Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jan K

Knarkande svenskar i Thailand

Rekommendera Poster

Som sagt mycket intressant läsning, bra skrivet jan.  Har haft funderingar på att till sianokville men jag avstår att åka, droger och korruption och noll säkerhet är inget jag går igång på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra läsning och för mig som gillar S-ville så hoppas jag att

det håller borta massturismen ett tag till.

Tyvärr ska flygplatsen öppna igen i höst och då är det väl kört.

Att man inte kan få kvalificerad läkarvård är allmänt känt och visst,en riskfaktor. Är man orolig för det ska man hålla sig borta från Kambodja.

Barerna som jag varit på även på Victory hill har varit väldigt beskedliga

och tjejerna inte påstridiga över huvud taget, Bangla är 100 ggr jobbigare tycker jag.

Varken jag eller mina bekanta använder droger eller är sexturister, på 3 besök tror jag att jag blivit tillfrågad 1 gång om jag vill köpa marijuana - det var

just på Serendipety beach.

Trivs bra där och åker gärna dit igen!

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan absolut njuta av Sihanoukville också om man inte är ute efter droger och annat. Men hela miljön handlar mycket om knark och sprit, främst bland de yngre. Lätt att råka illa ut med tanke på den korrupta polisen och att till och med svenska UD beskriver Kambodja som laglöst land

Om man nu vill ha fina stränder och en behaglig upplevelse och inte söker ett drogparadis så finns det ju tusen andra ställen än Sihanoukville att välja på! Det är min poäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Sihanoukville och gjort reportaget i Café tillsammans med en kambodjansk fotograf.

Jag förstår, att jag frågade beror på att jag inte riktigt känner igen mig

i ditt i för övrigt välskrivna repotage.

"Mentalt störda västerlänningar tigger på gatorna tillsammans med handikappade lokalbor" - visst har jag sett tiggande lokalbor men aldrig några västerläningar. För övrigt är S-ville ganska välmående jämfört med tex Pnom Penh där man stöter hur mycket tiggare som helst. Men visst finns det droger precis som på samma sätt som på en del andra ställen i Asien som du också nämner i din artikel.

Tycker dock att "Pundarnas paradis" är ett ganska onyanserat repotage om en del

av världen som är under utveckling, trots allt är det inte så länge sedan som Röda Khmererna lakade ur landet ordentligt.

Lokalbefolkningens största problem är långt ifrån drogerna utan det är den totala utförsäljningen av mark, till framförallt utlänningar - fiskebyar både på fastlandet och öar som bott på samma ställe i generationer bulldozas iväg för att de inte kan visa papper på marken. Hotellkomplex ska byggas!

Till och med i nationalparker bygger man vägar och hotell.

Kan i och för sig tänka mig att om man blir av med hem och näring, får en enkel utväg om man kan deala lite gräs till turisterna.

Markexploateringen borde uppmärksammas mer tycker jag, men det är klart att det säljer inte lika bra som "Pundarnas paradis", tror dock inte att antalet besökande Svensks ungdomar är en bråkdel av vad det på tex Koh Pangan.

Sen kan meddela att dykningen är kass i Kambodja, allmänt känt bland dykare -ville trots detta testa och kan bara bekräfta.

Min åsikt är att S-ville är behagligt och laidback.

Två sidor av myntet kanske..

TT

       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välformulerat svar!

Visst är det två sidor av myntet - finns mycket att skriva om Kambodja och Sihanoukville. Mitt fokus låg på svenska backpackers i det här reportaget. Det stora problemet för Kambodja är att landet har svårt att lyfta sig från tredjevärldennivå. Mycket av det beror på den omfattande korruptionen och ett icke fungerande rättssystem. Polisen är insyltad i det mesta vad gäller kriminalitet, exemplevis i Sihanoukville.

När det gäller Röda Khmererna så är det trots allt 32 år sedan de störtades med hjälp av Vietnam. Kambodja har dock ännu inte gjort upp med den period Pol Pot regerade (1975-79). Rättegångar pågår fortfarande i Phnom Penh, bland annat mot Broder Nummer 2.

Genom årtusendena har Kambodjat haft en tradition av folkmord och att hugga huvudet av varandra. Det har skapat en människosyn som inte alltid är behaglig att se på nära håll.

Jag gillar dock Kambodja skarpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×