Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jockepocke

"Dödsfällorna i Thailand"

Rekommendera Poster

Inför Thailandsäsongen återkommer Aftonbladet i vanlig ordning med anti-artiklar om Thailand. I år verkar dom storsatsa med en hel artikelserie om detta till synes helvete på jorden.

Är det bara jag som undrar vad denna anti-Thailand propaganda bottnar i? Sälja många nummer?

Det är väl nästan patetiskt tjatigt om dessa dödsmaneter som dödat 2 svenskar på 5 år? Varje år åker 400,000+ svenskar dit och då är risken att råka ut för en "dödsmanet" 400,000*5/2= En på miljonen!

:chw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är väldigt överdrivet med dödsmaneterna även om dom finns där ute och väntar på att döda nästa turist vilket kommer att ske   :cr

Trafiken är livsfarlig där borta om man ska vara rädd för något och el-kopplingarna kommer att döda/skada fler  :WhiteVoid_2:

Jag tänker på dödsmaneterna varje gång jag badar i Thailand nuförtiden:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför Thailandsäsongen återkommer Aftonbladet i vanlig ordning med anti-artiklar om Thailand. I år verkar dom storsatsa med en hel artikelserie om detta till synes helvete på jorden.

Är det bara jag som undrar vad denna anti-Thailand propaganda bottnar i? Sälja många nummer?

Det är väl nästan patetiskt tjatigt om dessa dödsmaneter som dödat 2 svenskar på 5 år? Varje år åker 400,000+ svenskar dit och då är risken att råka ut för en "dödsmanet" 400,000*5/2= En på miljonen!

:chw

Men lika tragiskt varje gång. Klart det säljer att skriva detta nu när så många svenskar är på väg ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på dödsmaneterna varje gång jag badar i Thailand nuförtiden:(

Själv tillhör jag den generationen som fortfarande tror att det lurar en vithaj bakom varje kolrall :o

Det ska tydligen finnas en ny solskyddskräm med "manet-skydd",Apoteksbolaget säljer den tror jag.Sen om den funkar på just dom maneterna som förekommit i Thailand vet jag icke.Tänker iallafall köpa den själv inför vår resa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tillhör jag den generationen som fortfarande tror att det lurar en vithaj bakom varje kolrall :o

Det ska tydligen finnas en ny solskyddskräm med "manet-skydd",Apoteksbolaget säljer den tror jag.Sen om den funkar på just dom maneterna som förekommit i Thailand vet jag icke.Tänker iallafall köpa den själv inför vår resa

Då undrar man hur folk tänker som köper manet-skydds-solkräm, men åker utan hjälm till stranden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tänkte jag smörja in mig i solskyddsfaktor 100, ta på hjälmen, rulla in mig i bubbelplast. Sen en skottsäker väst med extra kevlarskydd för mage och könsorgan.

Förpacka mig i en låda med stötabsorberande material och bara andas ren syre genom en slang. Bara inta organsisk föda som jag vet är helt giftfri. lådan ska sedan stå i en lagerlokal som är jordbävningssäker, brandsäker och atombombsskyddad.

Man vill ju liksom inte råka ut för någon olycka här i livet.

Eller vad tycker ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PAT TA YA TAXI,

Bra idé. Låter lite som jänkarna på sextiotalet, när de byggde egna skyddsrum i trädgården. Vissa dog för att dörren gick i baklås eller liknande.

Om man är intresserad av riskanalys baserad på sannolikhet (läs: statistik) så är det trafiken som är farlig i Thailand, även när du sitter i en minibuss, eller motsvarande. Andra realistiska risker är denguefeber och otrevliga könssjukdomar (de sista drabbar främst en "viss kategori" av resenärer). Farliga maneter och ormar finns det förstås, men risken att drabbas är statistiskt liten. På gränsen till mikroskopisk.

Tänk om thailändarna skulle besöka svenska skogarna i samma utsträckning som vi besöker deras öar (bärplockarna gånger tusen). Visst skulle en och annan konfronteras med ilskna järvar, björnar, älgar osv. Vissa skulle bli getingstuckna, huggormsbitna, halvt frysa ihjäl och andra skulle åka på borrelia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför Thailandsäsongen återkommer Aftonbladet i vanlig ordning med anti-artiklar om Thailand. I år verkar dom storsatsa med en hel artikelserie om detta till synes helvete på jorden.

Är det bara jag som undrar vad denna anti-Thailand propaganda bottnar i? Sälja många nummer?

Det är väl nästan patetiskt tjatigt om dessa dödsmaneter som dödat 2 svenskar på 5 år? Varje år åker 400,000+ svenskar dit och då är risken att råka ut för en "dödsmanet" 400,000*5/2= En på miljonen!

:chw

Sluta att läsa aftonbladet så slipper du läsa om icke problem som "dödsmaneter"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Självklart är tabloidpressen (läs: kvällstidningarna) ute efter att säla, det är för övrigt alla företag.  ::)

I dessa tider då svenskar vallfärdar till Thailand är det klart man drar upp detta stort på redaktionerna. Varje god småbarnsförälder som ser dessa löpsedlar och rubriker blir förstås lite oroliga för sina guldklimpar och många köper då tidningen.

Varför ser man sällan eller aldrig denna löpsedel?

TRAFIKEN ÄR

FARLIGARE

I THAILAND

TÄNK PÅ HUR DU RESER

OM DU HAR SMÅBARN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen finnas en ny solskyddskräm med "manet-skydd",Apoteksbolaget säljer den tror jag.Sen om den funkar på just dom maneterna som förekommit i Thailand vet jag icke.Tänker iallafall köpa den själv inför vår resa

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/sollotion-med-manetskydd.aspx

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PAT TA YA TAXI,

Bra idé. Låter lite som jänkarna på sextiotalet, när de byggde egna skyddsrum i trädgården. Vissa dog för att dörren gick i baklås eller liknande.

Om man är intresserad av riskanalys baserad på sannolikhet (läs: statistik) så är det trafiken som är farlig i Thailand, även när du sitter i en minibuss, eller motsvarande. Andra realistiska risker är denguefeber och otrevliga könssjukdomar (de sista drabbar främst en "viss kategori" av resenärer). Farliga maneter och ormar finns det förstås, men risken att drabbas är statistiskt liten. På gränsen till mikroskopisk.

Tänk om thailändarna skulle besöka svenska skogarna i samma utsträckning som vi besöker deras öar (bärplockarna gånger tusen). Visst skulle en och annan konfronteras med ilskna järvar, björnar, älgar osv. Vissa skulle bli getingstuckna, huggormsbitna, halvt frysa ihjäl och andra skulle åka på borrelia.

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på dödsmaneterna varje gång jag badar i Thailand nuförtiden:(

Själv tillhör jag den generationen som fortfarande tror att det lurar en vithaj bakom varje kolrall :o

Jag med, Hajen filmen förstörde mig för livet... Kristallklart vatten o en stor skugga på botten kan ju inte vara alger/ stenar eller min egen skugga  ??? Snorklar gör jag men jag är på min vakt hela tiden  :D har hänt att folk ropat haj o många simmar dit för att se men jag simmar till båten ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tänkte jag smörja in mig i solskyddsfaktor 100, ta på hjälmen, rulla in mig i bubbelplast. Sen en skottsäker väst med extra kevlarskydd för mage och könsorgan.

Förpacka mig i en låda med stötabsorberande material och bara andas ren syre genom en slang. Bara inta organsisk föda som jag vet är helt giftfri. lådan ska sedan stå i en lagerlokal som är jordbävningssäker, brandsäker och atombombsskyddad.

Man vill ju liksom inte råka ut för någon olycka här i livet.

Eller vad tycker ni???

:JC-hysterical: :JC-hysterical: :JC-hysterical:

Haha, både jag och maken skrattade så tårarna rann!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara trådskaparen så tror jag att det hör ihop med alla artiklar om Thailändska damer och äldre men. Det har hon lyckats att sälja in hos chefredaktören, och att de har sålt några extranummer. Det är vad jag tror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att man får veta vilka olyckor man kan undvika inför en resa. När jag reser till Thailand nästa gång kommer jag vara mer uppmärksam på hur elen är dragen i duschen än jag varit vid mina tidigare resor. Ju mer kunskap jag har om ett resmål desto mer får jag ut av min resa oavsett om det handlar om roliga eller tråkiga saker. Att veta om faror betyder inte att man måste strunta i att resa utan att man kan undvika dem på ett bättre sätt.

Längtar till min nästa resa trots dödsfällor  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra att man får veta vilka olyckor man kan undvika inför en resa. När jag reser till Thailand nästa gång kommer jag vara mer uppmärksam på hur elen är dragen i duschen än jag varit vid mina tidigare resor. Ju mer kunskap jag har om ett resmål desto mer får jag ut av min resa oavsett om det handlar om roliga eller tråkiga saker. Att veta om faror betyder inte att man måste strunta i att resa utan att man kan undvika dem på ett bättre sätt.

Längtar till min nästa resa trots dödsfällor  :)

För att göra din rädsla ännu värre, så är det ofta svårt att veta hur elen är dragen. Ofta sitter det en gemensam varmvattenberedare uppe på taket. T.ex. när det regnar så finns det anledning att vara lite försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Du har en poäng Chivas! Upplysning är bra men att det kommer just nu handlar nog mest om att sälja lösnummer. Sen ang vart det är farligt att vistas: På sjukhus har jag hört att det är många dödsfall, alltså undvik sjukhus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

chivas,

Visst är det toppen om de informerar. Dessvärre väljer de ofta att lägga fokus på spektakulära händelser som är ovanliga eller tom sällsynta.

Det är ju exempelvis mycket vanligare att turister dör i drunkningsolyckor eller trafikolyckor, men det är något spektakulärt händer som att någon stackare smittas av rabies eller dör till följd av att de bränt sig på en kubmanet som det hamnar på löpsedeln.

Det kan säkert vara till viss hjälp att veta vad som verkligen är riskmoment och vad som är sällsynt och därmed ganska osannolikt. Jag tror att detta och motsvarande forum och vissa webbplatser generellt är en bättre källa till sådan info än tabloidpressen, även om den också stoltserar med hyfsat bra artiklar emellanåt.

Kvällspressen är ju kommersiell och inget statligt upplysningsorgan så jag personligen har inga som helst problem med deras strävan att sälja lösnummer.

Ps. En Expressen-skribent jag verkligen gillar är Michael Töpffer, som verkligen vet vad han pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska tydligen finnas en ny solskyddskräm med "manet-skydd",Apoteksbolaget säljer den tror jag.Sen om den funkar på just dom maneterna som förekommit i Thailand vet jag icke.Tänker iallafall köpa den själv inför vår resa

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/sollotion-med-manetskydd.aspx

Hasse

Den funkar! Vi är på den livsfarliga Klong Dao och efter 4 dagars badande så har ingen av våra barn bränt sig  :big grin: :big grin:

Skämt å sido, såg löpet i kioskerna i Saladan igår och man blir ju trött...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×