Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
towah

Frågor till nån som har kolla på Krabi :)

Rekommendera Poster

Jag kan delge dig mina erfarenheter på oika platser....

Har alltså varit på:

* Koh Samed, Cho Chang, Koh Mak, Koh Kam, Koh Lipe, Koh Bulon, Koh Muuk, Koh Hai, Koh Lanta,

Ao Nang (med Koh Poda, Hong Island, Railey, Prah nang beach), Kho Samui, Koh Panghan,

Finaste stränderna som jag upplevt det:

1. Koh Samed

2. Koh Bulon

3. Koh Lipe

4. Koh Poda

5. Koh Kam

Sen har jag fått berättat för mig hur Kho Koh Kao är och stränderna ska vara jättefina men vattnet är lite grumligt pga att sanden sköljs med upp till strandkanten, detta gör inget tycker jag för det blir ju lite bättre längre ut om man känner för det.

Eftersom vi reser med en grabb på 9 år är det skoj om det finns bra pool också... :)

Sen tjatar jag igen om Nai Yang där stranden ska vara jättefin men ej kritvit.

Alltså Ao Nang är inget dåligt val men kanske lite bökigt med ett litet barn. Har själv varit i Ao Nang 3 gånger men vår grabb var nog 3-4 år när vi var där första gången och då ingen vagn med oss.

Vi har varit nöjda med våra dagsutflykter där och då speciellt Poda samt Hong Island.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är lite som dig Towah. Jag är kräsen med just sanden och vattnet. Det ska vara klart fint vatten och ljus mjölig sand för att det ska kännas paradisaktigt.

Klart man kan få detta i södra Thailand. Jag har själv varit på Samet och det ligger rikttigt bra till med ovan nämnda, dock gillar jag inte vegetationen där som känns medelhavsaktigt. Koh Chang har jag inte varit men det kommer ;)

I södra Thailand, vad jag erfarit finns det grymt fina öar och stränder och därför återkommer jag. Koh Samui har Chaweng som jag tycker är Thailands "finaste hålligång" strand, med vit fin sand och kanonvatten. Det verkar som det kan vara motsatsen med vid fel tid på månaden med tidvatten och fullmåne.

Runt Samui har du ju Koh Phangan som ska ha flera fina stränder, jag har bara varit där på fullmånsparty för flera år sedan men jag ska återkomma dit med :)

Koh Tao är en riktigt mysig ö och med fina stränder vad jag minns. Att det är ett dykparadis är väl en bonus ;) Utanför Koh Tao så ligger Koh Nang Yuan som är "typ" 3 sammanbundna öar med en sandstrand är vackert som satan. Vattnet är kanon och sanden ljus men har för mig det var lite koraller i den.

Krabi har jag besökt men inte Koh lanta trakten. Ao nang upplevs säkert som fin av resenärer som tidigare bara besökt Turkiet, medelhavet mm, allt är ju relativt. För de som gillar Thailand pga de fina stränderna bör nog hålla sig vid Railey och Phranang som är ruskigt vackert. Poda, chicken mm imponerade inte på mig så mycket men visst var det fint där med, vet inte hur det är med boende på öarna. Railey har som sagt en fin strand och en "dålig" men den dåliga är charmig på kvällen med alla reggaebarer. Det billiga boendet håller sig på den sidan men avstånden till west och Phranang är inte långt. För de äventyrslystna finns det aktiviteter som bergsklättring mm. Vi tog oss upp till viewpointen från stigen som leder mot Phranang och det var värt klättringen. Helt sjukt vackert o se Railey-bukten från den höjden. Väl däruppe finns det en lagun och häftiga träd o se med.

