Blixt84

Kurs i bankomat

34 inlägg i detta ämne

Hej

Ser att det finns många trådar ang vilken kurs man får i bankomaten.

Har för mig att jag läst någonstans att om man svarar nej på frågan om man accepterar kursen så får man den officiella och inte den thailändska bankens egen. Stämmer det ?

Nästa fråga är det någon som har erfarenhet vilken banks automater som ger bäst kurs och minst avgifter ?

Jag har ICA mastercard

Hälsningar

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått tips om att man ska svara NEJ på frågan om man accepterar den kurs som banken så vänligt föreslår. Det kan bli ca 300 kr dyrare på 20 000 bht! 150 bht per uttag åker man på oavsett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

150 bht per uttag åker man på oavsett.

Denna avgift har den Thailändska bankföreningen kommit överens om.

Men eftersom AEON (japanskt moderbolag) inte är med i den föreningen tar dom inte ut 150 thb. Men å andra sidan är deras automater inte särskilt spridda.

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det är olika på olika banker, men jag har Swedbank Mastercard, och där tillkommer det även en avgift på 3% av det uttagna beloppet. Tog ut 20000 baht och det blev 140 spänn i uttagsavgift (+150 baht också.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått tips om att man ska svara NEJ på frågan om man accepterar den kurs som banken så vänligt föreslår. Det kan bli ca 300 kr dyrare på 20 000 bht! 150 bht per uttag åker man på oavsett.

Så hur stämmer detta? Kan inte komma ihåg nå sådant sen jag var i Thailand senast men var ju några år sedan. Åker om drygt en vecka till Koh Lanta så kan ju vara bra att veta ifall det kan handla om några hundralappar. Någon som vet?  Vad ska man svara och vad är det för fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så hur stämmer detta? Kan inte komma ihåg nå sådant sen jag var i Thailand senast men var ju några år sedan. Åker om drygt en vecka till Koh Lanta så kan ju vara bra att veta ifall det kan handla om några hundralappar. Någon som vet?  Vad ska man svara och vad är det för fråga?

Detta är nymodigheter som introducerades förra året.

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det är olika på olika banker, men jag har Swedbank Mastercard, och där tillkommer det även en avgift på 3% av det uttagna beloppet. Tog ut 20000 baht och det blev 140 spänn i uttagsavgift (+150 baht också.)

Sedan är det ju olika vad bankerna tar i Sverige. kontokort är ju oftast billigare än kreditkort. Och så finns det banker som tar 0:- (ICA, GE bankkort och Skandiabanken Bankkort och kanske några fler)

Och sist har man sedan växelkursen om man svarat NEJ på frågan i Bankomaten att acceptera den Thailändska bankens kurs. Ligger oftast i spannet 0-2% (0% på ICA , GE bankkort och kanske någon mer) . Och sist ca 0,5% från visa/MC. Men fortfarande brukar förslaget som thaibanken anger ligga på 4-5%. 

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan är det ju olika vad bankerna tar i Sverige. kontokort är ju oftast billigare än kreditkort. Och så finns det banker som tar 0:- (ICA, GE bankkort och Skandiabanken Bankkort och kanske några fler)

Och sist har man sedan växelkursen om man svarat NEJ på frågan i Bankomaten att acceptera den Thailändska bankens kurs. Ligger oftast i spannet 0-2% (0% på ICA , GE bankkort och kanske någon mer) . Och sist ca 0,5% från visa/MC. Men fortfarande brukar förslaget som thaibanken anger ligga på 4-5%. 

hf

Så man ska alltså svara nej på frågan i ATM för att få bättre kurs, slippa thaibankens sämre kurs? Verkar vara lite olika vad folk svarar om detta. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hf

Så man ska alltså svara nej på frågan i ATM för att få bättre kurs, slippa thaibankens sämre kurs? Verkar vara lite olika vad folk svarar om detta. :)

Nja...tror nog de allra flesta säger att du ska säga Nej, vilket är rätt svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarlig tar dom 3% trodde det 1,5% får faaan byta bank helt sjukt ju

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer inte ihåg frågan exakt men du får upp ett belopp i SEK på skärmen, det är i det läget du inte ska acceptera att fortsätta transaktionen. Sedan kommer du även att få en fråga om du accepterar avgiften på THB 150 och där svarar du ja eftersom du inte kan undgå den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha uppmäksammat detta tryckte jag nej i den Lila Atmen när frågan dock upp kollade var skillnaden var mot den summan som kom upp först och vad jag betalade , det skillde nästan 300kr ! på mitt 20 000 Bath uttag med Mastercard

På kontoutdraget syns inte 150 Baths avgiften men den är inräknad i slutsumman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer inte ihåg frågan exakt men du får upp ett belopp i SEK på skärmen, det är i det läget du inte ska acceptera att fortsätta transaktionen. Sedan kommer du även att få en fråga om du accepterar avgiften på THB 150 och där svarar du ja eftersom du inte kan undgå den.

Lustigt. Den frågan var jag förberedd på men stötte aldrig på i Bangkok el Samui. Tog ut på bank of Ayudhya och Aeon. Kanske är vanligare i Phuket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lustigt. Den frågan var jag förberedd på men stötte aldrig på i Bangkok el Samui. Tog ut på bank of Ayudhya och Aeon. Kanske är vanligare i Phuket?

Aeon är som sagt en av dom få bankerna som inte tillämpar avgiften på THB 150.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aeon är som sagt en av dom få bankerna som inte tillämpar avgiften på THB 150.

Ja, det vet jag, men gjorde två uttag på den gula banken. En i Bangkok och en i Samui. Jag fick aldrig någon fråga om växlingskurs (som jag däremot fick på Zürich flygplats). Kommer den frågan upp ofta i bankomaterna annars? Avbröt uttagen för att verkligen se om den frågan kom, men åkte bara på 150 baht valutapåslaget (vad jag vet). Ingenting om att acceptera en växlingskurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det vet jag, men gjorde två uttag på den gula banken. En i Bangkok och en i Samui. Jag fick aldrig någon fråga om växlingskurs (som jag däremot fick på Zürich flygplats). Kommer den frågan upp ofta i bankomaterna annars? Avbröt uttagen för att verkligen se om den frågan kom, men åkte bara på 150 baht valutapåslaget (vad jag vet). Ingenting om att acceptera en växlingskurs.

Väldigt lätt att bara trycka ok för det kommer upp lite "halvlurigt". Alltså ingen fråga om kurs utan bara ett belopp i SEK som man kan tycka ser ok ut vid första anblicken och så accepterar man och får en dålig kurs. Nära att jag gick i "fällan" vid första uttaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg aldrig den frågan och letade efter den, avbröt uttag och gjorde om för att vara säker på att inte missa. Måste vara olika beroende på var man tar ut. Kollade extra noga vid uttaget på Samui.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg aldrig den frågan och letade efter den, avbröt uttag och gjorde om för att vara säker på att inte missa. Måste vara olika beroende på var man tar ut. Kollade extra noga vid uttaget på Samui.

Det är ju inte alla banker som infört detta "lurendrejeri" i sina ATM'er.

Ex får man inte frågan hos AEON.

hf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, för all info. Nu har man i alla fall hysat koll på läget och vet vad för fråga man ska svara nej på ifall den dyker upp. Får väl se hur ATM:erna i Koh Lanta beter sig. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår gjorde jag ett uttag (10 000 bht) med ICA mastercard på gula banken. Fick frågan om jag ville acceptera bankens förslag på växel kurs 2500 kr + några 10 or, kommer inte om det var 20, 30 eller 70. Svarade nej! Kollade idag mitt ICA konto. Reserverat belopp var 2 105 kr!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en bra affär  :D  Ja, det var en betydande skillnad. Annat än dom 30 kr som folk förfasar sig över i uttagsavgift.          :cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde två uttag i samma automat (2011-04-04), det ena med Nordea Kontokort (VISA), där fick jag ingen fråga om valutakurs, det andra uttaget gjorde jag med ICA kontokort (Mastercard), där fick jag frågan om valutakurs! (för övrigt så var det 75sek billigare att ta ut 20.000 baht med ICA än mot Nordea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu