Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Golfkillen

Var skall vi åka, var skall vi bo?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och min fru, samt vår då exakt ettåriga son har bestämt att vi skall åka till Thailand i slutet av februari 2012. Vi kommer stanna där till mitten av maj. Vi har inte varit i Thailand tidigare, men rest en hel del, både i Asien, men främst i Sydamerika. Vi är inga backpackers, utan när vi reser så gillar vi att bo någorlunda lyxigt, äta bra mat och ha det allmänt bra. Så vi är inte på jakt efter att ha den absolut billigaste semestern. Istället är vi på jakt efter upplevelser, bo i en lyxig Bungalow precis vid strandkanten och så vidare.

Vi har börjat kolla på Koh Lanta, men som sagt, vi har aldrig varit i Thailand tidigare så jag vet ärligt talat inte var jag skall börja leta. Hur är det till exempel med de östra delarna? Var är det bäst väder under den period vi kommer resa?

Vi är på jakt efter tips dels om var vi skall åka, boendeform, där har vi tänkt en blandning mellan schyhsst bungalow precis vid stranden, samt resorts med barnpool osv.

Tack på förhand för era svar ;)!

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så små barn skulle jag vilja rekomendera er en kopp kaffe i Säffle i stället för att släpa med ett helt oförstårende barn på minst 10 timmar flygresa och sedan minst 30 graders värme, men det är min åsikt :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samui eller Phangan, där kan du hitta bungalows direkt på stranden, maxavstånd till vatten ibland understigande 10 meter - alltså ingen strandväg emellan.

Finns även en del fina boenden på Koh Samet dock brist på övriga specifika krav förutom helt underbara stränder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så små barn skulle jag vilja rekomendera er en kopp kaffe i Säffle i stället för att släpa med ett helt oförstårende barn på minst 10 timmar flygresa och sedan minst 30 graders värme, men det är min åsikt :cr

Är böjd att hålla med husse. Sonen kommer att ha all tid i världen att åka till Thailand under sin uppväxt. Fast sonen kanske vill åka till just Thailand ;)

Kanske finns det ställen på närmare håll som passar bättre för en 1-åring?

I all välmening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att både barnet och ni själva kommer att få en bättre långsemester i Europa eller kanske ex.vis Teneriffa. Där finns också golfbanor men inte så mycket mygg som i Thailand och behagligare värme för en baby. Lättare också att få tag på europeisk barnmat.

Är just en Thailandresa så viktig att ni vill utsätta barnet och er själva för en besvärlig semester? Ni kan ju inte ta med barnmat och välling för så lång tid.

Burkmat och välling är av sämre kvalitet och nästan allt är sockrat. Blöjor har jag för mig finns men hyfsad kvalitet kan ibland vara svåra att få tag på.

Förutom tryckförändringar med öronsmärtor så är det ju en lång resa som starkt begränsar en 1-årings stora behov av rörlighet.

I all välmening råder också jag er att vänta med Thailandresan.

Om det är nödvändigt att förlägga er långsemester i Thailand så föreslår jag att ni hyr ett hus eller lägenhet, där bl.a. ni själva kan göra välling, gröt och puréer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antigones tråd har fått genomslag! Tror Thailand blir perfekt, betydligt billigare än Teneriffa. Maila Kirikayan på Mae Nam . Dyrt i högsäsong men de erbjöd billiga rum när jag hörde med dem. Feb och framåt brukar räknas som högsäsong men testa, tror nog att ni kan deala till er ett bra pris. Kök m ugn etc finns o stora urtymmen, över 80 kvm om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antigones tråd har fått genomslag! Tror Thailand blir perfekt, betydligt billigare än Teneriffa. Maila Kirikayan på Mae Nam . Dyrt i högsäsong men de erbjöd billiga rum när jag hörde med dem. Feb och framåt brukar räknas som högsäsong men testa, tror nog att ni kan deala till er ett bra pris. Kök m ugn etc finns o stora urtymmen, över 80 kvm om jag minns rätt.

Mitt medhåll till husse hade nog kommit även utan Antigones tråd.

Självklart blir Thailand billigare än Kanarieholmarna, det är nog alla överens om. Fast det är kanske inte riktigt kostnaden som några av oss pratar om i denna tråd utan barnets välbefinnande. Tycker f.ö. att skruttans inlägg är välformulerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle INTE välja Koh Lanta om det är eran första Thailandsresa. Skulle istället ha valt Koh Samui eller Koh Phangan eller kanske lite på varje ställe...

