Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Skogslund

saker man måste göra i thailand

Rekommendera Poster

Halloj!

Det finns säkert lika många svar som individer! :) Jag har ridit på en elefant genom regnskogen, satt på nacken/bakomhuvudet och det var en enorm känsla att känna elefanten under sig.( Vi valde att besöka ett elefantcamp som verkade ta hand om sina elefanter med vetrinärer osv.)

Snorklingen/fridykning vid Similian Islands var nog det mest underbara jag upplevt.

Thaiboxning i Bangkok var något som barnen älskade.

Vi har vandrat mycket på "öde stränder" och hittat resturanger mitt ute i ingenstanns och det har vi uppskattat!

jag skulle kunna fortsätta med massor av saker....

Mvh Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara koppla av och ta det lugnt, glömma alla åtaganden m.a.o. bara njuta men framförallt komma in i lokalbefolknings rytm.

Visst vissa utflykter, är du i Phuket så är väl ett besök hos sjözigenarna ett måste. Framförallt inte glömma att fota ständigt och jämt. 1:a gången får man så många och olika intryck, hjärnan klarar inte av att smälta allt men har du fotat allt du sett och där du varit så vilka minnesbilder man sen kan få fram där hemma framför datorn.

Utanför Khao Lak har du nationalparker och möjlighet att se bl.a. vattenfall i full skala.

Finns diverse "paradisöar" utanför Phuket, är vädret bra så helt ok, men t.ex. James Bondön gör sig hundrafalt bättre på bild än i verkligheten, annars är Krabi's natur verkligen spektakulär.

Å andra sidan har du Freedom beach - en verklig turistfälla, går "bara" att ta sig dit med båt som dessutom kostar skjortan - tror turisten, jag har kört moppe dit 2 ggr.

Är du i Bangkok är guldbuddan en höjdare, åka runt på klongerna (små kanaler),alla templen + alla matställen( flytande marknaden ).

Personligen undviker jag allt som är tillrättalagt för turisten - blir inte helt rätt.

Rida elefant eller bada bland delfiner är inte riktigt min stil,krokodilshower och det allra värsta klappa DROGADE tigrar.

MEN GLÖM INTE KAMERAN !!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte Evert här sammanfattade det hela på ett bra sätt. Jag log igenkännande åt upplevelsen från James Bond-ön som jag besökte första trippen till Thailand -94. Vilket trams, köp vykortet på klippan, det räcker.

Vad man tycker är roligast är ju högst individuellt. Finns inget som tilltalar alla. Jag vill ändå rekommendera Bangkok. Ge det några dagar. Ni kommer kanske inte att gilla staden, men ni kommer gilla Thailand. Därför åker ni tillbaka en gång till och besöker Bangkok igen. Nu är staden ok. Tredje resan så kommer Bangkok kännas som en självklarhet.

En till sak som aldrig tipsas om. Prata och umgås med thailändarna. Några av mina bästa thaiminnen är från när man fått följa med dem på deras ställen.

Och precis som Evert säger så det som är tillrättalagt för turisten blir aldrig rätt, iaf inte för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste besöka Christines massage i Patong. En bit från Hardrock café..

Haha har dock själv aldrig varit där. Men visst låter det intressant att bli masserad av en kvinnokropp? ,9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var också vid Bond-klippan. Kunde också varit utan just det besöket (föstes runt som en skock får och fick stanna i 20 min max), men utflykten var en heldag med flera andra stopp som var jättetrevliga så man ska nog inte förkasta en sån tripp för att den innehåller ett stopp där tycker jag.

Paradise beach bredvid Patong tyckte vi om (ett klart bättre alternativ än Patong beach), likaså att snorkla vid Maya bay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch jag blev helt tårögd när jag började tänka på de där drogade tigrarna som man ska få klappa. Turister är fan dumma i huvudet.

Nej, jag ska klättra! Och nu undrar jag om här finns folk som har erfarenhet av att klättra på Krabi och om ni har med er egen utrustning eller om ni hyr allt på plats? Självklart är det lättare att inte behöva bära med sig något men å andra sidan vill jag gärna ta med mig några egna verktyg.

Och finns det endast nybörjarklättring eller hur fungerar det? Tar emot alla tips. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Enklast är med flyg. Billigast med buss/båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Enklast är med flyg. Billigast med buss/båt.

Hur lång tid tar det med flyg, respektive buss/tåg och vad blir det i prisskillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Enklast är med flyg. Billigast med buss/båt.

Hur lång tid tar det med flyg, respektive buss/tåg och vad blir det i prisskillnad?

Flyg cirka en timma. Buss/båt betydligt längre tid. åk på kvällen kommer fram på morgonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Vi landar också 9 dec i Bangkok!Vilket flyg kommer du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppa fallskärm eller Bungyjump.

Köra Go Cart.

Besöka Siam PArk City och Dream World.

Hyra motorbike och utforska KOh Phangan och Koh Samui på egen Hand

Bada i nåt vattenfall med kläderna på.

Jimmie, Hur tar man sig enklast till Samui från Bangkok då? Jag kommer att landa i Bangkok 9 dec.

Vi landar också 9 dec i Bangkok!Vilket flyg kommer du med?

Jag kommer att åka med Air France med mellanlandning i Paris på väg dit sen blir det KLM hemvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snu ryggen til turist-ghettoen og begi deg ut i Thailand.

Da har du muligheten til å oppleve at dem ikke kun er ute etter pengene dine. Og at du slipper å betale "turist-priser". Eller at taxi-sjåførene oppfører seg som en unison "maffia" og forlanger dobble priser.

Listen er uendelig. Men utenfor "porten" så er det en helt annen og spennende verden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snu ryggen til turist-ghettoen og begi deg ut i Thailand.

