Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Kläder i Thailand

Vad har du helst på överkroppen?  

102 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad har du helst på överkroppen?

    • T-shirt
      34
    • Linne
      46
    • Skjorta
      20
    • Inget alls - bar överkropp/bikini
      6


Rekommendera Poster

Tshirt precis som hemma, men i bkk är oftast långbyxorna på såklart

Ärligt, hur klarar man att gå i långbrallor i den värmen?

Vad gäller överkroppen så använder jag numera i stort sett enbart linne i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Bara linnen, t-shirt blir för varmt..sover dock i T-shirt då mannen envisas med att ha minusgrader i rummet :(

antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte är mycket för strandliv och mest håller mig i Suratthani eller Bangkok så är det t-shirt/skjorta och långbyxor som gäller, förutom i gymmet  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tshirt precis som hemma, men i bkk är oftast långbyxorna på såklart

Varför långbrallor i BKK?

För det är så man klär sig där annars blir man sedd på som en bonde eller ignorant turist och blir behandlad där efter. Visst går det å köra kortbyxor å flipflop till seven eller liknande, men aldrig annars. Tror många skulle bli förvånade av vilket anorlunda bemötande man får om man klär sig "rätt" ... Men titta hur folk ser ut i bkk enbart barn och arbetare går i kortbyxor. Allt blir lättare/trevligare för alla om man tar seden dit man kommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tshirt precis som hemma, men i bkk är oftast långbyxorna på såklart

Varför långbrallor i BKK?

För det är så man klär sig där annars blir man sedd på som en bonde eller ignorant turist och blir behandlad där efter. Visst går det å köra kortbyxor å flipflop till seven eller liknande, men aldrig annars. Tror många skulle bli förvånade av vilket anorlunda bemötande man får om man klär sig "rätt" ... Men titta hur folk ser ut i bkk enbart barn och arbetare går i kortbyxor. Allt blir lättare/trevligare för alla om man tar seden dit man kommer

Visst är det skillnad på strandliv och stadsliv MEN tycker du överdriver ganska kraftigt. Tjejen är från Bangkok och när vi är där används shorts och långbyxor varvat oavsett vart i stan av släkt och bekanta. Jag har mängder med bilder på allt från vanligt shoppande Thai till klädsäljare, män kånkandes på laptop i kortbyxor.

Som i flesta städer även i varma klimat används båda plaggen men lika självklart som vissa förväntas ha kostym i Sverige och övriga europa förväntas det ju även i Bangkok.

Short betyder ju inte "Billabong".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst överdrivet jag lite (som vanligt då :)  ) i mars april när det är riktigt varmt kanske man set det, men inte nu!

Och självklart går det å ha shorts med lite "stil" men det är väl tyvärr rätt ovanligt bland turister.

Jag märker rejäl skilnad på det bemötande jag får med olika klädval å kör på det som fungerar bäst, långbyxor + tshirt, bkk är ju rätt luftkonditionerat så det fungerar. Va nere i songkhla för några veckor sen där långbyxor + långärmat gällde ((muslimsk by) det vart dock rätt jobbigt pga. Avsaknaden av ac, men while in Rome, do as the Romans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-shirt och shorts dagtid. Längre shorts i Bkk och jag tar också alltid långbrallor och kortärmad skjorta el piké på middag i huvudstaden. Sällan långbrallor på badorterna. Man känner rätt snabbt vad dresscoden är och även att servicen blir bättre om man klär upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har märkt att vi får ganska olika bemötande beroende på hur vi är klädda, man behöver inte ha långbyxor, men snyggare shorts och tröja med liten ärm,typ t-shirt, nu menar jag kvällstid och inte i BKK, där vi bara varit en gång, ganska kort, och hade förstås på oss långbyxor osv eftersom vi även besökte Grand Palace.

Det är alltså egentligen samma sak som gäller på de flesta ställen vi semestrat på, oavsett land. Man behöver inte vara "uppklädd" men se lite hyfsad ut så får man bättre bemötande, såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nickar instämmande på alla senaste inläggen.

Förövrigt såg jag senast i veckan ett ungdomsgäng på Tesco i enbart badshorts och det ser illa ut även här. (på Samui)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Nästan enbart T-shirt,kortärmad skjorta ibland. Linne har jag aldrig oavsett var jag är och det beror på att jag inte trivs i det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte svarat på trådfrågan, det beror på att man som boende här finner sig i så olika situationer så jag skulle vilja trycka på alla knapparna för att få ett fair val.

Men oftast har jag trots allt t-shirt även när jag går med hunden i palmskogarna, men kan likaså ha linne och vissa gånger bar överkropp.

Långbrallor har jag också titt som tätt när jag känner för, men oftast shorts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast linne och shorts för min del. Då har jag mestadels vistats på landsbygden under april månad, utan ac annat än den svalka som erbjuds på 7eleven, så det där med att klä sig heltäckande har känts lite jobbigt.

Till en början var jag faktiskt lite tveksam till om man skulle våga visa så mycket hud, men efter att de infödda thailändska kusinerna banat väg har jag följt deras exempel. Dock visar de inte så gärna axlarna, jag vet inte om det beror på någon form av anständighet eller av pragmatiska skäl dvs inte bränna sig på axlarna?

I ac-miljö och där situationen krävt det har jag burit långbyxor och blus. Man vänjer sig ju gradvis vid temperaturen (även om april-värmen är i en klass för sig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går jag på restaurang -även dagtid- och blir hänvisad till ett bord intill ett där det sitter en gubbe med linne så ber jag att få ett annat bord.

Varför luktar dessa herrar i linne -oftast Zingalinne-,  med en hårbuske som sticker ut under armen, nästan alltid svett (och ofta inpyrd rök)? (Nåväl lite fördom men stämmer ofta)?

Den dan min man tar på sig ett linne med ölreklam, då blir det skilsmässa! :nono:

En rymlig ren T-shirt eller skjorta är jag övertygad om skyddar mer mot sol o värme en linne - och skyddar också omgivningen lite från kroppsodören.

Kvinnor i bikini på restaurangen lika illa.

Respektlöst mot vårt värdfolk. Har någon sett en thailändare i denna klädsel på en restaurang eller promenera omkring på gatan - tror inte det.

Detta inlägg görs med risk för bu-rop men undrar också om inte någon håller med! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×