Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
drgregur

TIPS tack. Vi kan inte bestämma oss...

Rekommendera Poster

hej!

VI har planer på att åka till Thailand i Juni 2012 3veckor. 2st Vuxna 2st Barn 7 År, Men vi inte vart vi vill. Vi har aldrig varit i Thailand. Alla har ju sina åsikter vad som är bäst att uppleva. Det som vi känner skulle passa oss är sol/bad, lite aktivitet dvs inte ligga på stranden i 3v. ska finnas något mer att göra, samt lite shopping möjligheter. Avslutar säkert i Bangkok och kanske det är där man ska köpa allt?

Många säger Koh Samui med någon avstickare till grann-öarna.

En del säger Koh Chang..

Andra säger Pattaya och Phuket....

Efter lite sökningar känns det som Koh Samui alt. 3stopp runt krabi trakten kan vara något ?  Man vill ju inte betala multum för inrikesresor hit och dit heller. Samt att man är knasig och inbillar sig att det där med tsunamin samt brännmaneterna för barnens skull, man vill ju safe'a :) FAST vi vet att det inte är någon större fara. Hur är det med maneter på snorkel turer?

Så vad tycker ni?

* Koh samui + någon ö. 2 alt 3 hotell

* Krabi med 3 olika stopp 1v var

* Phuket fast ändå en bit ifrån för att slippa turistpriser

* Koh Chang, men vart sen? Koh Samet, Rayong?

* Pattaya fast längre ner sen vidare till Rayong , koh samet(bara någon natt)?

* Bangkok sen ner till Hua Hin sen vidare, men finns det mer i närheten där?

Regn säsongen? Brukar väl vara mer i Phuket i juni/juli?

Har även kikat på Malaysia. Redang.

Vill ha:

70% Sol/bad

20% aktiviteter

10% Shopping..

När brukar det vara bäst att köpa biljetter? Dec/jan?

Verkar som vissa hotell inte släppt nästa års priser ännu.

Tacksam för tips..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Känns nästan som ett "troll" som varit inne och läst Soppans inlägg på "de meningslösaste inläggen"

Men jag antar att så inte är fallet ??? även om jag hoppas

antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk sommar när den är som bäst kan du få i Thailand och då på Koh Samui.

Jag föreslår att ni flyger direkt till Samui (planbyte i Bangkok), väl på plats ser ni tiden an, om och eller när det känns tid för bostadsbyte är det bara att dra till Koh Phangan eller Koh Tao. Någon förtida planering är helt onödig t.o.m. kanske av ondo, låt barnen bestämma, brukar bli lugnast då.

Koh Chang kan ha det ganska regnigt just under juni, mycket bättre lär det inte vara på Phuket eller Krabi heller, i alla fall är det inte alls lika trevligt som t.ex. under mars eller april.

Kolla gärna upp olika boenden på både Koh Tao, Phangan och Samui, finns hur mycket info som helst tillgänglig.

Kan rekommendera ett billigt och bra, barnvänligt boende på Chaweng beach, P&P Samui resort, pris 1200 baht/dygn inkl. extrasäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns nästan som ett "troll" som varit inne och läst Soppans inlägg på "de meningslösaste inläggen"

Men jag antar att så inte är fallet ??? även om jag hoppas

antigone

Är det verkligen konstiga frågor för någon som aldrig varit iväg på en liknande resa tidigare? ???

Tråkigt att det har börjat dyka upp mer och mer översittar-inlägg här på forumet  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen konstiga frågor för någon som aldrig varit iväg på en liknande resa tidigare? ???

Tråkigt att det har börjat dyka upp mer och mer översittar-inlägg här på forumet  :(

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Känns nästan som ett "troll" som varit inne och läst Soppans inlägg på "de meningslösaste inläggen"

Men jag antar att så inte är fallet ??? även om jag hoppas

antigone

Är det verkligen konstiga frågor för någon som aldrig varit iväg på en liknande resa tidigare? ???

Tråkigt att det har börjat dyka upp mer och mer översittar-inlägg här på forumet  :(

Med tanke på att detta forum redan behandlat dessa frågor flera gånger om och det finns en ypperlig sökfunktion så kan jag tycka att det om inte är konstiga frågor så lite lustigt att man inte söker när det uppenbarligen går.

