Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
alexa_h

"Back-packing" / med barn / 1:a ggn i Thailand

Rekommendera Poster

Vi vill undvika att åka bil och minivan i värmen, därför satsar vi på båt som vi alla tycker om att åka särskilt när det är varmt.

Är väl rätt mycket kallare att sitta i en minibuss med ac än det är att åka båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK...låter konstigt att åka bil hellre än båt  ;) särskilt som vi läst på många håll om att biltrafiken är livsfarlig i Thailand...

A/C är förvisso skönt i värmen men man blir lätt förkyld av den  :laugh:

Ja självklart fattar jag att det är skillnad på så sätt mellan en utflykt och transport, du kan inte be speedboaten stanna var och när du vill.

Det står i tidtabellen Chalong Pier - Koh Lanta, tex departure 8:00 arrival 10:00. De måste väl hålla sin tidtabeller någotsånär iallafall?

Sen tar ska du ta dej mellan hotellet och piren, men så många mil verkar det inte röra sej om så jag förstår ändå inte hur hela dagen går åt till resan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK...låter konstigt att åka bil hellre än båt  ;) särskilt som vi läst på många håll om att biltrafiken är livsfarlig i Thailand...

A/C är förvisso skönt i värmen men man blir lätt förkyld av den  :laugh:

Ja självklart fattar jag att det är skillnad på så sätt mellan en utflykt och transport, du kan inte be speedboaten stanna var och när du vill.

Det står i tidtabellen Chalong Pier - Koh Lanta, tex departure 8:00 arrival 10:00. De måste väl hålla sin tidtabeller någotsånär iallafall?

Sen tar ska du ta dej mellan hotellet och piren, men så många mil verkar det inte röra sej om så jag förstår ändå inte hur hela dagen går åt till resan?

Ni gör förstås som ni vill!

Ha en skön o stressig semester ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några problem mellan mina resor mellan Phuket och Lanta har la gjort säkert 20 stycken under senaste året..

Den gången jag åkte båt kom det värsta lokala åskovädret så de va höga vågor och flera som spydde...

Det var förövrigt en båt mellan Phuket och Phi Phi som sjunk för nån vecka sen...

Och som sagt det är 600 baht billigare att ta minibussen.. för er blir ju det 2 400 baht enkel väg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i tidtabellen Chalong Pier - Koh Lanta, tex departure 8:00 arrival 10:00. De måste väl hålla sin tidtabeller någotsånär iallafall?

Sen tar ska du ta dej mellan hotellet och piren, men så många mil verkar det inte röra sej om så jag förstår ändå inte hur hela dagen går åt till resan?

Självklart är det alternativet snabbar.. Men det är ju oxå 800 baht dyrare per person vilket blir 3 200 baht för er vilket man kan göra mycket roligt för =)

Men i erat fall förstår jag la ändå om ni föredrar båten eftersom det går snabbare...

Btw.. Var nog en liknande båt som tog in vatten å sjunk som ja skrev i tidigare inlägget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå...det var mycket trist med olyckan!

Olyckligt också att du åkte mitt i ett oväder.

Olyckor händer ju tyvärr...du har ingen trafikolycka i Thailand senaste veckan?

Visst, det var jag som tog upp olycksstatistiken, men surfa runt och kolla så nog står det en del om att biltrafiken är farlig också.

Ja, då kan vi lämna olyckorna därhän och hoppas att vi alla slipper råka ut för sådana!

Det är iallafall inte meningen att trampa någon på tårna eller göra er irriterade, syftet med min tråd var att samla erfarenheter och få tips och råd. Det är därför jag fortsätter fråga, inte för att dumförklara någon!

Vi har inte bokat och spikat, isåfall skulle jag inte vara så dum att fråga efteråt i ett forum  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg faktiskt en trafikolycka imorse när jag var ute å sprang.. Kolla in min blogg så kan du läsa mer...

På Lanta såg jag även en riktigt otäck dödolycka när jag bodde där så visst händer det trafikolyckor.. Dock aldrig nån som har drabbat mej..

Jag vet inte vad som är säkrast om man kollar statistiken men om en båt börjar sjunka så kan man ju hoppa i vattnet och har man flytväst så klarar man ju sej oftast rätt bra.. Krockar man med bil så har man ju inte lika mycket att säga till om.

Kan ju tillägga att det inte var nån som dog eller skadades allvarligt i den båtolyckan som ja skrev om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu är det bäst jag slutar fråga och vara jobbig innan ni alla blir alldeles jättearga på mej.

Jag läser och tar in era råd, tack så mycket!

