Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Orijen hundmat i Thailand?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har haft dålig koll på detta, men läst en del om hundmat (skrivet av veterinärer) och insett att de vanligaste varianterna av torrfoder inte är helt lämpliga som föda för en hund. Titta gärna här, detta är de SÄMSTA sorterna enligt sajten: http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/dry/1-star/ I princip alla märken som finns på Tesco etc finns med där.

Att min lilla jycke dessutom hatar den gör inte saken mindre angelägen. Den äter bara varannan dag. Vi har provat alla vanliga sorter.

Jag vill prova Orijen eller motsvarande produkt baserad på kött, inte majs och annat skräp (för en hund/varg). Royal Canin verkar ok med och det är väl ett betydligt större märke.

Är det någon som vet om detta finns på Samui eller i Thailand överhuvudtaget? Priset är av underordnad betydelse. Vår hund är liten och äter därefter. ;)

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Jack russel o han får äta rå färs o kokt råris, det har han ätit i hela sitt 7 åriga liv o mår toppen!

Jag skulle aldrig ge min hund torrfoder, tror inte att det är nyttigt överhuvudtaget, innehåller mest kolhydrater o är inte alls så nyttigt som många verkar tro. För mej är det rätt så logiskt: varför vill man ge sin hund protein, fett o kolhydrater i pulverform format till små kulor som inte är färskt utan räcker i månader...DET är min åsikt, så resonerar jag o min man! Vi ger vår hund färsk mat! Men sen vad andra gör det bryr jag mej inte om, det är upp till varje person vad den vill ge sin hund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Det finns ju för och nackdelar med allt, även med hundmat...

Torrfoder har ju vissa fördelar när det gäller ett stabilt näringsintag.

Jag delar gärna med mig av det jag vet om du vill köra hemlagat, har lite erfarenhet när det gäller behov av näring/vitaminer osv.

Det är lite svårare att hålla hunden på en sund vikt när man ger hemlagat tycker jag själv.

Mvh Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mia! Det ska jag absolut göra.

Ett par gånger i veckan ger vi hunden Cesar som hon älskar. Cesar fick dock ganska uselt betyg här: http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/cesar-dog-food/

Givetvis "skämmer vi bort" hunden, jämfört med thailändska gathundar som letar rester i soptunnor. Men bara för man bor i Thailand behöver man ju nödvändigtvis inte sänka kraven på sin egen hunds mat. Dock tror jag att "riktig mat" är överlägsen om man vet vad man gör. Det är ju samma för oss människor med all processerad skräpmat vi sätter i oss, mot bättre vetande.

Det enda jag gör för gatuhundarna här är att ge bidrag emellanåt till Dog Rescue Center och givetvis kontakta dem om jag ser någon hund som far rejält illa. En gathund (som jag döpte till "Loket") sov på vår trapp i två år (innan han dog av ålder). Givetvis fick han mat. Han var betydligt mindre kräsen än lilljycken, haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mia! Det ska jag absolut göra.

Ett par gånger i veckan ger vi hunden Cesar som hon älskar. Cesar fick dock ganska uselt betyg här: http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/cesar-dog-food/

Givetvis "skämmer vi bort" hunden, jämfört med thailändska gathundar som letar rester i soptunnor. Men bara för man bor i Thailand behöver man ju nödvändigtvis inte sänka kraven på sin egen hunds mat. Dock tror jag att "riktig mat" är överlägsen om man vet vad man gör. Det är ju samma för oss människor med all processerad skräpmat vi sätter i oss, mot bättre vetande.

Det enda jag gör för gatuhundarna här är att ge bidrag emellanåt till Dog Rescue Center och givetvis kontakta dem om jag ser någon hund som far rejält illa. En gathund (som jag döpte till "Loket") sov på vår trapp i två år (innan han dog av ålder). Givetvis fick han mat. Han var betydligt mindre kräsen än lilljycken, haha.

Det värmer i hjärtat att läsa att du bryr dig om gatuhundarna som far illa samt att du ger bidrag till Dog Rescue Center :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

catharina,

Tack! Man ska inte överdriva min insats. Jag skulle kunna göra mer. Tyvärr räcker tiden inte riktigt till, eller så prioriterar man väl annat (med handen på hjärtat).