Och om man nyss läst Soppans inlägg så kunde jag inte låta bli att undra...det blev nästan lite parodi, fast tydligen helt oskyldigt.

Jag får väl be om ursäkt för att jag är en av de där översittarna :cr

Bäst vore väl om alla trådar raderades efter 1 vecka så man kunde fråga samma frågor hela tiden för då skulle det ju vara helt befogat då det inte skulle gå att söka på det folk skrivit innan...kanske nåt för Martin att fundera på.

Känns ju onödigt att berätta om sina resor och upplevelser om ingen läser dom....

Och nog måste det väl vara fler än jag som reagerar på att det allt som oftast är 3 trådar inlagda med bara några dagars mellanrum med samma typ av fråga?? Eller också är det väl mig det är fel på som vanligt....

Högaktningsfullt, översittaren Antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingenting som tvingar någon att läsa de trådar som läggs in och verkligen inte heller något som tvingar folk att svara. Varför kan man inte bara ignorera de trådar som man inte tycker är intressanta eller de som man själv inte vill bidra till ?

Kan inte påstå att de som ofta gnäller över folks "dumma" frågor verkligen har så mycket mer att bidra med själva....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man någon fråga är löjlig eller ja helt och hållet dum är det väl bara att negligera frågeställaren. Personligen tror jag inte frågeställarna ställer frågor bara för att djävlas, tvärtom lär de vara osäkra och inte så lite obeslutsamma. Att sen svaren ibland kan vara helt upp mot väggarna kan de inte ha någon aning om. Tänk om detta forum funnits när jag besökte Thailand för första gången (1974), det skulle underlättat + alla minor jag sluppit gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Maneter finns i havet oavsett vilken kust du badar på. Det blåser nog en hel del i juni och då blir vattnet grumligt och det är svårare att se vad som flyter omkring i havet. Det är nog mestadels skräp om det stormar mycket.

Juni är lågsäsong, så ha det i beräkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Evert. Styr kosan till östkusten. Samui i komb med Phangan och/eller Koh Tao är en populär rutt. I juni är det lågsåsongspriser men högsäsongsväder, bra kombo! :)

Missa inte ett par tre nätter avslutningsvis i Bangkok. Thai har "alltid" haft kampanj i juni. Sista utresedag brukar vara kort före midsommar ( runt 16-20 juni).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också stuckit till Samui/Phangan/Tao den tiden på året.

Nån planering med förbokade hotell behövs egentligen inte utan man kan bestämma sig under tiden man är nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingenting som tvingar någon att läsa de trådar som läggs in och verkligen inte heller något som tvingar folk att svara. Varför kan man inte bara ignorera de trådar som man inte tycker är intressanta eller de som man själv inte vill bidra till ?

Kan inte påstå att de som ofta gnäller över folks "dumma" frågor verkligen har så mycket mer att bidra med själva....

Exakt, och det är väl troligen därför som samma frågor poppar upp så ofta.

Jag kan f.ö. faktiskt både förstå antigone och skratta åt hennes inlägg vilket inte betyder att jag inte förstår att trådens tema är seriöst menat.

Och som slutkläm på OT (offtopic = utanför ämnet), det är nästan humor när "frågemaffian" omgående rycker ut med försvar när någon tycker att vissa frågor ställts ganska ofta förut och kanske nämner sökfunktionen. Med ETT undantag, och det är när Martin själv nämner att man kan söka på frågor som är vanliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår fullkomligt alla dina frågor. När man inte varit där har man ju ingen aning.

Vi har varit iväg en gång och planerar nu resa 2 som ska gå till ett par olika stränder på Samui och Koh Tao nästa sommar (ska vara bäst väder där då).

Förra resan hade vi bokat allt innan och det var rätt skönt att slippa gå omkring och leta efter rätt boende.

Denna gång ska vi boka de första dagarna innan resan och sen ett par dagar i förväg på plats via medhavd dator eller internetcafeer för att få sista minuten-priser och kunna styra resan lite under resans gång.

Kolla hotellsajter på nätet innan så att ni har lite olika hotell att välja bland som ni tror kan passa er.

