Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Alebanane

Foto tråd

Rekommendera Poster

Har vi någon foto-tråd där vi kan hantera olika foto-tekniker/program halva resan e ju "minnena" man tar med sig hem  :)

Jag har sett många bra foton här så dela gärna med er om tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inte.

Jag tror inte de flesta använder så mycket tekniker/program utan tar helt enkelt bra foton. Det är ljust i Thailand, oftast mycket soligt och även med standardkameror idag får man riktigt bra foton på dagen. Bara fantasin sätter gränserna ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även de flesta enklare kameror har i dag ganska många inställningsmöjligheter.

Ta lite tid och läs i manualen så går det snabbt att hitta lite bra knep att förbättra bilden redan från början.

Mitt bästa hjälpmedel här nere är motljuskompensationen, den har räddat många bilder åt mig.

När det behövs tar jag en bild normalt och en med den påslagen.

Sedan kan jag välja vilken som jag vill behålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att min systemkamera nästan alltid överexponerade bilder som togs på dagen, och mest då strandbilder.

Har man någon typ av möjlighet att ex ladda in korten i datorn (som man då har med sig såklart) så ser man mer exakt hur bilderna blir och man kan justera därefter i kameran.

Så för mej var en exponeringskompensation bra att använda på dagtid. Vilket var ett lyft för bilderna när det gäller färger m m.

Har man ett bättre redigeringsprogram kan man ändå i efterhand justera exponeringen (den jag använder) -2 till +2 steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att min systemkamera nästan alltid överexponerade bilder som togs på dagen, och mest då strandbilder.

Har man någon typ av möjlighet att ex ladda in korten i datorn (som man då har med sig såklart) så ser man mer exakt hur bilderna blir och man kan justera därefter i kameran.

Så för mej var en exponeringskompensation bra att använda på dagtid. Vilket var ett lyft för bilderna när det gäller färger m m.

Har man ett bättre redigeringsprogram kan man ändå i efterhand justera exponeringen (den jag använder) -2 till +2 steg.

Vissa kameror har väl ett sånt där exponeringsdiagram i displayen som gör att man kan se om bilden riskerar bli över eller underexponerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att min systemkamera nästan alltid överexponerade bilder som togs på dagen, och mest då strandbilder.

Har man någon typ av möjlighet att ex ladda in korten i datorn (som man då har med sig såklart) så ser man mer exakt hur bilderna blir och man kan justera därefter i kameran.

Så för mej var en exponeringskompensation bra att använda på dagtid. Vilket var ett lyft för bilderna när det gäller färger m m.

Har man ett bättre redigeringsprogram kan man ändå i efterhand justera exponeringen (den jag använder) -2 till +2 steg.

Vissa kameror har väl ett sånt där exponeringsdiagram i displayen som gör att man kan se om bilden riskerar bli över eller underexponerad.

Det finns la på mer eller mindre alla nya digitalkameror både på enkla kompakt kameror och dyra systemkameror..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket att göra på bilder direkt från kameran oavsett modell.

Jag fixar alltid till mina innan jag lägger upp dom, ge mig en fin bild så ska jag bättra på den :)

Om kameran kan ta bilder i .raw så finns det goda förutsättningar på att förbättra den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips för er som använder systemkamera är att sätta på ett Polarisationsfilter. Då får ni mycket klarare färger.. Himlen blir blåare, molnen vitare och oönskade reflektioner i vattnet försvinner...  

Dom kostar tyvärr en del ( mitt kostade drygt 1000 sek men jag tycker helt klart att det är värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med där.. Kort på dagen har lätt att bli för ljusa. Även fast jag satt lill-kameran i "Beach" läge. På system kameran körde jag med pol. filter, och de blev ok. Men som ni skriver, ta lltid fler bilder på samma sak om det hinns med. Enda problemet med det är att det tar massa tid hemma att sortera ut de bästa bilderna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med där.. Kort på dagen har lätt att bli för ljusa. Även fast jag satt lill-kameran i "Beach" läge. På system kameran körde jag med pol. filter, och de blev ok. Men som ni skriver, ta lltid fler bilder på samma sak om det hinns med. Enda problemet med det är att det tar massa tid hemma att sortera ut de bästa bilderna :)

Brukar ha det som rutin att göra en utsortering i princip dagligen när vi är på semester. Risken är att det annars blir tungarbetat om man tar mycket foton och kanske bara liggandes på minneskortet eller inte "mappat" på datorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×