De som ska ha beröm är de som verkligen engagerar sig i hundarnas välmående här. De är faktiskt ganska många. Sedan finns det ju motsatsen också, men de orkar jag inte skriva om just nu.

Om någon skulle vill ge en slant etc till: Dog Rescue Center, så finns infon här: http://www.samuidog.org/text3_english.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Idag bytte jag ut hälften av torrfodret mot kokt kyckling. Hunden är lycklig!

Vad tror ni om att fortsätta så?

Jättebra! Ibland ger vi vår hund rå färs o 1/4 dl foder...det funkar! Vår hund har ju världens stålmage så vi kan ge han nästan vad som helst utan att han blir dålig i magen. Men jag vet många precis som du nu gjort får tillreda proteinet, sen tror jag iofs ingen ger sin hund rå kyckling! vår hund får 50g färs och 1/2 dl ris el 1/4 dl foder...Men som sagt foder kanske han får 5 ggr/år när riset är slut. det är bara att prova sig fram o tillbaka o ibland trappa ner mängden foder o se hur hunden reagerar. Än del hundar kan inte äta "riktigt mat", så då finns det ingen annan utväg än att ge ett bra foder! Men det verkar som om din hund gillade kyckling o foder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Idag bytte jag ut hälften av torrfodret mot kokt kyckling. Hunden är lycklig!

Vad tror ni om att fortsätta så?

Förutom att Thaikyckling är hysteriskt fullproppade med extra hormoner i sån mån att t.o.m. vissa Thai veterinärer säger att man bör se upp med att ge det till "känsliga hundar".

Gissar att det är jättenyttigt för oss helt okänsliga människor.

EDIT: Ett tips är att bege dig till Macro, där kan du inhandla olika typer av kött för hundar i frysta förpackningar, allt från komage till, lever och annat smarrigt. Bara koka sen klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Stort tack för tipsen båda två! En glad och någorlunda sund hund vill man ju ha och torrfodret ratar hon mer och mer. Hon går hellre hungrig en dag än röra det. Alla former av kött och fisk älskar hon. Hon äter tom hellre grönsaker än torrfodret. (jo, vi har kollat upp vilka grönsaker som är ok och vilka som kan skada en hund)

Angående kyckling borde det ju teoretiskt vara möjligt att köpa direkt från gård, dvs lokala uppfödare med frigående kycklingar och höns. Min frus mors kycklingar får mest ris och inga hormoner alls (vad jag vet) och det måste ju finnas tiotusentals motsvarande. Dock är det nog betydligt svårare att hitta motsvarande på Samui, än vad det är på fastlandet, där ju var och varannan familj har frigående fjäderfän.

Ps. Hormoner i kyckling? Jag har ju ätit kyckling nästan dagligen i evigheter och ökar knappt alls i bänkpressen...  Ja, den var dålig. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara skummat igenom vad ni skrivit.

Men den här artikeln är intressant:

http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12269170.ab

Våra hundar äter endast färskfoder (www.fodax.se) - nu tror jag inte dom har nån rutt förbi Koh Samui, men kanske finns det något liknande i Thailand. :-)

Kan tillägga att vi har en schäfer som i många år hade problem med sin mage, och då hade vi provat de flesta torrfoder. Hans mage är perfekt och han är betydligt mindre orolig (tro fan att man är orolig om man har ont i magen). Dessutom skiter alla våra hundar mindre när dom äter färskfoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Claees,

Jag läste den för några dagar sedan när jag googlade runt lite. Å andra sidan känns det lite överdrivet (att hundar DÖR pga det), men vad vet jag. Jag gissar att de i första hand blir sjuka av fetma alternativt extrem näringsbrist, precis som vi människor. ;)

Jag tror däremot att riktig mat är betydligt bättre än processat torrfoder som tillverkaren haft i en massa billigt krams i för att minska på kostnaderna.

