Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tholakers

Får en 16 åring farang köra mopped i Thailand??

Rekommendera Poster

Klart han kan köra här, regler finns säkert men dom är ingen som följer, att vifta med svensk b-körkort brukar funka bra annars går det ju alltid bra att muta sig ur situationen med att par hundra baht.

Visst olyckor händer ibland men de allra flesta brukar vara förskonade, sen finns det ju de som förtjänar sina olyckor som alla dessa araber och engelska shavs som kör som idioter.

Jag tycker trafiken är kul här.

Tycker att man inte ska rekomendera detta.Vänstertrafik är helt annorlunda som alla vet/förstår, och det är just det omedvetna mönstret/reaktionerna från högertrafik , som kan ställa till det...för alla dessutom. Just detta att det finns både Thai o faranger som kör som idioter, är ett hot mot alla som kör " klokt".... ger man sig ut i detta så finns det ju inget " skydd" bara en risk.... jag hade aldrig släppt ut en så ung ovan människa i trafiken där....han har ju livet framför sig... kanske till skillnad från en del av oss andra... ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att man inte ska rekomendera detta.Vänstertrafik är helt annorlunda som alla vet/förstår, och det är just det omedvetna mönstret/reaktionerna från högertrafik , som kan ställa till det...för alla dessutom. Just detta att det finns både Thai o faranger som kör som idioter, är ett hot mot alla som kör " klokt".... ger man sig ut i detta så finns det ju inget " skydd" bara en risk.... jag hade aldrig släppt ut en så ung ovan människa i trafiken där....han har ju livet framför sig... kanske till skillnad från en del av oss andra... ::)

Just det här med vänstertrafik tycker jag folk förstorar upp, för de allra flesta går det väldigt snabbt att vänja sig vid det. Ett par dagar med vänstertrafik så känns tanken på högertrafik konstig. Var ute senast igår med 2 polare , alla körde sporthojjar och dem hade inte ens kört moppe tidigare i thailand, körde phuket runt och det var inga problem.

Tycker det moralpredikas lite väl mkt, så jävla farligt som många vill få det att framstå är det inte, olyckor med olika utgång sker säkert dagligen men sen får man ju tänka på hur otroligt många som kör moped/mc också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Valltomta. Att köra moppe i Thailand är inte farligt, så länge man inte krockar eller (vanligare) kör omkull.

Finns det någonstans i världen som det är farligt att köra moppe om man inte förolyckas  ::)  :)

Klockrent Endoo,

jag tänker inte rekommendera någon att köra moppe för det sker på egen risk.

Men ser jag tillbaka på de gånger vi gjort det så har det varit kanon men som den hönsmamma jag är så har jag varit orolig och överdrivet försiktig. Skulle det ha hänt något så hade jag nog aldrig förlåtit mig själv...

Även om du själv vidtar alla försiktighet åtgärder du kan så är du inte ensam i trafiken och det finns många som aldrig borde vara ute i trafiken öht.

Det är inte alls omöjligt att det blir moppe nästa gång också men det bestämmer vi inte förrän vi sett i vilket skick vägar och trafiken ser ut. Likaså vädret, att köra på våta vägbanor där asfalten svettats av värmen är definitivt inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att så länge det inte händer något så var det ju inte så farligt.

Så är det väl med allting men faktum kvarstår att det är vanligt att folk kör som galningar här och det är ofta alkohol med i bilden. Mopparna går som skollade troll och trafikregler är sparsamt med här nere så risken att råka illa ut är betydligt högre än i Sverige. Det är ju sedan upp till var o en o skicka ut sina ungar på moppar här.... Att sedan ReGGae tycker trafiken är rolig här visar ju bara på oerhört dåligt omdöme, :cr Vissa valpar tror tydligen att de är odödliga men den inställning kommer att ändras snabbt när olyckan är framme. Var så säker ReGGae!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att så länge det inte händer något så var det ju inte så farligt.

Så är det väl med allting men faktum kvarstår att det är vanligt att folk kör som galningar här och det är ofta alkohol med i bilden. Mopparna går som skollade troll och trafikregler är sparsamt med här nere så risken att råka illa ut är betydligt högre än i Sverige. Det är ju sedan upp till var o en o skicka ut sina ungar på moppar här.... Att sedan ReGGae tycker trafiken är rolig här visar ju bara på oerhört dåligt omdöme, :cr Vissa valpar tror tydligen att de är odödliga men den inställning kommer att ändras snabbt när olyckan är framme. Var så säker ReGGae!  

Det är i dom oväntade situationerna som "ryggmärgsbeteendet" för det mesta, är avgörande för utgången.

Jag instämmer här och säger "Klockrent" Jakthund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att svaren här på forumet brukar vara att trafiken är det som är "farligast" när man besöker Thailand, så borde det ju vara ganska enkelt, kör inte moppe i Thailand.

Jag själv har kört hoj i över 20 år och skulle faktiskt ta mig en funderar både en/två ggr innan jag ger mig ut i trafiken, inte för att jag tvivlar på min körförmåga men med tanke på andra trafikanter samt "kvalite´n" på vägarna som inte alltid är den bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag går ut hårt och vågar påstå (utan att ha några som helst vetenskapliga belägg) att trafiken statistiskt är ungefär lika farlig som ALLA ANDRA FAROR TILLSAMMANS.

Förresten, möjligtvis är den i klass med att "leva rövare allmänt" i Pattaya, i varje fall om man skall tro tidningarnas rubriker beträffande diverse farangers tidiga död där. Men å andra sidan är det förhållandevis mycket alkoholrelaterade trafikolyckor där med.

Ps. jag avråder inte vuxna att åka vare sig bil eller mc i Thailand (eller leva rövare i Pattaya för den delen). Den avvägningen gör var och en. Jag åker mest bil själv, men har inte varit i Chonburi på evigheter ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att så länge det inte händer något så var det ju inte så farligt.

Så är det väl med allting men faktum kvarstår att det är vanligt att folk kör som galningar här och det är ofta alkohol med i bilden. Mopparna går som skollade troll och trafikregler är sparsamt med här nere så risken att råka illa ut är betydligt högre än i Sverige. Det är ju sedan upp till var o en o skicka ut sina ungar på moppar här.... Att sedan ReGGae tycker trafiken är rolig här visar ju bara på oerhört dåligt omdöme, :cr Vissa valpar tror tydligen att de är odödliga men den inställning kommer att ändras snabbt när olyckan är framme. Var så säker ReGGae!  

Det är i dom oväntade situationerna som "ryggmärgsbeteendet" för det mesta, är avgörande för utgången.

Jag instämmer här och säger "Klockrent" Jakthund!

Den tesen håller jag helt med om.

Folk dör dagligen på större orter, folk från trakten och turister, tjejer och killar på moppe i bil på sporthoj, så att det är lugnt bara man tar det försiktigt är ju inte hela sant även om jag är säker på att man själv kan styra väldigt mycket med sin körning.

Att försöka muta sig ur situationer kan få motsatt effekt om det vill sig mindre lyckat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Att sedan ReGGae tycker trafiken är rolig här visar ju bara på oerhört dåligt omdöme, :cr Vissa valpar tror tydligen att de är odödliga men den inställning kommer att ändras snabbt när olyckan är framme. Var så säker ReGGae!  

Jag trollade faktiskt lite i mitt inlägg, det är kul när alla andra ska vara så duktiga med sina "moralpredikningar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Att sedan ReGGae tycker trafiken är rolig här visar ju bara på oerhört dåligt omdöme, :cr Vissa valpar tror tydligen att de är odödliga men den inställning kommer att ändras snabbt när olyckan är framme. Var så säker ReGGae!  

Jag trollade faktiskt lite i mitt inlägg, det är kul när alla andra ska vara så duktiga med sina "moralpredikningar".

På vilket sätt är upplysningar om trafiken, olyckor och körsätt i Thailand moralpredikning?

Kan inte säga att jag själv gillar moralpredikningar men har svårt att se var det kommer in här.

Kan säga att jag kört hoj under många år. Ett antal rejshojar med BRA prestanda och numera en touringhoj. Med min sista rejshoj hamnade jag i en situation där jag fick välja att frontalkrocka med en omkörande ung "man" eller att köra av vägen. Jag HANN välja det sistnämnda. Farten var c:a 50 km/h men mina skador blir jag aldrig kvitt. Detta hände med integralhjälm (tur det för jag landade på integraldelen) och skinnställ med CE-skydd.

Jag skulle själv trots stor hojvana inte sätta mig på en hoj i Thailand, inte minst med tanke på den lätta klädseln man har där. Det innebär dock inte att att jag säger att ingen annan ska göra det. Valet är ju fritt men jag tycker dock att man ska vara medveten om vad man ger sig in i. Att skita i det är att stoppa huvudet i sanden. Att vara "moralpredikant" eller struts, det är frågan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga att jag kört hoj under många år. Ett antal rejshojar med BRA prestanda och numera en touringhoj. Med min sista rejshoj hamnade jag i en situation där jag fick välja att frontalkrocka med en omkörande ung "man" eller att köra av vägen. Jag HANN välja det sistnämnda. Farten var c:a 50 km/h men mina skador blir jag aldrig kvitt. Detta hände med integralhjälm (tur det för jag landade på integraldelen) och skinnställ med CE-skydd.

Jag skulle själv trots stor hojvana inte sätta mig på en hoj i Thailand, inte minst med tanke på den lätta klädseln man har där. Det innebär dock inte att att jag säger att ingen annan ska göra det. Valet är ju fritt men jag tycker dock att man ska vara medveten om vad man ger sig in i. Att skita i det är att stoppa huvudet i sanden. Att vara "moralpredikant" eller struts, det är frågan ;)

:kla :kla :kla :kla

Jag kan ju bara hålla med, åker ju som jag tidigare sagt också hoj och skulle heller inte köra i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:kla :kla :kla :kla

Jag kan ju bara hålla med, åker ju som jag tidigare sagt också hoj och skulle heller inte köra i Thailand.

Inte för att va sådan men tycker ni är lite fjantiga, har hojvana men skulle alllldrriig sätta er på en hoj här? 99,99% av alla som kör valfri typ av hoj här överlever , på er låter det som man dör så fort man sätter sig på en hoj här och att väjja för rattfyllon är något man får göra var tionde meter.

Vad är det, 12000 som dör i trafiken här varje år, Sverige har vad 300? Visst det är skillnad men så är det ju säkert 100 miljoner som kör mc/bilar här varje dag.

Har kört dagligen i 6 månader nu i Phuket på stor hoj och inte varit med om något speciellt och inte heller sätt några allvarliga olyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är vänstertrafik gör inte saken farligare i sig. Allt handlar om att köra försiktigt, och oavsett hur mycket en och annan dricker, inte köra själv berusad. Det är mindre farligt för en sansad 16-åring som har moppe hemma, att köra moppe på Lanta, än för en 50-årig tant med B-körkort som aldrig suttit på en motoriserad cykel innan. Tar man det lugnt och inte åker i värsta trafikruningarna är det inga problem. Vi åkte grupptur 7 moppar på Lanta med ned till 15-åringar vid styret, vill jag minnas. Men min fru åkte bakpå min moppe...

ps. Alla överlevde med fantastiska minnen...

Jag kan garantera dig att alla får inte samma fantastiska minnen som ni fick på eran moppetur.

Nej men säkerligen de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:kla :kla :kla :kla

Jag kan ju bara hålla med, åker ju som jag tidigare sagt också hoj och skulle heller inte köra i Thailand.

Inte för att va sådan men tycker ni är lite fjantiga, har hojvana men skulle alllldrriig sätta er på en hoj här? 99,99% av alla som kör valfri typ av hoj här överlever , på er låter det som man dör så fort man sätter sig på en hoj här och att väjja för rattfyllon är något man får göra var tionde meter.

Vad är det, 12000 som dör i trafiken här varje år, Sverige har vad 300? Visst det är skillnad men så är det ju säkert 100 miljoner som kör mc/bilar här varje dag.

Har kört dagligen i 6 månader nu i Phuket på stor hoj och inte varit med om något speciellt och inte heller sätt några allvarliga olyckor.

1. Som jag skrev, valet är fritt för den som vill. Och det är inte enbart p.g.a. trafiken som jag skiter i att hyra hoj i Thailand även om den + klädsel bidrar.

2. Jag föredrar att ta mig runt via taxi eller i värsta fall tuk tuk. Då kan jag när som helst ta en Chang eller två vilket jag gärna gör "några" gånger per dag ;)

3. Jag har ingen lust att riskera att betala en ny hoj p.g.a. av att försäkring inte finns där.

Är medveten om att de flesta överlever och det skulle nog jag också göra. Skulle jag bo i Thailand så skulle säkert jag också skaffa någon form av tvåhjuling men under de veckor jag är där så klarar jag mig utan.

Fjantigt? Tja, vi gör alla våra val. Och jag skulle definitivt inte tillåtit någon av ungarna ge sig ut på moppe på Phuket där när dom var 16 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fjantigt? Tja, vi gör alla våra val. Och jag skulle definitivt inte tillåtit någon av ungarna ge sig ut på moppe på Phuket där när dom var 16 år."

Där, tycker jag grundbulten ligger. Jag har också undvikit moppar på Phuket. Men skulle inte vilja vara utan på Lanta. Och där har mina tonårsdöttrar susat runt som gudinnor. Allt handlar om att köra försiktigt, och efter sin förmåga, eller avstå om det känns kymigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:kla :kla :kla :kla

Jag kan ju bara hålla med, åker ju som jag tidigare sagt också hoj och skulle heller inte köra i Thailand.

Inte för att va sådan men tycker ni är lite fjantiga, har hojvana men skulle alllldrriig sätta er på en hoj här? 99,99% av alla som kör valfri typ av hoj här överlever , på er låter det som man dör så fort man sätter sig på en hoj här och att väjja för rattfyllon är något man får göra var tionde meter.

Vad är det, 12000 som dör i trafiken här varje år, Sverige har vad 300? Visst det är skillnad men så är det ju säkert 100 miljoner som kör mc/bilar här varje dag.

Har kört dagligen i 6 månader nu i Phuket på stor hoj och inte varit med om något speciellt och inte heller sätt några allvarliga olyckor.

Kan knappast vara 100 miljoner som kör mc/bilar i Thailand. De har drygt 61 milj invånare och 10 milj turister. http://www.thailandguiden.se/fakta.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:kla :kla :kla :kla

Jag kan ju bara hålla med, åker ju som jag tidigare sagt också hoj och skulle heller inte köra i Thailand.

Inte för att va sådan men tycker ni är lite fjantiga, har hojvana men skulle alllldrriig sätta er på en hoj här? 99,99% av alla som kör valfri typ av hoj här överlever , på er låter det som man dör så fort man sätter sig på en hoj här och att väjja för rattfyllon är något man får göra var tionde meter.

Vad är det, 12000 som dör i trafiken här varje år, Sverige har vad 300? Visst det är skillnad men så är det ju säkert 100 miljoner som kör mc/bilar här varje dag.

Har kört dagligen i 6 månader nu i Phuket på stor hoj och inte varit med om något speciellt och inte heller sätt några allvarliga olyckor.

Kan knappast vara 100 miljoner som kör mc/bilar i Thailand. De har drygt 61 milj invånare och 10 milj turister. thailandguiden.se/fakta.php

Och alla de som är illegalt i landet då?

det kanske inte är 100 miljoner , dock lär det vara över 100 miljoner turer som körs varje dag. Grejen var att påpeka att det är en JÄVLA massa fordon i omlopp varje dag. Finns nog inte en thai som inte har scooter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fjantigt? Tja, vi gör alla våra val. Och jag skulle definitivt inte tillåtit någon av ungarna ge sig ut på moppe på Phuket där när dom var 16 år."

Där, tycker jag grundbulten ligger. Jag har också undvikit moppar på Phuket. Men skulle inte vilja vara utan på Lanta. Och där har mina tonårsdöttrar susat runt som gudinnor. Allt handlar om att köra försiktigt, och efter sin förmåga, eller avstå om det känns kymigt.

Håller med dig i stort sett. Men efter att ha sett bilar/lastbilar/bussar ligga precis i häcken på moppar som kör så känns det inte så säkert ändå. Om det bara handlade om ens eget sätt att köra vore det en annan sak men nu kan man ju bara tänka sig hur det skulle kunna gå om en lite nervös moppeförare råkar bromsa eller vingla till.

Men, eftersom jag inte varit på Lanta så kan jag inte uttala mig om trafiken där. Det är ju mycket möjligt att den är helt annorlunda än på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv kör jag alltid moppe på mindre orter (har kört några gånger i BKK och det fungerar bara inte för mig som ens inte har körkort hemma)

har själv inga problem med vänstertrafiken efter som jag bara har kört i asien MEN vad jag själv gör spelar mindre roll, skulle aldrig aldrig aldrig sätta ett barn i trafiken! när man är 16 är man odödlig, ja man är det upp till 24 25 innan man börjar förstå att man är dödlig. (vet själv hur jag betedde mig på moppen i dom åldrarna) så måste nog kalla alla föräldrar som låter sina barn köra moppe utomlands för idioter (ja egentligen i Sverige också)

som ett exempel, senaste tre månaderna har en kompis familj råkat ut för en påkörd pappa = sjukhus i 1 månad, son + kompis påkörd av bil när dom körde moppe = 1 död och 1 på sjukhus, en kusin påkörd av moppe = sjukhus 1 månad. . spelar ingen roll hur duktig förare man är det finns andra i trafiken!

att vi vuxna väljer att ta risken är en sak, men att släppa iväg barn är enbart ren idioti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi väljer att hyra bil. Har heller inget körkort men skulle inte vilja köra moppe på Phuket el Samui efter att ha sett alla fyllekörningar med framförallt moppeförare, som kan stanna mitt i trafiken eller kör om i kurvor. Här är jag ego och anser att man är mer skyddad i bil vid eventuell olycka. Har sett tillräckligt av kritstreck i asfalten gjorda av polisen i avbild av en död kropp  efter en trafikolycka. Thais har ju heller inte körkort i samma grad som här och promillekörning är sannolikt mer vanligt än här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att va sådan men tycker ni är lite fjantiga, har hojvana men skulle alllldrriig sätta er på en hoj här? 99,99% av alla som kör valfri typ av hoj här överlever , på er låter det som man dör så fort man sätter sig på en hoj här och att väjja för rattfyllon är något man får göra var tionde meter.

Vad är det, 12000 som dör i trafiken här varje år, Sverige har vad 300? Visst det är skillnad men så är det ju säkert 100 miljoner som kör mc/bilar här varje dag.

Har kört dagligen i 6 månader nu i Phuket på stor hoj och inte varit med om något speciellt och inte heller sätt några allvarliga olyckor.

För mig handlar det om att jag aldrig kör hoj utan skyddskläder tex. Och hur skönt är det med skinnställ i 40 graders värme och hög luftfuktighet.....sen handlar det mycket om kvaliten på vägarna som ibland "inbjuder" till olyckor. Och som tråden handlade om från början, en 16-åring......skulle inte jag rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Nu var du ju just " sådan"..... :-\

Man kan bara instämma!

Tror att anna39 råkade missa lite i citeringen av annan persons inlägg så att det ser ut som att hon skriver lite annorlunda än vad hon faktiskt gör. Men hon har vad jag kan se hållit samma linje genom hela tråden, en linje som jag f.ö. fortfarande delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Nu var du ju just " sådan"..... :-\

Man kan bara instämma!

Tror att anna39 råkade missa lite i citeringen av annan persons inlägg så att det ser ut som att hon skriver lite annorlunda än vad hon faktiskt gör. Men hon har vad jag kan se hållit samma linje genom hela tråden, en linje som jag f.ö. fortfarande delar.

Bra att det finns dom som begriper...och kommer med en hjälpande hand....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×