Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sumairu

Visa Electron

Rekommendera Poster

Han aldrig använt det som betalkort, bara vid ATM-uttag, då fungerade det utmärkt. Försökte en gång betala i taxfree-butiken i Sharjah, då gick det inte, då uppkoppingen inte fungerade.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han aldrig använt det som betalkort, bara vid ATM-uttag, då fungerade det utmärkt. Försökte en gång betala i taxfree-butiken i Sharjah, då gick det inte, då uppkoppingen inte fungerade.

Hasse

Hm, låter tokigt. Här hemma på lilla Åland säger bankerna att det förmodligen ska fungera. Jag får nog lov att koppla ett visa-kort till också för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han aldrig använt det som betalkort, bara vid ATM-uttag, då fungerade det utmärkt. Försökte en gång betala i taxfree-butiken i Sharjah, då gick det inte, då uppkoppingen inte fungerade.

Hasse

Hm, låter tokigt. Här hemma på lilla Åland säger bankerna att det förmodligen ska fungera. Jag får nog lov att koppla ett visa-kort till också för säkerhets skull.

Sålänge du bara tar ut i atm är det lugnt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken     :cool

Electronkortet måste ha en direktuppkopplad terminal. Är det nåt strul med internetuppkopplingen fungerar det med andra ord inte...

Det fungerar i alla atm och butiker med direktuppkoplade terminaler vilket är dom flesta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken     :cool

Vi valde Visa Electron till våra ungdomar innan de blev myndiga för det kortet kunde vi ha en spärr på så att max 1000 kr åt gången kunde tas ut. En trygghet om de skulle bli av med kortet på något sätt. Det var också gratis i åldern 13-18 år. Sedan de blev myndiga har de inte velat ha Electron,utan bytt till vanligt Visa istället då det gav fler möjligheter. Men som första kort kändes det lagom tyckte vi föräldrar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken     :cool

Håller med. Välj ett vanligt VISA-kort istället så slipper du oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett visa electron på nordea och vanligt visa på swedbank....Aldrig varit med om att electron kortet inte funkat..Jag använder nästan bara electronkortet i thailand pga att det går inte att dra slippar från det....Känns säkrare att betala med detta kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken     :cool

electronkortet drar pengar från kontot direkt, vilket har känts väldigt tryggt för mig. Jag kan alltså inte använda pengar jag inte har. Och precis som Kashmira skrev var electronkortet gratis i ungdomen. Sen har det liksom bara fungerat ÖVERALLT, så jag har inte behövt fundera på det så mycket :)

Känner du att du fick svar på din fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett visa electron på nordea och vanligt visa på swedbank....Aldrig varit med om att electron kortet inte funkat..Jag använder nästan bara electronkortet i thailand pga att det går inte att dra slippar från det....Känns säkrare att betala med detta kortet.

Härligt att det fungerar. Hade nog med det förra gången jag var ner också 2007, men jag kommer inte ihåg hur mycket jag egentligen betalade med det (hade även resecheckar med mig då). Det tråkiga är att det kostar jävligt mycket att ta ut pengar via ATM med mitt kort. Konkurransen om kortkunderna är tyvärr inte så stor här på Åland och det gör väl att de kan ta avgifter för allting. Däremot inte för att betala med det, därför vore det ju finemang om det fungerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast ett vanligt visa kort utan kredit drar också pengar direkt men innehåller diverse bra försäkringar etc. något man inte får med på electron om jag inte minns helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

fast ett vanligt visa kort utan kredit drar också pengar direkt men innehåller diverse bra försäkringar etc. något man inte får med på electron om jag inte minns helt fel.

Då minns du helt rätt, reseförsäkring etc när man köper resa är betydligt sämre (åtminstone i mitt fall).

Men ska man bara ha det till att ta ut pengar så funkar det kanon. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då minns du helt rätt, reseförsäkring etc när man köper resa är betydligt sämre (åtminstone i mitt fall). Men ska man bara ha det till att ta ut pengar så funkar det kanon. :D

Normalt betalar ju man inte, i varje fall inte vi, sina resor med kort. Vi betalar via Nordeas internetbank. Har man då ett Visakort kopplat till kontot, så får man då en reseförsäkring, dock inte för Visa Electron. Har man flera kort, så gäller den försäkring som har bäst villkor. Försäkringen gäller bara för de som bor i samma bostad som kontoinnehavaren, vilket man bör tänka på.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Då minns du helt rätt, reseförsäkring etc när man köper resa är betydligt sämre (åtminstone i mitt fall). Men ska man bara ha det till att ta ut pengar så funkar det kanon. :D

Normalt betalar ju man inte, i varje fall inte vi, sina resor med kort. Vi betalar via Nordeas internetbank. Har man då ett Visakort kopplat till kontot, så får man då en reseförsäkring, dock inte för Visa Electron. Har man flera kort, så gäller den försäkring som har bäst villkor. Försäkringen gäller bara för de som bor i samma bostad som kontoinnehavaren, vilket man bör tänka på.

Hasse

Normalt för mig är att betala med kort. Annars håller jag med dig och bra att få veta hur andra gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är Visa electron en lightvariant av ett vanligt Visa-kort Rätt eller fel?

Om det skulle vara så, varför väljer man det framför det vanliga Visa-kortet som  kan det mesta? Nyfiken     :cool

electronkortet drar pengar från kontot direkt, vilket har känts väldigt tryggt för mig. Jag kan alltså inte använda pengar jag inte har. Och precis som Kashmira skrev var electronkortet gratis i ungdomen. Sen har det liksom bara fungerat ÖVERALLT, så jag har inte behövt fundera på det så mycket :)

Känner du att du fick svar på din fråga?

Jo jag har fått svar på frågan, och min egen slutsats blir att det är ett gratis ungdomskort, som i vissa fall kan fungera även då man fyllt myndig.

För myndiga finns det dock bättre kort av både gratisvariant (både årsavg och uttag) eller med olika stora/små årsavgifter/uttagsavgifter.    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×