alexa_h

"Back-packing" / med barn / 1:a ggn i Thailand

71 inlägg i detta ämne

Hej, vi gjorde en liknande resa på två veckor fast med tre äldre barn.

Patong 5 d (skulle valt Karon el Kata ist.), Phi Phi 2 d och Koh Lanta 5 d och så Nai Yang 2 d för att det är så nära flygplatsen.

4 stopp kändes som ett för mycket på två veckor.

Det hade nog räckt med en dagsutflykt till Phi Phi.

Själva förflyttningarna gick ju bra och tog väl en halv dag vardera, men det lite negativa var att det kändes som att vi var på väg hela tiden. Tycker att det tar ett par dagar att landa på ett nytt ställe.

Visst, vi fick se det vi önskade men lite stressigt blev det fast vi hade det ändå underbart.

Däremot ångrar jag att vi bara åkte med ryggsäckar. Shoppades en del och vi fick köpa 2 stora bagar som vi sen också fick släpa på.

Det hade funkat utmärkt med mindre resväskor med hjul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...har nog missuppfattat...det är en sån inomhusfärja vi tänkt åka mellan Phuket och Lanta, det är alltså inte en speedboat?

Tänkte ta en sån Tigerline ferry.

Finns det alltså inte riktiga resväskor (med hjul och handtag) att köpa på Phuket?

Tänkte passa på att köpa en sån och fylla med shoppinggrejjerna när vi åker hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm...har nog missuppfattat...det är en sån inomhusfärja vi tänkt åka mellan Phuket och Lanta, det är alltså inte en speedboat?

Tänkte ta en sån Tigerline ferry.

Finns det alltså inte riktiga resväskor (med hjul och handtag) att köpa på Phuket?

Tänkte passa på att köpa en sån och fylla med shoppinggrejjerna när vi åker hem.

Det går både färjor och speed boats till KOh LAnta...

Färjorna eller större båtar skulle ja kalla dom för tar 3-4 timmar och gör oftast ett stop på Phi Phi.. Dom kostar cirka 800 baht per person...

För att förtdliga så är det alltså stora båtar med riktiga tak och väggar med fönster så man sitter inomhus...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Byter ni hus/lägenhet ofta hemma också ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår resrutt ser ut som följer och det e med en två åring.

Ao nang 6nätter

Koh Kradan3nätter

Koh Lanta antagligen 5+5 två olika stränder

Bangkok 2nätter

Förra året så körde vi mer lik din med:

Phuket town 1natt

Ao nang 3nätter

Koh Lanta 8nätter

Ao nang 5nätter

Kamala 2nätter

Bang tao 2nätter

Då tyckte vi att dom korta stoppen kändes lite jobbiga. Vi får se hur vi tycker nu, allt blir ju vad man gör det till ;)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tar nog mini-van mellan Phuket och Koh Lanta då.

Hur lång tid kan det ta att åka mellan Kata och Koh Lanta?

Kan man göra en dagsutflykt från Lanta till Phi Phi eller blir det för långt?

Är det ändå samma speedboats man måste åka då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tar nog mini-van mellan Phuket och Koh Lanta då.

Hur lång tid kan det ta att åka mellan Kata och Koh Lanta?

Kan man göra en dagsutflykt från Lanta till Phi Phi eller blir det för långt?

Är det ändå samma speedboats man måste åka då?

Minibussarna går från Phuket town om ni inte väljer att ta en egen.. Det tar 4-5 timmar beroende på trafiken..

Mellan lanta och Phi Phi är det riktiga båtar där ni kan sitta inomhus... tar la cirka 1 timme mellan lanta och phi phi..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I färjorna sitter man ju inne lite mer skyddade från vind och stänk.

Du måste mena sol?

Varför måste jag mena sol  ???

Har inte själv åkt speedboat i Thailand men på andra ställen i världen brukar det stänka och blåsa en hel del.

Men vad vet jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Byter ni hus/lägenhet ofta hemma också ?

Nejdå, här har vi bott i hela 2½ år...flyttar om en månad  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste mena sol?

Har inte själv åkt speedboat i Thailand men på andra ställen i världen brukar det stänka och blåsa en hel del.

