Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jesperlundstedt

Kan någon ge mig lite tips?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska åka till Thailand för första gången i mitt liv i november, Kata Beach.

Ville bara ha lite enkla tips, t.ex:

- Vad man kan hitta på i Kata? Sambon TJATAR om att rida elefant..

- Hur mycket tror ni att man spenderar på per dag om man inte tänker festa utan bara slappa på stranden, dricka någon bira och njuta av ledigheten med sambon?  ;)

Ps, sambon vill säkert shoppa en del också. Vi har hotell + frukost.

Vi tänkte ta med oss mellan 6000-8000:-/pers.. 

Tacksam för svar, och riktigt schysst forum! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte ta med oss mellan 6000-8000:-/pers.. 

Sök på budget i sökfunktionen så kommer du finna tråd efter tråd som avhandlar detta ämne. Allt handlar om vad ni gör.

Sen är ju inte 6-8 tusen så givande info eftersom du inte nämner hur länge ni är borta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och sambon brukar vara borta ca 2v på karon,vi shoppar gör lite utflykter och unnar oss god mat och öl så klart..För oss har det gått ca 17.000 för båda då har vi inte snålat alls,handlat ganska mycket! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns som sagt en del trådar om "budget" om du använder sökfunktionen.

Vi brukar göra av med 3000-4000SEK/per person för 14 dagars vistelse...då festar vi inget, och shoppar knappt något längre. Men lägger endel pengar på transport, utflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nyss hemkomna från Kata, och det ska inte bli några problem att hitta utflykter med elefantridning.

En vanlig dag utan utflykter så lade vi ca 400-600 baht per person på mat och dryck. Generellt lade vi nog mer pengar på dryck (fruktshaker, juice, iste, iskaffe och öl) än på mat, eftersom det är så varmt. Thaimaten kostade runt 100 baht per rätt, den västerländska lite dyrare.

Vi var där med barnen (7 och 9) och gjorde följande utflykter: Tur till Phang-Nga med båttur, James Bond Island, havszigenarbyn Koh Panyee, grotttempel och (tyvärr) kashewnötsfabrik. Tur med elefantridning vid Bang Pae, med vattenfall, kanottur och besök vid Gibbon Rescue Center. Megashowen Fantasea i Kamala (dyr, men helt klart värd pengarna!). Turer med egen taxi som vi hyrde genom hotellet (för enkelhetens skull) till Akvariet (ett av de bästa jag varit på!), fjärilshuset, Big Buddha, Phuket stad och Night market, Wat Chalong och Patong.

Längst söderut vid Katastranden kan man snorkla och se underbara "akvariefiskar" utan att behöva ge sig iväg med båt.

Sen vimlar det av massageställen med superbilliga manikyrer (100-200 baht), fotmassager (200 baht), klippning och "fish spa" (100-200 baht), där man lätt bränner lite pengar när det är för varmt för att ligga på stranden.

Ni har en underbar semester framför er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag o min man gjorde av med 11.000 på två veckor i Kata nu i januari! Ganska mycket med tanke på att ingen av oss dricker alkohol plus att vi inte shoppade nåt alls förutom två par foppa tofflor.

Men som sagt läsk, vatten o shakes är ju inte billigt det heller även om vi inte drack alkohol.

våra pengar gick till mat, utflykter, transporter, avgift för solstol, tvättning 2 ggr och massage 2 ggr!

saker att göra i Kata mer än att bada, shoppa o äta gott vet jag inte...eller jo spela minigolf vid Dino park, dyrt men kan vara skönt om man inte vill bada o shoppa helatiden! ta en massage, manikyr, pedikyr! Annars tipsar jag om att ta er till Freedom beach, grannstranden kata noi, o öarna koh khai nok o raya island!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freedom beach är verkligen jättefint, bra snorkling och underbar natur, vi var där i februari. Vi red på elefant på Kata Hill....man fick välja hur lång tid och vi valde 20 minuter, det räckte för mig. Vi var även en dag på Laem Sing, en strand utanför Kamala, mysigt! Prova även thaimassage, sköntont!

Ha en underbar semester!

Veronica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen tipsa om att ta en snorkel-dagstur med en dykfirma. De vet exakt vart man ska hoppa i för att se så mkt som möjligt.. Vi gjorde en sådan här utflykt på phi phi.. såg vackra koraller,färglada fiskar som vi fick veta namn på, haj, sköldpaddor..

Det är värt att ta dagsutflykt till nai harn, vackert vackert =) och inte så mycket folk.. På vägen dit finns flertal ställen att rida elefant på..

Ni kan åka till patong och uppleva bangla road, som är just en upplevelse..

äta på alla fantastiska thaiställen i kata..

Trevlig resa! Ni kommer få det underbart OCH kommer att längta tillbaka! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska åka till Thailand för första gången i mitt liv i november, Kata Beach.

Ville bara ha lite enkla tips, t.ex:

- Vad man kan hitta på i Kata? Sambon TJATAR om att rida elefant..

- Hur mycket tror ni att man spenderar på per dag om man inte tänker festa utan bara slappa på stranden, dricka någon bira och njuta av ledigheten med sambon?  ;)

Ps, sambon vill säkert shoppa en del också. Vi har hotell + frukost.

Vi tänkte ta med oss mellan 6000-8000:-/pers.. 

Tacksam för svar, och riktigt schysst forum! :)

Jag och dottern (17 år = vuxenpris) kom hem nyss, vi gjorde av med 8000 tillsammans på 17 dagar, köpte mycket och åt gott, samt utflykt Similan, Surin och en del taxi) som exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×