Malmfelten1969

Dagsbudget utanför turistorterna

16 inlägg i detta ämne

Har funderingar på en resa i vinter/vår.

Tanken är att flyga till Bangkok-Udon Thani-Bandang.

Tänkte stanna en natt i Bangok och sedan flyga upp till Udon Thani och där stanna en natt. Sedan hyrbil i 10-14 dagar.

Har rätt bra koll på resekostnaderna så det jag undrar är kostnader för hotell, mat och ev utflykter.

2 nätter Bangkok

2 nätter Udon Thani

10-12 nätter Bandang

10-12 dagar hyrbil i Udon Thani

Har aldrig rest till Thailand förr så jag har inte mkt koll. Vill inte ha en supertajt budget utan vill kunna göra saker också.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hotell/guest house kostar mellan 150-20000 thb,det är bara att välja.Du hittar billigare/dyrare varianter också.

Mat: betalade 15 thb för en stor portion stekta nudlar med kyckling i Bkk i vintras. Köttbullar med mos på "farang ställe" 130-400 thb..Man kan äta extremt billigt/dyrt - up to you!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Utanför turistdestinationerna (som i nämnda Udonthani) är det sällan problem att hitta bra boende under 2000 baht per natt:

- Trestjärniga hotell brukar gå loss på sisådär 500-1200 baht natten.

- Fyrstjärniga hotell går loss på  sisådär 1200-3000 baht natten

- Femstjärniga hotell går loss på sisådär 2000-5000 baht natten. För 3000-5000 får du sviten, inte sällan med flera individuella rum.

I Bangkok för du dock fördubbla summorna ovan för motsvarande. Givetvis generellt, även i huvudstaden kan man gör fynd, likaväl som man ibland kan drabbas av överpriser.

Som sagt hittar du genuina och  i mitt tycke superba traditionella thailändska rätter för 15-100 baht här. Undantaget är på de dyrare hotellen där det givetvis kostar betydligt mer.

En jeep brukar kosta från ca 600 baht att hyra per dag och en personbil från ungefär det dubbla. Hyr du längre perioder kan du få ett paketpris. Glöm inte försäkringar etc och kontrollera repor etc på fordonet i förväg (tillsammans med uthyraren) så du slipper behöva riskera att betala dessa i efterhand.

Jag tror din reseplan är som gjord för en lyckad och minnesvärd semester. Ett råd är att boka hotell med pool om du vill svalka dig emellanåt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tipsen! En kollega till mig varnade mig för att hyra bil. Han menar att om man är inblandad i en krock som man inte förorsakat så blir man iaf ansvarig som utlänning!? Lät konstigt tycker jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för tipsen! En kollega till mig varnade mig för att hyra bil. Han menar att om man är inblandad i en krock som man inte förorsakat så blir man iaf ansvarig som utlänning!? Lät konstigt tycker jag?

Många saker kan vara konstiga i Thailand  :cr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, delvis kanske ändå rätt. Hyravtalen täcker oftast inte skador och du får svårt att bevisa din oskuld ... hyr inte bil, det är tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det stämmer att det är relativt vanligt att utlänningen "får skulden" om man hamnar i en olycka. Men att de/vi ALLTID får det (per automatik) är helt enkelt inte sant.

Visst kan man hyra bil i Thailand, men det gäller att man klarar trafiktempot och vänstertrafiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är svårt med deras vägskyltar. De står bara på Thai och har sällan symboler som vi är vana vid. Har man inte kunskaper i Thai tror jag det är svårt att hitta rätt. Man måste nog ha en mycket bra karta. Kolla med de som har mer erfarenhet av att köra bil i Thailand. Närmare turistorterna finns det fler internationella skyltsymboler, men på landsbygden tror jag det är svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är svårt med deras vägskyltar. De står bara på Thai och har sällan symboler som vi är vana vid. Har man inte kunskaper i Thai tror jag det är svårt att hitta rätt. Man måste nog ha en mycket bra karta. Kolla med de som har mer erfarenhet av att köra bil i Thailand. Närmare turistorterna finns det fler internationella skyltsymboler, men på landsbygden tror jag det är svårt.

Jag har för mig att det gick bra att köra efter vägnr. Och att det finns vita pålar där det är angivet sträcka kvar till nästa samhälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det sällan är bara det står på Thai. Jag har kört på vägar runt om i hela landet, bangkok och söder ut då.

är man osäker så ska man inte köra men annars är det väl inget jag skulle säga att man inte bör göra, absolut inte. Men se till att du har ett kodkänt körkort, dvs Thai eller internationellt med rätt behörighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik ALLA eventuella problem med skyltar eller skador vid eventuell krock - hyr bil med chaufför. Behöver inte bli speciellt mycket dyrare, men framför allt, du slipper alla problem.

Gör nu inte nybörjarmisstaget och betala hela kostnaden (priset) vid resans start.

Ska resan ta ex dagar, dela då upp kostnaden i hur många dagar resan ska ta och betala vid varje dags början, detta är det enda säkra sätt på att allt kommer att fungera smärtfritt - jag vet vad jag skriver om - dyrköpt erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heh,har själv kört bil/MC i Thailand över 20 år.Har thai körkort och krockat bara en gång.Var smålullig och betalade då 800 thb för motpartens lilla skada.

Man skall vara försiktig om man är utlänning och inte kan språket/har bra kontakter.Annars finns risken att det kan kosta lite grann...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar räkna efteråt... och blir alltid lika förvånad hur billigt det blev, mellan 8-10 tusen kr/vecka för hustru och mig. Då ingår boende, mat+dricka, resor med båt och buss, samt mat och shopping.

Men vi gillar att sitta och ta det lugnt, läsa, snorkla och njuta av naturen. Inga direkt dyra aktiviteter, förutom att vi åker speedboat ut till öar som ligger en bit ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu