Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tingelinga79

Koh Lipe, Thailand m barn 3 & 5år. Bra val?

Rekommendera Poster

Funderar på att åka till Koh Lipe i slutet av januari m barnen 3 och 5 år och funderar på en del saker:

Är det ett barnvänligt ställe?

Brukar det finnas andra barnfamiljer där?

Brukar man behöva boka hotell innan i januari eller brukar det lösa sig? Vi är troligen 3 vuxna och två barn som åker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett barnvänligt ställe? Ja, nästan ingen trafik (endast moppar) och du kan gå i stort sett överallt. För resten finns Longtail och moppetaxi. Flera resturanger visar film på kvällarna. Perfekt om man vill sitta och prata lite så kan barnen se på film.

Brukar det finnas andra barnfamiljer där? Massor

Brukar man behöva boka hotell innan i januari eller brukar det lösa sig? Hela Januari är högsäsong (direkt efter Nyår är peak), men boende borde ni få tag på. Men är du ute efter ett ngt mer unikt boende som t ex Castaway så hade jag nog bokat i förväg. I alla fall om ni vet hur länge ni stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte speedboat förra åtet från Lipe till Lanta. Vi valde det för att det var snabbare, ca 3.5 timmar istället för 5.5 timmar med den större båten. Vi betalade 5000thb för 2 vuxna och ett barn, bokade på hotellet. Jag vill minnas att det hade kostat 4000 tot om vi tagit den långsamma färjan.

Dagen vi åkte på så var väldigt stilla vatten, så still det kan bli. Men båtresan var trots det rätt tuff, det skakade ordentligt och jag fick sitta med min dotter i knät hela resan. Jag kommer ihåg att jag tänkte, hur hade detta gått om det varit lite sjo? Nästa gång blir det snigelfärgan för vår del, den är större, inte lika stor som båtarna som går phuket/phi phi / lanta/ men ändå så pass stora att man kan sitta inne på typ flygstolar.

Ska man åka speedboat så är min rekommendation att boka samma dag så man ser att det inte blåser för mycket.

Ön för övrigt - är en av de mysigaste ställen jag besökt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smyger in och ställer en eller två fråga också.

Var hittar ni dessa färjor och speedboats?

Vi har varit inne och kollat på Tigerline, men något annat hittar jag inte till Koh Lipe. Vi funderar att hålla oss runt Krabi för att sen ta oss vidare, men hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack åter igen för svaren!

Nu är det bara till att hitta ett boende för familjen som verkar bra. Förslag?

Kolla runt på lite olika bokningssiter. Beror ju som vanligt på vad man är ute efter och budget. Det är därför alltid svårt att rekommendera ett hotell åt någon annan... Det finns mycket att välja på på Lipe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Lipe funkar bra för barn! Barnvagn kan bli lite bökigt eftersom stränderna har så mjuk sand, vi såg många som kämpade med sina vagnar.

Pattaya Beach är nog mest barnvänlig då den är mer långgrund och skyddad, där finns b.la hotellen Sita Beach Resort och Budhaya Resort där det senare är billigare (det finns många fler men jag vet inget om hur stora rum de har).

På andra sidan ön finns Sunrise Beach som är mer vindutsatt och det blir djupt snabbare, men är en jättehärlig strand. I ena änden finns en lugnare del där hotellet Mountain Resort ligger som också verkar ha större rum. Det ligger dock på en höjd med många trappsteg för att komma upp. Vi åt vi deras restaurang flera gånger, fin utsikt och god mat (och mycket trevlig personal som log hela tiden).

Vi (2 vuxna + 2 barn 6 & 8 år) bodde på Serendipity Resort i den andra änden på Sunrise Beach. Helt fantastiskt hotell! Jag har aldrig bott på bättre! Det är mkt litet, bara 10 bungalows (förut 11, men en brann ner) och vi hade 110 trappsteg från stranden upp till vår bungalow (som inte var högst upp). (Serendipity hittar du om du Googlar, det är inte med på hotellbokningssajter.)

Nära vårt hotell låg hotellet Anda som såg jättefint ut med bungalows på stranden. Och Idyllic Resort som säkert också är fint, men lite för modern stil för vår smak...

Hoppas ni får det bra!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Serendipity Resort har jag bara sett från utsidan och det verkar väldigt nice, men det är lite "utanför budget" för oss.

Vi brukar bo hela familjen (5 personer) för ca 2000-2500 baht/natt på något av bättre hotellen mitt på ön istället.

Det är ändå såpass nära till havet överallt, plus att man ändå går till olika stränder varje dag och då passar mitt av ön rätt bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×