Amantra är annars ett bra hotell med jättetrevlig personal. Är där rätt ofta fastän jag inte bor där---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att både barnet och ni själva kommer att få en bättre långsemester i Europa eller kanske ex.vis Teneriffa. Där finns också golfbanor men inte så mycket mygg som i Thailand och behagligare värme för en baby. Lättare också att få tag på europeisk barnmat.

Är just en Thailandresa så viktig att ni vill utsätta barnet och er själva för en besvärlig semester? Ni kan ju inte ta med barnmat och välling för så lång tid.

Burkmat och välling är av sämre kvalitet och nästan allt är sockrat. Blöjor har jag för mig finns men hyfsad kvalitet kan ibland vara svåra att få tag på.

Förutom tryckförändringar med öronsmärtor så är det ju en lång resa som starkt begränsar en 1-årings stora behov av rörlighet.

I all välmening råder också jag er att vänta med Thailandresan.

Om det är nödvändigt att förlägga er långsemester i Thailand så föreslår jag att ni hyr ett hus eller lägenhet, där bl.a. ni själva kan göra välling, gröt och puréer.

Hej och tack för dina råd. Du är en av några som avråder oss att åka till Thailand med vår son. Det var också någon som frågade om sonen ville åka till just Thailand. Och nej, resan görs inte i första hand för att vår son. Men genom lyckliga föräldrar så blir barnet lyckligt. Kanarieöarna, och dess form av semester är inte riktigt vår grej (även fast jag vet att det finns mer än charter till Kanarieöarna också).

Gällande barnmat och så vidare, jag kan såklart inte veta hur min son kommer vara om 7 månader, men vid ett års ålder så kan man även äta riktig mat, och inte bara sempers barnmatsburkar (något han för övrigt inte har fått smaka på ännu, utan bara hemlagat). Då torde thailändsk mat fungera lika bra som svensk mat. Jag är av uppfattningen att eftersom det finns thailändska barn, som jag antar mår någorlunda likadant som svenska ettåringar, så är det inte jättefarligt för barn där. Barn är grymt bra på att acklimatisera sig. Självklart kan inte semestern vara en sådan jag är van vid, som att spontant dricka drinkar i en skybar när som (å andra sidan så sover han som en stock ute på lokal). 

Men som sagt, tack för ditt svar (jag menar det, har förstått att detta är ett känsligt ämne, men när man framför det som du gör så är det alltid välkommet). Däremot så undrar jag över när du skriver "Är just en Thailandresa så viktig att ni vill utsätta barnet och er själva för en besvärlig semester?" Är detta något du har upplevt själv? Att en långsemester i Thailand är jobbig när man har barn? Jag har en del bekanta som har varit i Thailand med ettåringar, och de har inte nämnt något om besvärliga semestrar, utan bara hur bra de hade det. Det är inte Thailand som drar, skulle lika gärna kunna vara Malaysia, Vietnam, vi har diskuterat bila i USA, något land i Sydamerika osv. Tyvärr känns Europa alldeles för kallt, och väder-osäkert.

Bara för att hetsa upp folk (jag har skummat några sidor i Antigones tråd), vi skall flyga Economy flex ;)!

Det är också någon som nämner barnets välbefinnande. Hur kommer det sig att barnets välbefinnande är lägre om vi åker till Thailand än hänger med andra runt poolen på Kanarieöarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så små barn skulle jag vilja rekomendera er en kopp kaffe i Säffle i stället för att släpa med ett helt oförstårende barn på minst 10 timmar flygresa och sedan minst 30 graders värme, men det är min åsikt :cr

Hej, har du någon personlig erfarenhet att flyga med så små barn i tio timmar? Och sen vara i 30 graders värme? Vad bygger du ditt resonemang på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samui har bra väder under den tiden. Till och med bättre väder än i Säffle!  :D

Vad har ni för budget per natt el månad?

Hej, så hellre Koh Samui än Koh Lanta? Bättre väder än Säffle låter ju underbart. Har förstått att det är svårt att hitta bättre orter än Säffle annars ;).

Budgeten ligger på ungefär 1000:- / dygn. Men då skall det inkludera allt, såsom hotell, mat osv. Det finns utrymme att under en av månaderna kanske ligga på 1500-2000 per månad. Men det är inget självändamål att göra av med en massa pengar. Bra och billigt är mitt motto ;)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle INTE välja Koh Lanta om det är eran första Thailandsresa. Skulle istället ha valt Koh Samui eller Koh Phangan eller kanske lite på varje ställe...

Amantra är annars ett bra hotell med jättetrevlig personal. Är där rätt ofta fastän jag inte bor där---

Hej, tack för ditt svar. Vad är det som gör att Koh Lanta inte är bra för en förstagångsresenär?

När jag var i Singapore för någon månad sedan, så avrådde de helt och fullt från Thailand, och tyckte vi skulle till Malaysia istället. Tydligen så har Singaporeianer inte så gott öga till Thailand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ännu ett inlägg från mig, skall försöka bara skriva ett åt gången i framtiden.

Vet inte hur många av er som har varit på Perhentian Island i Malaysia. Vi var där för runt 2 år sedan och bodde på Abdul Chalet i en Bungalow precis vid stranden. Det är lite sådant vi är ute efter, rent, fräscht, AC osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lätt är det inte. Lanta är kanon för den som söker lugna stränder och inte kräver något vidare utbud av annat än just lugnare stränder. De fins stränderna hittar man i söder, men då är det också väldans "dött" och skönt för några dagar enligt mig.

Samui är aldrig fel, det finns lugn och även lite fart. Likaså på Phuket.

Norra delen mycket lugn, södra även den ganska lugn, sen fart och fläkt i kända Patong, Karon och Kata.

Khao Lak ärockså ett tips.

Skulle jag behöva säga bara ett av dessa skulle det nog luta åt Samui just för att det där finns betydligt mer "på standen ställen" än på tex Phuket.

EDIT: Maenam skulle också tipsa om på Samui många fina ställen på en lugn stand. Choengmon har också mång afina ställen och en mindre och fin strand som är lugn, bara några minuter från Chaweng, Samuis största ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk denna missär som dessa Thailändska barn får utstå då de måste växa upp i detta varma klimat. Till råga på allt får de säkert inte heller äta Svensk burkbarmat eller Svensk Sempervälling. Det borde vara förbjudet att föda barn i dessa länder. :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, härligt att ha möjlighet att kunna vara borta så länge med hela familjen.

Vi har 3 barn (alla tjejjer) 8, 15 och 18 år gamla. De har alla varit med sedan spädbarnsålder både till Asien, Medelhavet och Kanarieöarna.

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna resa med barnen till Thailand (eller nåt annat varmt land för den delen) som du själv skrev är barn väldigt anpassningsbara, och för en 1 åring spelar de just ingen roll om han/hon får vara hemma eller någon annanstans. Det här med tryck i öronen osv när man flyger avhjälps väldigt enkelt med napp eller dricka just under start/landning (om detta över huvud taget är ett problem), jag känner själv av tryckförändringar när jag flyger, kanske jag också ska vara hemma?

Matfrågan har aldrig varit något problem för oss, vällingpulver går ju faktiskt att ta med för en lång semester.

Jag ska inte råda dig om några speciella resmål i Thailand, för det finns lika många som det finns smaker/åsikter.

Det jag kan råda dig är att titta på tex booking.com på olika boenden, där kan man ex selektera på pris. Vi använder oss i princip alltid av dem, och det funkar suveränt.

Detta att resa med småbarn verkar vara ett alltid lika hett ämne, så det får vi nog läsa mer av här skulle jag gissa.

Hursomhelst önskar jag dig och familjen en riktigt trevlig Thailandsvistelse!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle INTE välja Koh Lanta om det är eran första Thailandsresa. Skulle istället ha valt Koh Samui eller Koh Phangan eller kanske lite på varje ställe...

Amantra är annars ett bra hotell med jättetrevlig personal. Är där rätt ofta fastän jag inte bor där---

Hej, tack för ditt svar. Vad är det som gör att Koh Lanta inte är bra för en förstagångsresenär?

När jag var i Singapore för någon månad sedan, så avrådde de helt och fullt från Thailand, och tyckte vi skulle till Malaysia istället. Tydligen så har Singaporeianer inte så gott öga till Thailand..

Jag har bott här på Koh Lanta sen i Januari och jag tycker inte att det är en bra plats att bo länge på. Finns säkert många som skulle säga precis tvärt emot och sen beror det lite på vad man är ute efter. Dom största stränderna känns ju inte så där paradisaktiga som dom gör på tex Koh Samui och Koh Phangan. Sen tycker jag det finns lite för lite att göra även under högsäsongen.

Jag tycker dock att ni kan dela upp eran resa på iaf 2 olika ställen och en utav dom skulle ju kunna vara Lanta för ni kanske tycker att det är toppen här. Vilket en hel del svenskar gör eftersom dom har valt att bosätta sej här.

Jag tror i vilket fall som helst att ni kommer få det bra här i Thailand oavsett vart ni väljer att bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ännu ett inlägg från mig, skall försöka bara skriva ett åt gången i framtiden.

