Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
linnsen

2 nittonåriga tjejer, reseplaner?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är två tjejer på 19 år som ska åka till Karon i början av februari. Vi har aldrig varit i Thailand förut och skulle verkligen behöva hjälp med lite tips osv. Vi bor på Best western phuket ocean resort, har någon erfarenheter av det hotellet?

Vi vill gärna åka runt till olika öar på dagsutflykter, tips på det?

Vi är supertacksamma för svar, vi känner oss lite lost för att vara ärliga  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har tyvärr inte bott därikring...

men ang utflykter... hur länge ska ni vara där?

similian islands kan ju vara lite spännande??

snorkla runt och förhoppningsvis se sköldpaddor...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

En dagstur till Raya island rekommenderas. Finns att köpa hos alla som säljer utflykter ute på gatan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missa inte att handla från moppeköken !

Suverän mat som knappt kostar något, ta ett kök där det är bra med folk så är det ingen fara för magsjuka.

Sen en riktig Thai massage varje dag gör under för kroppen.

Kvällarna brukar avslutas med en banan pannkaka på hemvägen till hotellet, då somnar man som en gris.

Jag skulle kunna hålla på och rabbla saker ni inte får missa hur länge som helst, för att åka till Thailand ÄR ett gift.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kul upplevelse kan vara nattmarknaden i Phuket city, matmarknaden är en höjdare.

Gå till ett av svenskställena och prata med personalen dom har massor med tips och kontakter tex. Christer på 2gether, kanonfin mat och en trevlig krögare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Mitt tips är att läsa runt på forumet om div frågor. Allt finns här! Ni kommer ha en härlig semester! Men ni måste också hörsamma vissa varningar från mycket mer erfarna medlemmar. Läs, begrunda och ta till er. Jag är en sk "hönsmorsa" och blir intuitivt orolig så fort någon i er ålder ska ut på "tur"!

Va rädda om varandra och tänk med hjärnan!!! Ni kommer ha det fantastiskt!! För Thailand är fantastiskt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phi Phi är en självklarhet,är ni vana vid trafik, lite självständiga men framförallt framåt, hyr en moppe och åk runt, men glöm INTE hjälm och kör försiktigt och NYKTERT.

Om ni kan, slå i er lag med Jimmie och låt han guida runt er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorbike är en självklarhet om man kan köra...

Och som sagt använd hjälm.. En kompis till mej körde om kul senast idag... Nu blev det typ bara skrapsår och möjligen lättare hjärnskakning men hade dom inte haft hjälm hade det nog kunnat gå betydligt värre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt underbart att få höra lite från mer erfarna! Vi vill absolut se de bästa stränderna, vi är riktiga sol- och badslavar!!! Är lite osäker på om vi vågar köra runt på egen hand i vänstertrafik och så, men det får vi fundera på.  :)

Hur är det med festandet där? Farligt att gå ut själv då vi är blonda och unga tjejer? Tips på barer att sitta och dricka bärs på? Gärna vid stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipsen! Något mer vi bör tänka på när vi är där? Angående säkerhet t.ex? Matförgiftningar?

Vad gäller ägg så ät dom genomkokta/stekta och använd handsprit.

För övrigt har ni 5 sidor att läsa i tråden: http://www.thailandforum.se/index.php?topic=20289.0

Med så kort tid så råder jag att hellre uppleva några få platser än kuska runt på många platser och nästan inte uppleva något alls.

Och så ett råd från en till hönsmamma: Håll er tillsammans och dela ALDRIG på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte farligare än att gå ut ensam i Sverige men tycker ändå att ni kan hålla ihop och inte gå ut ensamma...

Några bra barer på stranden känner jag inte till men har några favvoriter på Bangla som jag kan visa er...

Bartending bar på Soi Easy är en favorit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipsen! Något mer vi bör tänka på när vi är där? Angående säkerhet t.ex? Matförgiftningar?

Vad gäller ägg så ät dom genomkokta/stekta och använd handsprit.