Fråga på bara. Det är det forumet är till för. Läs och begrunda och bestäm er för vad NI vill göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk! Reste med mina två barn första gången i Thailand när de var 5 och 9. Barn är väldigt anpassningsbara och allt flöt fint. Ta det som det kommer och ha färre stopp, mixa lugnt ställe med något där det finns mer att göra kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skippar nog speedboatarna.

Verkar mycket otrevliga.

Är det alltså oftast dåligt väder och jättevågor där i havet?

Då spricker den planeringen, vi vill inte sitta massor med timmar i minivan även om den har iskall a/c. Någon förflyttning kan absolut ske i mini-van, men inte flera dagar.

Det dumma i det hela är att vi fick ett bra erbjudande om flygbiljetterna i höstas som vi inte vågade missa så vi bokade ju dem till och från Phuket.

När vi sedan läst på känns inte Phuket riktigt som det rätta stället för oss även om Kata och Kamala och andra mindre stränder verkar ok... Är inte ute efter massor med shopping eller att träffa 20 andra från vår stad... Fast vi har förstått att det är så så det får vi tolerera  ;)

Skulle nog såhär i efterhand flygit till Krabi istället.

Att vi är rastlösa av oss menas inte att vi prompt ska rida elefant för att nästa timma åka på båtutflykt och tredje timman klättra i berg för att avsluta dagen med djupdykning ute i havet och sen måste vidare...utan mer att vi gärna promenerar runt och kollar in naturen, badar lite förstås och gör någon utflykt 1 av 3 dagar. Efter det vill vi nog gärna flytta på oss lite.

Vill inte bo 16 dagar på samma hotell och ligga 5h varje dag på stranden. Och inte gärna på en strand där det är 17000 andra personer. Det kan gott räcka med 100 andra människor... gärna färre  ;) Även om vi fått förklarat för oss att man inte märker av andra folk på stranden.

Koh Lanta verkar lugnt och barnvänligt men ändå med lite utflyktsalternativ om man vill.

Ao Nang verkar vackert och jag är så sugen på en dagstripp i Koh Hong -området.

Men så måste vi ju börja och avsluta på Phuket... därav vår planeringsrunda.

Vi är liksom inte slutkörda på det viset att vi vill vara absolut stilla i en solstol hela dagarna. Vi är ute efter miljö-ombyte, värme och sol, och vill se och upptäcka.

Hur ska vi nu tänka om då?

För det går väl inte åka lontail-båt längre rutter? De är bara för åkning nära land va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid dåligt väder och oftast fungerar det bra att åka båt..

På Phuket kanske Nai Yang kan vara nåt för er.. Där kan ni mer eller mindre vara ensamma på stranden... IAf ligger ni inte på massa andra...

Även NAi harn är lugnt även om det kan vara en del folk där...

Kamala tycker jag är helt okej men KAta är det alldeles för mycket folk på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill börja och avsluta på Phuket, så tror jag att Nai Yang söder om flygplatsen skulle passa er, särskilt med tanke på barnen. Där började och avslutade vi våra resor tidigare. Numera äker vi bara dit.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Det dumma i det hela är att vi fick ett bra erbjudande om flygbiljetterna i höstas som vi inte vågade missa så vi bokade ju dem till och från Phuket.

När vi sedan läst på känns inte Phuket riktigt som det rätta stället för oss även om Kata och Kamala och andra mindre stränder verkar ok... Är inte ute efter massor med shopping eller att träffa 20 andra från vår stad... Fast vi har förstått att det är så så det får vi tolerera  ;)

Skulle nog såhär i efterhand flygit till Krabi istället.

Lägger mig inte i vad ni ska göra, ser redan att du fått mycket bra information. Och vill ni åka omkring mellan en massa resmål med all packning om dagarna så går även det utmärkt ;).

Dock kan jag tillägga att om ni vill till Krabi stället för Phuket är det inga problem, det är några timmars färd. Det går minibussar direkt från Phuket flygplats. Så biljetten är inte värdelös för det.

Hur ni än gör kommer det nog bli bra. Thailand är riktigt najs att resa omkring i både med och utan barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, det låter verkligen jobbigt att resa runt med packning  :laugh:

Vi kommer inte ha 2st 10kg-resväskor var alla 4... inte när vi kommer iallafall, kanske när vi ska åka hem  ;)

Vi kommer ha varsin ryggsäck. Med lätt packning. Och barnen kan gå själva, tom bära varsin liten ryggsäck. Det blir förstås varmt att bära ryggsäck men man kan väl ta en taxi mellan pir och hotell om det är långt. Är inte heller totalt o-tränade så vi ska nog orka lyfta ryggsäckarna några gånger. Har provat det förr om än inte just i Thailand.

