Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Eja

Planering för 2012

Rekommendera Poster

Vi planerar näst resa. Vi planerar att åka buss mellan Bangkok och Khao Lak.

Varifrån går bussarna?

Finns det flera olika bussar l att välja mellan?

Bokar man biljetter i förväg och i så fal var?

Vad  kostar det?

Hoppas någon vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns lite info. Vet inte om den är aktuell, men den dök iaf upp när jag googlade lite.

http://www.khaolak.de/skhaolak/sArrival.htm

http://www.similantour.nu/gethere_se.html

Tack, jag har sparat adresserna.

Buss vill vi prova en gång. Normalt brukar vi flyga men vi har hört många som tycker VIP bussarna är ok!

Några synpunkter på det?

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Jag åkte VIP bussen till Khao lak 07/08. Det fungerade mycket bra. Gott om plats och säten som gick att fälla långt ner. Vi fick lite färdkost men vi sov mest. Tror att bussen gick ca 18:30 och vi var framme i södra Khao lak ca 05. Vi köpte biljetterna på station några dagar före. Det var julhelgen så vi fick dom sista platserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte VIP bussen till Khao lak 07/08. Det fungerade mycket bra. Gott om plats och säten som gick att fälla långt ner. Vi fick lite färdkost men vi sov mest. Tror att bussen gick ca 18:30 och vi var framme i södra Khao lak ca 05. Vi köpte biljetterna på station några dagar före. Det var julhelgen så vi fick dom sista platserna.

Låter som det ok med buss. Vi törs nog försöka till vintern. Någon som har andra åsikter?

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man väl åka buss så tycker jag det är bekvämt och prisvärt! Vi åkte från chumpon till Bangkok, och då blev vi 1:45h försenade. Och då var de inga problem eller stopp så det är ju som vanligt, tider är inget man följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buss vill vi prova en gång. Normalt brukar vi flyga men vi har hört många som tycker VIP bussarna är ok!

Några synpunkter på det?

???

Helt ok, har aldrig haft några bekymmer, mer än punka som tog någon extra timme.

Under perioder åkte jag en hel del buss långa sträckor.

Köp med mat för maten som finns där bussen stannar är riktigt dålig, min fru äter den inte heller fast hon är väl kanske lite väl tränade smaklökar, men det finns nog många turister som "vill vara värdsvana" och älskar den :D

Dessa matstationer ligger aldrig intill några andra butiker av förklarliga skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

Jag blev också varnad för detta. Att bagageutrymmet inte var säkert, att bagaget kunde bli plundrat. Eftersom alla sover under natten kan ev tjuvar ha fritt fram. Vi hade alla värdeföremål i ett midjebälte under tröjan. Då borde man vakna om någon försöker komma åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? Man undrar ju vad alla dina vänner åkt med för bussar? Själv har jag åkt nattbuss ett oräkneligt antal gånger kors och tvärs över Thailand de senaste 20 åren ungefär och aldrig blivit av med något. Men självklart har man pass, kort och pengar på sig och inte i bagaget precis som vid alla andra transporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bussbolag ska man välja om man ska åka Bangkok-Khao Lak. Är något bolag bättre än andra? Har hört att Statliga bussar är säkrast, stämmer det? Finns det Statliga bussar den sträckan?  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Jag åkte den statliga VIP bussen med 24 platser. Tycker den var bra. Har inte provat något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

Jag blev också varnad för detta. Att bagageutrymmet inte var säkert, att bagaget kunde bli plundrat. Eftersom alla sover under natten kan ev tjuvar ha fritt fram. Vi hade alla värdeföremål i ett midjebälte under tröjan. Då borde man vakna om någon försöker komma åt det.

Du menar att du blivit varnad för att sakr blir stulna? Eller har folk blivit rånade när de åkt i de mindre trygga lastutrymmet.