Vet inte hur många av er som har varit på Perhentian Island i Malaysia. Vi var där för runt 2 år sedan och bodde på Abdul Chalet i en Bungalow precis vid stranden. Det är lite sådant vi är ute efter, rent, fräscht, AC osv.

Tidigare semestrar utan barn är ingen vidare bra referens. Som ni numera vet så är det ju ett helt nytt liv.

Jag skulle aldrig avråda någon att resa med så små barn även om jag aldrig skulle göra det själv.

Klarar ni av ett lugnt och stilla liv på en 1-årings villkor så funkar väl 10 veckor på Koh Lanta bra.

Du nämner de östra delarna och om det är öster om Bangkok du menar så är det i mina ögon ett bättre val.

Pattaya/Jomtien och bort till Koh Chang har ju det mesta att erbjuda. Från lyxiga bungalows på stranden till ett civiliserat stadsliv.

Själv så älskar jag att åka ut till t.ex. Koh Samet och bo på stranden och inte göra nå'nting.

Dock längtar jag tillbaka till stan(Pattaya) igen efter nå'n vecka.

Det jag ser som en fördel med det området är att det finns precis allting inom räckhåll.

Skulle du vilja ta ledigt från familjen för en golfrunda så är utbudet i det närmaste oändligt.

Och om frugan skulle vilja shoppa loss eller gå ut och piffa upp sig lite(eller vad kvinnor nu vill göra)så finns precis allt inom räckhåll.

Möjligheterna är så många att det är svårt att misslyckas.

Och vädret då. Jag var i det området fram till mitten av maj och det var kanon hela tiden. Mars undantaget då vädret var helt ur fas i hela Thailand för ett par veckor men det var extremt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Barnfamiljer gillar Koh Lanta och Klong Dao beach. På Koh Lanta så ligger det många resorter direkt på stranden. Du kan ta barnvagnen och promenera rakt ner på stranden utan att behöva ut i trafiken. Längs stranden finns bra utbud av restauranger och barer och det behövs nog inget mer i nöjesväg för en familj med en ettåring. Det blir ju tidiga morgnar och mindre sena kvällar alldeles av sig själv. Man orkar helt enkelt inte och absolut inte efter en dag i solen och på stranden. På Klong Dao beach, den långgrunda platta stranden, hittar ni ett bra utbud av resorter med bungalows direkt på stranden. Det är många svenska barnfamiljer som väljer att bo där och leva ett mycket lättsamt liv tillsammans med sin familj.

En del väljer att hyra en villa, andra lägenhet om man vill ha lite större än bungalows och det finns två svenska skolor mitt på Klong Dao stranden.

Det jag också tycker är skönt med Koh Lanta när man har barn är att där är inte prostitutionen en stor industri och försiggår inte öppet som på många andra ställen.

Titta på resorter längs Klong Dao eller ta kontakt med t ex Lanta Diver så får du hjälp att hitta nåt som passar er.  Vill man är det enkelt att åka på utflykter till andra öar, t ex PhiPhi och närheten till Krabi town och Trang är trevligt.

Jag tror inte att ni ångrar att ni åker till Koh Lanta, men som det tips du fick innan sa; så kan ni dela på er resa för i slutet av april och början av maj är det lågsäsong på Koh Lanta och kanske det kan bli lite tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så små barn skulle jag vilja rekomendera er en kopp kaffe i Säffle i stället för att släpa med ett helt oförstårende barn på minst 10 timmar flygresa och sedan minst 30 graders värme, men det är min åsikt :cr

Håller fullständigt med! Sedan finns ju också risken att de små liven förstör en hel flygresa för andra resenärer med skrik. Varför kan inte flygbolag låta småbarnsföräldrar sitta längst bak så kan ju ungarna skrika tillsammans? :mebiro_01: :mebiro_01: :mebiro_01: :mebiro_01: :mebiro_01:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man hålla med om att det kan vara jobbigt med barnskrik ibland. Men ännu jobbigare anser jag att det är att somliga absolut måste förstöra varenda tråd som skrivs av föräldrar till sådana.

De allra flesta vet redan er åsikt. Håll er till saken istället som i detta fall mest handlade om en bra plats med lyxigt boende och pool.

Och - Nej, jag har inga småbarn ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man hålla med om att det kan vara jobbigt med barnskrik ibland. Men ännu jobbigare anser jag att det är att somliga absolut måste förstöra varenda tråd som skrivs av föräldrar till sådana.

De allra flesta vet redan er åsikt. Håll er till saken istället som i detta fall mest handlade om en bra plats med lyxigt boende och pool.

Och - Nej, jag har inga småbarn ;)

Fast de nya vet kanske inte dessa "vissas" åsikt eftersom dom troligen inte sökt på forumet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×