Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Chryzaliz

Non-Immigrant Visa category “O�

Rekommendera Poster

"O"-visa, då räcker det om man är registrerad pensionär och har motsvarande 200.000 bath på banken.

Jag har "O" och har aldrig visat så lite som 200 000. Enligt thai immigrations sida står det även 400 000 vilket också va det jag senast visade bevis på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en stor skillnad mellan O resp OA.

När man har O så gäller visat ett år men för varje inresa kan man max stanna 90 dagar. Sedan måste man göra en visarun (lämna landet).

Har man ett OA så räcker det att man registrerar sig på imigration var 90 dag.

Sedan O kan man få som gift eller som pensionär och man kan söka det i Stockholm eller GBG.

OA kan man i Sverige bara få som pensionär (och bara i Stockholm och inte GBG). Men som gift kan man få ett motsvarande visum (Tror det heter OA också) men det får man bara i Thailand och kan inte sökas i Stockholm (därför finns inte detta alternativ med på ambassadens pdf file).

hf

Jag har "non-O" och lämnar aldrig landet så det stämmer inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på var du får ditt Non-O. Ambassaden i Sverige kan utfärda Non-O men endast som varianten där du åker ut ur landet var 90 dag. Detta Non-O kan i thailand göras om till samma visum - fast då så man slipper åka ut ur landet. Glasklart eller hur  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det non-o som man kan få på konsulatet i GBG resp Ambassaden i Stockholm kan man läsa om här.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdf

Kortfattat. Man får ett visum som gäller 1 år. Men för varje inresa kan man max stanna 90 dagar. Sedan får man lämna landet.

Detta visum finns i 2 varinater.

Variant 1. Man är pensionär. Man kan visa 200 000thb på banken eller 65 000thb per månad i pension. Summan 200000 överenstämmer med 3 månders pension då man ju bara får 90 dagar per inresa. 

Variant 2. Man visar att man är gift med en Thai och behöver då inga pengar.

Sedan kan man på ambassaden i Stockholm (men inte i GBG) få ett long stay Och detta kallas non O-A.

http://www.thaiembassy.se/documents/NonOA10.pdf 

Detta innebär att man inte behöver resa ut var 90 dag utan endast besöka imigration.

Denna finns bara i en variant att ansöka i Sverige och det är pensionär med 800000 thb. Plus krimrecord, läkarintyg osv.

För att få motsvarande som gift så är det bara att söka i Thailand.

Och det är vad som finns enligt ambassadens hemsida för att få ut i Sverige förutom lite andra saker som turist, ed och lite annat.

Skillnaden att söka i Thailand resp Sverige är ju dessutom att pengarna måste finnas på konto i Thailand när man söker där. Söker man i Sverige räcker det med pengar här. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vart man klokare, tack för eran info. Alltid spännande med dessa trådar  :kla

Hasse: Skrev du rätt att om man är gift och söker 1 års multiple entry (90 dagar max per entry) så krävs inga pengar alls? Låter ju helt ovettigt men varför skulle det inte vara det  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse: Skrev du rätt att om man är gift och söker 1 års multiple entry (90 dagar max per entry) så krävs inga pengar alls? Låter ju helt ovettigt men varför skulle det inte vara det  :)

Så tolkar jag A: i detta dokument.

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdf

Kommer själv att söka ett sådant i sep så vi får se vad resultatet blir.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste du komma igåg att rapportera till oss sen. Lite underligt när de kräver 400 000 för ett år när man söker i landet.

Ska bli intressant för man vet ju liksom aldrig innan  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en vecka sedan fick jag mitt uppehålls tillstånd som gift. Om jag inte hade kunnat visa 45tusen per månad eller 400 tusen på bank, så hade jag suttit Sverige idag o skrivet. Så om jag inte haft dessa pengar hade jag fått skriva något annat än ovanstående. Vem som helst måste ju förstå att du inte kan försörja fru eller dig själv på 0 bhattingar. Du kan ju inte ens gifta dig utan att visa att du kan försörja din fru. Så är det i alla fall i det land jag lever i, Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju ibland lite förvillande i de här diskusionerna då det är lätt att blanda ihop begreppen. Har försökt att läsa på och sammanställt det som jag uppfattat det hela.

"Permit to enter", är det som visa innebär och ger tillstånd att komma in i landet.

"Permit to stay", baseras på vilket visa man har.

"O" ger 90 dagar

"O-A" ger 1 år

"Extension of permit to stay", är förlängningen som kan sökas på Immigration och då är kraven på bankmedel annorlunda.

Då hjälper det inte med 200.000 bath på sin svenska bank utan då är det 400.000  som har funnits på en thaibank i minst 2 månader.

Man behöver dock inte söka nytt visa när man ansöker om "Extension of permit to stay".

Skall man lämna landet får man ansöka om ett "Reentry permit" och sedan fortsätta på det "Extension of permit to stay" man redan har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får med mitt "O"-visa räkna med två resor ur landet i december och i mars.

Men det är helt ok, alltid trevligt att åka över till Laos några dagar.

Som Thai, är jag förvånad över att du inte under din långa tid  i Thailand, inte tagit reda på detta tidigare. Men ska man ha det ena , får man vara beredd på det andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju ibland lite förvillande i de här diskusionerna då det är lätt att blanda ihop begreppen. Har försökt att läsa på och sammanställt det som jag uppfattat det hela.

"Permit to enter", är det som visa innebär och ger tillstånd att komma in i landet.

"Permit to stay", baseras på vilket visa man har.

"O" ger 90 dagar

"O-A" ger 1 år

"Extension of permit to stay", är förlängningen som kan sökas på Immigration och då är kraven på bankmedel annorlunda.

Då hjälper det inte med 200.000 bath på sin svenska bank utan då är det 400.000  som har funnits på en thaibank i minst 2 månader.

Man behöver dock inte söka nytt visa när man ansöker om "Extension of permit to stay".

Skall man lämna landet får man ansöka om ett "Reentry permit" och sedan fortsätta på det "Extension of permit to stay" man redan har.

Pengar ska funnits på Thaibank i 3 månader.

När man gör extension ansökningen ska man ha samma dokument som när man söker visumet så det är som att söka nytt fast det är förlängning.

Som gift med non-O och års extension behöver man aldrig lämna landet om man har pengar att visa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får med mitt "O"-visa räkna med två resor ur landet i december och i mars.

Men det är helt ok, alltid trevligt att åka över till Laos några dagar.

Som Thai, är jag förvånad över att du inte under din långa tid  i Thailand, inte tagit reda på detta tidigare. Men ska man ha det ena , får man vara beredd på det andra?

Nja, så lång tid är det inte men det har gått bra att hanka sig fram på turist-visa, särskilt som det varit gratis de senaste åren. Dock inte nu längre.

Och då jag ändå skall upp till Udon Thani på forumträff(MPR) samt hälsa på vänner så blir det bra med lite besök i Laos.

Se'n är det ju så att det finns så många olika tolkningar av samma regler så man kan ju aldrig vara riktigt säker på vad som gäller just för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengar ska funnits på Thaibank i 3 månader.

När man gör extension ansökningen ska man ha samma dokument som när man söker visumet så det är som att söka nytt fast det är förlängning.

Som gift med non-O och års extension behöver man aldrig lämna landet om man har pengar att visa.

Jag har sett både 2 och 3 månader men för egen del kvittar det vilket, antingen har man pengarna eller också inte.

Är det på samma bank som gäller? Jag tänker nämligen byta bank så småningom.

Jag lär inte söka nytt visum på ett par år(förutom turist-visa) så det blir till att uppdatera sig igen när det blir dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengar ska funnits på Thaibank i 3 månader.

När man gör extension ansökningen ska man ha samma dokument som när man söker visumet så det är som att söka nytt fast det är förlängning.

Som gift med non-O och års extension behöver man aldrig lämna landet om man har pengar att visa.

Jag har sett både 2 och 3 månader men för egen del kvittar det vilket, antingen har man pengarna eller också inte.

Är det på samma bank som gäller? Jag tänker nämligen byta bank så småningom.

Jag lär inte söka nytt visum på ett par år(förutom turist-visa) så det blir till att uppdatera sig igen när det blir dags.

Det ska ha funnits minst 400000 under minst 3 månader så byter man bank blir det nog med stor sannorlikhet strul då utraget i boken, vilket är ditt bevis, under en tid visar noll och i det nya har de inte funnits 3 månader. Skulle inte chansa, men möjligt det går med intyg från banken att man fört över. Jag lyckades med valutakonto utan bok med intyg från bankens huvudkontor i Bangkok men det va en del extra strul pga av detta.

I bangkok på stora Immigration finns allt skrivet och exakt det som stod är också det som gäller i praktiken där, enligt min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×