Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tjohaaa

översvämmning koh samui

Rekommendera Poster

Jaha vart tar vi vägen nu då ?

Är en familj på 2 vuxna två barn som sitter fast i bangkok pga översvämning på Koh Samui... Vi har ingen lust att sitta här o vänta så vi tänkte åka till någon annan mysig ö i närheten av Bangkok... Vi har varit på Koh Samet förut men det vore ju kul att hitta någon annan plats i närheten kanske..Någon som har nå tips ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker snålskjuts på ditt ämne  ;)

Vi har bokat till Samui den 11/4 men det börjar kännas olustigt. Vi är tre familjer med tonårsbarn som funderar på att byta ställe. Vi utgår från Bangkok. Vad tipsar ni om? Helst inom bilavstånd. Eftersom vi redan lagt ut pengar på flyg till Samui som då brinner inne.

Om vädret skulle bli bättre de närmaste dagarna och så förbli, hur lång tid kan det rimligtvis ta att få logistiken med transporter, mat och boenden att funka igen på Samui? Även om regnet avtar så är det långt ifrån en trevlig syn som man möter i dagsläget, har ju inte lust att tillbringa semestern i sumpmark utan tillgång till mat och el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar tar det till de olika från Bangkok?

Pattaya tar 2-3timmar har jag för mig. Tror det tog ytterligare 3-4timmar till Koh Chang, minns jag rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samui är sannerligen otursdrabbat den här vintern. Jag hade 4 dagars monsun o översvämning vid nyår och kikade på Chang. Tror det tar närmare 5 timmar från Bkk tillhotell. Hua Hin är närmare, dryga 2 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

,dra till Hua hin, eller ko chang/ KO Mak, söder om ko chang. Eller ta en mer kulturell trip o se lite vattenfall runt Chiang Mai.regnar i Phuket också.tydligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När det väl slutat regna på Samui kommer det förmodlligen gå fort (ett par dagar max) att få allt att fungera igen. Översvämningar är vanliga på ön, men då främst under regnperioden, dvs september-december.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på väg ner nu och ska stanna i Bkk två dagar innan vi far vidare ner mot Samui. Visar det sig att det fortfarande regnar får man väl se över den planen, men som sagts tidigare så torkar det upp fort bara solen kommer fram en dag eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Igår kväll avgick 18.30-flighten (och ev ett par till?) från Samui. Beskeden idag varierar väldigt men jag TIPPAR på att Samui Airport är stängd just nu. Om någon vet säkert så skriv! Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, 5 timmar med buss från bkk- kohchang

Man kan ju flyga,bangkok air 1 timme.ganska billigt faktiskt.

Visst ja, det finns flygplats i Trat nu...fanns inte när vi var på Koh Chang senast  ;) Vad kostar en biljett på ett ungefär? (jag kan googla annars  ;) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När det väl slutat regna på Samui kommer det förmodlligen gå fort (ett par dagar max) att få allt att fungera igen. Översvämningar är vanliga på ön, men då främst under regnperioden, dvs september-december.

Ett par dagar känns som kort tid med tanke på de skador på vägnätet som man ser på http://samui-weather.blogspot.com/

Egoistisk som man är när det gäller sin egen semester så tycker man ju synd om sig själv, men i detta läget måste jag säga att jag lider med all lokalbefolkning som drabbats så hårt denna vinter av allt regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Och jag som har motsatta planer, att "evakuera" mig från femtongradiga Isaan och åka hem och se om hunden och vännerna är vid någorlunda vigör. Jag gissar att textilierna I vårt hus luktar mögelost men det finns ju tvättmaskin alternativt soptunna. Man brukar få en del mögel I husen och lägenheterna efter dessa regn men det fixas med disktrasa och en aircon på full effekt i ett antal timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste just om detta. Och vi åker om en vecka...  :-[

Någon som vet hur väderprognoserna ser ut framöver. Räknar man med att det ska regna länge till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, 5 timmar med buss från bkk- kohchang

Man kan ju flyga,bangkok air 1 timme.ganska billigt faktiskt.

Visst ja, det finns flygplats i Trat nu...fanns inte när vi var på Koh Chang senast  ;) Vad kostar en biljett på ett ungefär? (jag kan googla annars  ;) )

[/quote 3.780 THB t.o.r till Trat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bilder och aktuella rapporter (fram tills nu, tror tjejen kommit iväg till Bangkok äntligen) finns på en fb sida som heter My home Koh Samui. Det ser inte särskilt kul ut och även om vattnet drar bort så har det orsakat en hel del förödelse. Är väldigt tacksam att vi inte hade detta väder då vi var på Koh Tao för en månad sen, vi hade inte en droppe regn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Enligt thailändsk media kommer diverse uppbyggnad på ön kosta uppemot en miljard baht. Det var förvisso bara en gissning (och dessutom igår) så den siffran kommer kanske ändra sig framöver när vattnet är borta och man bättre kan överblicka skadorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×