Näe själva flyttandet känns ändå inte jobbigt, även efter era råd, men däremot blev jag lite rädd för speedboats och färjor. Kanske får vi ta mini-van mellan Phuket och Koh Lanta iallfall, så kan vi ta båt resten av rutten.

Har kollat och resan mellan Ao Nang och Yao Yai kan man göra till en utflykt. Man kan köpa en dagsutflykt med egen båt och guide och lunch och snacks och åka till Koh Hong och med avlämning på Yao vid slutet istället för tillbaka till Ao Nang.

Men...jaa...funderar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

:laugh: Det var rätt lika!

Hoppas ni får en underbar resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Gaaaaahh! Vad duktiga ni är som reser så med så små barn! Det hade jag aldrig haft tålamod eller psyke till att göra med våra  ;)

Hur gör ni med transportena mellan? taxi med bilbarnstol eller tar ni "seden dit man kommer" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Gaaaaahh! Vad duktiga ni är som reser så med så små barn! Det hade jag aldrig haft tålamod eller psyke till att göra med våra  ;)

Hur gör ni med transportena mellan? taxi med bilbarnstol eller tar ni "seden dit man kommer" ?

Duktiga och duktiga, förmodligen mest bara galna  :cr

Denna gången har vi faktiskt med oss båda våra mammor så vi har de två mest fantastiska barnvakterna som hjälper oss när tålamodet tryter.

Vi tar väl ceden dit man kommer när inga andra alternativ finns, men vi kommer att åka båt så mycket som möjligt (med medtagna flytvästar) och på vissa orter kommer vi anlita taxibolag som kör med barnstolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, jag känner igen oss i er  ;)

Vi åker snart med två barn 1½år och 4½ år och så här ser vår resrutt ut...

Landar i bangkok och flyger direkt till Phuket.

Kamala - 4nätter

PhiPhi - 2nätter

Koh Lanta - 7 nätter

Ao Nang - 4 nätter

Bangkok - 3 nätter

Gjorde en liknande resa för 4år sedan då dottern var 8månader gammal och vi tyckte att vi hann med vad vi ville.

Är också rastlösa och klarar inte av att vara på samma ställe en längre tid  ;)

Gaaaaahh! Vad duktiga ni är som reser så med så små barn! Det hade jag aldrig haft tålamod eller psyke till att göra med våra  ;)

Hur gör ni med transportena mellan? taxi med bilbarnstol eller tar ni "seden dit man kommer" ?

Duktiga och duktiga, förmodligen mest bara galna  :cr

Denna gången har vi faktiskt med oss båda våra mammor så vi har de två mest fantastiska barnvakterna som hjälper oss när tålamodet tryter.

Vi tar väl ceden dit man kommer när inga andra alternativ finns, men vi kommer att åka båt så mycket som möjligt (med medtagna flytvästar) och på vissa orter kommer vi anlita taxibolag som kör med barnstolar.

Ahhh, Ni fuskar med barnvakter alltså  :D

Du måste skriva en reseberättelse när ni kommer hem så vi får höra hur det gick!

Nu hinner jag säkert boka nästa charter innan ni kommer hem, men så man vet till nästa gång :)

Längtar till jag vågar/orkar resa runt lite med barnen och inte bara ha semester (vilket man faktiskt får lite förmycket av nästan med charter)

Är ju mer van vid lite flängade och farande  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Vi tar väl ceden dit man kommer när inga andra alternativ finns, men vi kommer att åka båt så mycket som möjligt (med medtagna flytvästar) och på vissa orter kommer vi anlita taxibolag som kör med barnstolar.

Åker ni speedboats och färjor?

Hur upplever ni det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Vi tar väl ceden dit man kommer när inga andra alternativ finns, men vi kommer att åka båt så mycket som möjligt (med medtagna flytvästar) och på vissa orter kommer vi anlita taxibolag som kör med barnstolar.

Åker ni speedboats och färjor?

Hur upplever ni det?

Färjor har vi alltid åkt med och kommer göra även denna gång. Det har gått bra men ena resan sist var väldigt gungig och folk vart sjösjuka så i fortsättningen tar vi en tablett i förebyggande syfte  ;) Vi köper tabletter på plats till oss vuxna men barnens tabletter köper vi med hemifrån (larvig hönsmamma  ;)).

Speedboat har jag aldrig åkt men det känns så öppet och inget jag skulle göra med mina barn i den åldern dom är i nu. I färjorna sitter man ju inne lite mer skyddade från vind och stänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

I färjorna sitter man ju inne lite mer skyddade från vind och stänk.

Du måste mena sol?

Nja, jag har åkte färja mellan Krabi och Lanta ett par ggr och det blev rejält blött på däck. Det var inte många som kom undan, även om det var bra väder (lite vågigt dock). Sen skyddar det nog mot sol oxå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×