Men vad vet jag...

Känner du inte till att man lätt bränner sig här nere o särskilt ute på vattnet i en båt när det fläkter? :cr :cr

Ni borde nog mer oroa er för solen än för era rutter o då främst för era stackars barns skull som ni ska släpa runt hit o dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste mena sol?

Men vad vet jag...

Känner du inte till att man lätt bränner sig här nere o särskilt ute på vattnet i en båt när det fläkter? :cr :cr

Ni borde nog mer oroa er för solen än för era rutter o då främst för era stackars barns skull som ni ska släpa runt hit o dit.

Mina stackars barn är utrustade med både solskräm och uv-dräkter så oroa dig inte. Du ska få se att dom mår bra när vi bor på samma hotell ;-)

Och som sagt så planerar vi inte att åka någon speedboat så jag är inte det minsta orolig. Men tack för omtanken  :friends:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det väl jag som var klantig och inte fattade detta med båtarna, det var en täckt båt vi tänkt åka med. Minifärja alltså. Inte en öppen båt.

Vi åker båt hela somrarna här hemma och jag vet hur solen tar på på vattnet även här.

Vad gäller våra barn så blir de inte runtsläpade om de inte vill. Vill de inte åka till nåt annat ställe än Kata behöver de inte...men risken är liten. De gillar att åka runt.

I somras bilade vi för 3:e ggn i deras liv från Norrland till Skåne och vidare till Danmark och tillbaka, de klagade ingenting på resan. 240 mil på 2 veckor. Blir väl vad man gör det till. Tycker det är spännande och skoj  :D

Vi gör saker TILLSAMMANS med barnen. Vi släpar inte ofrivilliga barn runt på sånt de inte vill.

De har inte varit utomlands i varmare länder innan, delvis pga att vi rest mycket här i norden och inte haft råd med annat (är inte så sugen på 2 veckors all incl i medelhavet...) och delvis pga att vi föräldrar inte tyckt de skulle haft behållning av en sån här resa förrän nu.

Nu tror vi alla 4 att detta kommer bli en riktigt kanonbra resa som vi alla kommer komma ihåg ett tag framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det väl jag som var klantig och inte fattade detta med båtarna, det var en täckt båt vi tänkt åka med. Minifärja alltså. Inte en öppen båt.

Vi åker båt hela somrarna här hemma och jag vet hur solen tar på på vattnet även här.

Vad gäller våra barn så blir de inte runtsläpade om de inte vill. Vill de inte åka till nåt annat ställe än Kata behöver de inte...men risken är liten. De gillar att åka runt.

I somras bilade vi för 3:e ggn i deras liv från Norrland till Skåne och vidare till Danmark och tillbaka, de klagade ingenting på resan. 240 mil på 2 veckor. Blir väl vad man gör det till. Tycker det är spännande och skoj  :D

Vi gör saker TILLSAMMANS med barnen. Vi släpar inte ofrivilliga barn runt på sånt de inte vill.

De har inte varit utomlands i varmare länder innan, delvis pga att vi rest mycket här i norden och inte haft råd med annat (är inte så sugen på 2 veckors all incl i medelhavet...) och delvis pga att vi föräldrar inte tyckt de skulle haft behållning av en sån här resa förrän nu.

Nu tror vi alla 4 att detta kommer bli en riktigt kanonbra resa som vi alla kommer komma ihåg ett tag framöver.

Hej igen, självklart kommer ni få en alldeles underbar resa med era barn som bara ni känner. Jag har själv rest mycket med mina barn som idag är 8, 15 och 19 år. Både i Thailand, Europa, Medelhavet och hemmavid. Det vi har lärt oss av alla våra resor är; det är påfrestande med värmen i Thailand, man orkar inte fullt lika mycket som tex i länder runt

Medelhavet. Havet är lite "förrädiskt", kan kännas lugnt och fint inne vid strand, men så kommer man ut en bit och där kan havet vara väldigt "stökigt"! Vi är också båtmänniskor här hemma! Solen är MYCKET starkare än vad vi är vana vid!

Som jag skrev tidigare, tror nog att alla vill väl med de råden ni fått!  Det är verkligen annorlunda i Thailand, det är nog också det som är charmen många fastnar för, vad vet jag!

Ha det gott!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har helt rätt inställning tycker jag!

Ni kommer få det helt kanon och allt kommer lösa sig helt naturligt när ni väl är på plats!

Thailändarna är logistikexperter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är barnen vana, så är det klart att en sådan rutt är ok ... jag hade dock tagi det lugnare, men det är ju högst personligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller transporterna så tror jag att vi(vuxna) tycker det e jobbigare än barnen. För dom e det nog mest spännande. Vår dotter har appropå behållning av resan i stort sett inte pratat om annat än att få åka tillbaka sen vi var iväg för ett årsedan och då antar jag att hon fått behållning av det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så hemskt mycket för alla era svar & tips & råd!  :kla

Nu har vi fått lite att tänka över.

Känns fortfarande som att vi kommer åka runt en del, men inget spikat och bokat så vi får känna oss för när vi kommer dit.

Förstår ju att värmen kommer bli en ordentlig överraskning och kanske orkar vi aldrig ens kliva upp ur vattnet... ( om vi nu får plats i vattnet bland alla andra turister på Kata, hehe  ;) ).

Här är det "bara" -10 grader och tok-snöar idag igen och även om vi älskar snön och vårt fantastiska Norrland så ska det bli sååå härligt med raka motsatsen ett tag  :D

För att sedan komma tillbaka till ett förhoppningsvis något ljusare och soligare vinterväder med lite mindre skottning. Får se till att bära omkring på ryggsäcken så man inte tappar alla axelmuskler ifall det fortfarande snöar då ;)

Tack så mycket allihopa och hoppas era nästa resor blir alldeles underbara!

PS. Med barnens behållning av resan syftade jag inte på deras ålder, utan i vårt fall på att vi gjort annat här hemmavid (i detta fall kan man väl kalla hela Norden för "hemmavid" ?  ;) ). Under hösten har vi haft det lugnt och bara jobbat/pluggat/gått förskola hela tiden så nu är det verkligen dags för ett äventyr!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste mena sol?

Men vad vet jag...

Mina stackars barn är utrustade med både solskräm och uv-dräkter så oroa dig inte. Du ska få se att dom mår bra när vi bor på samma hotell ;-)

Och som sagt så planerar vi inte att åka någon speedboat så jag är inte det minsta orolig. Men tack för omtanken  :friends:

Tack o lov för att de små liven har uv-dräkter på sig :pra

Men jag kommer att kolla upp det på plats he..he.  :viannen_55:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår första tur var barnen 6 och 7 år, vi var borta två månader och luffade runt och for dit näsan styrde. Det vi hade som princip var att vi alla fyra pratade ihop oss om Om det var dax att åka vidare, När ska vi åka, Är alla "färdiga" med stället vi är på, trivs vi här och vill stanna längre osv. Det slutade med att på t.ex Phi Phi och Koh kradan var vi en natt på vardera stället, medan vi var på Tonsai Beach 8 nätter. Vi hade ingen klar rutt, givetvis visste vi ungefär var vi ville men sedan träffade vi människor och fick tips längs vägen. Nu var vår resa lite längre och det ger ju självklart större svängrum, men senast nu i somras när vi var iväg (nu är barnen 14 och 15) och vi var borta i tre veckor så kör vi fortfarande samma "familjeavstämningsrunda" innan vi beslutar oss om hur och var och när vi ska förflytta oss vidare. Hoppas ni får en härlig tur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hittade denna tråden och hoppas det är OK att låna iom att vi oxå planerar en liknande resa.

Vi kommer åka hela familjen (2vuxna 2 barn, 4år 5år) till Thailand i 2 månader.

Det kommer bli backpacker livet och vi vet inte mycket mer än att vi landar i BKK sen tar vi nog natt-tåget till Champon (Stavas?) och vidare till Koh Tao. Mer än så vet vi ej, resten tar vi som det kommer.

Men hur mycket pengar tror ni en familj på 4 behöver för 2 månader som backpackers???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu