Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Raan

Chaufför i Thailand?

Rekommendera Poster

Gäst Raan

Kan jag arbeta som buss/lasbils chaufför i Thailand?

Alernaivt om jag startar ett transport företag och köper egna bussar/lasbilar. Får jag köra dessa då?

Jag har Thailändska vänner som har lastbilsåkeri i Thailand. De vill jag arbetar för dem. Jag bryr mig inte om den minimala lönen, jag har pengar. Men vill bo och arbeta i Thailand och jag är ubildnad chaufför i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, är rätt säker på att chaufför är ett av dom jobben som inte västerlänningar får ha/utföra..

finns listor som nog är rätt lätta å googla fram om dom jobbet vi inte får utföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äga får du verkligen! men du får inte köra själv (med reservation för att jag har fel där ;)  )

men i princip alla jobb som en Thai kan göra får vi inte göra = i princip alla låg kvalificerade jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Tror inte man kan köra alltför länge på Thailändska vägar utan att bli del av någon form av dyster statistik. Vore jag dig skulle jag överlåta den på fulla engelsmän i stället oavsett om man får köra eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

:) Jag har kört mycket personbil och är van med vägarna i Thailand men jag har aldrig tung trafik.

Så då köper jag en lasbil och ansäller ett par chaufförer och lastare så är myndigheterna nöjda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Jag har kört mycket personbil och är van med vägarna i Thailand men jag har aldrig tung trafik.

Så då köper jag en lasbil och ansäller ett par chaufförer och lastare så är myndigheterna nöjda

Har du så gott om pengar att du kan köpa en lastbil och anställa några personer utan att ha några kunder så borde du kunna leva gott i Thaialnd resten av livet utan att behöva jobba :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kompisarna ville du skulle lastbil åt dem, vilket du inte får, ser jag inte vad som uppnås om du startar ett eget bolag och anställer folk :th

Vi kanske missförstod det hela.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

jo, det var ett tag sedan jag var här. Att driva ett bolag i Thailand även om jag har pengar så jag med lätthet skulle kunna bo resten av mitt liv i Thailand utan att röra ett finger, beror på att det är lite tråkigt att inte göra något. Jag gillar att driva företag oavsett var det ligger.

Jag gjorde alltså slag i saken och köpte 2 Scania lastbilar, låter dessa gå i min väns åkeri som ordnar med last, jag har 4 chaufförer och 4 lastare anställda och allt flyter på fint.

Det var inte så omständigt att starta bolaget i Thailand och med ett Thailändskt ltd bolag med 4 milj baht insatt så fick jag 2 arbets och uppehållstillstånd i Thailand. Väldigt bra.

Jag får inte köra bilarna i yrkestrafik, men väl i privat syfte.

Eftersom jag nystartade bolaget i Thailand och har en Thailändsk delägare (familjemedlem)så har jag också i företagets namn rätt att köpa mark, det är bra eftersom jag troligen kommer att bygga ut detta åkeriet.

De flesta svenskar verkar satsa på barer och restauranger kring turistorterna, jag satsade på ett åkeri på landsbygden.

Så har du några kronor liggande i byrålådan så är detta verkligen att rekomendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

Tack :) Jo det gör det nog, mycket jobb finns. Men det viktigaste för mig är att jag har något att göra, inte att jag ska bli rik. Haha det är jag redan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul att höra att du kunde förverkliga dina idéer. Hur lång tid tog det att få alla thailändska papper klara egentligen? Det verkar ju ha gått fort från ord till handling här!

Grattis och hoppas det funkar bra i fortsättningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen kul att höra att du kunde förverkliga dina idéer. Hur lång tid tog det att få alla thailändska papper klara egentligen? Det verkar ju ha gått fort från ord till handling här!

Grattis och hoppas det funkar bra i fortsättningen!

Att starta bolag tar inte alls tid.

Förövrigt kul att höra om lite udda företagande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

Jo det gick fort, men man kommer långt med pengar i Thailand :) och jag hade mycket hjälp av mina redan insatta vänner. Men det är bara startat och företaget har rullat i 1,5 månad. Jag jobbar hårt för att fatta vad jag pysslar med :) men det är kul med utmaningen.

Som svar på föregående lite sakastiska inlägg, jag har valt att betala mina anställda på samma stätt som de thaländska åkerierna gör, varken mer eller mindre.

En normal chaufförslön ligger på 400baht per dygn och lastarna har ca 300baht.

Min fördel är att jag har goda vänner som kan branschen här, jag har pengar så jag kan skynda långsamt och jag förstår den Thailändska kulturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du trivs och det är ju bra, personligen inte vad jag tror jag skulle tycka va den roligaste saken att syssla med, men vi har ju alla olika smak.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

Nja de flesta kommer väl inte till Thailand för att jobba, speciellt inte om man av ekonomiska möjligheter kunde slippa. Men jag har testat att bara finnas till här också och det blir långtråkigt.

Jag kollade lite på barer, restauranger, hotel och butiker men det gör ju alla andra. Dessutom vill jag göra något thailändskt, alltså som inte har något direkt med turister att göra.

Så hittills trivs jag med tillvaron, och faktiskt så kan jag trots att jag står som ägare ändå sitta på verandan större delen av dagen och njuta av (regnet just nu) tillvaron eftersom jag ändå inte kan göra så mycket. Jag har låtit mina vänners revisor ta hand om alla papper, jag har deras advokat som sköter myndigheterna och jag strosar runt med en drink i handen och är chef :) Ganska bra tillvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Jag har kört mycket personbil och är van med vägarna i Thailand men jag har aldrig tung trafik.

Så då köper jag en lasbil och ansäller ett par chaufförer och lastare så är myndigheterna nöjda

Nej, du får heller inte äga ett företag i Thailand, men väl vara delägare där de thailändska delägarna äger minst 51% av bolaget. Tecknings- och beslutanderätt i bolaget går dock att ordna så att man som minoritetsägare ändå har beslutanderätten.

Du behöver också ett arbetstillstånd som direktör i bolaget.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) Jag har kört mycket personbil och är van med vägarna i Thailand men jag har aldrig tung trafik.

Så då köper jag en lasbil och ansäller ett par chaufförer och lastare så är myndigheterna nöjda

Nej, du får heller inte äga ett företag i Thailand, men väl vara delägare där de thailändska delägarna äger minst 51% av bolaget. Tecknings- och beslutanderätt i bolaget går dock att ordna så att man som minoritetsägare ändå har beslutanderätten.

Du behöver också ett arbetstillstånd som direktör i bolaget.

Göran

Det siste innlegget er 100% korrekt.

Man eier IKKE et selskap med KUN 49% av aksjene. Og eierforholdet er veldig usikkert fordi man blander familie-medlemmer inn i aksjeselskapet. Hva skjer den dagen man oppdager at den kjære konen ikke er så veldig kjær lenger, og man mister alt og livet er ikke så herlig?

Det er greit å ha altfor mye penger, men man trenger ikke å gjøre som strutsen, og stikke hodet i sanden for det.

Jeg vil legge til at en utlending får IKKE arbeidstillatelse som sjåfør i Thailand UANSETT hva noen utlendinger påstår. Da yrket sjåfør står på en liste over yrker som er forbudt for en utlending å inneha i Thailand. Brudd på dette kan medføre meget strenge straffer.

Som et lite ekstra tillegg så vil jeg nevne at det å kjøre bil i Thailand er intet problem dersom man bare lærer seg kjøremønsteret. Jeg har kjørt bil i Thailand i over 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

Jo helt rätt till de 2 senaste inläggen, och hade ni läst ordentligt så kan ni läsa att jag har företaget tillsammans med min familj.

Detta med att de kan ta allt och jag står helt utan tror jag är en minimal risk i just vårt fall, men om så skulle ske så får jag gratulera dem till ett bra och fungerande bolag, jag klarar mig fint ändå.

Och precvis som du säger är det inga problem att köra bil i Thailand, jag har kört i många år, men jag fick inte äga bilen innan jag hade permanent uppehållstillstånd.

Arbetstillstånd och uppehållstillstånd för 2 utländska medborgare följer automatiskt med företaget om jag investerar 4 milj baht i bolaget, vilket jag gjort, men jag använder endast ett sådant tillstånd och endast arbetstillstånds delen, eftersom jag redan har permanent uppehålls tillstånd i landet.

Detta med att non immigrantvisa och Work permit automatiskt följer med fick jag veta av myndigheterna när jag registrerade bolaget, det var ju en positiv information.

Och jag måste ha minst 4 thailändare anställda i företaget för att alls få äga något i företaget, då får jag äga 49%, i vårt fall äger jag 40% min fru  40% och min svåger 20%.

Jag frågade runt bland svenska vänner i Thailand innan jag bestämde mig för att testa detta. De flesta sa, NEEEEJ!!!! det kommer aldrig att fungera. Men ett par sa, visst, testa, det är väl bara att sälja om det inte funkar. Jag tar som vanligigt bara råd från andra, om jag följer dem eller inte beror endast på om de tilltalar mig.

Jag är inte ny som företagsägare, i Europa har jag drivit flera bolag och i min svenska familj finns ett stort internationellt bolag, så jag har inga problem med själva driften, det är just detta att det är i Thailand med helt andra regler än i europa som gör det svårt. Men det är en bra utmaning och det värsta som kan hända är att jag blir fängslad för att jag gjort något fel pga ovetskap, men det blir nästa utmaning då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Raan

Ja just nu känns allt bara kul, och jag är inte den typ av människa som investerar allt jag äger och sen går och är livrädd att någon dum thailändare ska stjäla mitt bolag som kanske är allt jag har av tillgångar.

Jag har pengar, och detta är en bråkdel som jag investerar i detta, allt hittills har kostat ca 1 milj svenska kr och det kan jag ha och vara utan, men det är kul att göra något annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Och precvis som du säger är det inga problem att köra bil i Thailand, jag har kört i många år, men jag fick inte äga bilen innan jag hade permanent uppehållstillstånd.

Man behöver inte ha permanent uppehållstillstånd i Thailand för att få äga bil i Thailand - det räcker att man har en adress, som man kan få om man t,ex har köpt hus här eller har ett temporärt uppehållstillstånd.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×