För övrigt har ni 5 sidor att läsa i tråden: http://www.thailandforum.se/index.php?topic=20289.0

Jag äter alltid ägg löskokta och jag har då aldrig blivit dålig... Tycker inte ni ska tänka så mycket på det utan ät det som ni vill äta... Det som jag dock försöker undvika är grytor etc som stått framme under en längre tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löskokta ägg är en upplevelse i LOS, man vet aldrig hur man får dom, men har heller aldrig blivt dålig av dom. Då kanske man ska vara lite försiktig med den hemgjorda spriten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter också alltid ägg löskokta, oavsett var jag befinner mig. Om ägget har blivit en 60-70 grader inuti så har värmen tagit kål på de flesta virus/bakterier/parasiter. När äggen har kokat i 3-4 minuter i 100-gradigt vatten är det ganska lätt att räkna ut att även gulan är väldigt het. Jag äter ägg varje dag, väldigt många av mina dagar har jag tillbringat i sydostasien och aldrig blivit sjuk av det...så risken är nog inte så stor. Och ibland så undrar man ju hur folk klarade sig utan handsprit innan den blev en av de viktigaste sakerna att ta med sig på semesterresan. Jag säger inte att det är fel att använda den och gör det själv i mitt arbete dagligen eftersom jag arbetar inom sjukvården. Men betvivlar starkt att den verkligen ska vara nödvändig att ha med sig i andra sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter också alltid ägg löskokta, oavsett var jag befinner mig. Om ägget har blivit en 60-70 grader inuti så har värmen tagit kål på de flesta virus/bakterier/parasiter. När äggen har kokat i 3-4 minuter i 100-gradigt vatten är det ganska lätt att räkna ut att även gulan är väldigt het. Jag äter ägg varje dag, väldigt många av mina dagar har jag tillbringat i sydostasien och aldrig blivit sjuk av det...så risken är nog inte så stor. Och ibland så undrar man ju hur folk klarade sig utan handsprit innan den blev en av de viktigaste sakerna att ta med sig på semesterresan. Jag säger inte att det är fel att använda den och gör det själv i mitt arbete dagligen eftersom jag arbetar inom sjukvården. Men betvivlar starkt att den verkligen ska vara nödvändig att ha med sig i andra sammanhang.

Håller med dig det där med handspriten, det har nästan blivit en hysteri. Minns själv på förra resan då jag var manisk med den där jävla handspriten. Men har nu börjat ställa mig samma fråga: Hur klarade sig folk innan handspriten fanns? Och varför skulle det vara farligare att inte hålla god handhygien just i Thailand och inte i tex länder som Grekland, Kroatien, Spanien? Visst Asien och Thailand har en annorlunda bakteriflora än Europa...men ärligt så tror jag inte att det hjälper mig det minsta om jag spritar mina händer om jag får in dålig kycklig när jag äter på restaurang ;)

Nä använd saker med måtta och använd sunt förnuft :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan visa runt er till lite bra stränder om ni vill?

Tips...

Paradise Beach

Nai Harn Beach

Laem Sing Beach

Nai Yang Beach

Forumets storraggare ;)

555+ 2 ensamma nittonåringar... Va ska man annars göra? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyckling och ägg kanske vi ändå är lite försiktiga med i så fall, men kycklingen borde ju vara ok om den inte är rosa inuti!?

Ooh, vi vill bara komma iväg till värmen nu!!!!!

Jag äter kyckling nästan varje dag och har aldrig blivit dålig...

Jag undviker dock kyckling som stått framme i värme under längre tid men går du till restaurang eller gatustånd och får nåt wookat i hög värme är det lugnt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till grej; jag förstår att prostitution är en vanlig sak i thailand,och att det inte går att undvika helt, men tycker själv det är så jäkla obehagligt att se på så nu undrar jag om det finns något vi verkligen ska undvika om vi är känsliga för sådant? Typ områden, barer osv. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till grej; jag förstår att prostitution är en vanlig sak i thailand,och att det inte går att undvika helt, men tycker själv det är så jäkla obehagligt att se på så nu undrar jag om det finns något vi verkligen ska undvika om vi är känsliga för sådant? Typ områden, barer osv. ?

Stanna hemma i Sverige...

Nä men den finns precis överallt i mer eller mindre alla barer... Så även om det finns barer där det inte finns kommer ni bli tvugna att gå förbi barer där det finns...

Ni bör ju hålla er borta från Patong och speciellt Bangla Road där iof alla andra svenskar och ungdomar kommer vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×