Ang. maneterna var jag också nervös innan men någon klok människa här på forumet skrev hur stor (eller otroligt liten) procents risk det var att träffa en. Sök på kubmaneter här och läs om det själv så blir nog du också lugnare.

Fast jag ska erkänna att jag ändå släpade på en liten flaska ättika ifall... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ungarna har sommarlov förstås. Kan vara lite knivigt att få ledigt ett par tre veckor mitt i terminen och vid februarilovet stiget priserna på resor betydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vi uppfattat det är sommartid den absolut bästa tiden att besöka Thailand. Väderleksmässigt om man väljer "rätt" ställen. Solen är oftast inte alls lika intensiv, trevligare framförallt vid utflykter, mindre med svenskar, prisbilden oftast något mer moderat, ja stämningen är mer gemytlig på något sätt.

Enda nackdelen är att vädret kan vara lika bra hemma i Sverige, om man har otur.

Solsäkrast är Koh Samui med omkringliggande öar.

Kusten från Khanom och norrut, ja i princip hela kusten runt Siambukten ned till Rayong, inklusive Koh Samet.

Är man snabb vid datorn och kollar dagligen, lite flexibel med avgångsdatum, bör man kunna hitta prisvärda biljetter.

Runt 6000 för vuxna och 4000 för barn ska inte vara någon omöjlighet - jag pratar då om direktflyg från Arlanda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag den bästa tiden är nån gång efter nyår då vädret är bra och man kan bryta av den långa tröstlösa svenska vintern!

Fördelen med sommaren är att det är lite folk, bra priser och inget är fullbokat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som mange andre her vil jeg anbefale dere å reise til Samui, Phangan området i juni. Værmessigt er det vanligvis bra, lettskyet og rolige vindforhold. Enkelte regnbyger om ettermiddag, kveld.

Avslutte med noen netter i Bangkok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO jag kan förstå detta babbel om samma inlägg om och om igen, visst gjorde jag en del sökningar innan. Men att få upp resultat som är riktigt gamla finns ju också. Och bara för att andra frågar om Koh Samui så kanske de inte har samma önskemål som vi har. Ja ja skit samma.

Det jag tänker på mer är sysselsättningen ombord, thai kärrorna är ju från 80talet och ingen skönhet direkt men det är den snabbaste vägen (kanske inte alltid). Har för mig att alla "Star Allians" flyg har multimedia skärmar i alla säten, någon som provat dessa? Kanske bara är skräp eller kan de underhålla barnen större delen av resan.

Är det värt att åka direktflyg eller står man ut om man åker via Qatar eller liknande.

Vad tror ni om att boka hela vägen till KohSamui hemmifrån eller ska man köpa biljetter i bangkok, lönar det sig på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Vad tror ni om att boka hela vägen till KohSamui hemmifrån eller ska man köpa biljetter i bangkok, lönar det sig på något sätt?

Köper du biljetter med Thai kan du ofta få Bkk-samui till bra pris, annars är priserna just för den inrikessträckan orimligt dyra med Bangkok Air.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

När man reser med barn så har jag upplevt att det är fördel med ett byte. Vi har många gånger bytt i Mellaneuropa, efter ca 2 tim flygtid, Amsterdam, Zurich, Wien m fl ställen. Då har värsta spänningen för barnen släppt med att flyga och så får de kliva av och röra på sig litegrann. När man sen kliver ombord igen så sätter de sig lättare till ro och somnar. Ni ska inte vara rädda för mellanlandningar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man reser med barn så har jag upplevt att det är fördel med ett byte. Vi har många gånger bytt i Mellaneuropa, efter ca 2 tim flygtid, Amsterdam, Zurich, Wien m fl ställen. Då har värsta spänningen för barnen släppt med att flyga och så får de kliva av och röra på sig litegrann. När man sen kliver ombord igen så sätter de sig lättare till ro och somnar. Ni ska inte vara rädda för mellanlandningar tycker jag.

Håller med till 100%. T.o.m vi vuxna tycker att det är skönt med en mellanlandning på ett par timmar. Gå på en toalett, handla eller ta en fika innan man kliver på planet igen. Det bästa är om man har flygtider så den "långa sträckan" börjar på kvällen. Då käkar man direkt, en virre och sedan sover man gott innan man är framme  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×