Det jag vill reda ut är om folk fått saker stulna eller om de blivit rånade. Det är mils avstånd mellan dessa två begrepp anser jag  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

Jag blev också varnad för detta. Att bagageutrymmet inte var säkert, att bagaget kunde bli plundrat. Eftersom alla sover under natten kan ev tjuvar ha fritt fram. Vi hade alla värdeföremål i ett midjebälte under tröjan. Då borde man vakna om någon försöker komma åt det.

Du menar att du blivit varnad för att sakr blir stulna? Eller har folk blivit rånade när de åkt i de mindre trygga lastutrymmet.

Det jag vill reda ut är om folk fått saker stulna eller om de blivit rånade. Det är mils avstånd mellan dessa två begrepp anser jag  :)

Ja med en pistol mot pannan hjälper det inte att ha värdesakerna på sig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

Jag blev också varnad för detta. Att bagageutrymmet inte var säkert, att bagaget kunde bli plundrat. Eftersom alla sover under natten kan ev tjuvar ha fritt fram. Vi hade alla värdeföremål i ett midjebälte under tröjan. Då borde man vakna om någon försöker komma åt det.

Du menar att du blivit varnad för att sakr blir stulna? Eller har folk blivit rånade när de åkt i de mindre trygga lastutrymmet.

Det jag vill reda ut är om folk fått saker stulna eller om de blivit rånade. Det är mils avstånd mellan dessa två begrepp anser jag  :)

Ja med en pistol mot pannan hjälper det inte att ha värdesakerna på sig ;)

Fattar jag rätt. Har någon kommit in på bussen med pistol och rånat passagerarna????

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? På bussen eller utanför? Ingen ingrep och rånarna kom iväg?

PÅ bussen medan dom sov... helt sjukt...!

Man tycker ju att NÅGON borde reagerat... men nej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? Man undrar ju vad alla dina vänner åkt med för bussar? Själv har jag åkt nattbuss ett oräkneligt antal gånger kors och tvärs över Thailand de senaste 20 åren ungefär och aldrig blivit av med något. Men självklart har man pass, kort och pengar på sig och inte i bagaget precis som vid alla andra transporter.

vet bara att det va VIP bussar som åkte på natten...

dom ena hade ryggsäcken vid fötterna... sjukt som sagt...

men det ska väl tilläggas att det säkert inte inträffar jämt.. utan att dom bara hade maximal otur, vid olika turer osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vip bussarna är säkert bra... men tyvärr har alla mina vänner som åka, olika tillfällen, olika år, blivit rånade... nog bäst att slumra med plånbok,pass, mobil, smycken, innanför tröjjan  ;)

Rånade? Man undrar ju vad alla dina vänner åkt med för bussar? Själv har jag åkt nattbuss ett oräkneligt antal gånger kors och tvärs över Thailand de senaste 20 åren ungefär och aldrig blivit av med något. Men självklart har man pass, kort och pengar på sig och inte i bagaget precis som vid alla andra transporter.

vet bara att det va VIP bussar som åkte på natten...

dom ena hade ryggsäcken vid fötterna... sjukt som sagt...

men det ska väl tilläggas att det säkert inte inträffar jämt.. utan att dom bara hade maximal otur, vid olika turer osv...

Och för att förtydliga lite gällde det alltså ingen som blivit rånad, utan bestulen medan de sov.

Inget våld eller hot om våld = inget rån  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kommentar till trådskaparens undran så säger jag åk tåg istället. Jag vet att det är lite bökigt för att komma ut till västra sidan, men stig av i Surat Thani och ta bussen sista biten. Plus att det är väldigt trevligt att åka tåg.

Att undvika bussen pga rånrisk känns väldigt överdrivet. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om rån på bussarna någonsin. Däremot en som blev ficktjuvad, men hon hade då tagit sömntabletter för att kunna sova på bussen.

Största anledningen att undvika bussen är återigen trafiken och olycksrisken samt att chauffören eventuellt knaprar fultjacket Yaba för att hålla sig vaken hela natten.

Sista tipset är ju så klart AirAsia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×