Mimo

När gjorde du första resan?

170 inlägg i detta ämne

2001. Charter till Khao Lak och Fritidsresors nyöppnade hotell Blue Village Pakarang. Det blev sen helt förstört av tsunamin och i stort sett alla som var där då dog. Har återvänt dit och tittat och det är en märklig upplevelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-99 första och sen blev det bara en till 1v resa -05 sen va det färdig semestrat.

Har du bott i Thailand sedan dess (-05) Endoo?

Nej efter 6 dagars resan 05 bestämde jag mig och -07 flyttade jag men den resan räknade jag inte som semester.

Men kom på att jag faktiskt va i Thailand 2 veckor 09 som break under en period på några månader jag var i Sverige och fixade så det va ju en Thai semester till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och sambon gjorde första resan till Thailand 2005, och då åkte vi till Kata i Phuket.

Sedan bar det av igen till Phuket i två omgångar till.

Efter det åkte vi till Koh Lanta först bara jag och sambon i två veckor sedan hela familjen i åtta veckor.

Nu blir det Rayong provinsen och Koh Samet samt Bangkok i Oktober  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte första ggn 2011 till Phuket och bodde då på Karon, Patong och Kata beach + några nätter i Bangkok. Fick genast blodad tand och åkte igen 2012 (Karon, Kamala, Khao Lak), 2013 var vi iväg två gånger; först till Koh Chang (WSB) och Pattaya sen andra svängen var vi till Pattaya, Koh Chang (WSB) och Bangkok.

Nu har vi inbokat Pattaya och Koh Samet om nio dagar  :smoke:.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första resa var till Samui år 2004 2veckor med min mor och en vännina. Och efter jag varit där ville jag aldrig mer tillbaks till Thailand  :cr, min man har har fått övertalla mig att åka till Thailand igen efter 8år och då backpacka och nu älskar jag Thailand och åker en gång per år.Han fick mig att se andra sidor som jag inte sätt. Som sagt man ska ge allt mer en en chans när det gäller att resa  :pra:dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nybörjare när det gäller Thailand. Första resan blev i början av 2012 av en slump och då var man fast. Åkte ner till Krabi fast vi reste runt till öarna o Phuket under 2 veckors tid. Efter det så är det minst 3 veckor i stöten som gäller.  Blir den 4:e resan nu i vinter och det pratas om 3-4 veckor igen  :cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2009 var första gången men absolut inte sista. Det har blivit en gång om året sedan dess och alltid i mars. Phuket, Ao nang, Phi Phi och Koh Lanta. Ofta alla på eller iaf några av dem varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången 1999, sju veckor backpacking. Se´n har det blivit ca en resa per år, totalt hittills 17 ggr. Senaste resan var i februari i år, åker igen någon gång i februari/mars nästa år. Bokar alltid sent, vi är väldigt flexibla.

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår första resa gick 2011 till Patong (5 dagar), Phi Phi (3 dgr), Koh Lanta (5dgr) och Nai Yang (2 dgr). Fick förstås blodad tand som så många andra och åkte igen 2012 till Koh Samui och Lamai (7 dgr), Koh Tao och Mae Haad (3 dgr), tillbaka till Samui och Chaweng Noi (5 dgr) och Bangkok (3 dgr).

2013 gick resan till Koh Chang där vi bodde på Kai Bae beach (5 dgr), en liten sväng till Koh Wai (2 dgr), sen tillbaks till Chang och White sand beach och kräkhotellet Kacha resort... (6 dgr). Avslutade i Bangkok där vi bodde i Chinatown (2 dgr).

2014 åter tillbaka till Koh Samui och Bo Phut (1 natt), Koh Tao, Sairee beach (6 dgr), Koh Phangan, Thong nai pan yai (3 dgr) och tillbaks till Lamai på Samui (6 dgr), och bara 1,5 dag i Bangkok.

2015 provade vi Khao Lak, Nang Thong (7 dgr) och vidare till Kamala (7 dgr).

Tyvärr ingen långresa 2016 men bokad resa till favvokombon Koh Tao, Koh Samui och Bangkok 3 veckor i juni-juli 2017.

Som ni kanske märker passar Samui, Koh Tao och Bangkok oss bäst av de ställen vi varit på, men även Kamala var bra, och de andra ställena är ju också Thailand :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första resan var i mitten av 80-talet. Då var Thailand bra och lite exotiskt. Sedan dess har det blivit mellan 30 till 40 resor, eftersom min fru är thai. Idag tycker jag att Thailand bara känns som helt uttjatat. Lite som Kanarieöarna. Varenda svennefamilj åker dit med glädje, fast allt annat ska vara så politiskt korrekt här hemma. Många vet inte ens att Thailand är en militärdiktatur, där fri val ej förekommer. Militärdiktaturen slår sig för magen, och hänvisar till att de röjt bort olagliga restauranger och tagit bort olagliga solstolar på de populära beacherna. De mest korrumperade är just militärdiktaturen, som förser sig med stora summor pengar, och inte tillåter fria val! 

Dessutom frodas rasismen i Thailand. Försök få lite kontakt med gemene Thai, och fråga vad de tycker om t.ex Burmaneser eller människor från Afrika.

Jag lovar att ni kommer häpna över svaren, om de skulle vara ärliga.

Men visst är alla så trevliga och snälla i Thailand! Men glöm inte vad deras smile betyder! Ett Thaismile kan lika gärna betyda att de tycker att de pratar med en idiot, men de har inga problem med detta, så länge idioten har pengar och betalar.

Ja det var en del negativt om Thailand, men de skadar inte att läsa på lite, och det är alltid kul att veta hur landet man besöker fungerar, utanför hotellområdet.

Snart åker vi igen till detta land. Först en vecka i BKK. Sedan nån månad i Hat Yai och avslutar en vecka i BKK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första resan gjorde vi -07 till Bangkok och Koh Chang. Nu 8 resor senare i sydväst så tänkte vi återvända till Koh Chang igen i januari. Undrar om det har skett några stora förändringar på 10 år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Februari 2008 va vår första resa :), vi hade inte varit utanför 50 skyltarna hemma :D å bokade endast en ToR Bangkok. Två vuxna å vår grabb som inte fyllt 2år än. Vi begav oss med buss från Bangkok till Koh Chang men omständigheter gjorde att vi inte stannade mer än 4 nätter på Koh Chang utan drog istället vidare till Hua Hin där en kompis till oss hade hus, stannade ca 1,5 v innan vi drog tillbaka till BKK igen, Bangkok var för oss "kärlek vid första ögonkastet" och vi har efter det tillbringat fler å fler dagar där :) 

Denna resa går åter till Koh Chang för att ge det den chans vi aldrig gav när vi var där 2008, den lille grabben e dock 10år idag :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första resan var mitt i värsta regnperioden, September 2010 till Phuket (Kata beach) 2 veckor.

Typisk "ving semester" med vinghotell och noll koll på det mesta :8_laughing:

Hade läst på lite om landet innan men ändå kom det mesta som en chock.
Hade hemlängtan efter 4 dagar men det gick över rätt snabbt, när man skulle hem var man nästan på gråten :3_grin:

Nu 6 år senare ska jag göra min 10e resa och det blir bara bättre för varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

November/december 2004 var första resan, då besökte vi Koh Samui, Ao Nang och Bangkok. Nästa resa blev januari/februari 2007 då blev det Ao Nang, Kata Beach och Bangkok. Så i 2013-mars/april Ao Nang-Bangkok och 2014-mars/april Ao Nang, låg på sjukhuset och sedan hotellet, så blev inte precis den bästa semstern och nästa blir 2017-mars/april :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu