Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
l_lotta81

Bilbälten 2011

Rekommendera Poster

Hittar bara en massa trådar som är flera år gamla men hur är det med bilbälten nu?

Har det blivit vanligare med bälten i taxibilarna eller är det fortfarande svårt att hitta?

Många ifrågasätter att vi inte tänker ha med oss bilstolar till två barn på resan och jag försöker förklara vad två stolar till barnen väger och hur mycket plats dom tar och att det dessutom är ovanligt med taxibilar som har bälten.

Fick i dagarna ett svar om att det minsann finns bälten i nästan alla bilar (Phuket, Krabi, Bangkok) och att dom alltid har hat bälten på sig i Thailand!

Jag misstänker att detta är rent skitsnack men tänkte kolla om det faktiskt har hänt så mycket på 3år för 2008 tror jag vi hade bälten i en bil på Phuket och en bil i bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett bälten i baksätet på en vanlig taxibil... (taxameter)

Det två gånger vi har stött på bälten i baksäten har faktiskt varit när vi åkt transfer mellan hotell och flygplats så när jag tänker efter har vi inte sett det i vanliga taxi ens  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inga större taxiföretag som kan ordna bil med bälten t ex om man bokar en transfer från flygplatsen?

I Bangkok måste det väl finnas en större taxifirma som kan ordna detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns ingen lag på bälte i baksätet å då finns det helt enkelt inte!

Har tillåmed setat i importerade bilar där det duktigt har gömts undan att det faktiskt finns ett fungerande bälte .. Man får helt enkelt leva med det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alle nyere biler i Thailand har sikkerhetsbelte i baksetet. Kan aldri huske at drosjene i Bangkok ikke har det også i baksetet.

Loven påbyr bare å bruke belte i forsetene, men det er jo ingen logisk grunn til at beltene skal demonteres i baksetet på drosjene.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inga större taxiföretag som kan ordna bil med bälten t ex om man bokar en transfer från flygplatsen?

I Bangkok måste det väl finnas en större taxifirma som kan ordna detta?

Bokar du taxi via hotell eller företag som använder neutrala bilar så brukar det även finnas bälte i baksätet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte "Rosa" taxi i Bangkok och där fanns det bälten. Nu åkte vi inte jättemycket vanlig taxi - så jag har eg bara två tillfällen att räkna på :)

I övrigt åkte vi hotellets shuttlebuss, där fanns inga bälten. Vid ett tillfälle åkte vi Paragons van tillbaka till hotellet och där fanns det bälten.

Vi hade också bokat transfer via hotellet. Dels Ao Nang - Phukets flygplats och Bkk flygplats - hotellet - Bkk flygplats. I alla tre fanns det bälten och det var stora tjusiga vans med kylskåp m vatten, lyxiga skinnsäten osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boka med en större transfer firma typ Oriental Escape, så bör det finnas bälten.

Du kan ju också ange önskemål om detta när du bokar.

Har fått upp ögonen för Oriental Escape efter tips här på forumet. Dom har t.o.m så att man kan förbok bilbarnstol. Dock inte bakåtvänd som i Sverige men definitivt ett helt ok substitut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på seriös firma som har bälten bak och ordnar transporter från Bangkoks flygplats?

Bara påpeka det på flygplatsen. De flesta av dessa "limousine"-företag har bilar med bälten både fram och bak. Tror inte man behöver planera detta i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×