Da har du muligheten til å oppleve at dem ikke kun er ute etter pengene dine. Og at du slipper å betale "turist-priser". Eller at taxi-sjåførene oppfører seg som en unison "maffia" og forlanger dobble priser.

Listen er uendelig. Men utenfor "porten" så er det en helt annen og spennende verden.

Det låter bra. Jag gillar att någon är på samma sida som jag. Ja, jag vill gärna undvika turistgettot och se what it's really all about. Det skulle vara kul att göra någon en utflykt till något hjälpcenter för att se om någon hjälpförening har någon typ av organisation där. Bara för att få en insyn i vadf Thailand egentligen är, bortsett från turismen som självklart bygger upp samhället till stor del i dagens läge.

8 dagar klättring, dykning, utflykter och allmänbildning. Yes! Underbart. :D

Sen sista dagen slå på stort och köpa billigt massage, nageldesign, hårförlängning, fejkdesignkläder etc. Skämtar bara. :nau

Semestersoundtrack: All saints Beach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga måsten under en semester.

Ta dagen som den kommer och njuta av ledigheten.

Finns lite saker man inte bör missa däremot :), ta en billiga massage, upplev thailändsk mat när den är som bäst direkt från en moppe i ett gatuhörn. Bada i havet och drick en öl lite då och då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga måsten under en semester.

Ta dagen som den kommer och njuta av ledigheten.

Finns lite saker man inte bör missa däremot :), ta en billiga massage, upplev thailändsk mat när den är som bäst direkt från en moppe i ett gatuhörn. Bada i havet och drick en öl lite då och då. 

Vad är skillnaden på "måste göra" och "får inte missa"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga måsten under en semester.

Ta dagen som den kommer och njuta av ledigheten.

Finns lite saker man inte bör missa däremot :), ta en billiga massage, upplev thailändsk mat när den är som bäst direkt från en moppe i ett gatuhörn. Bada i havet och drick en öl lite då och då. 

Som et lite diskret hint. Massagen som man tar på et turist-sted er absolutt IKKE BILLIG. Den er MINST 3 ganger så mye som normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga måsten under en semester.

Ta dagen som den kommer och njuta av ledigheten.

Finns lite saker man inte bör missa däremot :), ta en billiga massage, upplev thailändsk mat när den är som bäst direkt från en moppe i ett gatuhörn. Bada i havet och drick en öl lite då och då. 

Som et lite diskret hint. Massagen som man tar på et turist-sted er absolutt IKKE BILLIG. Den er MINST 3 ganger så mye som normalt.

Det är väl trots det billigt för en Svensk och en Norsk?

Även om man i en hydda i Isaan kan få den mot 2 hönsägg.

Du bör börja förstå att jämföra icke turistbaserade platser med turistplatser är helt ovesäntligt. På en turistplats har massageställena mycket högre hyra, ALLT är annorlunda presis som det är annorlunda mellan Bangkok och Oslo.

Turistställen är och kommer alltid vara turistställen.

På samma vi som mark vid havet här på Phuket är mycket dyrare än mark i skogen på en för det flesta en totalt oattraktiv plats.

När en turist säger att något är billigt jämför han/hon inte med priserna i Isaan utan med priserna denne person är van att betala hemma på sin ort.

På Phuket är 300 baht för massage standard ÄVEN för Thai. Jag vet flera äldre damer som brukar gå och massera sina ben, de betalar 300 baht eller strax under för det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga måsten under en semester.

Ta dagen som den kommer och njuta av ledigheten.

Finns lite saker man inte bör missa däremot :), ta en billiga massage, upplev thailändsk mat när den är som bäst direkt från en moppe i ett gatuhörn. Bada i havet och drick en öl lite då och då. 

Som et lite diskret hint. Massagen som man tar på et turist-sted er absolutt IKKE BILLIG. Den er MINST 3 ganger så mye som normalt.

Vad anser du som ett normalt pris för massage?

Enligt mej är normalpriser för Thaimassage från cirka 200 baht och oljemassage från cirka 300 baht..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå skal jeg være enig i at det er en aldri så liten forskjell på Isan og Phuket når det gjelder grunnlaget for hvilke priser dem har. Men det trenger ikke være 2-300% dyrere. Hos meg koster det KUN 100 Baht.

Problemet er egentlig at farlang lurer farlang. Dette høres kanskje litt rart ut så la meg forklare.

Jeg kan begynne med en liten historie som hendte med en kamerat i Bangkok for lenge siden når han bodde der.

Etter å ha kjøpt mat på gaten i ca. 6 måneder, og betalt 20 Baht hver gang så sa plutselig kvinne-mennesket som solgte maten at han måtte betale 30 Baht. Min venn spurte selvsagt om hvorfor det. Da sa kvinnen at han var farlang så han skulle betale 30 Baht. Og han ble så sint at kvinnen gav opp så han slapp å betale 30 Baht.

Historien er egentlig litt morsom forde min venn ser helt ut som en thai og han snakker thai og lao 100% flytende. Så kvinnen hedde ikke oppdaget at han var en farlang.Dette er to-pris systemet dem har i Thailand i praksis.

Og så dukker farlangen opp med penger som han vil invistere i Thailand. Han vet selfølgelig nøyaktig hva som er billig og hva som er dyrt for en utlending. Og han setter prisene i forhold til dette, uten å ta hensyn til prisnivået generelt i Thailand. Der en thai kanskje ville dobblet prisene så øker en farlang prisene med 3 ganger.

Om ikke thaiene er grådige nok så er farlangen enda verre. Derfor sier jeg at farlang lurer farlang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×