle ju valt Ao Nang före Lanta alla gånger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så här har vi upplevt Ao Nang....

Om man tar longtailbåt ut till olika stränder finns det underbara platser att besöka som tex Hong Island, Koh Poda, Railey bech, Chicken Island.

Men...

åker man med en ettåring kanske det är lite besvärligt att ta sig ut till dessa öar.

Ao Nang stranden går ju också att bada vid men säger som ovan att den är kanske inte så härlig.

Matpriserna tycker jag nog är detsamma som andra turistställen.

Jag kan tipsa om några andra ställen där det är lättare att finna lugnet, fina badstränder utan att åka båt....

* Kao Lak

* Nai Yang Beach (ligger på norra västkusten i Phuket)

 (ett tips Nai Yang Beach Resort)

Ao Nang kanske är lättare att besöka när barnet är lite större och inte behöver släpa på en barnvagn i longtailbåten när man vill ut och bada.

/Eva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre undvikit Ao Nang helt, och åkt ut till Koh Lanta istället. Fantastiska stränder utan att man behöver ta longtail ut över dagen. Med en ettåring skulle jag inte vilja vara hänvisad ut på öar hela dagen, utan kunna lätt gå till hotellet för en sovstund mitt på dagen t ex.

Klong Daostranden är perfekt för en liten ettåring, djup strandremsa och långgrunt. På kvällen drar sig vattnet ännu mer tillbaka och det är lätt att rulla barnvagn på den våta, packade sanden.

Måste nästan hålla med om att vissa stränder på Lanta är bättre än Ao Nang men det är oxå det ända som är bättre. Skulle ju valt Ao Nang före Lanta alla gånger...

:kla :kla

Kul att du gillar Ao Nang...

Ett tips: Det finns en hel del bra matställen på norra delen av NopparaThat stranden också....och direkt i södra änden har du roliga ställen att vara på kvällen/natten  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hellre undvikit Ao Nang helt, och åkt ut till Koh Lanta istället. Fantastiska stränder utan att man behöver ta longtail ut över dagen. Med en ettåring skulle jag inte vilja vara hänvisad ut på öar hela dagen, utan kunna lätt gå till hotellet för en sovstund mitt på dagen t ex.

Klong Daostranden är perfekt för en liten ettåring, djup strandremsa och långgrunt. På kvällen drar sig vattnet ännu mer tillbaka och det är lätt att rulla barnvagn på den våta, packade sanden.

Måste nästan hålla med om att vissa stränder på Lanta är bättre än Ao Nang men det är oxå det ända som är bättre. Skulle ju valt Ao Nang före Lanta alla gånger...

:kla :kla

Kul att du gillar Ao Nang...

Ett tips: Det finns en hel del bra matställen på norra delen av NopparaThat stranden också....och direkt i södra änden har du roliga ställen att vara på kvällen/natten  ;)

Det ska jag försöka kolla in! Tack för tipset =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att flyga inrikes från Bangkok så det hela bygger på att det är lätt att ta sig till från nån flygplats.

Nai Yang låter intressant, hur tar man sig dit.

Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola ;) och trodde koh lak var samma sak men det kanske är jag som har fördomar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att flyga inrikes från Bangkok så det hela bygger på att det är lätt att ta sig till från nån flygplats.

Nai Yang låter intressant, hur tar man sig dit.

Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola ;) och trodde koh lak var samma sak men det kanske är jag som har fördomar?!

Från Krabi till Ao Nang har du kanske en 35 minuter med taxi. Om du skall till Nai Yang tar det minst ca 3 timmar. Nai yang är jättemysigt...där hittar du nog inga köttbullar eller svensk skola  :)

Men det hade ju varit betydligt närmare om ni flygit till Phuket.

Personligen skulle jag inte vilja vara 14 dgr i Nai Yang, blir nog för långsamt för mig..

När vi va nere i April, bodde vi först 7 nätter i Ao Nang, sedan åkte vi taxi till Nai Yang, bodde där i 5 nätter och sedan tillbaks till Ao Nang i 4 nätter. Perfekt för oss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola

Enligt mig kunde du inte ha mer fel. Visst finns det mycket turister på Koh Lanta, och många av dem är svenskar, ja. Vi var där under högsäsong och upplevde att stränderna var näst intill tomma bitvis och några köttbullar såg vi inte till (men så åt vi också enbart på Thai-rest). Lugnt, skönt och barfotaliv.

Däremot i AoNang upplevde vi det du beskriver - minus just köttbullarna. Försäljare som ropade och hojtade åt en när man gick förbi, och så fort de hörde att vi var svenskar var det direkt "tjena, tjena - billigare än Ullareeeed". Otroligt påfrestande och vi kunde lika gärna varit i Alanya eller på Mallis...

Att det dessutom inte fanns någon decent strand att bada vid utan att behöva köpa biljetter och åka longboat och när man kommit fram till stranden/ön (som visserligen var superfina, helt ljuvliga) så var det vansinnigt mycket folk. Som en sommardag på västkusten, liksom. Nej tack säger vi och kommer aldrig åka tillbaka till Ao Nang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mia för input!

Vi kan såklart lika gärna flyga till Phuket som Krabi så kanske ska satsa på Nai Yang - är det lugnt, skönt och ingen Patong? ;)

Ville mest till Railey för alla pratar om hur fint det är men det bygger på att vi bor där för jag gör inte dagsturer varje dag med barn.

Nai Yang resort ser grymt ut men kanske lite väl dyrt känner jag - andra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl hålla med MIA! om att det är mycket svenskar på Koh Lanta, men ön är inget typiskt "Spaniencharter"-upplevelse utan bjuder just på ganska få turister med tanke på storleken och på vissa stränder efter Klong Dao kan du nog säga att det är extremt öde, jämfört med Ao Nang, Phuket mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit i vare sig Nai Yang eller Patong, så där har jag inga mer tips :)

Men det var också just det jag tänkte på, att du har ett så litet barn med dig - och att då ge sig ut i longtail ut på Poda Island och liksom vara "fast" där resten av dagen, tills det klockslag då du bestämt med longtailföraren att han skall köra tillbaka...nä, inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nai Yang resort ser grymt ut men kanske lite väl dyrt känner jag - andra tips?

Vad har du för krav, AC, fläkt, Pool, strandläge m.m.? Hur många nätter? I Nai Yang finns många alternativ, tyvärr finns inte de flesta mindre, billigare boendena på nätet.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mia för input!

Vi kan såklart lika gärna flyga till Phuket som Krabi så kanske ska satsa på Nai Yang - är det lugnt, skönt och ingen Patong? ;)

Ville mest till Railey för alla pratar om hur fint det är men det bygger på att vi bor där för jag gör inte dagsturer varje dag med barn.

Nai Yang resort ser grymt ut men kanske lite väl dyrt känner jag - andra tips?

Nai Yang är verkligen inget Patong, det behöver du inte oroa dig för. Jag har tyvärr inga hotelltips, vi bodde på Indigo Pearl när vi va där = Dyrt ;)

Tycker ändå att man borde se skärgården utanför Ao Nang någongång....det är väldigt fint där.

Hursomhelst, vart du än hamnar - ha en trevlig resa! Åker själv ned till Krabi med dottern om 3 veckor (men hon är snart 16 :D)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak är ju klar om man läser alla ovanstående inlägg.

För utom att vi uppskattar olika saker (vilket inte förvillar en frågeställare utan snare upplyser om) så uppfattar vi ett och samma ställe på helt olika sätt. Beror det på när man besökt stället eller hur länge sedan man besökt stället ellr är vi människor helt enkelt så pass olika att vi uppfattar samma sak på helt olika vis. Antagligen en kombination.

Det mesta av det negativa som skrivits här ovanför känner inte jag igen, men å andra sidan så har jag inte varit där sedan mars 2009.

Jimmyboy, som är där nu i dag. Vad säger du? Ropar dom billigare än Ullared efter dig?    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola ;) och trodde koh lak var samma sak men det kanske är jag som har fördomar?!

Nej, det är inte fördomar. Precis så upplevde vi Lanta. Köttbullar finns längs huvudvägen, typ där Klong Dao blir Long beach. T ex, finns säkert på fler ställen.

Khao Lak är helt annorlunda.

Lanta är enda stället i Thailand vi inte längtar tillbaka till. Däremot återvänder vi om några dagar till Ao Nang. Och ja, det går säkert att hitta svenska köttbullar någonstans där också om man letar, men där finns även turister från andra länder vilket nästan saknas helt på Lanta. Lanta är så nära svenskt chartermecka du kan komma i Thailand i alla fall och stränderna påminner mer om Medelhavet än om stränderna på de thailändska orter/öar som jag gillar bättre. Det kanske duger, men man kan ju få så mycket bättre!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola ;) och trodde koh lak var samma sak men det kanske är jag som har fördomar?!

Nej, det är inte fördomar. Precis så upplevde vi Lanta. Köttbullar finns längs huvudvägen, typ där Klong Dao blir Long beach. T ex, finns säkert på fler ställen.

Khao Lak är helt annorlunda.

Lanta är enda stället i Thailand vi inte längtar tillbaka till. Däremot återvänder vi om några dagar till Ao Nang. Och ja, det går säkert att hitta svenska köttbullar någonstans där också om man letar, men där finns även turister från andra länder vilket nästan saknas helt på Lanta. Lanta är så nära svenskt chartermecka du kan komma i Thailand i alla fall och stränderna påminner mer om Medelhavet än om stränderna på de thailändska orter/öar som jag gillar bättre. Det kanske duger, men man kan ju få så mycket bättre!  :)

Jag har inte vart på Lanta, men jag längtar alltid tillbaka till Ao Nang av någon anledning. Vi har alltid haft väldigt mysiga semestrar där. Åker snart ned för 4:e gången..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

Koh Lanta vill jag helst slippa då jag ser framför mig ett svenskt chartermecka med köttbullar och svensk skola ;) och trodde koh lak var samma sak men det kanske är jag som har fördomar?!

Nej, det är inte fördomar. Precis så upplevde vi Lanta. Köttbullar finns längs huvudvägen, typ där Klong Dao blir Long beach. T ex, finns säkert på fler ställen.

Khao Lak är helt annorlunda.

Lanta är enda stället i Thailand vi inte längtar tillbaka till. Däremot återvänder vi om några dagar till Ao Nang. Och ja, det går säkert att hitta svenska köttbullar någonstans där också om man letar, men där finns även turister från andra länder vilket nästan saknas helt på Lanta. Lanta är så nära svenskt chartermecka du kan komma i Thailand i alla fall och stränderna påminner mer om Medelhavet än om stränderna på de thailändska orter/öar som jag gillar bättre. Det kanske duger, men man kan ju få så mycket bättre!  :)

Nu har jag aldrig varit i Thailand, men hellre svenskar än ryssar / britter / tyskar. Gäller inte bara Thailand, utan generellt ute i världen. Har verkligen inget emot att jobba med, eller privat träffa dessa nationaliteter. Men något händer när de är på semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var där i februari 2011. Nu hängde de väl inte i klasar runt benen och hojtade om Ullared :D :D men för oss som kom från jättelugna-släpa benen efter sig-ta dagen som den kommer-Koh Lanta var kontrasten enormt stor. Om vi kommit direkt från Sverige och börjat vår resa i Ao Nang hade vi kanske också sett och upplevt det på ett annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Hur länge ska ni vara borta?

Om ni vill ha lugn och ro och bara slappa finns ju några alternativ...

Så här ska vi börja vår resa om 11 dagar

Inrikesflyg till Phuket, ta en taxi upp till färjan för överfart till Kho Koh Kao och Kho Koh Kao Resort, ett väldigt fint lugnt och ganska billigt ställe.

Sen efter 4 nätter fortsätter vi neråt mot Phuket och ev stanna till vid Khao Lak och sen vidare ner mot Nai Yang. Det finns några till mindre stränder efter den kusten tex Nai Thon (ev stavningen fel).

Vi gillar inte att va på ställen där det är alltför mycket turister så dessa känns ganska lagom och inte så långt från flygplatsen heller.

Vi fortsätter sedan neråt och åker över till Racha Island och avslutar sista nätterna på Koh Lanta och Klong Nin stranden. Åker hemåt sedan från Krabi.

Vi reser med ett litet större barn (9 år) så för oss funkar det att resa runt och även ta speedboat, men har man mindre barn kan ju de 3 förstnämnda platserna kanske vara något.

Lycka till med planeringen  :)

/eva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×