Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Marrek

Växla till Baht i förväg

Rekommendera Poster

Jag tycker det känns tryggare att ha pengarna redan. Det är knappast så att jag springer runt med pengarna i bakfickan själv.

Vi är två som har pengarna uppdelade mellan oss. Om vi tycker så varför inte låta oss göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja då tar man fram sitt reservkort och/eller ringer VISA och ber dom lösa det och/eller ber banken som bankomaten hör till fixa det. Har nyttjat alla 3 lösningarna själv å fungerar utan problem!

Tar med seg passet til en bank-filial i Thailand og får overført kontanter fra sin svenske bankkonto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns tryggare att ha pengarna redan. Det är knappast så att jag springer runt med pengarna i bakfickan själv.

Vi är två som har pengarna uppdelade mellan oss. Om vi tycker så varför inte låta oss göra det?

For å "løse" alle eventuelle problemer med å veksle til Thai Baht FØR reisen til Thailand så er det bare å kontakte en vilken som helst bank i Sverige.

Svarene vil garantert bli at kursen er mye bedre i Thailand og at et betalingskort har en meget høy sikkerhet.

Jeg tror neppe at noen her på forumet vil si banken imot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert hög säkerhet. Men senast en kompis var i Thailand blev han dessvärre scimmad.

Vilket självklart kan hända i Sverige med. Men banken själv hade sagt att de föredrog att man tog med sig kontanter och använde kortet i sista hand pga riskerna "är högre" där.

Detta sa hans bank..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert hög säkerhet. Men senast en kompis var i Thailand blev han dessvärre scimmad.

Vilket självklart kan hända i Sverige med. Men banken själv hade sagt att de föredrog att man tog med sig kontanter och använde kortet i sista hand pga riskerna "är högre" där.

Detta sa hans bank..

Jeg tror nok bankpersonalet gikk på "dop". He-he.

Et kort kan sperres og eventuelle missbruk blir erstattet av banken dersom man IKKE har begått grov uaktsomhet. Du må muligens betale en liten egenandel.

Pengene du har på kontoen er fremdeles tillgjengelig dersom du tar med passet til en bank i Thailand.

Blir man frastjålet kontanter så må man eventuelt få disse erstattet av et forsikrings-selskap. Hvis ikke så er kanskje hele ferien ødelagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert hög säkerhet. Men senast en kompis var i Thailand blev han dessvärre scimmad.

Vilket självklart kan hända i Sverige med. Men banken själv hade sagt att de föredrog att man tog med sig kontanter och använde kortet i sista hand pga riskerna "är högre" där.

Detta sa hans bank..

Jag är ganska så säker på att det är större risk att åka ut för skimmning i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert hög säkerhet. Men senast en kompis var i Thailand blev han dessvärre scimmad.

Vilket självklart kan hända i Sverige med. Men banken själv hade sagt att de föredrog att man tog med sig kontanter och använde kortet i sista hand pga riskerna "är högre" där.

Detta sa hans bank..

Skillnaden är att om någon skimmar din kompis eller ditt kort så är det bankens problem.

Om någon stjäl din kompis eller dina pengar så är det din kompis eller dina pengar som har försvunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert hög säkerhet. Men senast en kompis var i Thailand blev han dessvärre scimmad.

Vilket självklart kan hända i Sverige med. Men banken själv hade sagt att de föredrog att man tog med sig kontanter och använde kortet i sista hand pga riskerna "är högre" där.

Detta sa hans bank..

Skillnaden är att om någon skimmar din kompis eller ditt kort så är det bankens problem.

Om någon stjäl din kompis eller dina pengar så är det din kompis eller dina pengar som har försvunnit.

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selfølgelig skal alle gjøre hva dem mener er best å gjøre, men når det ser ut til at noen "skyter seg selv i beinet" så er det veldig lett for noen å si ifra. Og dette kan noen ganger virke som at dem forsøker å fortelle andre hva dem skal gjøre. Men jeg tror at det bare er ment som en hjelp, og ikke som en befaling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst försöker de nog hjälpa, men man behöver inte låta spydig. Sen när jag däremot säger att jag vill göra som jag själv vill för jag tycker det känns bäst så, tycker jag att man ska acceptera det.

Det är ju som sagt skillnad på mina och dina pengar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar oxå växla in rätt mycke innan jag åker använder även kortet,man går ju inte runt med alla pengarna på sig utan har dom i saftyboxen

Nej precis. Jag tycker då det är bekvämt att ha sånt fixat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Men vad spelar det för roll?

Min sambo blev skimmad förra året.

Vad är det med dig? Varför ska du vara så himla störig? Jag säger ju bara hur jag vill göra, låt mig då göra så?

Vad yrar du om? Självklart får du göra hur du vill! Jag har aldrig sagt nåt annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag yrar inte om någonting. Jag är bara så trött på alla som ska låta så spydigt när det inte går i deras pipa.

Nu lämnar jag disskusionen som den är, orkar inte tjafsa överhuvudtaget.

Jag kommer växla innan. Tar med mig kortet om något händer. Period :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag yrar inte om någonting. Jag är bara så trött på alla som ska låta så spydigt när det inte går i deras pipa.

oj, du borde nog läsa igenom vad du själv har skrivit å se vem det är som "låter spydig när det inte går i deras pipa"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Till alla som är taskiga mot agronberg.

Vad menar ni med att komma med en massa bra förslag? Är ni helt dumma i huvet? Ni borde ju förstå att han inte vill ha några förslag som inte stämmer med det sätt som han brukar göra på.

Skäms på er :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till alla som är taskiga mot agronberg.

Vad menar ni med att komma med en massa bra förslag? Är ni helt dumma i huvet? Ni borde ju förstå att han inte vill ha några förslag som inte stämmer med det sätt som han brukar göra på.

Skäms på er :cr

+1. Humor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag blir lite förvirrad. Är  det bättre att växla i bank eller forex??? Vilket gäller?? :-\

MVH

Prova att läsa lite i denna tråd så klarnar det nog. Om inte så finns det ganska många trådar i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Ursäkta men jag blir lite förvirrad. Är  det bättre att växla i bank eller forex??? Vilket gäller?? :-\

MVH

Enklare att växla på Forex, billigare (bättre kurs) på bank.

Jag brukar göra följande (agronberg behöver inte läsa detta):

1. Ta ut lite hemma, Forex eller bank. Ca 5000-15000 baht beroende på budget.

2. Ta ut i bankomat i Thailand när behov uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag blir lite förvirrad. Är  det bättre att växla i bank eller forex??? Vilket gäller?? :-\

MVH

Enklare att växla på Forex, billigare (bättre kurs) på bank.

Jag brukar göra följande (agronberg behöver inte läsa detta):

1. Ta ut lite hemma, Forex eller bank. Ca 5000-15000 baht beroende på budget.

2. Ta ut i bankomat i Thailand när behov uppstår.

Varför skulle det va enklare att ta ut på Forex? Jag bor i alla fall närmare en bank än vad jag gör ett Forexkontor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×