Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Chryzaliz

Non-Immigrant Visa category “O�

Rekommendera Poster

Nu är resan betald och då är det bara visa-frågan kvar att lösa. Jag kommer att vara i Thailand 7 månader, sep. - apr.

Ett Non-Immigrant Visa category “O†känns väl som ett bra alternativ då.

Infon på ambassadens hemsida känns dock lite oklar för mig:

B. Om du är pensionär och 50 år och äldre krävs följande:

1. Bevis på finansiering eller inkomst

1.1) Ett Pensionsinkomsterna certifikat från Socialförsäkringen (Försäkringskassan) eller privata

försäkringar bolaget, inkomsten får inte vara mindre än 14,500 SEK netto/ månad motsvarar

65,000 Baht

ELLER

1.2) Banktillgodohavande eller Bankbesked att visa konto (endast i kontant) får inte vara mindre än

44,500 SEK netto motsvarar 200,000 Baht, dokumenten skall vara i original och stämplade och

signerade av respektive utfärdare.

OBS! Vid endast visar Banktillgodohavande eller Bankbesked, måste du förbereda pensionären kort

eller bevis på papper som visa att du är pensonären.

2. Personbevis (Utdrag ur folkbokföringen) eller kopia av ditt ID-kort

Alternativet  med Banktillgodohavande passar ju bra men hur bevisar jag att jag har dragit mig tillbaka från arbetslivet?

Jag har ju inte uppnått pensionsålder eller är förtidspensionär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är resan betald och då är det bara visa-frågan kvar att lösa. Jag kommer att vara i Thailand 7 månader, sep. - apr.

Ett Non-Immigrant Visa category “O†känns väl som ett bra alternativ då.

Infon på ambassadens hemsida känns dock lite oklar för mig:

B. Om du är pensionär och 50 år och äldre krävs följande:

1. Bevis på finansiering eller inkomst

1.1) Ett Pensionsinkomsterna certifikat från Socialförsäkringen (Försäkringskassan) eller privata

försäkringar bolaget, inkomsten får inte vara mindre än 14,500 SEK netto/ månad motsvarar

65,000 Baht

ELLER

1.2) Banktillgodohavande eller Bankbesked att visa konto (endast i kontant) får inte vara mindre än

44,500 SEK netto motsvarar 200,000 Baht, dokumenten skall vara i original och stämplade och

signerade av respektive utfärdare.

OBS! Vid endast visar Banktillgodohavande eller Bankbesked, måste du förbereda pensionären kort

eller bevis på papper som visa att du är pensonären.

2. Personbevis (Utdrag ur folkbokföringen) eller kopia av ditt ID-kort

Alternativet  med Banktillgodohavande passar ju bra men hur bevisar jag att jag har dragit mig tillbaka från arbetslivet?

Jag har ju inte uppnått pensionsålder eller är förtidspensionär.

Vad jag vet krävs det 800 000 bath på konto i Thailand nu mer. Innan var det 400 000 bath. Eller motsvarande 65000 bath i månadsinkomst. När jag fixade mitt senast visade jag bankbok från min Thaibank. Pengarna måste också ha funnit på kontot i minst 3 månader.

I en tråd nyligen dividerade jag Göran och Norlund om var och hur ansökan om Non-O går till. I senaste inlägget i den tråden länkade jag till info som finns på Thai immigration. Om det är andra regler nr man ansöker på ambassaden i Sverige vet jag inget om, verkar mysko i så fall men kanske att du bara behöver 200 000 för att få 3 månader som man alltid får först. Gör du det i Bangkok krävs hela beloppet direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på

•Non-Immigrant Visa category “O†(Visiting Family or Pensioner)

och

•Non-Immigrant Visa category “O-A†(Long Stay)

För O behövs mindre stålar än O-A som trådskaparen

bör söka om han inte är gift med thai eller har barn

som är thai medborgare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på

•Non-Immigrant Visa category “O†(Visiting Family or Pensioner)

och

•Non-Immigrant Visa category “O-A†(Long Stay)

För O behövs mindre stålar än O-A som trådskaparen

bör söka om han inte är gift med thai eller har barn

som är thai medborgare

Varför bör jag söka "O-A" isf "O" ?

Jag skall bo tillsammans med min flickvän. Tidigare har jag kört på Turist-visa men då stannat 6 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår väl av namnet vilket Visa du skall söka

“O†(Visiting Family or Pensioner)

“O-A†(Long Stay)

eller ?

Funkar det att söka pensionärs visa så är det klart bättre

men korrekt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på

•Non-Immigrant Visa category “O†(Visiting Family or Pensioner)

och

•Non-Immigrant Visa category “O-A†(Long Stay)

För O behövs mindre stålar än O-A som trådskaparen

bör söka om han inte är gift med thai eller har barn

som är thai medborgare

Hur mycket krävs det enligt dig för O visa då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som enligt thailändska ambassaden skriver på sin hemsida ang. Non-Immigrant Visa category “O†så är det just 200.000 bath på kontot som gäller.

Men på Immigrations hemsida så står det inget om ett sådant visa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på

•Non-Immigrant Visa category “O†(Visiting Family or Pensioner)

och

•Non-Immigrant Visa category “O-A†(Long Stay)

För O behövs mindre stålar än O-A som trådskaparen

bör söka om han inte är gift med thai eller har barn

som är thai medborgare

Hur mycket krävs det enligt dig för O visa då

Inte enligt mej men enligt ambassaden 200,000baht http://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdfhttp://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på

•Non-Immigrant Visa category “O†(Visiting Family or Pensioner)

och

•Non-Immigrant Visa category “O-A†(Long Stay)

För O behövs mindre stålar än O-A som trådskaparen

bör söka om han inte är gift med thai eller har barn

som är thai medborgare

Hur mycket krävs det enligt dig för O visa då

Inte enligt mej men enligt ambassaden 200,000baht http://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdfhttp://www.thaiembassy.se/documents/nonOeng.pdf

I så fall är det betydligt billigare att göra det från Sverige. I Bangko har jag själv fixat och det är inga 200 000 där för non-o tyvärr.

Alltid underligt när man diskuterar visum och Thailand  ;)

Enligt det jag läser på den pdf du länkar till står det inget krav över huvudtaget för alternativ A utan enbart B som är retirement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej lite konstigt för förut var det samma krav för alternativ

A och B

länk till longstay visa O-A

http://www.thaiembassy.se/documents/NonOA10.pdf

mvh

Den länken stämde bättre med min verklighet. Du sa att det va lägre krav O visum, vad har du fått för krav när du sökt det?

För ett år sen fick jag visa 400 000 baht på Thaibank men kort efter hörde jag att de skulle ha höjts till 800 000 för alla typer av O.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej lite konstigt för förut var det samma krav för alternativ

A och B

länk till longstay visa O-A

http://www.thaiembassy.se/documents/NonOA10.pdf

mvh

Den länken stämde bättre med min verklighet. Du sa att det va lägre krav O visum, vad har du fått för krav när du sökt det?

För ett år sen fick jag visa 400 000 baht på Thaibank men kort efter hörde jag att de skulle ha höjts till 800 000 för alla typer av O.

Här är länken till krav för O

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej lite konstigt för förut var det samma krav för alternativ

A och B

länk till longstay visa O-A

http://www.thaiembassy.se/documents/NonOA10.pdf

mvh

Den länken stämde bättre med min verklighet. Du sa att det va lägre krav O visum, vad har du fått för krav när du sökt det?

För ett år sen fick jag visa 400 000 baht på Thaibank men kort efter hörde jag att de skulle ha höjts till 800 000 för alla typer av O.

Här är länken till krav för O

http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf

Ja men den texten kan man ju tolka som att det är noll krav för den under 50 år, eftersom krav om pengar bara står för alternativ B, äldre än 50 år.

Hur som underligt. Skulle vara intressant att veta om någon bara fått visa 200 000 bath (inte ens krav att det ska va i Thaibank ser det ut som). I så fall är det ju att avråda att söka i Thailand vilket jag gjorde eftersom jag bor här och skulle byta visumtill non-o. Att behöva visa 4ggr så mycket pengar är ju helt omrimligt.

Thailand är alltid underbart...inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade ut mitt Non Immigrant Visa "O" i torsdags  :dan

Man måste dock ha intyg från Försäkringskassan(eller privat pensionsbolag) på att man är pensionär.

Är man som jag 50+ och har pensionerat sig på egen hand så räknas det inte  :nau

Då är man hänvisad till "O-A"  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade ut mitt Non Immigrant Visa "O" i torsdags  :dan

Man måste dock ha intyg från Försäkringskassan(eller privat pensionsbolag) på att man är pensionär.

Är man som jag 50+ och har pensionerat sig på egen hand så räknas det inte  :nau

Då är man hänvisad till "O-A"  :cr

Men du hämtade ut "o" och inte "oa"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du hämtade ut "o" och inte "oa"?

Det stämmer, Non Immigrant Visa "O"

Det är lite Thailand i ett nötskal. Ingen regel utan undantag.

Ok, men då hänvisar de alltså inte till OA haha. Blev mest nyfiken för de va så motsägelsefullt det du skrev i samma inlägg men som sagt, Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du hämtade ut "o" och inte "oa"?

Det stämmer, Non Immigrant Visa "O"

Det är lite Thailand i ett nötskal. Ingen regel utan undantag.

Ok, men då hänvisar de alltså inte till OA haha. Blev mest nyfiken för de va så motsägelsefullt det du skrev i samma inlägg men som sagt, Thailand!

Jag hade lite mailkontakt med en tjänsteman på ambassaden innan jag åkte dit.

Jag ville ha helt klart med vilka handlingar som krävdes för att få "O"-visa.

Jag fick bekräftat 2 gånger av honom vad som gällde. Jag skrev ut mailen och bifogade dem till ansökan.

Han insåg sin "feltolkning" och godkände min ansökan.

Han tillade dock att jag kunde inte hänvisa till att jag fått visat den här gången om jag söker igen.

M.a.o. är det "O-A"-visa som gäller så länge man inte är registrerad pensionär av något slag.

Man kan inte vara pensionär om man inte har papper på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du hämtade ut "o" och inte "oa"?

Det stämmer, Non Immigrant Visa "O"

Det är lite Thailand i ett nötskal. Ingen regel utan undantag.

Ok, men då hänvisar de alltså inte till OA haha. Blev mest nyfiken för de va så motsägelsefullt det du skrev i samma inlägg men som sagt, Thailand!

Jag hade lite mailkontakt med en tjänsteman på ambassaden innan jag åkte dit.

Jag ville ha helt klart med vilka handlingar som krävdes för att få "O"-visa.

Jag fick bekräftat 2 gånger av honom vad som gällde. Jag skrev ut mailen och bifogade dem till ansökan.

Han insåg sin "feltolkning" och godkände min ansökan.

Han tillade dock att jag kunde inte hänvisa till att jag fått visat den här gången om jag söker igen.

M.a.o. är det "O-A"-visa som gäller så länge man inte är registrerad pensionär av något slag.

Man kan inte vara pensionär om man inte har papper på det.

Jag ser det hela mycket underligt. Non immigrant OA är vad jag vet retirement visa för de över 50. O om man är gift. Men enligt det du skriver skulle OA inte vara för retirement utan då skulle det vara O?

Tittar man på länkarna här "http://www.thaiembassy.se/consular/visa.php" står det som du säger men tittar man på pdf filerna stämmer det inte. Enligt ALL info jag läst på om genom åren är det O som gäller vid giftemål och familjeband, vilket också är vad jag har, medan i andra fall som tex pensionär är det OA som gäller.

Här kan du läsa om OA - http://www.thaiembassy.se/documents/NonOA10.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt logiskt är det nog inte.

"O-A"-visa kan ansökas utan att vara registrerad pensionär om man uppfyller de ekonomiska kraven, d.v.s. minst motsvarande 800.000 bath på banken.

"O"-visa, då räcker det om man är registrerad pensionär och har motsvarande 200.000 bath på banken.

Hur som helst så fick jag mitt "O"-visa men lär få söka "O-A" till nästa gång om vi inte gifter oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en stor skillnad mellan O resp OA.

När man har O så gäller visat ett år men för varje inresa kan man max stanna 90 dagar. Sedan måste man göra en visarun (lämna landet).

Har man ett OA så räcker det att man registrerar sig på imigration var 90 dag.

Sedan O kan man få som gift eller som pensionär och man kan söka det i Stockholm eller GBG.

OA kan man i Sverige bara få som pensionär (och bara i Stockholm och inte GBG). Men som gift kan man få ett motsvarande visum (Tror det heter OA också) men det får man bara i Thailand och kan inte sökas i Stockholm (därför finns inte detta alternativ med på ambassadens pdf file).

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×