Jag skall ta mig en titt på den lokala djuraffären (eller heter det zooaffär?) och se om de har bättre alternativ att blanda med köttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom skiter alla våra hundar mindre när dom äter färskfoder.

Ja det är sanslös skillnad på utloppets mängd mellan intag av torrfoder och vanlig mat. Har noterat samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran hund äter Alpo och jag ser i CTs länk att det fick 1 av 5 i betyg, kanske dags att byta märke :laugh:

Men o andra sidan får den bara torrfoder som komplement, till frukost och middag får den i huvudsak färskmat som då ibland spädes ut med torrfoder.

Katten får mycket fisk till mat.

Här en bild på mina 2 (o)djur  :)

post-25-14768712765719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hälften kött (mest kyckling) och hälften torrfoder hoprört med lite varmt vatten blev succe. Vi kommer ge henne detta morgon och kväll.

Även vi köper Alpo, eftersom hon i princip matvägrar om hon får Pedigree. Utbudet på Tesco etc är rejält begränsat så det är inte så mycket annat att välja på där. Hittar vi Royal Canin eller annat (bättre) foder, på zooaffären eller Big-C, byter vi direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hälften kött (mest kyckling) och hälften torrfoder hoprört med lite varmt vatten blev succe. Vi kommer ge henne detta morgon och kväll.

Även vi köper Alpo, eftersom hon i princip matvägrar om hon får Pedigree. Utbudet på Tesco etc är rejält begränsat så det är inte så mycket annat att välja på där. Hittar vi Royal Canin eller annat (bättre) foder, på zooaffären eller Big-C, byter vi direkt.

Kolla veterinären antingen i Chaweng, den som ligger på bergssidan av huvudvägen och har två stora trädörrar som port. Minns inte om de har Royal men de har flera bl.a Hills och ett annat märke som ska va bra som ja inte minns namnet på. Ni har ju en liiten vovve så det är ju rätt billigt i drift även om det är betydligt dyrare foder.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du gå över till att ge rena råvaror, så googla på BARF så hittar du hur mycket information som helst om vad hunden behöver få i sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack Tess!

Jag åkte till den veterinären som Endoo tipsade om (frugan kände till dem, som vanligt) och de hade Royal Canin. Det är ungefär tre gånger dyrare än Alpo och Pedigree, men det var väntat.

Hundens betyg då? Nä, gillas inte, men blandat med kyckling och lite varmvatten så gick det ner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundens betyg då? Nä, gillas inte, men blandat med kyckling och lite varmvatten så gick det ner!

De lär sig fort att dissar man maten dimper det ibland ner något bättre.

Tycker förövrigt det kan bli lite väl mycket när det kommer till husdjurs mat och tror företagen är bra på att spela på vår välvilja. Hur många vargar äter en exakt balanserad blandning innehållande allt som det skyltas med på förpackningar och hemsidor etc etc  ::)

Endel ryggar på sig när de hör att någon ska göra egen mat till hunden med riktiga råvaror, -"det är ju jättesvårt att få en exakt blandning"  :o

Tror det skulle bli en mental härdsmälta om vi kikade på listor med allt skit vi får i oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Japp. Även om jag åt korv till lunch ;-), har jag faktiskt börjat bry mig om vad som står på innehållsdeklarationen när jag köper mat. Att läsa vad GB (Wall's) glassar innehåller (exempelvis) får ju bara en självdestruktiv kemist att se glad ut. Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att livsmedelsindustrin är rätt rutten.

Hundar och vargar behöver nog kött helt enkelt. Att jag fortfarande blandar med diverse torrfoder beror nog dels på att jag är styrd av "propaganda" och dels gissar att hunden garanterat får i sig alla vitaminer och mineraler som den behöver och inte bara protein. Men tänker man efter brukar väl få frigående vargar (som har tillgång på byte) lida av vitaminbrist?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänker man efter brukar väl få frigående vargar (som har tillgång på byte) lida av vitaminbrist?!

Jag skulle gissa det jag med.

Kan tillägga att mina hundar äter Alpo, den gillar dem, sen blir det annat utöver det också. Anledningen är just att det är så enkelt. Under perioder har vi dock skippat torrfoder helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×