Phuket har man lite hat-kärlek till. Men ön har som sagt allt nästan. Jag håller mig ifrån Patong förutom kanske en eller 2 kvällar för shopping. kata tycker jag är ganska lagom med allt och ändå ganska vacker med bra sand o vatten. Kata Noi söder om Kata är mer mysig och "lite" mer idyllisk ;)

Freedom beach som ligger rätt nära Karon -Patong? är en riktigt paradisstrand tycker jag. Det är sjukt vackert, inga hotell, sand och vatten är kanon. Laem singh som ligger lite dold och nås via en låång trappa från vägen var iallafall riktigt mysig förr. Sanden är lite gulare där men har aldrig upplevt sand som gnisslar mot fötterna likt siden som gnids mot siden  :P

Koh Racha låter kanske som det passar dig Towah. Det är riktigt vackert och har ljus mjölig sand och kristallklart vatten. Det är en av mina favoriter och kanske vi gör ett besök dit under denna semestern som vi påbörjar om 4 dagar  >:D Hit tar du dig från Phukets södra stränder på ca 40 min med speedboat.

Phi phi är ju vackert med med en hel del fina stränder. Har bott på Long beach samt inne i "centrum" Phi phi är väl inte sista gången man besökt men max en vecka där åt gången.

Blir lite rörigt med mitt skrivande kanske men är lite rastlös nu så nära resan och behöver skriva av sig lite  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Racha Island Beach? Var definitiv favorit för flera år sedan innan hotellkomplexet byggdes nu fortfarande ruggigt fint men inte bäst

dsc00586na.jpg

Freedom Beach Phuket. Sjukt mysig och idyllisk strand, Mulet när vi var där självklart :(

dsc00455f.jpg

Koh Nang yuan nära Koh Tao som är 3öar sammanbundna med en sandstrand.

photo8vw9.jpg

Mvh Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med MIA angående Aonang. Jag har varit både där och på Koh Lanta, och planerar en ny resa inför nästa år. Då kommer jag inte att åka tillbaks till Aonang. Jag upplevde Koh Lanta som soft och lagom mycket folk. Aonang är motsatsen, där är det fullt av försäljare och den äkta "thai-känslan" har försvunnit tycker jag. Tyvärr har detta spridit sig även till närliggande öar. På Poda höll jag på att bli galen på alla glass- och drickaförsäljare som tryckte upp sina skyltar i ansiktet på en var 5:e min... Efter en hel dag blir det ganska irriterande >:(

Men allt beror förstås på vad man är ute efter och hur mycket man stör sig på "tjena tjena mittbena" och såna saker :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv också kräsen när det gäller stränder och söker fortfarande efter den optimala  ;)

Tycker det är lika viktigt med sanden som stranden och vattnet. Koh Poda och Chicken island och för all del phra nang beach var fina när vi var där på 90-talet.

Bodde på Koh Hai i februari i år och den strandsträcka där vi bodde var mycket fin (= finkornig ljus sand, ren folktom strand och klart vatten).

När vi var på utflykt till Koh Mook, Sivalai beach så upplevde vi den absolut finaste sanden någonsin! Pulver-dubbelpulveraktig, visslade när man gick i den o absolut kritvit. Dock fanns där det tillrättalagda turistkomplexet som gjorde att charmen blev lite tilltufsad och vattnet var dessutom inte jätteklart (åtminstone inte när vi var där).

Så, var finns platsen med "superpulversanden" klara vattnet och stranden där det inte är allt för överbefolkat i alla fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv också kräsen när det gäller stränder och söker fortfarande efter den optimala  ;)

Tycker det är lika viktigt med sanden som stranden och vattnet. Koh Poda och Chicken island och för all del phra nang beach var fina när vi var där på 90-talet.

Bodde på Koh Hai i februari i år och den strandsträcka där vi bodde var mycket fin (= finkornig ljus sand, ren folktom strand och klart vatten).

När vi var på utflykt till Koh Mook, Sivalai beach så upplevde vi den absolut finaste sanden någonsin! Pulver-dubbelpulveraktig, visslade när man gick i den o absolut kritvit. Dock fanns där det tillrättalagda turistkomplexet som gjorde att charmen blev lite tilltufsad och vattnet var dessutom inte jätteklart (åtminstone inte när vi var där).

Så, var finns platsen med "superpulversanden" klara vattnet och stranden där det inte är allt för överbefolkat i alla fall?

Har inte vart där än men det sägs ju att koh lipe ska ha otroligt fin sand på iaf Pattaya beach sen har det ju börjat exploateras rejält där oxå. Koh Laoliang skulle kanske oxå kunna va nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att alla kan tycka så olika.....

Jag vill göra dig uppmärksam på att livet och kraven ju förändras rätt rejält när man får barn. Er utflyktsradie är rejält begränsad och jag tror inte ni kommer orka med så jättemånga longtail-utflykter med en ettåring. Högst varannan, var tredje dag. Nu blir annat viktig. Tex att bo precis vid stranden (eftersom man ofta måste bära barnet), alltid ha pool (det är där små barn helst badar) och att inte röra för mycket på sig.

Vi gjorde nyligen Ao Nang - Koh Lipe - Koh Lanta - Nai Yang. Allt var bra men det som är mest laid back med tillgång till en ganska bra strand är Koh Lanta. Dessutom ca 2 timmars transfer till Krabi. Ni behöver ju inte bo på Klong Dao-stranden dit svenska chartern går. Det finns mycket annat fint, vi var vid Klong Nin-stranden och det var toppen. Möjligtvis lite för djupt vatten för en ettåring men för våra 3- o 5-åringar var det kalas (de badar inte heller själva). Visst fanns där svenskar men inte så många och definitivt inga köttbullar. Och inte ett spår av människohandel.

Nai Yang som nämns ovan är väldigt trevligt men efter att ha varit på Koh Lanta får man en lätt chock. Det är lite som Mallorca med tre rader med solstolar. Men stranden och sanden är jättebra!

Ao Nang och båtutflykterna skulle jag avstå just nu, kom igen dit om ett par år istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan ju börja eller avsluta i Nai Yang också, det ligger 5 minuter från flygplatsen. I övrigt kryllar där av ryssar och delvis engelsmän, för vilka det är en charterort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Krabi är en provins och Koh Lanta m fl ställen tillhör provinsen Krabi, det är inte bara Ao Nang som är Krabi.

Det är som att säga att jag varit på Kanarieöarna!? Vilken av de 9 öarna då, undrar jag. Det är stor skillnad på Gran Canaria och El Hierro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att alla kan tycka så olika.....

Jag vill göra dig uppmärksam på att livet och kraven ju förändras rätt rejält när man får barn. Er utflyktsradie är rejält begränsad och jag tror inte ni kommer orka med så jättemånga longtail-utflykter med en ettåring. Högst varannan, var tredje dag. Nu blir annat viktig. Tex att bo precis vid stranden (eftersom man ofta måste bära barnet), alltid ha pool (det är där små barn helst badar) och att inte röra för mycket på sig.

Vi gjorde nyligen Ao Nang - Koh Lipe - Koh Lanta - Nai Yang. Allt var bra men det som är mest laid back med tillgång till en ganska bra strand är Koh Lanta. Dessutom ca 2 timmars transfer till Krabi. Ni behöver ju inte bo på Klong Dao-stranden dit svenska chartern går. Det finns mycket annat fint, vi var vid Klong Nin-stranden och det var toppen. Möjligtvis lite för djupt vatten för en ettåring men för våra 3- o 5-åringar var det kalas (de badar inte heller själva). Visst fanns där svenskar men inte så många och definitivt inga köttbullar. Och inte ett spår av människohandel.

Nai Yang som nämns ovan är väldigt trevligt men efter att ha varit på Koh Lanta får man en lätt chock. Det är lite som Mallorca med tre rader med solstolar. Men stranden och sanden är jättebra!

Ao Nang och båtutflykterna skulle jag avstå just nu, kom igen dit om ett par år istället!

Köttbullar finns på svenskägda Round House men dom har svin god thai mat så jag hade kört på den på Klong Nin. Själv hade jag hoppat Nai Yang, känns inte som man vill ha solstols rader efter man vart på Lanta... När det gäller Ao nang håller jag med, tröttnade tvärt nu sist efter fyra ggr på dom tre sista åren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×