Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
banphe63

Jetski på samui

Rekommendera Poster

Vill härmed varna ALLA att hyra jetski på koh samui.jag har varit där i 5 år nu och dom skinnar folk varje dag på om folk skadat jetskin eller ibland har skadorna funnits sen tidigare! Det är stora pengar också som det handlar om,i flera fall kräver dom 100000 tals bath från dom som hyrt.ta dit polisen tjänar ingenting till för dom får bara en del av kakan så dom gör ingenting. Jag känner till dom som håller på med detta så detta är inget löst prat.Så vad ni gör så hyr inte jetski på samui och speciellt inte på chaweng beach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte en sekund på vad du säger. Själv har jag dock hyrt av de som håller till rakt utanför Al's resort (år 2010), vet inte om de är kvar, de har haft ekonomiska problem, gick att hyra till rabatterade priser 400 baht/30 min. Risken finns att det bildats en kartell (en och samma huvudägare) då lär allt vara kört.

Svårt för att inte säga omöjligt att kolla upp en jetski, framförallt om den ligger i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har aldrig hyrt jetski fast jag bor här. Däremot har jag haft vänner som fått punga upp med allt från 10-50,000 baht (efter förhandling som ofta startat på att de kräft det dubbla) när de krockat eller någon detalj gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyyyy får ont i magen när jag läser! åker till kata snart o ungarna älskar jetski finns inte en chans att de avstår!

Bara att hoppas på en stor portion tur antar jag :)

vad bra att delar med dig av din erfarenhet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Dessbättre går det ju bra i de flesta fall. Kontrollera jetskin innan (efter eventuella märken och skador, tillsammans med uthyraren) och kör lite försiktigt så är jag mer eller mindre övertygad att det går bra.

Att vara allmänt trevlig KAN vara bra också. Min erfarenhet är att uthyrare med dolda agendor kanske hellre kräver pengar av ett "grabbgäng" på fyllan, än av en barnfamilj med glada miner. Visst, en generalisering men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Ko Samui år 2001, första o sista gången. Hört om maffian där. Inte som italien kanske men det skjuts där också. Var väl nån svensk för några år sedan som blev skjuten, hans brorsa fick ställa upp och betala läkaren (i BKK tror jag) med en massa pengar för att operera honom. Han överlevde men brodern sitter med flera hundratusen extra i lån på huset nu. Om det inte var en miljon. Man måste vara försiktig i thailand, speciellt när det är långt till lagens riktiga arm. Hört att Bangkok blivit bättre med korruption, men vad VET man egentligen. ?

Vet dock att polisen ofta stjälper mer än hjälper. Jag o några andra hade en diskussion om korruptionen i allmänhet, och det var en i den diskussionen som nästan försvarade denna med anlednng av att lönerna är så låga. Men för en europe låter detta mer skrämmande än att man ska tycka synd om att poliserna har låga löner och därför inte tar tag i verkliga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt Thailand kan va underbart men rättsystemet här är ett stort skämt!!! va senast igår i Bangkok med bil o blev stoppad av en polis som såg jag va fallang o han påstod att jag kört för fort o att jag skulle betala 2000 bath i böter men han sa till slut till min thaitjej att betala 1000 bath i hans ficka va bättre... man blir så jävla trött!  bara hitta på saker o ta pengar från oss utlänningar o vi har inte ett skit o säga till om. funderar på att bosätta mej här men blir det inte så så är det enbart för att det är totalt laglöst många ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Ko Samui år 2001, första o sista gången. Hört om maffian där. Inte som italien kanske men det skjuts där också. Var väl nån svensk för några år sedan som blev skjuten, hans brorsa fick ställa upp och betala läkaren (i BKK tror jag) med en massa pengar för att operera honom. Han överlevde men brodern sitter med flera hundratusen extra i lån på huset nu. Om det inte var en miljon. Man måste vara försiktig i thailand, speciellt när det är långt till lagens riktiga arm. Hört att Bangkok blivit bättre med korruption, men vad VET man egentligen. ?

Vet dock att polisen ofta stjälper mer än hjälper. Jag o några andra hade en diskussion om korruptionen i allmänhet, och det var en i den diskussionen som nästan försvarade denna med anlednng av att lönerna är så låga. Men för en europe låter detta mer skrämmande än att man ska tycka synd om att poliserna har låga löner och därför inte tar tag i verkliga problem.

En korruption som är mer kända måste väl vara mindre läskig korruption än gömda... inte långt utanför din dörr, dvs i Sverige. Allt är korrupt mer eller mindre än att du vet om det. Det kan du inte undvika medans i Thailand KAN du undvika på sätt och vis.

Det klart vart du än åker så vill folk ha pengar, man få ta risker och är beredd att det kommer hända grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt Thailand kan va underbart men rättsystemet här är ett stort skämt!!! va senast igår i Bangkok med bil o blev stoppad av en polis som såg jag va fallang o han påstod att jag kört för fort o att jag skulle betala 2000 bath i böter men han sa till slut till min thaitjej att betala 1000 bath i hans ficka va bättre... man blir så jävla trött!  bara hitta på saker o ta pengar från oss utlänningar o vi har inte ett skit o säga till om. funderar på att bosätta mej här men blir det inte så så är det enbart för att det är totalt laglöst många ggr.

Det är säkert möjligt, finns ju flera länder man kan flytta till eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det jetskimaffia på Chaweng beach.

Fasta priser på hela beachen 1200 baht för lilla motorn (30 min) stora motorn 1600 baht för 30 min. Inte prutbart.

Efterfrågan är dessutom minimal, kontrollerade lite under förra veckan. Vissa dagar under 20 åk, någon dag t.o.m under 10 åk. Jag ljuger inte när jag garanterar att inte under någon dag var det fler än 30 åk och detta gäller 25 st uthyrbara jetskis uppdelade på 3 platser längs Chaweng beach.

Killarna som hyr ut var inte speciellt intresserade att överhuvudtaget anstränga sig för att utöka uthyrningen, ok, någon dag körde de en repa längs stranden för att visa upp att de överhuvudtaget fanns.

Hur de får ekonomin att gå ihop är för mig en gåta.

Jag såg flera jetskis med skador i fronten och längs sidan, dessa låg senare ALLTID i vattnet - ingen var uppdragen på stranden.

Orsak till att jag la märke detta var att min morgonpromenad alltid gick förbi deras ankomstplats till stranden vid kl.9.15

M.a.o. det gäller att vara observant när man hyr något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det jetskimaffia på Chaweng beach.

Fasta priser på hela beachen 1200 baht för lilla motorn (30 min) stora motorn 1600 baht för 30 min. Inte prutbart.

Efterfrågan är dessutom minimal, kontrollerade lite under förra veckan. Vissa dagar under 20 åk, någon dag t.o.m under 10 åk. Jag ljuger inte när jag garanterar att inte under någon dag var det fler än 30 åk och detta gäller 25 st uthyrbara jetskis uppdelade på 3 platser längs Chaweng beach.

Killarna som hyr ut var inte speciellt intresserade att överhuvudtaget anstränga sig för att utöka uthyrningen, ok, någon dag körde de en repa längs stranden för att visa upp att de överhuvudtaget fanns.

Hur de får ekonomin att gå ihop är för mig en gåta.

Jag såg flera jetskis med skador i fronten och längs sidan, dessa låg senare ALLTID i vattnet - ingen var uppdragen på stranden.

Orsak till att jag la märke detta var att min morgonpromenad alltid gick förbi deras ankomstplats till stranden vid kl.9.15

M.a.o. det gäller att vara observant när man hyr något.

För dom 30 min på en jetski, får en vanlig Thaiarbetare jobba 4-5 låååånga arbetsdagar. Finns ingen rim och reson i prissättningen     :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur de får ekonomin att gå ihop är för mig en gåta.

Visst har de sämre och bättre tider och senaste åren har väl varit lite sämre på flesta håll i landet. För bara några år sen tjänades en jetski ofta in på en månad och även om de har så lite som ett åk om dagen under vissa tider så inbringar det ju då som minimum 30000 bath/månad efter soppa etc. Har en ägare 3 stycken så, ja det blir en del.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst r1000

Flera jetski-uthyrare har i praktiken grävt sin egen grav med scam som de utsätter turister för. Det är tråkigt genom att det är kul att köra jetski, men jag kommer inte att hyra någon mer så länge man inte kan lita på uthyrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul åka jetski....varför? bara en undran, bättre ta en kanottur o stilla i sakta mak uppleva laguner, jetski luktar o för oväsen, dessutom stör de idyllen med badandet för många.Eller snorkla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul åka jetski....varför? bara en undran, bättre ta en kanottur o stilla i sakta mak uppleva laguner, jetski luktar o för oväsen, dessutom stör de idyllen med badandet för många.Eller snorkla.

Du svarar inte på din egna fråga, det är kul för att det går fort. Personligen tycker jag inte det är så där jättespännande.

Det du säger kan man ju använda på allt.

Varför åker man till Thailand. Det förorenar naturen och förstör idyllen med turister.

Ut och plocka svamp eller tälta i Sverge istället  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul åka jetski....varför? bara en undran, bättre ta en kanottur o stilla i sakta mak uppleva laguner, jetski luktar o för oväsen, dessutom stör de idyllen med badandet för många.Eller snorkla.

Lycka till med att få nån som vill köra jetski att vilja paddla kanot... Det är ju som att ge en trampbil till nån som vill ha en ferrari...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle hyra Jetski skulle jag tillsammans med ägaren gå igenom hela "jetskin". Och anteckna varenda repa etc. Skulle han efteråt påpeka att jag gjort repa eller förstört nån detalj skulle det nästan vara värt att ge uthyraren en dansk skalle ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste om en kille som fotades av sin tjej precis då han åkte iväg, då syntes en plastdetalj som var skadad bak.

Han kom tillbaks och de krävde 150000b för skadan annars skulle de ta dit polis.

En bekant till dem som ursprungligen var från Thailand tog dit polis direkt, de visade fotot sen de tog 6st nya jetski's av uthyraren och försvann.

I det fallet ångrade han nog sig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gång hyrt moped de påstod att jag skadat den men jag sa nä och gick därifrån Dessa satans vattenskotrar har jag aldrig tyckt om de som hyr ut dem de kan man gräva ned under sanden större idioter finns inte.Bojkotta svinen bort med dem de förstör för alla   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska fråga en jetski uthyrare hur mycket det kostar att lämna tillbaks den när jag åker till Thailand nästa gång (Eftersom de vanligtvis brukar vilja kräva pengar?). Kanske billigare att behålla den än att ens lämna tillbaks den efter uthyrningen. Men jag kör inte jetski.... Så det kvittar egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×