Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tobbe8808

ekonomi thailand 3v-4v

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på att åka till thailand. röra mig runt koh samui, koh pangang, koh tao kanske en resa ner till phuket också. Vill leva bra i hotell med AC och kunna festa rätt bra. Tänkte vara borta runt 1 månad. Kommer 30.000kr allt bli en bra budget allt inräknat flyg och boende och allt som kostar. Även hitta på aktiviteter.

/mvh tobias sörensen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bara att räkna:

- flyg och resor inom landet; 10000,-

- hotell; 400 kr natten -> 12000,-

- mat, vatten, snacks; 700 Baht per dag -> ca. 4400,-

Så då är vi uppe i snart 27000 kr och då har jag inte räknar mer festandet, utflykter och aktiviteter.

Dock så kan man ju komma undan billigare för boende med AC, typ. enklare hotell och guesthouse. Komma ner till kanske 250 kr per natt ger dig ytterligare pengar till festande.

Sedan kanske 700 Baht inte behövs om man äter thaimat 3-4 ggr om dagen och det som blir över kan gå till en en del öl eller någon/några drinkar.

Beroende när du reser så kan du kanske få tag i n billiagre flygbiljett och det kan bli över några tusenlappar där också.

Allt beror på just de utgifter på flyg och vilket boende du väljer. Vad är bra hotell för dig? Hotell i april/maj är också mycket billigare än december/januari/februari.

Det finns en del att beakta när man gör en kalkyl och du ger tyvärr inte alla fakta för att man skall vara mer exakt än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då halverar du ju boendekostnaden. Det är stor skillnad. I okt-nov, bör man få bra priser på flygbiljetter också, så 30000 kr bör ju räcka ganska långt i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat med typ.

7000-8000kr flyg

3100kr för mat

mellan 5000kr för boende

Där har jag ju basic sen drygt 14.000 till resor inom lander,utflykter och fest för resten.

Tror du min buget går för runt 30 dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst r1000

Det bör gå bra om du är diciplinerad och håller i kassan. Jag skulle t.ex. inte vilja leva på mat för bara 100 kr per dag för frukost, lunch och middag.

Se dock till att på ett eller annat sätt ha tillgängligt reservkapital om det behövs, t.ex. m.h.a kreditkort eller bekanta om du inte har mer egna pengar. Det kan alltid inträffa något som man inte har räknat med och det är inte kul att behöva snåla för mycket(även om vissa med framgång gör det till en sport). Du och andra kanske kommer på att ni vill åka på en dykresa eller något och då är det tråkigt om det ska stupa på att det saknas pengar.

Kul i alla fall att du tänker åka och vara borta så pass länge. Det blir säkert jättetrevligt och jag skulle själv hellre göra som dig än att inte åka alls även om det blir lite tajt med pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat med typ.

7000-8000kr flyg

3100kr för mat

mellan 5000kr för boende

Där har jag ju basic sen drygt 14.000 till resor inom lander,utflykter och fest för resten.

Tror du min buget går för runt 30 dagar?

Ett tips 16 okt-15 nov.Thai airways direkt 5830:- då blir det lite mer och festa för.Ha en trevlig resa och njut av livet. :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst r1000

ja budgeten är olika drar själv iväg 1 mån thailand sista okt räknar med 17500-20000 totalt flyget kostar till thailand 7500 kr och det ingår i budgeten dvs 10-12500 kr till hotel mat öl mm

Det låter kanonbra, får man fråga vilket område du tänker bo i? Antar att det är ett ställe med låga priser och det kan ju vara precis lika kul eller bättre än t.ex. Koh Samui eller Phuket där det är dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte börja med en natt i bangkok sen blir det nattåg till chiang mai stannar där uppe ca 7 dar funderar på att åka chang rai,pai,mae salong

efter det natt buss 24 sätes ner till bangkok stannar 2 nätter min bror åker hem till sverige och jag drar ner till krabi phuket ca 10 dar

efter det blir det upp till bkk igen och koh sammet där jag ska möte upp en bekant min sista veckas i thailand blir kanske lite väl mycket resande ????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst r1000

Det låter härligt, var själv i Chiang Mai med omnejd för ett litet tag sedan och trivdes bra där. Körde bl.a hyrd hoj den s.k Mae Hong Son loop. Bra att sänka kostnaden med tågresor som du gör. Jag blir jättesugen att åka igen bara av att läsa din resplan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åkte den svängen för 5-6 år sen var verkligen fint efter vägen , skulle ta bussen till pai tänkte hoppa på den en bit utanför chiang mai eller var det c rai när bussen äntligen kom var den överfull fick stå på nedersta trappsteget 2 timmar hehe bodde i mae salong hos en kinnes på shine sane gt kostade 50 baht natten men var inte det sämsta stället jag bott på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åkte den svängen för 5-6 år sen var verkligen fint efter vägen , skulle ta bussen till pai tänkte hoppa på den en bit utanför chiang mai eller var det c rai när bussen äntligen kom var den överfull fick stå på nedersta trappsteget 2 timmar hehe bodde i mae salong hos en kinnes på shine sane gt kostade 50 baht natten men var inte det sämsta stället jag bott på

Låter som en resa man bör göra så fort tillfälle ges  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

går alltid åt mer pengar en man räknat med alla fall för mig..

sist var jag i phuket 2 veckor brände 18000 men då levde vi gott.

åker i slutet av februari 4 veckor bankok hua hin phuket räknar på att ha en budget på 40.000 så man inte behöver snåla sig fram :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

man kan leva mycket billigt men man kan med leva svin dyrt det är ju lite upp till en själv finns allt sunkigt till super lyx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker ju låg säsong. Kmr ha som budget 40.000 för allt inkl flyg.

Men som sagt vill hålla det till max 30.000. Men om jag måste har jag 10.000kr extra att ta ifrån.

kollat runt lite på sawadee.com

För mig o kompisen blir det runt 100kr om dagen för boende för den standarden vi vill ha med AC och centralt.

Men jag räknar ända högra så jag säger 200kr dagen för boende. 6000kr för 30 dagar.

Sen för mat tänker jag runt 100-150kr dagen = 4500kr för 30dagar . för frukost, ngt lätt mellanmål och middag. Bör ju inte bli dyrare för 1 pers.

Sen har jag tänkt ganska högt för flyg runt 8000kr men det lär ju bli lägre pris.

Sen 1000kr för hep a+b och dukorol eller hur det stavas :).

Blir drygt 18.500 för bara resan ner boende vaccin och mat i 30 dagar.

Sen 11.500kr till att hitta på saker och festa. Även extra 10.000 kr som jag helst inte vill ta ifrån men tar ifrån om jag måste.

Ser det här ut som en bra budget för att röra sig från bangkok ner till samui,koh tao,koh pangang och kanske en runda ner till phuket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×