Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Mobilt BankID funkar det i Thailand?

Rekommendera Poster

Jag har Skandiabanken och har ganska nyligen skaffat Mobilt BankID

http://support.bankid.com/mobil

Det är supersmidigt eftersom man alltid har med sig mobilen och man behöver inte ha något installerat på datorn som man använder. Det verkar fungera med alla OS och webbläsare (har testar ganska många olika).

Men jag filurar på om det kommer att fungera när man är ute och reser. Dels vet jag inte om det fungerar med ett thai kontantkort? Är det knutet till mobilnumret, jag tror inte det.

Sen vet jag inte vilken typ av "data" förbindelse man behöver. I Sverige så är 3G standard, finns (nästan) över allt. Ibland har man även tillgång till wlan (som givetvis också finns i Thailand).

Men jag vet alltså inte vad som krävs. Är det någon som vet och/eller har testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att testa.

Normalt har jag ett thai simkort i mobilen. Men sedan är man ju mest ansluten på WiFi när man kollar banken.

Men jag slog av WiFi och satte sedan mobilanslutningen i "bara GSM" vilket ju borde vara det som skulle ha mest problem. Men det fungerade klockrent. Om datorn som hade webläsaren är ju via ADSL men nallen kopplar upp perfekt. Så det kan ju ses som att sitta på ett internetkaffe och surfa och ge koden via nallen som är ansluten via Edge (GSM).

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att testa.

Normalt har jag ett thai simkort i mobilen. Men sedan är man ju mest ansluten på WiFi när man kollar banken.

Men jag slog av WiFi och satte sedan mobilanslutningen i "bara GSM" vilket ju borde vara det som skulle ha mest problem. Men det fungerade klockrent. Om datorn som hade webläsaren är ju via ADSL men nallen kopplar upp perfekt. Så det kan ju ses som att sitta på ett internetkaffe och surfa och ge koden via nallen som är ansluten via Edge (GSM).

hf

Men testet gjordes väl i Sverige. "Normalt har jag ett thai simkort i mobilen" Vad menar du? Är du i Thailand eller går du runt med ett thai simkort i Sverige, eller vad...

Vet inte om det blir något strul pga att man är i Thailand. Känns platsen av? Blir det fördröjningar?

Jag testade att bara köra via wlan. Dvs helt utan mobil datanät. Funkade också. Men det var i Sverige förstos.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har din bank´s app nedladdad så fungerar det.

Jag har i o f Swedbank och med den fungerar det utmärkt.Jag har Thaikontantkort 12-call, som jag då kan både ringa o surfa med.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet är globalt och det spelar ingen roll vart du är nånstans i världen. Så fort du har tillgång till internet så fungerar ditt bank id...

Kan du titta på alla play-kanaler, lyssna på Spotify över hela världen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att testa.

Normalt har jag ett thai simkort i mobilen. Men sedan är man ju mest ansluten på WiFi när man kollar banken.

Men jag slog av WiFi och satte sedan mobilanslutningen i "bara GSM" vilket ju borde vara det som skulle ha mest problem. Men det fungerade klockrent. Om datorn som hade webläsaren är ju via ADSL men nallen kopplar upp perfekt. Så det kan ju ses som att sitta på ett internetkaffe och surfa och ge koden via nallen som är ansluten via Edge (GSM).

hf

Men testet gjordes väl i Sverige. "Normalt har jag ett thai simkort i mobilen" Vad menar du? Är du i Thailand eller går du runt med ett thai simkort i Sverige, eller vad...

Vet inte om det blir något strul pga att man är i Thailand. Känns platsen av? Blir det fördröjningar?

Jag testade att bara köra via wlan. Dvs helt utan mobil datanät. Funkade också. Men det var i Sverige förstos.  :P

jag bor i thailand hela vintern så jag är där nu.

har 3bb bredband och one2call simkort i mobilen med 2 och 3g täckning här i Hua Hin.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet är globalt och det spelar ingen roll vart du är nånstans i världen. Så fort du har tillgång till internet så fungerar ditt bank id...

Kan du titta på alla play-kanaler, lyssna på Spotify över hela världen?

Självklart... Är ju bara att köra med svensk proxy...

Men bank idt är ju nåt som du installerar på datorn som sedan används som nyckel när du ska logga in på banken... Varför skulle banken begränsa det så att det bara kan användas i Sverige? Hela grejjen med bank id är ju att du ska kunna använda det även när du inte är hemma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet är globalt och det spelar ingen roll vart du är nånstans i världen. Så fort du har tillgång till internet så fungerar ditt bank id...

Kan du titta på alla play-kanaler, lyssna på Spotify över hela världen?

Självklart... Är ju bara att köra med svensk proxy...

Men bank idt är ju nåt som du installerar på datorn som sedan används som nyckel när du ska logga in på banken... Varför skulle banken begränsa det så att det bara kan användas i Sverige? Hela grejjen med bank id är ju att du ska kunna använda det även när du inte är hemma...

Nu har du läst på dåligt. Mobilt BankID installeras på mobilen och INTE på datorn. Vet inte hur jag ställer in proxy, VPN etc på mobilen. Vill inte hålla på och meka med det heller.

Håller med om att det BORDE fungera över hela världen. Men frågan är om någon har testat och VET att det gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet är globalt och det spelar ingen roll vart du är nånstans i världen. Så fort du har tillgång till internet så fungerar ditt bank id...

Kan du titta på alla play-kanaler, lyssna på Spotify över hela världen?

Självklart... Är ju bara att köra med svensk proxy...

Men bank idt är ju nåt som du installerar på datorn som sedan används som nyckel när du ska logga in på banken... Varför skulle banken begränsa det så att det bara kan användas i Sverige? Hela grejjen med bank id är ju att du ska kunna använda det även när du inte är hemma...

Nu har du läst på dåligt. Mobilt BankID installeras på mobilen och INTE på datorn. Vet inte hur jag ställer in proxy, VPN etc på mobilen. Vill inte hålla på och meka med det heller.

Håller med om att det BORDE fungera över hela världen. Men frågan är om någon har testat och VET att det gör det.

Jag skrev att jag testat.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internet är globalt och det spelar ingen roll vart du är nånstans i världen. Så fort du har tillgång till internet så fungerar ditt bank id...

Kan du titta på alla play-kanaler, lyssna på Spotify över hela världen?

Självklart... Är ju bara att köra med svensk proxy...

Men bank idt är ju nåt som du installerar på datorn som sedan används som nyckel när du ska logga in på banken... Varför skulle banken begränsa det så att det bara kan användas i Sverige? Hela grejjen med bank id är ju att du ska kunna använda det även när du inte är hemma...

Nu har du läst på dåligt. Mobilt BankID installeras på mobilen och INTE på datorn. Vet inte hur jag ställer in proxy, VPN etc på mobilen. Vill inte hålla på och meka med det heller.

Håller med om att det BORDE fungera över hela världen. Men frågan är om någon har testat och VET att det gör det.

Än så länge har jag testat i Sverige, Norge och Thailand och där har det fungerat utan problem precis som i Sverige..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vad det surras i den den här tråden. Tråden handlade om Mobilt BankID som bygger på en app som man laddar in i mobilen. Den fungerar bara med Swedbank och Skandiabanken (ännu).

Vad som gäller andra appar är inte jag intresserad av men någon annan kanske.

Så här ser appen ut i viloläge (bifogar en skärmdump från en iPhone). [/img]När man gör något på datorn som ska undertecknas så byter appen läge och man ska underteckna med en kod. Allt sker automagiskt :) Mycket elegant måste jag säga. Bra jobbat Finansiell Teknik!

Att du Jimmyboy har hunnit testa den i så många länder förvånar mig. Den mobila appen och mobilt BankID lanserades ju bara för några månader sedan och jag trodde du hade varit i Thailand mest hela tiden (men visst, jag har inte stenkoll på var du befinner dig).

Här är en länk till pressreleasen för det Mobila BankId från Finansiell Teknik som står bakom systemet.

http://www.bankid.com/Global/wwwbankidcom/Pressmeddelande%20Mobilt%20BankID%20Finansiell%20ID-Teknik%20110616%20Rev%20A2.pdf

post-751-14768712930894_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vad det surras i den den här tråden. Tråden handlade om Mobilt BankID som bygger på en app som man laddar in i mobilen. Den fungerar bara med Swedbank och Skandiabanken (ännu).

Vad som gäller andra appar är inte jag intresserad av men någon annan kanske.

Så här ser appen ut i viloläge (bifogar en skärmdump från en iPhone). När man gör något på datorn som ska undertecknas så byter appen läge och man ska underteckna med en kod. Allt sker automagiskt :) Mycket elegant måste jag säga. Bra jobbat Finansiell Teknik!

Att du Jimmyboy har hunnit testa den i så många länder förvånar mig. Den mobila appen och mobilt BankID lanserades ju bara för några månader sedan och jag trodde du hade varit i Thailand mest hela tiden (men visst, jag har inte stenkoll på var du befinner dig).

Här är en länk till pressreleasen för det Mobila BankId från Finansiell Teknik som står bakom systemet.

http://www.bankid.com/Global/wwwbankidcom/Pressmeddelande%20Mobilt%20BankID%20Finansiell%20ID-Teknik%20110616%20Rev%20A2.pdf

Då menar vi nog inte samma sak för jag har varit i Thailand senaste året...

Jag tänkte på bank id på fil som man kan spara på mobilen och sedan föra över till den datorn där man vill använda den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissade det Jimmieboy ;)

Vill gärna slå ett slag för Mobilt BankID. Det är mycket smidigt. Betydligt bättre än det gamla BankID som ska installeras på datorn som är låst till datorn och även till webläsaren. Så fort det kommer en uppdatering av webläsaren så får man passa sig. Tyvärr har det hänt att BankID (det gamla alltså) har slutat att fungera.

Alla de här problemen finns inte med det Mobila BankID:t. Kanon!

Hittills har jag bara sett det på inloggning på Skandiabanken men det borde även fungera på andra ställen som Skatteverket etc. Kanske kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som jag skrev tidigare så kör jag Mobilt BankID mot just Skandiabanken och Swedbank.

Och det fungerar mycket bra på mitt adsl i Hua Hin och även när appen kopplar mobilt på 2G resp 3G nätet med one2call.

Och jag hoppas att Skatteverket , FK osv snart kommer med sin version, Då det är Bank ID som get ut det hela kan man ju anta att det kommer.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×